Του Χρήστου Κάτσικα - Εφημερίδα των Συντακτών
Δεκάδες χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί κάθονται σε «αναμμένα κάρβουνα» αναμένοντας από μέρα σε μέρα την πρόσκληση από το Υπουργείο Παιδείας για την κατάθεση των αιτήσεων πρόσληψης προσωρινών αναπληρωτών στην Α/βάθμια και Β/βάθμια εκπαίδευση.
Όσον αφορά την εγκύκλιο πρόσληψης αναπληρωτών, οι πίνακες φέτος -με βάση νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε πρόσφατα- τελούν υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ το οποίο θα εξετάσει και τις ενστάσεις.
Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία (Ν. 4395/2016 «Ρύθμιση θεμάτων εκπαιδευτικού προσωπικού», ΦΕΚ 110/Α/8-6-2016) «οι πίνακες κατάταξης αναπληρωτών εκπαιδευτικών, καθώς και οι πίνακες κατάταξης αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), οι οποίοι καταρτίζονται από το Υπουργείο Παιδείας, για το σχολικό έτος 2016-2017, υποβάλλονται για έλεγχο νομιμότητας στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ). Επιπλέον, για το σχολικό έτος 2016- 2017 ο έλεγχος των ενστάσεων επί των ανωτέρω πινάκων υπόκειται στην αρμοδιότητα του ΑΣΕΠ».
Παράλληλα, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, είναι δυνατή η πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, πριν από την ολοκλήρωση του ελέγχου των ενστάσεων από το ΑΣΕΠ και σύμφωνα με τη σειρά κατάταξης των υποψηφίων στους πίνακες αναπληρωτών .
Η υπουργική απόφαση που θα περιέχει την προκήρυξη πρέπει υποχρεωτικά να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, οπότε η διαδικασία καθυστερεί ακόμη και το πιθανότερο είναι να εκδοθεί στο τέλος της επόμενης εβδομάδας βδομάδας. Τελικά οι εγκύκλιοι-λόγω διαδικαστικών προβλημάτων- θα είναι ξεχωριστές για τη γενική και την ειδική αγωγή. Πρώτα θα εκδοθεί της γενικής και θα ακολουθήσει της ειδικής.
Στην Εγκύκλιο ορίζονται οι προθεσμίες, τα δικαιολογητικά, ο τρόπος ελέγχου τους, ο αριθμός των δηλώσεων προτίμησης, η διαδικασία κατάρτισης και οριστικοποίησης των πινάκων αναπληρωτών και ωρομισθίων, τα όργανα πρόσληψης και τοποθέτησης.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Φέτος οι αιτήσεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών θα υποβληθούν ηλεκτρονικά στο opsyd.sch.gr. Για τη διαδικασία εγγραφής απαιτείται προσωπικός λογαριασμός πρόσβασης στο TAXISNET. Εάν ο υποψήφιος δεν έχει προσωπικούς κωδικούς TAXISNET θα πρέπει να απευθυνθεί άμεσα στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την έκδοσή τους.
Δικαιολογητικά θα κατατίθενται μέχρι τη λήξη των αιτήσεων και μετά δε θα γίνεται δεκτή καμία αλλαγή καθώς η επίβλεψη από τον ΑΣΕΠ καθιστά πολύ αυστηρές τις διαδικασίες.
Η προϋπηρεσία δασκάλων σε προσφυγικές δομές δε θα μετρήσει στους πίνακες αναπληρωτών για όσους ενδιαφέρονται.
Όσον αφορά το σύστημα ΟΠΣΥΔ, πλέον ζητάει οι αναπληρωτές να δηλώνουν μια οικεία διεύθυνση εκπαίδευσης όπου θα καταθέτουν τα χαρτιά τους αν χρειαστεί. Δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός σε ποιο μέρος πρέπει να δηλωθεί. Σε όποια επιθυμεί ο καθένας.
Δύο επιπλέον νέα στοιχεία είναι αφενός ότι η δήλωση δήμου και δημοτολογίου αφορά μόνο τους πολυτέκνους οπότε και αφαιρέθηκε ως επιλογή από τους υπόλοιπους και αφετέρου ότι η προϋπηρεσία δασκάλων σε προσφυγικές δομές δε θα μετρήσει στους πίνακες αναπληρωτών για όσους ενδιαφέρονται.
Παράλληλα το επόμενο σχολικό έτος δεν θα ισχύει η ποινή του διετούς αποκλεισμού για όσους αναπληρωτές δεν αναλάβουν υπηρεσία ή παραιτηθούν. Ωστόσο επειδή φέτος η εν λόγω ρύθμιση είναι σε ισχύ αναμένεται περίπου 600 εκπαιδευτικοί να τεθούν εκτός του δικαιώματος αίτησης αναπληρωτή με τους περισσότερους εξ αυτών να ανήκουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Οι εν λόγω αναπληρωτές που είτε παραιτήθηκαν είτε δεν ανέλαβαν υπηρεσία μπορούν να καταθέσουν αίτηση για να εργαστούν ως ωρομίσθιοι. Σημειώνουμε ότι μέχρι το Δεκέμβριο ο αριθμός των αναπληρωτών που δεν ανέλαβαν υπηρεσία ήταν 438.
ΟΙ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΦΕΤΟΣ
Φέτος οι προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα είναι σαφώς λιγότερες από την περσινή χρονιά. Θυμίζουμε ότι το σχολικό έτος 2015/16 προσλήφθηκαν από το Νηπιαγωγείο ως το Λύκειο περίπου 22.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί (διαφόρων κατηγοριών), ενώ έμεινα και περίπου 3.000 κενά. Αν σε αυτούς τους αριθμούς προστεθούν και οι εκπαιδευτικοί που παραιτήθηκαν λόγω συνταξιοδότησης, ο συνολικός αριθμός των εκπαιδευτικών κενών ξεπερνάει τις 26.000.
Για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια, το υπουργείο Παιδείας, επεμβαίνει στις ζωές των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, του πιο αδύναμου κρίκου, σαν κακό όνειρο, σαν σεισμός από τα έγκατα της Γης, που αίφνης κόβει το σπίτι στα δυο και θάβει τους ενοίκους και τις μνήμες τους. Γιατί αυτή ακριβώς την αίσθηση προκάλεσε στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, που σαν μετανάστες μήνες και μήνες έλιωσαν τα παπούτσια τους σε όλη την Ελλάδα για μια… χούφτα μόρια, οι αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα των Γυμνασίων και η μείωση των ωραρίων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τελικά για τους χιλιάδες αυτούς εκπαιδευτικούς – ελικόπτερα εκπαιδευτική πολιτική είναι το επίμονο και επίπονο τρύπημα σκληρών επιφανειών»!
Οι αλλαγές που νομοθετήθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας «εξοικονομούν», σε πρώτη φάση, σε βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των μορφωτικών αναγκών, περίπου 7- 8.000 εκπαιδευτικούς από το νηπιαγωγείο ως το Λύκειο. Μιλάμε για τον τρίτο «κόφτη» αφού προηγήθηκαν η Άννα Διαμαντοπούλου με την εξαφάνιση περίπου 1000 σχολικών μονάδων μέσω συγχωνεύσεων και κλεισιμάτων και ο Κ. Αρβανιτόπουλος μέσω της διαθεσιμότητας 2.000 εκπαιδευτικών και της αύξησης του ωραρίου κατά δυο ώρες στους καθηγητές.
Το καμπανάκι δεν χτυπά μόνο για τους χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που θα βρεθούν χωρίς δουλειά, αλλά και για τους μόνιμους που δεν θα καλύπτουν ωράριο σε ένα σχολείο ή θα καταργηθεί η ειδικότητά τους.
Είναι φανερό ότι οι αλλαγές στη σχολική εκπαίδευση από το 2011 και μετά βασικό στόχο είχαν και έχουν τις περικοπές προσωπικού. Σε κάθε περίπτωση τα θύματα των παρεμβάσεων τη νέα σχολική χρονιά θα είναι κυρίως χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που θα μείνουν στα "αζήτητα" αλλά και χιλιάδες μόνιμοι εκπαιδευτικοί που θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε περισσότερα σχολεία. Παρόλα αυτά, είναι επίσης φανερό ότι είναι αμφίβολο αν ο νέος αυτός "κόφτης" θα καταφέρει να καλύψει τα κενά των σχολείων. Ήδη επιχειρείται να «σφίξουν» οι μαθητές στα τμήματα, να «ελαστικοποιηθούν» ακόμη περισσότερο οι εκπαιδευτικοί, να «ξεχειλώσουν» οι αναθέσεις μαθημάτων. Γιατί, όπως επαναλαμβάνεται μονότονα "βρισκόμαστε σε κρίση" και "όλοι πρέπει να προσφέρουν τον οβολό τους" στην προσπάθεια να κρατηθεί γερά δεμένο στην κλίνη του μνημονιακού Προκρούστη και των περικοπών και των μηδενικών διορισμών το δημόσιο σχολείο.
Μόλις 1.350 εκπαιδευτικοί έκαναν τελικά αίτηση για συνταξιοδότηση
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας φέτος έκαναν αίτηση για συνταξιοδότηση μόλις 1.350 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
ΣΥΣΤΑΣΗ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΕΩΝ
Στην τελική φάση βρίσκεται, σύμφωνα με τον αιρετό του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας κ. Δημήτρη Μπράτη, η σύσταση σε σχολεία των 1686 οργανικών θέσεων των κοινών ειδικοτήτων.
Σε επικοινωνία που είχε το alfavita με τον αιρετό του ΚΥΣΠΕ, Βασίλη Παληγιάννη, μας ενημέρωσε πως υπογράφτηκε η απόφαση για την κατανομή των 1686 θέσεων των ειδικοτήτων Φυσικής Αγωγής, Αγγλικών και Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Αναμένεται η δημοσίευση της Απόφασης στο ΦΕΚ για να ακολουθήσει η τοποθέτηση εντός των ΠΥΣΠΕ των συγκεκριμένων ειδικοτήτων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη