Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εισάγεται στη διαδικασία ελέγχου των οχημάτων η μέτρηση μικροσωματιδίων στους εκπεμπόμενους ρύπους.
Πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή που περιλαμβάνεται στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή έως τα τέλη Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα ρύθμιση προβλέπει ότι ο τεχνικός έλεγχος οχημάτων στα ΚΤΕΟ θα περιλαμβάνει πλέον υποχρεωτική μέτρηση μικροσωματιδίων για όλα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα – τόσο ελαφρά όσο και βαρέα.
Η αλλαγή αφορά οχήματα κατηγοριών Euro 5, Euro 6, Euro V και Euro VI, τα οποία θα ελέγχονται με προηγμένους αναλυτές καυσαερίων νέας γενιάς, αντικαθιστώντας τη μέχρι σήμερα μέτρηση του συντελεστή θολερότητας «Κ».
Ποιοι επηρεάζονται
Η συγκεκριμένη διάταξη αναμένεται να προκαλέσει ανησυχία στους ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων ΙΧ, ταξί και φορτηγών, οι οποίοι έχουν αφαιρέσει ή παρακάμψει τα φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων (DPF) για λόγους κόστους.
Με τη νέα μέτρηση, τα οχήματα αυτά θα αποτυγχάνουν στον τεχνικό έλεγχο, οδηγώντας πιθανώς σε πρόστιμα ή ανάγκη επανατοποθέτησης DPF.
Στόχος: περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
Το μέτρο στοχεύει στην καταπολέμηση της παραποίησης ή αφαίρεσης του DPF, ενός φαινομένου που έχει λάβει διαστάσεις σε όλη την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια.
Η εκπομπή μικροσωματιδίων αποτελεί σοβαρή απειλή για τη δημόσια υγεία, καθώς έχει αποδειχθεί ότι επιβαρύνει την αναπνευστική λειτουργία και συμβάλλει στη ρύπανση των αστικών περιοχών.
Έλεγχοι και πρόστιμα για παραποίηση συστημάτων SCR
Παράλληλα, ενισχύονται οι έλεγχοι για την παράνομη επέμβαση στα συστήματα Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (SCR), τα οποία μειώνουν τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου στα φορτηγά.
Το νέο νομοσχέδιο προβλέπει βαριά πρόστιμα για όσα οχήματα παρακάμπτουν ή αφαιρούν τα συστήματα αυτά, καθώς και για όσους χρησιμοποιούν συσκευές ή λογισμικά παραποίησης των ελέγχων εκπομπών.
Τι λένε οι ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Ελλάδος, κ. Κωνσταντίνος Βήκας, δήλωσε πως το μέτρο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς «μέχρι σήμερα δεν ήταν δυνατό να διαπιστωθεί αν ένα όχημα διαθέτει κατάλληλο φίλτρο DPF ή αν το έχει αφαιρέσει πλήρως».
Ωστόσο, επισήμανε ότι απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις από τα ΚΤΕΟ για την προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού μεγάλης ακρίβειας που θα επιτρέπει τη νέα μορφή μέτρησης.
Επανενεργοποίηση των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου
Το νομοσχέδιο προβλέπει, επίσης, την επανενεργοποίηση των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου (ΜΚΕ), τα οποία θα πραγματοποιούν ελέγχους παρά την οδό. Στόχος είναι να εντοπίζονται βαρέα οχήματα, ελληνικά και αλλοδαπά, που κυκλοφορούν με παραποιημένα συστήματα ρύπων.
Η λειτουργία των ΜΚΕ είχε ατονήσει τα τελευταία χρόνια λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, καθώς το 2021-22 πραγματοποιήθηκαν μόλις 88 έλεγχοι, έναντι 16.000 ελέγχων το 2014-15.
Το νέο πλαίσιο τεχνικού ελέγχου στα ΚΤΕΟ σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την περιβαλλοντική πολιτική στον τομέα των μεταφορών. Με τη μέτρηση μικροσωματιδίων και τους ενισχυμένους ελέγχους, το Υπουργείο Μεταφορών επιχειρεί να μειώσει δραστικά τη ρύπανση από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, διασφαλίζοντας καθαρότερο αέρα για όλους.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ