Thumbnail
Οι  οργανισμοί  οι  οποίοι  έχουν  αυστηρή  διοίκηση,  αλλά  και  χαλαρή υποτονική ηγεσία χάνουν τον κεντρικό τους σκοπό, το όραμα και την έμπνευση

Αντώνης Σπανός, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ09

Το μοντέλο ηγεσίας και διοίκησης, που βασίζεται στην αμοιβαία κατανόηση και συνεργασία 

Το μοντέλο αυτό της διοίκησης και ηγεσίας, αντανακλά την άποψη  ότι  όλοι  οι  εκπαιδευτικοί  της  σχολικής  μονάδας  πρέπει  να  συμμετέχουν  στη  διαδικασία  λήψης αποφάσεων και να εμπλέκονται  σε συνεργατικές δραστηριότητες (Bush et al., 2006)

Σύμφωνα με τον Bush (2003),

πρώτον, οι υποστηρικτές του μοντέλου αυτού διοίκησης και  ηγεσίας ισχυρίζονται ότι η λήψη  αποφάσεων, πρέπει να βασίζεται σε δημοκρατικές αρχές και διαδικασίες.

Δεύτερον,  το  μοντέλο  αυτό  προϋποθέτει  ότι  όλοι  οι  εκπαιδευτικοί  στη  σχολική  μονάδα  έχουν  τις  ίδιες  πεποιθήσεις  και  το  ίδιο  αξιακό  σύστημα.  Επιπλέον,  το  μοντέλο  αυτό  διοίκησης  και  ηγεσίας  υποθέτει  ότι  πάντοτε  είναι  εφικτό  να καταλήξουν όλοι οι εκπαιδευτικοί σε μια συμφωνία και σε ένα στόχο.

Τρίτον, το μοντέλο αυτό υποθέτει ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται με «γρήγορη» συναίνεση, χωρίς διαφωνίες.

Τέταρτον,  το  μοντέλο  αυτό  φαίνεται  να  είναι  κατάλληλο  για  τη  διοίκηση  σχολικών  μονάδων, διότι οι εκπαιδευτικοί είναι ώριμα και μορφωμένα άτομα.

Πέμπτον,  ο  αριθμός  των  μελών  του  συλλόγου  των  διδασκόντων  που  παίρνει  αποφάσεις  είναι σημαντικό στοιχείο στην εφαρμογή του μοντέλου αυτού, καθώς ο αριθμός των μελών πρέπει να είναι  μικρός, έτσι ώστε να υπάρχει δυνατότητα να ακουστούν όλες οι απόψεις.

Το  μοντέλο  αυτό  φαίνεται  να  είναι  κατάλληλο  για  τα  ελληνικά  σχολεία,  διότι  σε  κάθε ελληνική σχολική μονάδα ο αριθμός των εκπαιδευτικών δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλος, καθώς κυμαίνεται, συνήθως, από πέντε έως πενήντα.

Έκτον, το μοντέλο αυτό διοίκησης και ηγεσίας υποθέτει ότι υπάρχει μια οριζόντια «δομή»,με τους εκπαιδευτικούς να έχουν το ίδιο δικαίωμα να επηρεάζουν τις αποφάσεις.

Έβδομον,  το  μοντέλο  αυτό  υποθέτει  ότι  οι  αποφάσεις  λαμβάνονται  περισσότερο  κατόπιν  συμβιβασμού  και «γεφυρώματος»  απόψεων  και  λιγότερο  κατόπιν  καλόβολης  συναίνεσης  στις απόψεις του διευθυντή/ντριας της σχολικής μονάδας.

 Όγδοον,  σύμφωνα  με  τον  Baldridge et al. (1978)  στο  μοντέλο  αυτό  ο  διευθυντής  του σχολείου  είναι  πρώτος  μεταξύ  ίσων,  δηλαδή  εκπαιδευτικών  με  μόρφωση  τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.  Επιπλέον,  η  βασική  ιδέα  στο  μοντέλο  αυτό  είναι  ότι  ο  διευθυντής  της σχολικής μονάδας δεν διατάζει, αλλά ακούει, διαπραγματεύεται και πείθει, δεν στηρίζεται στην τυπική διευθυντική εξουσία και στην τυπική τήρηση των νόμων, αλλά διευκολύνει τη  συμμετοχική διαδικασία.

Ένατο, ο διευθυντής ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας (Bush, 2003),  δημιουργεί  ευκαιρίες  για  την  ενθάρρυνση  καινοτομιών  και  δημιουργεί  κουλτούρα  κατανόησης  και  συνεργασίας,  όπως  για  παράδειγμα  διδακτικών  επισκέψεων,προγραμμάτων αγωγής υγείας  και σταδιοδρομίας κ.λπ. (Glover et al., 1996).

Τέλος,  σύμφωνα  με  τον  Campbell  και  Southworth (1993,  όπως  αναφέρεται  στον  Bush, 2003), ένας αποτελεσματικός διευθυντής σχολικής μονάδας, στο μοντέλο αυτό ηγεσίας και διοίκησης, είναι ένα πρόσωπο: α) στο οποίο οι εκπαιδευτικοί του συλλόγου διδασκόντων,μπορούν  να  μιλούν  και  να  θέτουν  τις  απόψεις  τους,  και  β)  το  οποίο  δε  διατάζει,  και  η  φιλοσοφία του είναι ξεκάθαρη και γνωστή.

Τρόποι διοίκησης και ηγεσίας σχολικών μονάδων

Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών– Επιστημονικών Θεμάτων, Τεύχος 2ο, 40‐50, 2014

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

security
ΕΟΠΠΕΠ: Βγήκαν τα αποτελέσματα των εξετάσεων πιστοποίησης "Προσωπικού Ιδιωτικής Ασφάλειας" 4ης Περιόδου 2024 - Πόσοι τις πέρασαν
Σε αυτή την εξεταστική περίοδο δήλωσαν συμμετοχή 967 υποψήφιοι και ολοκλήρωσαν επιτυχώς τις Εξετάσεις Πιστοποίησης 910.
ΕΟΠΠΕΠ: Βγήκαν τα αποτελέσματα των εξετάσεων πιστοποίησης "Προσωπικού Ιδιωτικής Ασφάλειας" 4ης Περιόδου 2024 - Πόσοι τις πέρασαν
panelladikes (3).jpg
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: Οι αλλαγές για τους φετινούς υποψήφιους και 4 σημεία SOS που πρέπει να προσέξουν
Το χρονοδιάγραμμα για τις αιτήσεις-δηλώσεις συμμετοχής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 και οι αλλαγές που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: Οι αλλαγές για τους φετινούς υποψήφιους και 4 σημεία SOS που πρέπει να προσέξουν
ALEKOS MOSXOS
Δεν τους βγαίνει, δεν τους βγαίνει... (5+1 αλήθειες για την ΕΔΕ σε βάρος εκπαιδευτικών Λυκείου της Βέροιας)
Εδώ μπαίνουν διάφορα ερωτήματα: α) η ΕΔΕ γίνεται για το αν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες; Πως έγινε γνωστό πως αυτό είναι το αντικείμενο της...
Δεν τους βγαίνει, δεν τους βγαίνει... (5+1 αλήθειες για την ΕΔΕ σε βάρος εκπαιδευτικών Λυκείου της Βέροιας)
bullying
Ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινοτητα με τα περιστατικά ξυλοδαρμών μαθητών και τα επικίνδυνα challenges
Ξυλοδαρμοί μαθητών σε...live μετάδοση και επικίνδυνα challenges
Ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινοτητα με τα περιστατικά ξυλοδαρμών μαθητών και τα επικίνδυνα challenges