ακριτα
Η συζήτηση που άνοιξε με αφορμή την ερώτηση της Έλενας Ακρίτα δεν αφορά αποκλειστικά το συγκεκριμένο έθιμο. Αγγίζει ευρύτερα ερωτήματα για την ηθική θέση της σύγχρονης Αριστεράς απέναντι στην κακοποίηση ζώων

Την πολιτική και κοινωνική διάσταση ενός “παραδοσιακού τοπικού εθίμου” έφερε στο προσκήνιο η Έλενα Ακρίτα, βουλευτής Επικρατείας και Τομεάρχης Ισότητας και Δικαιωμάτων του ΣΥΡΙΖΑ–Π.Σ., καταθέτοντας κοινοβουλευτική ερώτηση για το έθιμο της τελετουργικής σφαγής ταύρου που λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο σε χωριό της Λέσβου.

Η παρέμβαση της Έλενας Ακρίτα, που χαρακτηρίζει το έθιμο «φρικιαστικό», προκάλεσε την έντονη αντίδραση τοπικών στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, με κυριότερη αυτή της Σταυρούλας Πετρέλλη, μέλους της Νομαρχιακής Επιτροπής Λέσβου, η οποία κατηγόρησε την βουλευτή για «συκοφάντηση» του νησιού και παραπληροφόρηση. Η σύγκρουση μεταφέρθηκε στα κοινωνικά δίκτυα, όπου οι δύο γυναίκες αντάλλαξαν δημόσια σχόλια, με υψηλούς τόνους και σαφές ιδεολογικό χάσμα.

Η Έλενα Ακρίτα, με δημόσια ανάρτησή της, γνωστοποίησε πως κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή σχετικά με την τέλεση εθίμου σε χωριό της Λέσβου, κατά το οποίο ένας ταύρος οδηγείται ζωντανός σε τελετουργική σφαγή, εν είδει θυσίας. Η ίδια κάνει λόγο για πρακτική «βαρβαρότητας» και «ντροπής», που δεν έχει θέση σε μια κοινωνία που διεκδικεί την προστασία των δικαιωμάτων — όχι μόνο των ανθρώπων, αλλά και των ζώων.

Η Σταυρούλα Πετρέλλη, από τη μεριά της, υποστήριξε ότι πρόκειται για παραδοσιακό έθιμο που εφαρμόζεται με «σεβασμό» και προσφορά του κρέατος δωρεάν στην κοινότητα, τονίζοντας πως η Λέσβος δεν στερείται πολιτικής παρουσίας και πως η κυρία Ακρίτα όφειλε να ενημερωθεί από τα τοπικά όργανα πριν προβεί σε κοινοβουλευτική παρέμβαση.

 

Η απάντηση της Ακρίτα

Η απάντηση της Έλενας Ακρίτα ήταν ιδιαίτερα αιχμηρή:
«Δεν είμαι συντρόφισσα με άτομα σαν εσένα που καλύπτουν βάρβαρα έθιμα. Εσείς οφείλατε χρόνια τώρα να έχετε αγωνιστεί για την κατάργηση αυτής της κτηνωδίας. Σιγά μη σου πάρω την άδεια για να υψώσω τη φωνή μου», ανέφερε χαρακτηριστικά στην ανάρτησή της, κατηγορώντας στελέχη του κόμματός της πως αντί να δώσουν μάχες υπέρ των ζώων, διατηρούν σιγή ή νομιμοποιούν τη βία στο όνομα της παράδοσης.

Η ίδια υπενθύμισε ότι ως Τομεάρχης Ισότητας και Δικαιωμάτων έχει εντολή να παρεμβαίνει όπου παραβιάζονται βασικά δικαιώματα – είτε ανθρώπινα είτε ζωικά, τονίζοντας ότι «τα παραδοσιακά έθιμα δεν αποτελούν άλλοθι για την κακοποίηση».

Το διακύβευμα

Η συζήτηση που άνοιξε με αφορμή την ερώτηση της Έλενας Ακρίτα δεν αφορά αποκλειστικά το συγκεκριμένο έθιμο. Αγγίζει ευρύτερα ερωτήματα για την ηθική θέση της σύγχρονης Αριστεράς απέναντι στην κακοποίηση ζώων, για τον ρόλο των παραδόσεων στη σύγχρονη κοινωνία, αλλά και για τη στάση των πολιτικών κομμάτων απέναντι σε φαινόμενα που παραπέμπουν σε πολιτισμικά κατάλοιπα μιας άλλης εποχής.

Η παρέμβαση της Έλενας Ακρίτα έρχεται σε μια περίοδο όπου η ευαισθητοποίηση γύρω από την ευζωία των ζώων έχει ενισχυθεί θεσμικά, αλλά συχνά προσκρούει στις τοπικές πρακτικές, τη σιωπή ή ακόμα και την ανοχή των αρχών. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει καταδικαστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο για ανεπαρκή προστασία των ζώων σε κτηνοτροφικές, ψυχαγωγικές και παραδοσιακές συνθήκες.

Πολιτικές προεκτάσεις

Η αντιπαράθεση που προκλήθηκε εκτείνεται και στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, με την Έλενα Ακρίτα να στοχοποιεί ευθέως τοπικά στελέχη για απραξία και κάλυψη. Σε έναν πολιτικό χώρο που ιστορικά προβάλλει τα δικαιώματα ως κεντρικό πυλώνα, η απουσία κοινής στάσης σε ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα αναδεικνύει αντιφάσεις μεταξύ βάσης και κεντρικής εκπροσώπησης.

Το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι αν το κόμμα θα πάρει θέση απέναντι στην πρακτική αυτή — ή αν θα επιλέξει τη σιωπή, προκειμένου να μη δυσαρεστήσει τοπικές κοινωνίες ή παραδοσιακούς πυρήνες ψηφοφόρων.

Η παρέμβαση της Έλενας Ακρίτα υπήρξε πολιτικά ορθή, ηθικά αναγκαία και κοινωνικά επίκαιρη. Η θέση ότι «η προστασία των ζώων είναι υπόθεση δικαιωμάτων και όχι αισθητικής» αντανακλά έναν σύγχρονο πολιτικό λόγο που επιχειρεί να αποδείξει ότι προοδευτικές αξίες δεν σταματούν στα όρια της ανθρώπινης φύσης. Σε αντίθεση με τις τοπικές αντιδράσεις που επιστρατεύουν την παράδοση ως ασπίδα για τη βία, η στάση της Έλενας Ακρίτα είναι ξεκάθαρη: η πρόοδος δεν διαπραγματεύεται. Ούτε σφάζεται.

Πηγή: www.rosa.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσοχή: Σαρώνει η νέα ηλεκτρονική απάτη με το όνομα της BOOKING – Πώς «ψαρεύουν» τα θύματα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κινητο
Απαλλαγή από τις διαφημίσεις: Τέσσερις εύκολες μέθοδοι για το κινητό σου
Σε ενοχλούν οι διαφημίσεις στο κινητό σου; Είτε χρησιμοποιείς Android είτε iPhone, υπάρχουν απλοί τρόποι για να τις περιορίσεις και να απολαύσεις πιο...
Απαλλαγή από τις διαφημίσεις: Τέσσερις εύκολες μέθοδοι για το κινητό σου