Προ ημερών ήρθε σε γνώση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων έγγραφο που συνέταξε ο Διευθυντής του Γυμνασίου Αλικιανού Γιώργος Καρκάνης, έγγραφο το οποίο ο ίδιος απέστειλε σε μορφή επίσημης υπηρεσιακής αλληλογραφίας (με εθνόσημο αλλά χωρίς αριθμό πρωτοκόλλου ούτε υπογραφή) προς όλους τους εκπαιδευτικούς του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου. Στο έγγραφο αυτό δίνει κατευθύνσεις στους εκπαιδευτικούς του σχολείου για συγκεκριμένα θέματα λειτουργίας που, κατά την κρίση του, απαιτούν διορθώσεις ή βελτιώσεις.
Το να δίνει ένας διευθυντής Σχολικής Μονάδας οδηγίες και κατευθύνσεις προς τους εκπαιδευτικούς του σχολείου διόλου δεν μπορεί να θεωρηθεί μεμπτή ενέργεια. Κάθε άλλο! Και φυσικά το ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων σε καμία περίπτωση δε θα μπορούσε να αντιδράσει για κάτι τέτοιο. Μα και γι’ αυτόν ακόμη τον τρόπο του διευθυντή Γιώργου Καρκάνη (να καθοδηγεί τη σχολική λειτουργία δια επίσημης αλληλογραφίας) θα μπορούσαμε να συγκρατηθούμε και να μην κάνουμε σχόλια.
Παρόλα αυτά, ως ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων κρίναμε ότι το εν λόγω έγγραφο συνιστά ένα απαράδεκτο έγγραφο, ένα αρνητικό –θα λέγαμε– παράδειγμα, για μια ποικιλία από άλλους λόγους. Στο έγγραφο αυτό ο Γιώργος Καρκάνης κάνει συχνή επίκληση της θέσης του ως διευθυντή, χρησιμοποιεί ύφος γραφής που ξενίζει και θυμίζει νομικό έγγραφο, υποτιμά τους εκπαιδευτικούς και το ρόλο τους καθώς τα λεγόμενά του υπονοούν ότι η συναίσθηση ευθύνης για την λειτουργία του σχολείου αποτελεί αποκλειστικότητα του διευθυντή (είναι ενδιαφέρον μάλιστα ότι η αποδόμηση των εκπαιδευτικών, για τεχνικούς λόγους, αρχίζει δια του εγκωμιασμού τους), διαχέει ένα αίσθημα πίεσης και φόβου μέσα από αναφορές στις πειθαρχικές συνέπειες που επισείει ενδεχόμενη μη συμμόρφωση στις εντολές του, κάνει συχνή χρήση όρων όπως «διοικώ σχολείο», «διοίκηση σχολείου» κ.λπ. αντί των ορθών και δόκιμων όρων «διευθύνω», «διεύθυνση» κ.λπ..
Όλα αυτά, σαν ένα «ψηφιδωτό» –για να χρησιμοποιήσουμε κι εμείς τα λεκτικά σχήματα που κι ο ίδιος χρησιμοποιεί– καθιστούν, κατά τη γνώμη μας, το έγγραφο οδηγιών του Γιώργου Καρκάνη ένα απαράδεκτο και αρνητικό παράδειγμα καθοδήγησης, ένα απτό δείγμα του μοντέλου των «διευθυντών managers» που θεωρούν πως το σχολείο πρέπει να διοικηθεί σαν μια οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία ή σαν επιχείρηση. Εμείς πιστεύουμε ότι στην Εκπαίδευση ένα τέτοιο μοντέλο πρέπει να απορριφθεί προς όφελος της δημοκρατίας και της παιδαγωγικής ελευθερίας για μια παιδεία που στοχεύει να κάνει τους νέους μας ελεύθερους και σκεπτόμενους εργαζόμενους / πολίτες. Το έγγραφο οδηγιών επισυνάπτεται και αφήνεται στην κρίση κάθε εκπαιδευτικού.
Για όλους αυτούς τους λόγους το ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων ζήτησε συνάντηση με τον Γιώργο Καρκάνη, ώστε να του θέσει τις ενστάσεις του για το έγγραφο αυτό μα και για να συζητήσουν μια ρεαλιστική αντιμετώπιση της αρνητικής κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, με ειλικρινή διάθεση συνεννόησης, προκειμένου να λυθεί το ζήτημα μέσα στα πλαίσια του σχολείου και χωρίς περαιτέρω εντάσεις. Και όλα αυτά προτού καν γίνει η παραμικρή δημόσια τοποθέτηση εκ μέρους του ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων.
Στην κατ’ ιδίαν συνάντησή τους με τον Γιώργο Καρκάνη, ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας της ΕΛΜΕ Χανίων, του εξέφρασαν καθαρά, εξ ονόματος του κλάδου των εκπαιδευτικών, την αντίθεσή τους στο κλίμα και το «αρνητικό προηγούμενο» που εμπεδώνει το εν λόγω έγγραφο. Του ζήτησαν να εξετάσει δυνατότητες για άρση των αρνητικών εντυπώσεων (π.χ. να δώσει προφορικά, όταν παρουσιαστεί κατάλληλη ευκαιρία, τη διαβεβαίωση προς τους εκπαιδευτικούς του Γυμνασίου πως απ’ τη μεριά του δεν υπήρχε πρόθεση δημιουργίας αρνητικού κλίματος και πως πρόκειται για μια ατυχή στιγμή) και πάντως έμειναν μακριά από κάθε είδους προσχηματικές προτάσεις που εκ των προτέρων ήταν δεδομένο ότι δεν θα μπορούσε να δεχτεί ο διευθυντής (π.χ. την απαίτηση να ανακοινώσει άμεση «ανάκληση» ή κάτι παρόμοιο)
Από την πλευρά του ο Γιώργος Καρκάνης δεν δέχτηκε τίποτα από όσα του έθεσε το προεδρείο της ΕΛΜΕ, λέγοντας ότι κανείς συνάδελφος στο σχολείο δεν έχει ποτέ διαμαρτυρηθεί για κλίμα αυταρχισμού στο σχολείο και ότι το ύφος του εν λόγω κειμένου σέβεται το δημοκρατικό πνεύμα και το συνεργατικό ύφος που οφείλει να έχει η διοίκηση σε χώρους που επιχειρείται η παραγωγή γνώσης και Αξιών όπως οι σχολικές μονάδες.
Σε δεύτερο χρόνο, υπήρξε και καταγγελία εκ μέρους του, προς τον πρόεδρο της ΕΛΜΕ γιατί αυτός αναφέρθηκε σε όλα τα παραπάνω κατά τη διάρκεια ενημέρωσης που πραγματοποιούσε σε άλλο σχολείο. Εδώ τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται πολύ σοβαρά . Ο κος Καρκάνης επιτίθεται στον πρόεδρο της ΕΛΜΕ (και δια’ αυτού στην ίδια την ΕΛΜΕ Χανίων) καταγγέλλοντας «αντιεκπαιδευτική και αντιεπαγγελματική συμπεριφορά». Μπορεί να μην αρέσει στον κ. Καρκάνη η κριτική αλλά δυστυχώς η ΕΛΜΕ είναι αναγκασμένη να την κάνει. Οι συνδικαλιστικοί φορείς υπάρχουν και για να κρίνουν την διοίκηση και να προασπίζονται τους συναδέλφους έναντι αυτής.
Τέλος υπάρχει και η εμπλοκή του ΔΔΕ Χανίων κ. Μαραγκάκη ο οποίος κάλεσε τον πρόεδρο της ΕΛΜΕ και τον απείλησε, εμμέσως πλην σαφώς, με ΕΔΕ (!). Είναι σαφές εδώ, ότι υπάρχει προσπάθεια εκφοβισμού και φίμωσης του προέδρου και της ΕΛΜΕ γενικότερα αρχικά από τον κ. Καρκάνη και έπειτα από τον Προϊστάμενο της Δ.Ε. Χανίων κ. Μαραγκάκη.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων θέλει να καταστήσει σαφές προς όλες τις κατευθύνσεις ότι θα προασπιστεί με όλα τα μέσα την ελευθερία του λόγου, το δικαίωμα στην κριτική , την δημοκρατία στα σχολεία και την απρόσκοπτη και ακώλυτη ενημέρωση των συναδέλφων. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων θα συνεχίσει να επεμβαίνει αυτεπάγγελτα σε όλα τα κρούσματα αυθαιρεσίας και αυταρχισμού έρχονται σε γνώση της.
Οποιαδήποτε προσπάθεια εκφοβισμού φίμωσης και λογοκρισίας θα απαντηθεί δυναμικά από το σωματείο.
Ακολουθεί το έγγραφο:
Κάνε εγγραφή στο newsletter στο Carrefour και κέρδισε 200€
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη