Η … «Δημιουργική συγκάλυψη» του πολιτιστικού κενού της σχολικής ζωής με τα θέματα των Πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και η… σπίλωση των αριστερών ιδεών και σοσιαλιστικών κατακτήσεων, μέσω του Οργουελ στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών.
Με περισσή δεξιοτεχνία και ..δημιουργική φαντασία όντως στην ανασκευή της πραγματικότητας, οι συντάκτες των θεμάτων των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων στα γλωσσικά μαθήματα ξεπέρασαν κάθε όριο υποκρισίας, καλώντας τους μαθητές μας τόσο των ΓΕΛ, όσο και των Ε.Π.Α.Λ να αναπτύξουν προβληματισμούς τους και να αρθρογραφήσουν για την αναγκαιότητα, αλλά και τις ευεργετικές επιδράσεις της δημιουργικής έκφρασης της προσωπικότητας των νέων, προτείνοντας μάλιστα συγκεκριμένους τρόπους καλλιτεχνικής εκδήλωσης του χειμαρρώδους νεανικού ψυχισμού και της ασίγαστης εφηβικής ορμής
Ωραίο προκάλυμμα, για να κρυφτεί η πλήρης αποψίλωση του σχολείου από όλα τα μαθήματα της καλλιτεχνικής παιδείας - όπως είναι αυτά που αφορούν στην τέχνη της μουσικής, των εικαστικών, του θεάτρου, του χορού, του κινηματογράφου κλπ-μαθήματα που από τη φύση τους ευαισθητοποιούν τους εφήβους και τους νέους απέναντι στην πολυπλοκότητας της ομορφιάς και της δυσκολίας του κοινωνικού και φυσικού κόσμου, οξύνουν την κρίση, εκλεπτύνουν τοσυναίσθημα και ανοίγουν πιο εποικοδομητικούς δρόμους επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και συλλογικοποίησης.
Αλήθεια, με ποιο ηθικό δικαίωμα οι περιώνυμοι ταγοί της εκπαίδευσης κάλεσαν τα παιδιά να ξεδιπλώσουν τους προβληματισμούς τους για το χρέος που έχει το σύγχρονο σχολείο «να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών» (ΓΕΛ) και για τα πολιτιστικό αγαθό της μουσικής παιδείας (Ε.Π.Α.Λ), όταν το σχολείο της υποχρηματοδότησης, της υποστελέχωσης στο οποίο φοιτούν όχι μόνο δεν τους παρέχει ανάσες καλλιτεχνικών μαθημάτων ,αλλά και αυτές που υπήρχαν στο παλιότερο πρόγραμμα ως άλλοθι, όπως είναι πχ η μια ώρα της θεατρολογίας και των εικαστικών, έχουν εξαλειφθεί;
Σκέφτηκαν άραγε οι σοφοί συντάκτες των θεμάτων ότι η δημιουργική έκφραση της προσωπικότητας , που επιβεβαιώνεται, όπως αναφέρει το κείμενο προβληματισμού, στην «ανάπτυξη της φαντασίας, την κατανόηση σύνθετων εννοιών και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την εξεύρεση λύσεων σε προβληματικές καταστάσεις», απαιτεί ιστορικο-κοινωνική υποδομή, γνώσεις δηλ που χαρίζουν τα μαθήματα των κοινωνικών επιστημών, τα οποία εξοβέλισε η κυβέρνηση από το σχολικό πρόγραμμα; Θα πάρουν την ευθύνη τους για το μορφωτικό κενό που δημιουργεί ο εξοστρακισμός από το πρόγραμμα αυτών των μαθημάτων που ανοίγουν ορίζοντες προβληματισμού, οξύνουν τα κριτήρια και καθιστούν ευαίσθητες τις κεραίες πρόσληψης των μηνυμάτων, διευκολύνοντας τους μαθητές να προσδιορίσουν τις ιστορικο-κοινωνικές συνθήκες που αντανακλώνται στην πολιτιστική δημιουργία του εποικοδομήματος;
Είναι προφανές ότι οι ιθύνοντες όχι μόνο γνωρίζουν όλες αυτές τις δραματικές ελλείψεις του σχολείου στο θεωρητικό και εν γένει πολιτιστικό επίπεδο, αλλά ξέρουν καλά το «τοπίο της πολιτιστικής ξηρασίας» και της «πνευματικής αφυδάτωσης» που δόμησε αυτή η κυβέρνηση και όλες οι προκάτοχές της.
Παρά ταύτα, με ένα προκλητικό αίσθημα λαϊκού εμπαιγμού και παραπλάνησης, στήνουν μια ..παράσταση αξίωσης της καλλιτεχνικής ευαισθησίας και της δημιουργικής φαντασίας, με θύματα τα παιδιά , απαιτώντας συγχρόνως από εμάς τους εκπαιδευτικούς, αλλά και συνολικότερα από τους εργαζόμενους και τα πολλαπλώς πληττόμενα λαϊκά στρώματα να γίνουμε ..σιωπηροί κομπάρσοι σε μια κακοτεχνία που δεν αντιστοιχεί στην ευαισθησία, την ευθύνη, την κοινωνική συνείδησή και αποστολή μας
Και αν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας οι ιθύνοντες επεδίωξαν να αποπροσανατολίσουν και να συγκαλύψουν το άνυδρο τοπίο της πολιτιστικής ζωής και θεωρητικής αναζήτησης του σχολείου, με θέματα που αφορούν στη δημιουργικότητα και την καλλιτεχνική δημιουργία, στη διαμόρφωση των θεμάτων των αρχαίων Ελληνικών, ξεπέρασαν κάθε όριο συγκαλυμμένης προβολής των ιδεολογικών αξιώσεών τους,
Ειδικότερα, με την έπαρση του κυρίαρχου, κάλεσαν τα διαγωνιζόμενα παιδιά να εντοπίσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στο Πλατωνικό σπήλαιο και σε ένα κείμενο από το έργο του Οργουελ «το 1984». Πέρα από το γεγονός ότι η σύγκριση αφορά κείμενα διαφορετικά ως προς το χαρακτήρα τους ( φιλοσοφικό-λογοτεχνικό κείμενο) και ως εκ τούτου δε δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να εμβαθύνουν στη γνωσιοθεωρία διαφορετικών φιλοσοφικών θεωρήσεων και σχολών (πχ του ιδεαλισμού που εκπροσωπεί ο Πλάτωνας με εκείνη του υλισμού που εκπροσωπεί ο Δημόκριτος ή με αυτή του εμπειρισμού που εκπροσωπεί ο Λοκ ), εδώ αναδεικνύεται ένα επιπλέον και πολύ σοβαρό πρόβλημα : είναι αυτό αφορά στην πολύ μεθοδευμένη προσπάθεια ιδεολογικής χειραγώγησης των νέων και ιδιαίτερα στην επιδίωξη της σπίλωσης των αριστερών και κομμουνιστικών ιδεών και της υπονόμευσης του έργου της σοσιαλιστικής οικοδόμησης.
Επέλεξαν λοιπόν οι κατά τα άλλα «ιδεολογικά ουδέτεροι» ειδήμονες το κείμενο του Οργουελ που αναφέρεται στην τάχα ισοπεδωτική δράση του «κόμματος». Οχι βέβαια οποιοδήποτε αστικού κόμματος , καταπιεστικού, εκμεταλλευτικού, αλλά «του κομμουνιστικού κόμματος» που ευθέως εννοεί ο έμμισθος συνεργάτης της CIA και των Βρετανικών μυστικών υπηρεσιών Οργουελ. Ο συγγραφέας Οργουελ που στη μακροχρόνια προσπάθειά του –από τη λήξη του Β παγκοσμίου πολέμου και για τριάντα χρόνια – έθεσε ως στόχο του να σπιλώσει τις αριστερές ιδέες και την κομμουνιστική ιδεολογία, προβάλλοντας με όρους…. εντεταλμένης δημιουργικής φαντασίας (!) τα μέλη των πρωτοπόρων κομμουνιστικών κομμάτων ως «ανθρώπους των σπηλαίων» ,συνειδησιακά τυφλούς, αδαείς, πρωτόγονους και καθυστερημένους.
Άξιος και πολύ υψηλός υπήρξε ο μισθός του κ Οργουελ και το τίμημα της σύλληψης πολλών ιδεολόγων αγωνιστών από τις …πολύτιμες υπηρεσίες που πρόσφερε στις μυστικές υπηρεσίες των ιμπεριαλιστών θα συνοδεύει την ιστορική του διαδρομή και καταγραφή στο χώρο της τέχνης και της πολιτικής. Γιατί η ιστορία μπορεί να αργεί, αλλά ποτέ δεν ξεχνά.
Το θεάρεστο (!) λοιπόν έργο του Οργουελ –που τίμησαν οι καθοδηγοί του εκπαιδευτικού συστήματος της κυβέρνησης και με βάση αυτό κάλεσαν τη νεολαία να αποστραφεί τις πιο φωτεινές και προοδευτικές ιδέες της σοσιαλιστικής προοπτικής-έχει ήδη αποδειχθεί ως συγκαλυμμένο λογοτεχνικά έργο στην υπηρεσία των πιο αντιδραστικών ιδεών του σπηλαιώδους σκότους.
Σας χαρίζουμε λοιπόν, κύριοι και κυρίες της συντακτικής επιτροπής των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων, τη σκοτεινιά των ιδεών του Οργουελ. Κρατάμε την κάθετη αντίθεσή μας με την πολιτική θεωρία της Πλατωνικής πολιτείας των «αρίστων» και του πολιτικού αποκλεισμού των πολλών και σας δηλώνουμε ότι θα μελετάμε σταθερά τη γνωσιοθεωρία του. Γιατί η δική μας η σκέψη είναι διαλεκτική και γνωρίζει καλά τη μέθοδο της μελέτης των αντιθέσεων που διαπερνούν τον κοινωνικό κόσμο, αλλά και την τέχνη της ανυποχώρητης ιδεολογικής και συλλογικής πάλης απέναντι σε όλο το θεωρητικό οπλοστάσιο των πολύμορφων εκπροσώπων και στυλοβατών του άδικου, ανελεύθερου, φιλοπόλεμου και βαρβαρικού καπιταλιστικού συστήματος, που τόσο μεθοδικά στήριξε , με το λογοτεχνικό έργο και τις υπηρεσίες του, ο κύριος Οργουελ.
Να είστε λοιπόν σίγουροι ότι θα είμαστε διαρκώς στις επάλξεις σε όλα τα επίπεδα, για να αποτρέπουμε το σκοτάδι και την αδικία που παράγει η πολιτική που υπηρετείτε έμμεσα ή άμεσα.