Thumbnail
Πολύ συχνά τα παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ορθογραφία των λέξεων, διότι αγνοούν κάποιους απλούς κανόνες

Ας δούμε μερικούς πρακτικούς κανόνες που θα βοηθήσουν στο να αποφύγουμε συχνά λάθη σε λέξεις που χρησιμοποιούμε καθημερινά:

Οι αριθμοί 1-20 γράφονται με μια λέξη, π.χ. έντεκα, δεκαεφτά, αλλά οι αριθμοί από το 21 και πάνω γράφονται με δύο λέξεις, π.χ. είκοσι ένα, πενήντα έξι.

-Οι λέξεις «εννιά», «εννιακόσια» και «εννιακοσιοστός» γράφονται με νν, αλλά οι λέξεις «ενενήντα», «ένατος» και «ενενηκοστός» γράφονται με ν.
- Λέμε «τρία δώρα», άρα «τριάμισι δώρα» και «τρεις ώρες», άρα «τρεισήμισι» ώρες.
- Η λέξη «τι» δεν τονίζεται, γιατί είναι μονοσύλλαβη.
- Το ίδιο ισχύει και για τις λέξεις «ποιος», «ποια», «ποιο».
- Η λέξη βράδυ είναι εξαίρεση του κανόνα ότι τα ουδέτερα γράφονται με –ι, και γράφεται με –υ, αλλά οι λέξεις βραδιά, βράδια, βραδιάζει, βραδινός γράφονται με –ι.
- Αυτό δεν ισχύει για τις υπόλοιπες εξαιρέσεις των ουδετέρων σε –ι, δηλ. στάχυ – στάχυα, δάκρυ – δάκρυα κτλ.
- Όταν ενώνουμε δύο λέξεις απλές για να φτιάξουμε μια σύνθετη, το συνδετικό φωνήεν είναι ο, αλλά τα σύνθετα της λέξης «όροφος» γράφονται με ω, δηλαδή «διώροφος», «τριώροφος» κτλ.
- Οι λέξεις «ανεξαρτήτως» και «επικεφαλής» είναι επιρρήματα και άρα δεν κλίνονται, π.χ. Αυτό είναι απόφαση του επικεφαλής.
- Η σωστή φράση είναι «στο πλαίσιο» και όχι «στα πλαίσια».
- Οι λέξεις που έχουν ως β’ συνθετικό τη λέξη «νους», γράφονται με οι, π.χ. πρόνοια, ομόνοια.
- Οι φράσεις «κατ΄ αρχήν» και «κατ΄ αρχάς» δεν έχουν την ίδια σημασία. Το «κατ΄ αρχήν»  σημαίνει «στα βασικά σημεία» και το «κατ΄ αρχάς»  έχει την έννοια του «αρχικά, πρώτα πρώτα».
- Οι λέξεις «μέθοδος» και «ψήφος» είναι θηλυκές.
- Η οριστική έγκλιση παίρνει αύξηση στους ιστορικούς χρόνους, π.χ. επαναλαμβάνω à επανέλαβα.
- Η προστακτική έγκλιση όμως δεν παίρνει αύξηση, π.χ. Επανάλαβε!
- Τα περισσότερα χωρ- γράφονται με ω, π.χ. χωριό, χωρίζω, με βασικές εξαιρέσεις τις λέξεις «χορός», «χόρτο», «χορταίνω».
- Η λέξη «μέσα» μπορεί να μετατραπεί σε «μες», όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από «σ».
- Το «δυσ-» με υ φανερώνει ότι κάτι είναι δύσκολο ή κακό, π.χ. δυσκίνητος, δυστυχία, ενώ το «δισ-» με ι έχει σχέση με τον αριθμό 2, π.χ. δισύλλαβος, δίκυκλο.
- Οι λέξεις «σαν» και «ως» δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν η μια στη θέση της άλλης. Το «σαν» χρησιμοποιείται για να κάνει παρομοίωση και το «ως» για να αποδώσει μια πραγματική ιδιότητα.
- Το ρήμα «βάλλω» και τα σύνθετά του, π.χ. αναβάλλω, καταβάλλω, γράφονται με λλ, ενώ τα παράγωγα ουσιαστικά του με λ, π.χ. αναβολή, καταβολή.

Καλή ορθογραφία!
Πλακίδα Έλλενα, Ειδικός Παιδαγωγός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

metafora_mathiton_71118_1006.jpg
Καταγγελία στο alfavita.gr: Χωρίς σχολικά λεωφορεία μαθητές με αναπηρία στη Δραπετσώνα
Κραυγή αγωνίας από το 1ο Ειδικό Δημοτικό Δραπετσώνας - Παιδιά με αναπηρία μένουν εκτός σχολείου λόγω έλλειψης μεταφοράς
Καταγγελία στο alfavita.gr: Χωρίς σχολικά λεωφορεία μαθητές με αναπηρία στη Δραπετσώνα
κροτιδα
Σοκ στην Πάτρα: Κροτίδα εξερράγη μέσα σε σχολείο – Τραυματίστηκε 12χρονος μαθητής
Πανικός την ώρα των μαθημάτων – Άγνωστος πέταξε κροτίδα δίπλα σε αίθουσα Λυκείου, έρευνα από την ΕΛΑΣ
Σοκ στην Πάτρα: Κροτίδα εξερράγη μέσα σε σχολείο – Τραυματίστηκε 12χρονος μαθητής
ποσδεπ
Προκηρύχθηκε το 17ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ για τον Φεβρουάριο 2026
Στο συνέδριο θα συζητηθούν ο απολογισμός πεπραγμένων, ο οικονομικός απολογισμός, το πρόγραμμα δράσης και θα γίνει η εκλογή νέας Διοικούσας Επιτροπής
Προκηρύχθηκε το 17ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ για τον Φεβρουάριο 2026