Για τα θέματα στα Αρχαία Ελληνικά Γενικού Λυκείου (ΓΕΛ) στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2025, στο alfavita.gr ζητήσαμε από το ChatGPT μια εκτίμηση της δυσκολίας των θεμάτων.
Σύμφωνα με το ChatGPT, τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 (2 Ιουνίου) καλύπτουν ευρύ φάσμα δεξιοτήτων και κρίνονται αντικειμενικά διαβαθμισμένης δυσκολίας.
Δείτε εδώ αναλυτικά τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών.
Ας δούμε αναλυτικά:
Διδαγμένο Κείμενο (Πλάτων, Πολιτεία 514a–515c)
Δυσκολία: Μέτρια
Το απόσπασμα του Μύθου του Σπηλαίου είναι γνωστό και διδάσκεται με επάρκεια.
Οι ερωτήσεις της Α1 ήταν σαφείς και αφορούσαν βασική κατανόηση του κειμένου.
Η Β1 (εκφραστικός τρόπος και σύνδεση με την έλλειψη παιδείας) απαιτούσε ουσιαστική γνώση και ικανότητα σύνθεσης, αλλά ήταν απόλυτα αναμενόμενη.
Η Β2 ερώτηση σύγκρισης με το παράλληλο κείμενο του Όργουελ (1984) απαιτούσε ερμηνευτική ικανότητα και εξοικείωση με τη διακειμενικότητα. Παρότι απαιτητική, ήταν προσεκτικά διατυπωμένη.
Γλωσσικές Ασκήσεις
Δυσκολία: Μέτρια προς αυξημένη
Η Β3 ζητούσε παραγωγή ουσιαστικών ετυμολογικά συγγενών, κάτι που ελέγχει λεξιλογική επάρκεια σε βάθος.
Η Β4 είχε σωστό/λάθος προτάσεις για τη ζωή του Πλάτωνα και την Πλατωνική Πολιτεία, που έκριναν την ιστορικοφιλοσοφική γνώση των μαθητών.
Αδίδακτο Κείμενο (Ξενοφών, Απομνημονεύματα)
Δυσκολία: Μέτρια προς υψηλή
Το κείμενο ήταν κατανοητό με σωστή χρήση βοηθητικού λεξιλογίου.
Η Γ1 (μετάφραση) ήταν εύλογης δυσκολίας, χωρίς μεγάλες παγίδες.
Η Γ2 ζητούσε περιγραφική κατανόηση (αντιπαραβολή Αρετής – Κακίας) και ήταν προσβάσιμη.
Οι μορφοσυντακτικές ασκήσεις (Γ3 & Γ4) ήταν απαιτητικές:
Ζητήθηκαν κλιτικοί τύποι λιγότερο συνήθεις (π.χ. δοτική ενικού θηλυκού του "οὐδενός").
Η αναγνώριση ονοματικής πρότασης και ο συντακτικός χαρακτηρισμός όρων ζητούσαν προχωρημένες γνώσεις.
Συνολική Εκτίμηση
Τα θέματα ισορροπούν ανάμεσα σε προσβασιμότητα και πρόκληση.
Ευνοούνται μαθητές με ουσιαστική προετοιμασία και ευχέρεια στη σύνθεση και κρίση.
Δεν παρατηρούνται ασάφειες ή ασκήσεις εκτός διδακτέας/εξεταστέας ύλης.
Για μαθητές με καλή προετοιμασία:
Θα μπορούσαν να αποδώσουν πολύ καλά.
Για μαθητές με ελλιπή εξάσκηση:
Οι γλωσσικές ασκήσεις και η ερμηνευτική προσέγγιση του παράλληλου κειμένου πιθανόν να τους δυσκόλεψαν.
Αν θέλεις, μπορώ να σου δώσω ενδεικτικές απαντήσεις ή σχόλια πάνω σε συγκεκριμένα ερωτήματα.