Δεν χρειαζόμαστε ένα σύστημα εισαγωγής σαν αυτό που ανακοίνωσε ο κ. Γαβρόγλου. Διότι αυτό είναι σύστημα που εξακολουθεί να έχει όλα τα τρωτά των προηγούμενων συστημάτων και προσθέτει ένα ακόμη.
Παραδείγματος χάριν: είναι εξαιρετικά πιθανό ότι και αυτό το σύστημα
απαγορεύει σε έναν υποψήφιο της Ιατρικής να σπουδάσει Ιατρική ακόμη κι αν στις πανελλήνιες έχει 18αρια στη Φυσική , στη Χημεία και στη Βιολογία,
του επιβάλλει να σπουδάσει άλλο από αυτό που επιθυμεί , ακόμη κι αν κατά τεκμήριο κρίθηκε άξιος να το σπουδάσει (π.χ. Φαρμακευτική και Βιολογία),
επιτρέπει σε κάποιον υποψήφιο να σπουδάσει Μαθηματικά κι ας έγραψε στις πανελλήνιες 8 στα Μαθηματικά ,
ή επιτρέπει σε κάποιον να σπουδάσει στη Φιλοσοφική σχολή κι ας μην μπόρεσε να κατανοήσει το αρχαιοελληνικό κείμενο των πανελληνίων ή να γράψει σωστά τους περισσότερους τύπους στη γραμματική παρατήρηση , (υποχρεώνει δε τις Φιλοσοφικές σχολές να δεχτούν φοιτητές που δεν έχουν διδαχθεί Λατινικά),
θεωρεί λογικό να απαγορεύει σε κάποιον να σπουδάσει Νομικά, επειδή δεν έγραψε 17 στα Αρχαία,
θεωρεί λογικό να μην δικαιούται κάποιος να σπουδάσει Ηλεκτρολόγος Μηχανικός αλλά δικαιούται με την ίδια επίδοση να σπουδάσει Μηχανολόγος Μηχανικός, παρόλο που τα προγράμματα σπουδών των δύο τμημάτων δεν προϋποθέτουν διαφορετικό επίπεδο γνώσεων στα Μαθηματικά ή στη Φυσική,
διαιρεί τις ομόλογες σχολές σε σχολές αρίστων ή πολύ καλών φοιτητών και σχολές μετρίων ή ανεπαρκώς προετοιμασμένων φοιτητών, αφού άλλη βάση επιτρέπει να διαμορφωθεί για την Αθήνα και άλλη, σκανδαλωδώς κατώτερη, για τη Σάμο.
Το νέο έχει να κάνει με τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης, ο ορισμός των οποίων θα γίνει σε κάποιο βαθμό τυχαία, δηλαδή ανάλογα με τη ζήτηση που καθορίζεται όχι μόνο από την επιλογή σπουδών αλλά και από την έδρα του τμήματος ή από το εύρος των επιτρεπτών προτιμήσεων στη Β Λυκείου. Μπορεί ας πούμε , να φέρει σε κάποιο τμήμα Χημικών ή Πληροφορικής ή Οικονομικού προσανατολισμού 70 φοιτητές που απέκτησαν απολυτήριο με βαθμό γραπτών εξετάσεων 3 σε όλα τα μαθήματα αλλά κατά τεκμήριο πιστούς (με 20 στα Θρησκευτικά) και 30 φοιτητές που θα έχουν υψηλή βαθμολογία πανελλαδικών εξετάσεων και θα έχουν διαγωνιστεί για τις εναπομείνασες θέσεις.
Χρειαζόμαστε λοιπόν ένα νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ που θα ρυθμίζει την εισαγωγή με βάση μια πολύ απλή αρχή: κάθε υποψήφιος δικαιούται να σπουδάσει δωρεάν σε όποια σχολή θέλει, αρκεί να έχει αποδείξει ότι και μπορεί και θέλει να σπουδάσει.
Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε ένα σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ το οποίο θα καταργεί την έννοια του διαγωνισμού υποψηφίων με προκαθορισμένο αριθμό εισακτέων και θα εισάγει την αρχή της πιστοποίησης των γνώσεων κάθε υποψηφίου με αξιόπιστο, αδιάβλητο και διαφανές σύστημα.
Στο σύστημα αυτό
α) θα καθοριστεί σε ποια μαθήματα πρέπει ο υποψήφιος να ανταποκρίνεται επαρκώς ώστε να μπορεί να παρακολουθεί τα μαθήματα της συγκεκριμένης σχολής
β) θα καθοριστεί σε ποια βαθμολογία - επίδοση αντιστοιχεί η επαρκής γνώση για κάθε σχολή
γ) η βαθμολογία και τα μαθήματα θα είναι τα ίδια για κάθε ομόλογη σχολή οποιουδήποτε ελληνικού πανεπιστημίου
δ) η εισαγωγή δεν θα γίνεται σε πανεπιστημιακά τμήματα αλλά σε πανεπιστημιακές σχολές με ποικίλα προγράμματα σπουδών που θα ακολουθεί ελεύθερα ο φοιτητής για να διαμορφώσει το πτυχίο του.
Όλα αυτά βέβαια δεν απαντούν σε πολλά ζητήματα που αφορούν την ποιότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Αντιθέτως, γεννούν ή αναδεικνύουν ποικίλα ζητήματα. Δείχνουν το στόχο προς τον οποίο πρέπει να κατευθύνουμε , κατά τη γνώμη μου, το σχεδιασμό. Το πλεονέκτημα είναι πως θέτουν τα ζητήματα αυτά σε ορθολογική – παιδαγωγική βάση και όχι στη λογική της προσφοράς και της ζήτησης.
Παναγιώτης Τσουκαλάς
Εκπαιδευτικός 6ου ΓΕΛ Νέας Ιωνίας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη