Γροιλανδία
Επιστήμονες ανακάλυψαν στη Γροιλανδία το αρχαιότερο DNA του πλανήτη, ηλικίας 2 εκατομμυρίων ετών

Διεθνής ερευνητική ομάδα από την Δανία παρουσίασε στην επιθεώρηση Nature τα ευρήματα των παλαιοντολογικών μελετών που έκανε σε ιζήματα φιόρδ στις βόρειες περιοχές της Γροιλανδίας και ανέφερε ότι τα ίχνη DNA που ανακάλυψαν εκεί είναι 2 εκατομμυρίων ετών. Τα ίχνη αποτελούν δηλαδή το αρχαιότερο DNA που έχει εντοπιστεί ποτέ στην Γη. Το προηγούμενο αρχαιότερο DNA είχε βρεθεί στα οστά ενός μαμούθ που εντοπίστηκε σε στέπα της Σιβηρίας και ήταν 1 εκατομμυρίου ετών.

Η ηλικία των δειγμάτων δεν ήταν η μόνη ανακάλυψη που έκανε η ομάδα των Δανών επιστημόνων. Παράλληλα, ανακάλυψαν ότι στη Γροιλανδία υπήρχε πριν από 2 εκατομμύρια χρόνια ένα άγνωστο μέχρι σήμερα οικοσύστημα.

Ένα εντυπωσιακό οικοσύστημα:

Πρόκειται για ένα οικοσύστημα μεγάλης βιοποικιλότητας στο οποίο ζούσαν διάφορα ζώα, όπως λαγοί, χήνες, τάρανδοι αλλά και οι επιβλητικοί αρχαίοι πρόγονοι των ελεφάντων, οι μαστόδονες. Οι ερευνητές δεν βρήκαν DNA από σαρκοφάγα ζώα, αλλά πιστεύουν ότι αρπακτικά, όπως αρκούδες, λύκοι ή ακόμα και τίγρεις πρέπει να ζούσαν στο οικοσύστημα.

Επίσης, στο οικοσύστημα αυτό υπήρχαν πολλά φυτά και δέντρα όπως κέδροι, πεύκα, σημύδες. Μάλιστα οι ερευνητές έμειναν έκπληκτοι όταν ανακάλυψαν ότι οι κέδροι που εντόπισαν σε δείγματα DNA στη Γροιλανδία είναι ίδιοι με εκείνους που βρίσκονται σήμερα στη Βρετανική Κολομβία.

Ο Μίκελ Βίντερ Πέντερσεν, ένας από τα ηγετικά στελέχη της ομάδας των Δανών επιστημόνων και ένα από τους κύριους συγγραφείς αυτής της μελέτης που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Nature, δήλωσε «Το DNA μπορεί να επιβιώσει για 2 εκατομμύρια χρόνια, διπλάσιο από το παλαιότερο DNA που βρέθηκε προηγουμένως. Τα διαφορετικά θραύσματα DNA που εντοπίστηκαν στα ιζήματα, προέρχονται από το βορειότερο μέρος της Γροιλανδίας, που ονομάζεται Ακρωτήριο Κοπεγχάγης, και προέρχονται από ένα φυσικό περιβάλλον που δεν βλέπουμε πουθενά στη Γη σήμερα»

Η Γροιλανδία τότε:

«Τα ιζήματα διατηρήθηκαν τόσο καλά γιατί παρέμειναν παγωμένα και ανακαλύφθηκαν σε περιμέτρους που μπορούσαν να αξιοποιηθούν. Τα ποτάμια μετέφεραν ορυκτά και οργανική ύλη στο θαλάσσιο περιβάλλον, όπου κατατέθηκαν αυτά τα χερσαία ιζήματα. Και τότε σε κάποιο σημείο, περίπου 2 εκατομμύρια χρόνια πριν, αυτή η χερσαία μάζα που ήταν κάτω από το νερό ανυψώθηκε και έγινε μέρος της Βόρειας Γροιλανδίας», δήλωσε ο Δανός ερευνητής.

«Στην περιοχή υπήρχε ένα δασικό περιβάλλον με μαστόδοντες, τάρανδους και λαγούς και μεγάλο αριθμό διαφορετικών ειδών φυτών. Ανακαλύψαμε 102 διαφορετικά είδη φυτών», συμπλήρωσε ο Πέντερσεν.

Μάλιστα, πριν από 2 εκατομμύρια χρόνια, η Γροιλανδία είχε θερμοκρασίες 11-17 βαθμούς υψηλότερες από σήμερα.

«Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε παρέχει μια θεμελιώδη κατανόηση του γιατί τα ορυκτά ή τα ιζήματα μπορούν να διατηρήσουν το DNA… είναι ένα κουτί της Πανδώρας που πρόκειται να ανοίξουμε» τόνισε η συντονίστρια του τμήματος γεωβιολογίας του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, Καρίνα Σαντ.

35.000 στην ουρά: Τελευταία ευκαιρία για το online εύκολο Proficiency ΧΩΡΙΣ προφορικά, έκθεση έως 26 Ιουνίου