Thumbnail

Εκθέσεις καταγράφουν αξιολόγηση σε 31 ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα

Παπαματθαίου Μάρνυ
 
Σε 31 ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα γίνονται τόσο εξωτερικές όσο και εσωτερικές αξιολογήσεις του σχολείου, όπως αποκαλύπτεται από τις εκθέσεις του Δικτύου Ευρυδίκη για τη διασφάλιση της ποιότητας στην εκπαίδευση. Η βασική κινητήρια δύναμη για τα δύο είδη αξιολόγησης είναι η παρακολούθηση και η βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας και της μάθησης στα επί μέρους σχολεία, και η βελτίωση  της ποιότητας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης.

Πού συγκλίνουν

Η αξιολόγηση των σχολείων ποικίλλει σε πεδίο, εστίαση και επίπεδο τυποποίησης στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Στις περισσότερες περιπτώσεις η εξωτερική αξιολόγηση του σχολείου αξιολογεί πτυχές, όπως η ποιότητα της διδασκαλίας, τα αποτελέσματα των μαθητών ή τα διευθυντικά καθήκοντα, έναντι ενός συνόλου κανόνων που ορίζουν την έννοια του «καλού σχολείου». Οι περισσότερες χώρες καθιστούν υποχρεωτική την εσωτερική αξιολόγηση του σχολείου, αλλά τα σχολεία έχουν συνήθως κάποια αυτονομία όσον αφορά το πεδίο και το επίκεντρο της αξιολόγησης.

Οι εξωτερικές και εσωτερικές αξιολογήσεις του σχολείου εφαρμόζονται κάπως συμπληρωματικά σε περίπου 20 ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα. Σε αυτά τα συστήματα οι τελικές εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης χρησιμοποιούνται για την ενημέρωση και την καθοδήγηση της διαδικασίας εξωτερικής αξιολόγησης. Τα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως οι μαθητές, οι γονείς ή τα μέλη της τοπικής κοινότητας, καλούνται να συμμετάσχουν και στις δύο διαδικασίες αξιολόγησης.

Οι τάσεις στον χρόνο

Οι τάσεις ήταν:

Ως τις αρχές του 1990 εξωτερική αξιολόγηση.
Τα τελευταία 15 χρόνια τάση για την υιοθέτηση μεθόδων εσωτερικής αξιολόγησης σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

Σήμερα:

Μεγαλύτερη αυτονομία παρουσιάζεται στα σχολεία στην Ολλανδία, στη Βρετανία, στο Βέλγιο (φλαμανδική κοινότητα), στη Δανία, στη Φιλανδία και στη Σουηδία όπου οι περισσότερες αποφάσεις λαμβάνονται από τα ίδια τα σχολεία και οι αξιολογήσεις γίνονται τοπικά.
Διαφορετική οργάνωση υπάρχει στη Γαλλία. Λειτουργούν εξωτερικά διοικητικά τμήματα του υπουργείου Παιδείας με ευθύνη συγκεκριμένων περιοχών της χώρας. Τα σχολεία είναι σε κάποιον βαθμό ανεξάρτητα σε σχέση με τις διοικητικές και διδακτικές τους δραστηριότητες.
Αποκεντρωμένο σύστημα 17 αυτόνομων περιοχών υπάρχει στην Ισπανία και στα ομόσπονδα κράτη στη Γερμανία.
Αρμοδιότητα αξιολόγησης σε περιφερειακό επίπεδο υπάρχει στην Ισπανία, στο Βέλγιο, στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Στην Αυστρία γίνεται εσωτερική αξιολόγηση και υπεύθυνος είναι ο επικεφαλής του σχολείου (Direktor).

Φινλανδικό μοντέλο

Στην Ελλάδα πολύς λόγος έχει γίνει - όχι μόνο στην εκπαιδευτική κοινότητα - για το μοντέλο της Φινλανδίας. Για αυτό το μοντέλο ο κ. Γιώργος Μαυρογιώργος, ομότιμος καθηγητής Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Μια και μας παραπέμπουν συχνά στο "θαύμα της Φινλανδίας", χωρίς να μυθοποιούμε την περίπτωση, μπορούμε να επικαλεστούμε εδώ το γεγονός ότι "η Φινλανδία είναι ένα παράδειγμα χώρας που δεν εφαρμόζει την επιθεώρηση των σχολείων" (Sahlberg, P.2013:44) και ότι "δεν υπάρχουν επίσημοι τρόποι αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στη χώρα. Οι εκπαιδευτικοί έχουν χρόνο για να συνεργαστούν, κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας, και να διαμορφώσουν μια άποψη για το πώς διδάσκουν οι συνάδελφοί τους... Καταργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 το σύστημα σχολικής επιθεώρησης..." ( ό.π.: 189).

Το πολύ ενδιαφέρον εδώ βέβαια είναι πως αυτό συνιστά επίσημη πολιτική επιλογή και δεν είναι αποτέλεσμα κάποιας αντίδρασης και πάλης από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Οπως ισχυρίζονται, "το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν διαθέτει σχολαστικό έλεγχο του σχολείου" και, στην περίπτωση των εκπαιδευτικών, επενδύουν "στην επαγγελματική αξιοπρέπεια και στον κοινωνικό σεβασμό"».

Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Η πρώτη αργία του Σεπτεμβρίου για όλες τις τάξεις τη νέα σχολική χρονιά

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Όπλο σε σχολείο στον Άλιμο
Άλιμος: Μαθητές βρήκαν πιστόλι στο προαύλιο του 4ου Δημοτικού Σχολείου – Σοκ για γονείς και εκπαιδευτικούς
Ένα επικίνδυνο εύρημα που αναστατώνει την τοπική κοινωνία
Άλιμος: Μαθητές βρήκαν πιστόλι στο προαύλιο του 4ου Δημοτικού Σχολείου – Σοκ για γονείς και εκπαιδευτικούς
oiele
Μήνυμα αλληλεγγύης και διεθνούς συνεργασίας: Η Τουρκία στέλνει χαιρετισμούς στην ΟΙΕΛΕ
Οι κοινές προκλήσεις στην εκπαίδευση ενώνουν συνδικάτα πέρα από τα σύνορα
Μήνυμα αλληλεγγύης και διεθνούς συνεργασίας: Η Τουρκία στέλνει χαιρετισμούς στην ΟΙΕΛΕ
Γιάννης Κεφαλογιάννης
Νέα επίθεση Κεφαλογιάννη στον Πελετίδη: «Απαξίωσε τον αγώνα των πυροσβεστών στην Πάτρα»
«Κάλεσε τους πολίτες να μην ακούνε το 112, απαξίωσε τον αγώνα που έκαναν οι πυροσβέστες, αυτό είναι μια διπλή κατηγορία προς την Πολιτική Προστασία»
Νέα επίθεση Κεφαλογιάννη στον Πελετίδη: «Απαξίωσε τον αγώνα των πυροσβεστών στην Πάτρα»
γυναικοκτονία
Βόλος: Προφυλακιστέος ο 40χρονος γυναικοκτόνος – Ζητά ψυχιατρική πραγματογνωμοσύνη
Ο κατηγορούμενος υποστηρίζει ότι δεν υπήρχε προσχεδιασμός και ότι ενήργησε εν βρασμώ ψυχής
Βόλος: Προφυλακιστέος ο 40χρονος γυναικοκτόνος – Ζητά ψυχιατρική πραγματογνωμοσύνη