Μια κοινωνική και περιβαλλοντική τομή βρίσκεται στα σκαριά από την κυβέρνηση, φέρνοντας στην Ελλάδα το κοινωνικό leasing, ένα φιλόδοξο πρόγραμμα που φιλοδοξεί να λύσει το πρόβλημα της μετακίνησης για χιλιάδες ευάλωτα νοικοκυριά.
Η νέα πρωτοβουλία, η οποία εντάσσεται στο Εθνικό Κοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο και θα χρηματοδοτηθεί από το ευρωπαϊκό Social Climate Fund, υπόσχεται την απόκτηση σύγχρονου ηλεκτρικού οχήματος με ελάχιστο μηνιαίο κόστος.
Το κράτος ετοιμάζεται να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης μέσω μιας γενναίας επιδότησης που εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει έως και τις 15.000 ευρώ ανά δικαιούχο. Ο στόχος είναι σαφής: να επιτραπεί σε πολίτες με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα να αποκτήσουν για πρώτη φορά ένα ιδιόκτητο μέσο μετακίνησης νέας, «πράσινης» τεχνολογίας.
Το απίστευτο κόστος: Αυτοκίνητο από 50€ τον μήνα
Η χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) θα αφορά αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θα παρέχεται μέσω συνεργαζόμενων εταιρειών. Το τελικό μηνιαίο αντίτιμο για τους ωφελούμενους εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται από 50 έως 100 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος και την εισοδηματική κατάσταση του νοικοκυριού.
Μέσα στο πακέτο παροχών θα περιλαμβάνονται:
Πλήρης ασφάλιση και συντήρηση
Οδική βοήθεια
Ετήσιο όριο χιλιομέτρων με διαφανείς ρήτρες υπέρβασης
Προς εξέταση παραμένει ακόμα η κάλυψη του κόστους οικιακού φορτιστή ή μέρους του κόστους φόρτισης, λεπτομέρειες που αναμένεται να αποσαφηνιστούν στο πλαίσιο του νομοσχεδίου που ήδη βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.
Ποιοι θα είναι οι δικαιούχοι – Τα εισοδηματικά κριτήρια
Το πρόγραμμα στοχεύει σε όσους χαρακτηρίζονται μεταφορικά ευάλωτοι, δηλαδή σε οικογένειες που αδυνατούν να καλύψουν το κόστος ιδιόκτητου οχήματος. Εξετάζονται δύο βασικές εισοδηματικές κατηγορίες:
Χαμηλά Εισοδήματα: Νοικοκυριά με ετήσιο εισόδημα από 5.000 έως 12.500 ευρώ.
Μεσαία Εισοδήματα: Νοικοκυριά με ετήσιο εισόδημα έως 25.000 ευρώ.
Επιπλέον, τα κριτήρια θα συνδυαστούν με κοινωνικούς παράγοντες και ειδικές ανάγκες, όπως:
Η ύπαρξη αναπηρίας.
Η μονογονεϊκότητα.
Η κατοίκηση σε περιοχές με περιορισμένες έως ανύπαρκτες επιλογές δημόσιας συγκοινωνίας.
Η επιλογή των δικαιούχων θα γίνει με διαφάνεια μέσω μοριοδότησης, ενώ για να λειτουργήσει το μέτρο, προβλέπεται ταυτόχρονη ενίσχυση των υποδομών φόρτισης σε δημόσιους χώρους, ώστε να μην περιορίζεται η χρήση των οχημάτων.
Το παράδειγμα της Γαλλίας
Αν και το ακριβές χρονοδιάγραμμα δεν έχει οριστικοποιηθεί, η πιλοτική εφαρμογή του κοινωνικού leasing τοποθετείται χρονικά εντός του 2026. Ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει την κάλυψη περίπου 10.000 νοικοκυριών, με συνολικό προϋπολογισμό που φτάνει τα 150 εκατομμύρια ευρώ.
Το ελληνικό μοντέλο εμπνέεται από το επιτυχημένο γαλλικό πρόγραμμα του 2024, όπου η ζήτηση ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη, με 90.000 αιτήσεις για 25.000 διαθέσιμα οχήματα. Αυτή η άνευ προηγουμένου ανταπόκριση στη Γαλλία καταδεικνύει την τεράστια κοινωνική ανάγκη που έρχεται να καλύψει το μέτρο.
Εφόσον το κοινωνικό leasing εφαρμοστεί με τους αναγκαίους πόρους και τη διαφάνεια που απαιτείται, μπορεί να λειτουργήσει ως ισχυρός μοχλός όχι μόνο για τη στήριξη των πιο ευάλωτων, αλλά και για την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης της χώρας. Μένει να φανεί η ανταπόκριση της αγοράς και η διαχείριση της αναμενόμενα μεγάλης ζήτησης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής