Με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την αναθεώρηση του κανονισμού για τα διπλώματα οδήγησης. Οι αλλαγές αφορούν την εκπαίδευση νέων οδηγών, τη διάρκεια ισχύος των αδειών, την ψηφιακή μορφή του διπλώματος και τους ιατρικούς ελέγχους.
Κάθε χρόνο σχεδόν 20.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός που οδήγησε στην ανάγκη για ένα ενιαίο, αυστηρότερο πλαίσιο.
Νέοι κανόνες εκπαίδευσης
Οι υποψήφιοι οδηγοί θα εκπαιδεύονται πλέον και σε νέα θεματικά πεδία, όπως οι κίνδυνοι από τα τυφλά σημεία, η ασφαλής χρήση συστημάτων υποβοήθησης, η έξοδος από το όχημα με προσοχή και η επικινδυνότητα της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προστασία πεζών, παιδιών και ποδηλατών.
Διάρκεια και ανανέωση αδειών
Οι άδειες για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες θα έχουν ισχύ 15 ετών, ενώ σε χώρες όπου η άδεια λειτουργεί και ως δελτίο ταυτότητας, η διάρκεια μπορεί να μειωθεί στα 10 έτη. Για φορτηγά και λεωφορεία, η ισχύς ορίζεται στα 5 έτη.
Οι οδηγοί άνω των 65 ετών θα υπόκεινται σε πιο συχνούς ιατρικούς ελέγχους. Πριν από την έκδοση ή την ανανέωση του διπλώματος, θα απαιτείται έλεγχος όρασης και καρδιαγγειακής υγείας, με ορισμένες χώρες να επιτρέπουν αυτοαξιολόγηση αντί για επίσημη ιατρική εξέταση.
Δοκιμαστική περίοδος για νέους οδηγούς
Για πρώτη φορά, εισάγεται δοκιμαστική περίοδος δύο ετών για τους νέους οδηγούς, με αυστηρότερους κανόνες σχετικά με το αλκοόλ, τη χρήση ζώνης και τα παιδικά καθίσματα.
Οι νέοι θα μπορούν να αποκτούν δίπλωμα κατηγορίας Β από τα 17, αλλά θα οδηγούν υπό επίβλεψη έως τα 18. Επιπλέον, το δίπλωμα φορτηγού θα μπορεί να εκδίδεται από τα 18 και του λεωφορείου από τα 21, εφόσον υπάρχει πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας.
Ψηφιακή άδεια οδήγησης
Έρχεται η ψηφιακή μορφή του διπλώματος, που θα είναι διαθέσιμη σε κινητά τηλέφωνα. Θα αντικαταστήσει σταδιακά την έντυπη άδεια, χωρίς όμως να την καταργεί πλήρως. Η έκδοση του φυσικού διπλώματος θα ολοκληρώνεται εντός τριών εβδομάδων.
Αυστηρότερες ποινές και διασυνοριακή εφαρμογή
Η αναστολή ή αφαίρεση άδειας για σοβαρές παραβάσεις – όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, θανατηφόρα ατυχήματα ή υπερβολική ταχύτητα – θα κοινοποιείται σε όλες τις χώρες της ΕΕ, ώστε να διασφαλίζεται η εφαρμογή των κυρώσεων πανευρωπαϊκά.
Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής
Σύμφωνα με την εισηγήτρια Jutta Paulus, η ψηφιακή άδεια θα είναι διαθέσιμη σε όλη την ΕΕ έως το 2030, ενώ τα κράτη-μέλη θα έχουν τρεις χρόνια για την ενσωμάτωση των νέων κανόνων και έναν επιπλέον χρόνο για την πλήρη εφαρμογή τους.
Όπως δήλωσε ο ευρωβουλευτής Matteo Ricci, οι νέες ρυθμίσεις «ενισχύουν την οδική ασφάλεια και προστατεύουν τόσο τους υπεύθυνους οδηγούς όσο και το κοινωνικό σύνολο».
Οι αλλαγές σηματοδοτούν μια νέα εποχή για την οδήγηση στην Ευρώπη, όπου η τεχνολογία, η εκπαίδευση και η υπευθυνότητα συνδυάζονται για ασφαλέστερους δρόμους και καλύτερα προετοιμασμένους οδηγούς.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
 
  Μαρία Δούση
 Μαρία Δούση  
  
  
  
 