Άλμπερτ Αϊνστάιν: Ο χρόνος είναι σχετικός
Σαν σήμερα πριν από 116 χρόνια ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, σε ηλικία 26 ετών, δημοσιεύει την περίφημη εξίσωση E=mc^2 και την ειδική θεωρία της σχετικότητας

Ήταν 27 Σεπτεμβρίου του 1905, δηλαδή ακριβώς πριν από 116 χρόνια, όταν ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, σε ηλικία 26 ετών, δημοσιεύει την περίφημη εξίσωση E=mc^2 και την ειδική θεωρία της σχετικότητας, με σκοπό να συμπληρώσει τους νόμους κίνησης του Νεύτωνα, ώστε να ισχύουν και σε ταχύτητες της τάξης του φωτός. 

Η Μηχανική του Γαλιλαίου και του Νεύτωνα μελετά την κίνηση ενός υλικού σημείου, μέσω της θέσης του, σε συνάρτηση με τον χρόνο, λαμβάνοντας υπόψη τον χώρο και τον χρόνο ως έννοιες ανεξάρτητες (παρότι ο ορισμός και των δύο δεν είναι δυνατός).

Ο Αϊνστάιν όμως υποστηρίζει ότι χώρος και χρόνος είναι μεγέθη σχετικά. Σχετικά με τι; Με την κινητική κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε όταν παρατηρούμε κάτι, είναι η απάντηση.

ΠΕΙΡΑΜΑ

Έστω ότι ο Spiderman βρίσκεται στο βαγόνι ενός κινούμενου τρένου. Στέκεται στη μέση του βαγονιού, ανοίγει τα χέρια και εκτοξεύει ιστό αράχνης ταυτόχρονα προς τις δύο άκρες του βαγονιού.

Άποψη επιβάτη:

Ο επιβάτης που κάθεται μέσα στο ίδιο βαγόνι παρατηρεί ότι ο ιστός αράχνης φτάνει ταυτόχρονα στις δύο άκρες του βαγονιού, μετά από 2 sec για παράδειγμα.

Άποψη ενός παρατηρητή που στέκεται ακίνητος έξω και βλέπει το τρένο να περνάει από μπροστά του: 

Καθώς το βαγόνι κινείται προς τα δεξιά, το αριστερό του άκρο πλησιάζει τον αριστερό ιστό, οπότε για αυτόν ο αριστερά ιστός φτάνει στο  άκρο του τρένου νωρίτερα από τον δεξιά. 

Δύο γεγονότα που για εκείνον που είναι μέσα στο τρένο είναι ταυτόχρονα για τον παρατηρητή έξω δεν είναι.

Άποψη ενός παρατηρητή που κινείται: 

Κάποιος όμως που ταξιδεύει στην ίδια κατεύθυνση με το τρένο, αλλά με μεγαλύτερη ταχύτητα, θα βλέπει το τρένο να απομακρύνεται προς τα αριστερά και τον δεξιό ιστό αράχνης να βρίσκει το δεξί άκρο του βαγονιού πριν από τον αριστερό.

Τρεις διαφορετικοί παρατηρητές, τρεις διαφορετικές πραγματικότητες και το σημαντικότερο: όλες είναι σωστές, αφού έτσι λειτουργεί το σύμπαν!

Όταν αρχικά τον ρώτησαν τι εννοεί μιλώντας για την σχετικότητα του χρόνου, ο Αϊνστάιν είχε πει χαρακτηριστικά:

"Αλλιώς αντιλαμβάνεσαι το χρόνο όταν έχεις τα χέρια σου πάνω σε ένα αναμμένο σίδερο κι αλλιώς τον αντιλαμβάνεσαι όταν κάθεσαι δίπλα από μία ωραία γυναίκα!" Χωροχρόνος λοιπόν, αν και αυτή η διαστολή του χρόνου και η συστολή του χώρου γίνονται εμφανείς μόνο σε πολύ μεγάλες ταχύτητες, επιτρέποντας να ζούμε την καθημερινότητα μας στην οπτική ηρεμία της κλασικής φυσικής...Ευτυχώς! 

*Ο Θανάσης Κοπάδης είναι μαθηματικός-συγγραφέας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 17/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αυτισμός
«Όχι, δεν είμαστε όλοι στο φάσμα»: Η αλήθεια πίσω από μια παρεξηγημένη φράση
Μια καθηγήτρια Δημόσιας Υγείας εξηγεί γιατί η διάδοση του μύθου περί “λίγου αυτισμού” υποβαθμίζει τις πραγματικές εμπειρίες και δυσκολίες των...
«Όχι, δεν είμαστε όλοι στο φάσμα»: Η αλήθεια πίσω από μια παρεξηγημένη φράση
ΦΟΙΤΗΤΕΣ
Από το «Εδώ Πολυτεχνείο» στο «Εδώ Πειθαρχικό»: Πώς δοκιμάζεται σήμερα η ιστορική κληρονομιά του ΕΜΠ
Το Πολυτεχνείο ως καθρέφτης: τι κερδήθηκε τότε, τι κινδυνεύει τώρα
Από το «Εδώ Πολυτεχνείο» στο «Εδώ Πειθαρχικό»: Πώς δοκιμάζεται σήμερα η ιστορική κληρονομιά του ΕΜΠ
aytismos_1.jpg
«Εσύ ήσουν ο πιο ξεχωριστός μου μαθητής, γιατί με έκανες να γίνω δασκάλα»
Ένα παιδί κλειστό, παραμελημένο, σχεδόν αόρατο στους άλλους· μια εκπαιδευτικός κουρασμένη, εγκλωβισμένη στις πρώτες της εντυπώσεις.
«Εσύ ήσουν ο πιο ξεχωριστός μου μαθητής, γιατί με έκανες να γίνω δασκάλα»