Η διόρθωση των γραπτών στις Πανελλήνιες Εξετάσεις αποτελεί μια από τις πιο αυστηρά οργανωμένες και ανώνυμες διαδικασίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Έχει σχεδιαστεί ώστε να διασφαλίζει αντικειμενικότητα, διαφάνεια και αξιοπιστία στην αξιολόγηση των υποψηφίων για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ας δούμε αναλυτικά τα βασικά στάδια της διαδικασίας:
Η διαδικασία βήμα προς βήμα
1. Ανώνυμη κωδικοποίηση γραπτών
Μετά την ολοκλήρωση κάθε εξέτασης, τα γραπτά σφραγίζονται και αποκτούν μοναδικό κωδικό αριθμό (barcode), χωρίς καμία αναγραφή του ονόματος του υποψηφίου.
Τα γραπτά συσκευάζονται και αποστέλλονται μέσω ΕΛΤΑ στα οριζόμενα Βαθμολογικά Κέντρα (ΒΚ), συνήθως σε άλλη πόλη.
2. Πειραματική βαθμολόγηση (δοκιμαστική)
Όπως γίνεται σήμερα, οι βαθμολογητές εξετάζουν ενδεικτικά γραπτά για να διαπιστώσουν αν χρειάζονται διευκρινίσεις από την ΚΕΕ για τα κριτήρια βαθμολόγησης.
3. Κανονική βαθμολόγηση
Όταν τα γραπτά, τα παραλάβουν οι πρόεδροι των Βαθμολογικών Κέντρων, πριν παραδώσουν στους βαθμολογητές, τα αναμιγνύουν τυχαία ενώπιον των μελών της επιτροπής.
Στη συνέχεια τα τοποθετούν σε φακέλους ανά 30 γραπτά και τα παραδίδουν στους βαθμολογητές για την πρώτη βαθμολόγηση και στο βιβλίο χρέωσης καταγράφεται ο χρόνος παραλαβής των γραπτών και ο αριθμός τους.
Κάθε γραπτό διορθώνεται στην εκατοντάβαθμη κλίμακα (0-100) από δύο ανεξάρτητους βαθμολογητές, χωρίς να γνωρίζουν την ταυτότητα του άλλου.
Οι δύο βαθμολογητές συμπληρώνουν χωριστά ειδικά βαθμολογικά δελτία με την αξιολόγησή τους για κάθε ερώτημα.
Πρώτη βαθμολόγηση με κόκκινο στυλό
Ο πρώτος βαθμολογητής αναγράφει με κόκκινο στυλό το βαθμό και την αναλυτική βαθμολογία στον ειδικό χώρο και υπογράφει στην ειδική θέση του γραπτού. Ο βαθμός είναι στην κλίμακα 0-100 με ακέραιους μόνο αριθμούς και ο τελικός γραπτός βαθμός ανάγεται στην κλίμακα 0-20 και γράφεται ως δεκαδικός, όπου απαιτείται.
Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης βαθμολόγησης η επιτροπή του Β.Κ. ελέγχει κάθε τετράδιο για την 8 αναγραφή της βαθμολογίας και επικολλά αδιαφανές αυτοκόλλητο στο βαθμό του Α ́ βαθμολογητή .
Δεύτερη βαθμολόγηση με πράσινο στυλό
Η ίδια διαδικασία ακολουθείται και στη δεύτερη βαθμολόγηση. Ο δεύτερος βαθμολογητής σημειώνει με πράσινο στυλό ελλείψεις, σφάλματα, αδυναμίες ή ατέλειες πάνω στο γραπτό και αναγράφει το βαθμό και την αναλυτική βαθμολογία στον ειδικό χώρο και υπογράφει στην ειδική θέση του γραπτού. Όταν ολοκληρώσει τη διόρθωση των γραπτών τα παραδίδει στην επιτροπή του Β.Κ.
4. Αποκλίσεις και επαναβαθμολόγηση
Αν η διαφορά μεταξύ των δύο βαθμολογητών είναι μεγαλύτερη από 12 μόρια στο σύνολο, τότε το γραπτό παραπέμπεται σε τρίτο βαθμολογητή.
Η τελική βαθμολογία προκύπτει:
Από τον μέσο όρο των δύο πλησιέστερων βαθμολογιών, ή
Αν υπάρχει ίση απόκλιση, από τον μέσο όρο και των τριών.
5. Εισαγωγή βαθμολογιών στο σύστημα
Οι βαθμολογίες εισάγονται ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Παιδείας.
Οι υποψήφιοι ενημερώνονται για τις επιδόσεις τους μέσω των σχολείων και online με τον προσωπικό τους κωδικό.
Πώς διασφαλίζεται η αξιοπιστία;
Μέτρο Ασφαλείας | Σκοπός |
---|---|
Ανωνυμία με barcode | Αποτροπή υποκειμενικότητας |
Διπλή βαθμολόγηση | Διασταύρωση εκτιμήσεων |
Τρίτος βαθμολογητής σε αποκλίσεις | Δίκαιη τελική κρίση |
Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) | Ομοιογένεια και ενιαία κριτήρια |
Ειδικά Πληροφοριακά Συστήματα | Διαφάνεια και ηλεκτρονική επεξεργασία |