Μάτια
Google logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
Η φυσική άμυνα κατά του καταρράκτη που κρύβεται στο πιάτο σας

Ο καταρράκτης αποτελεί την κύρια αιτία απώλειας όρασης παγκοσμίως, επηρεάζοντας πάνω από 65 εκατομμύρια ανθρώπους. Χαρακτηρίζεται από τη σταδιακή θόλωση του φακού, η οποία αναπτύσσεται αργά, συχνά περνώντας απαρατήρητη μέχρι να μειωθεί σημαντικά η όραση. Ενώ η ηλικία παραμένει ο βασικός παράγοντας κινδύνου, ολοένα και περισσότερα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι η διατροφή μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη της νόσου.

«Η λουτεΐνη, μια καροτενοειδής βιταμίνη, φαίνεται να προσφέρει σημαντική προστασία του ματιού από οξειδωτικές βλάβες», αναφέρουν οι ερευνητές.

Τι είναι η λουτεΐνη και γιατί έχει σημασία

Η λουτεΐνη είναι μια κίτρινο-πορτοκαλί χρωστική ουσία που βρίσκεται σε πολλά φρούτα και λαχανικά και συγκεντρώνεται στον αμφιβληστροειδή, κυρίως στην ωχρά κηλίδα. Εκεί βοηθά «στο φιλτράρισμα του επιβλαβούς μπλε φωτός και στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών», δύο παράγοντες που συμβάλλουν στο οξειδωτικό στρες και στην ανάπτυξη καταρράκτη.

Δεδομένου ότι το σώμα δεν συνθέτει λουτεΐνη από μόνο του, είναι απαραίτητο να λαμβάνεται μέσω της διατροφής. Πληθώρα επιδημιολογικών μελετών συνδέει την αυξημένη πρόσληψη λουτεΐνης με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη και διατήρηση της όρασης που σχετίζεται με την ηλικία.

Εκτός από την αντιοξειδωτική της δράση, η λουτεΐνη «συμβάλλει στη δομική ακεραιότητα του ματιού», διατηρώντας τη πυκνότητα της χρωστικής της ωχράς κηλίδας, κρίσιμο παράγοντα για την καθαρή κεντρική όραση.

Επιστημονικά στοιχεία υπέρ της λουτεΐνης

Η έρευνα υποστηρίζει τον προστατευτικό ρόλο της λουτεΐνης σε πολλές περιπτώσεις:

  • Κλινική ανασκόπηση στο περιοδικό Nutrients κατέδειξε ότι οι συμμετέχοντες με υψηλή διατροφική πρόσληψη λουτεΐνης είχαν σημαντικά μικρότερο κίνδυνο ανάπτυξης πυρηνικού καταρράκτη, του πιο συνηθισμένου τύπου σε ηλικιωμένα άτομα.

  • Πληθυσμιακές μελέτες υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση τουλάχιστον 6 mg λουτεΐνης ημερησίως σχετίζεται με χαμηλότερη πιθανότητα να απαιτηθεί χειρουργική επέμβαση αργότερα στη ζωή.

  • Η λουτεΐνη φαίνεται να συνεργεί με άλλα καροτενοειδή, όπως η ζεαξανθίνη, ενισχύοντας την αντιοξειδωτική δράση και παρέχοντας ευρύτερη προστασία στα μάτια.

Τα ευρήματα αυτά ενισχύουν την ιδέα ότι η λουτεΐνη όχι μόνο υποστηρίζει τη μακροπρόθεσμη υγεία της όρασης, αλλά μπορεί να καθυστερήσει ή ακόμη και να αποτρέψει την εμφάνιση καταρράκτη σε άτομα υψηλού κινδύνου.

Όλες οι σημαντικές ειδήσεις

Αναδρομικά έως 3.500 ευρώ και αυξήσεις συντάξεων: Ποιοι πληρώνονται

Πανελλήνιες 2026: Θέματα, Λύσεις, Αποτελέσματα και Bάσεις στο google

Google logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ηλιουπολη
Ηλιούπολη: Φορτηγό κύλησε ανεξέλεγκτο και διέλυσε τέσσερα σταθμευμένα οχήματα
Αυτοκίνητο κατέληξε στην είσοδο πολυκατοικίας, ενώ κάτοικοι κάνουν λόγο για περιστατικό που θα μπορούσε να είχε εξελιχθεί σε τραγωδία
Ηλιούπολη: Φορτηγό κύλησε ανεξέλεγκτο και διέλυσε τέσσερα σταθμευμένα οχήματα
Παιδικοί σταθμοί ΕΣΠΑ: Καταγγελία ΟΙΕΛΕ για απάτη με voucher - Τι απαντά η ΕΕΤΑΑ
Παιδικοί σταθμοί ΕΣΠΑ: Καταγγελία ΟΙΕΛΕ για μεγάλη απάτη με voucher - Τι απαντά η ΕΕΤΑΑ
Στο μικροσκόπιο της Οικονομικής Αστυνομίας ιδιωτικές δομές και ΚΔΑΠ για διασπάθιση πόρων με πλαστές ενημερότητες
Παιδικοί σταθμοί ΕΣΠΑ: Καταγγελία ΟΙΕΛΕ για μεγάλη απάτη με voucher - Τι απαντά η ΕΕΤΑΑ