πίνακας
Ίσως, τελικά, να μην είναι τόσο απίστευτο ότι η τέχνη μπορεί να ζωντανέψει

Στην τέχνη του ζωγράφου Έντβαρντ Μουνκ, η σύνδεση της ζωγραφικής με την απώλεια και τον θάνατο καθίσταται τόσο έντονη που οι πίνακές του φαίνεται να μεταφέρουν τη θλίψη και τον τρόμο της πραγματικής ζωής στο καμβά, δημιουργώντας μια αίσθηση πως οι μορφές τους ζωντανεύουν και στοιχειώνουν τον θεατή.

Η περίπτωση του Έντβαρντ Μουνκ, του Νορβηγού ζωγράφου που, πέρα από την παγκοσμίως γνωστή «Κραυγή», δημιούργησε το λιγότερο γνωστό αλλά ίσως πιο στοιχειωτικό έργο του: «Ο Θάνατος και το Παιδί» (1899).

Ένα έργο που, σύμφωνα με αναφορές, συνοδεύεται από πραγματικά ανεξήγητα φαινόμενα – από ψιθύρους και κινήσεις μέχρι και τη μυστηριώδη εξαφάνιση της μορφής του παιδιού από τον πίνακα.

Ο Μουνκ είχε βιώσει τραγικές απώλειες σε πολύ νεαρή ηλικία: τη μητέρα του, την αδερφή του και, αργότερα, τον πατέρα του. Οι απώλειες αυτές ενσωματώθηκαν στην τέχνη του, η οποία –όπως έλεγε και ο ίδιος– δεν ξέφυγε ποτέ από τη σκιά του θανάτου. Στο συγκεκριμένο έργο, η αποτύπωση του πόνου είναι τόσο έντονη που μοιάζει να αναβλύζει από τον καμβά, κάνοντας κάποιους θεατές να αισθάνονται ότι η θλίψη τούς ακολουθεί.

Από τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο μέχρι την ίδια την ιστορία της τέχνης, η ιδέα πως ένας πίνακας μπορεί να αποκτήσει ζωή αποτελεί έναν διαχρονικό αφηγηματικό πυρήνα τρόμου.

Είτε πρόκειται για το μυθιστόρημα «Ο Δολοφόνος του Κομεντατόρε» του Χαρούκι Μουρακάμι, όπου οι ζωγραφισμένες φιγούρες ξεφεύγουν από τον καμβά για να στοιχειώσουν τον ήρωα, είτε για το «Velvet Buzzshaw» με τον Τζέικ Τζίλενχαλ ή ακόμα και για «Το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι» του Όσκαρ Ουάιλντ, η σχέση μεταξύ εικόνας και υπερφυσικού παραμένει έντονη και ανησυχητική.

Ο Μουνκ, όπως και ο ανώνυμος ήρωας του Μουρακάμι, φαίνεται πως αποτύπωσε κάτι περισσότερο από μια σκηνή: αποτύπωσε μια μνήμη, ένα συναίσθημα, ή ίσως ακόμα και μια ψυχή.

Ίσως, τελικά, να μην είναι τόσο απίστευτο ότι η τέχνη μπορεί να ζωντανέψει. Όχι με μάγια ή δαιμονικά πνεύματα, αλλά με την ίδια την ένταση της ανθρώπινης εμπειρίας που εγκλωβίζεται στον καμβά.

Πηγή: Cnn

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Κινητοποίηση εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής
ΣΑΤΕΑ: Σοβαρές ενστάσεις για τα Τμήματα Ένταξης – «Η συμπερίληψη δεν είναι λογιστική πράξη»
«Λογιστική εξίσωση» η Ειδική Αγωγή: Ηχηρό «καμπανάκι» από τον ΣΑΤΕΑ για τις νέες οδηγίες – Τι αλλάζει στα Τμήματα Ένταξης
ΣΑΤΕΑ: Σοβαρές ενστάσεις για τα Τμήματα Ένταξης – «Η συμπερίληψη δεν είναι λογιστική πράξη»
Avène
Ομαδική αγωγή καταναλωτών κατά πασίγνωστης βιομηχανίας καλλυντικών - Για ποιο λόγο;
Κατηγορίες για παραπλανητικούς ισχυρισμούς «χωρίς συντηρητικά», οικονομική ζημία καταναλωτών και νέος κύκλος ελέγχου στην αγορά καλλυντικών
Ομαδική αγωγή καταναλωτών κατά πασίγνωστης βιομηχανίας καλλυντικών - Για ποιο λόγο;
γρίφος
Τεστ προσωπικότητας: Το βάζο που θα διαλέξετε δείχνει πώς αντιμετωπίζετε τα προβλήματα
Μια απλή οπτική επιλογή μπορεί να αποκαλύψει τον τρόπο σκέψης, τις αντιδράσεις και τη στρατηγική σας στις δυσκολίες της ζωής
Τεστ προσωπικότητας: Το βάζο που θα διαλέξετε δείχνει πώς αντιμετωπίζετε τα προβλήματα
Γιανγκ
Σοκ στη Βρετανία: «Υπόθεση τύπου Πελικό» με κατηγορίες για 13 χρόνια νάρκωσης και ομαδικών βιασμών
49χρονος κατηγορείται ότι κακοποιούσε συστηματικά τη σύζυγό του με τη βοήθεια πέντε ακόμη ανδρών – Πάνω από 60 κατηγορίες συνολικά
Σοκ στη Βρετανία: «Υπόθεση τύπου Πελικό» με κατηγορίες για 13 χρόνια νάρκωσης και ομαδικών βιασμών