aerodromio
Τεχνικά προβλήματα, ελλείψεις προσωπικού και καθυστερήσεις σε προμήθειες – Η οριακή κατάσταση στην ελληνική αεροναυτιλία

Σοβαρές ανησυχίες προκαλεί η πρόσφατη βλάβη σε τερματικό ραντάρ που εξυπηρετεί το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», η οποία ανέδειξε για ακόμη μια φορά τις χρόνιες παθογένειες στον τομέα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας (ATC) της χώρας. Οι ελεγκτές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, κάνοντας λόγο για τον κίνδυνο «αεροπορικών Τεμπών», καθώς η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) λειτουργεί με εξοπλισμό 25ετίας και με σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό.

Το πρόβλημα στα ραντάρ της Αθήνας

Η βλάβη στο ραντάρ του λόφου Μερέντα, σε συνδυασμό με τη μη λειτουργία του ραντάρ στο Ελληνικό τα τελευταία τρία χρόνια, άφησε την Αθήνα να εξυπηρετείται με μόλις ένα ενεργό τερματικό ραντάρ στην καρδιά της τουριστικής περιόδου. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) Παναγιώτη Ψαρρό, η προμήθεια του ανταλλακτικού που είχε αστοχήσει εκκρεμούσε πάνω από ένα χρόνο, παρότι το πρόβλημα ήταν γνωστό.

Εντύπωση προκαλεί επίσης το γεγονός ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών είχε προτείνει να αναλάβει με δικά της έξοδα την αντικατάσταση και συντήρηση νέων συστημάτων, αλλά η προσφορά απορρίφθηκε από την ΥΠΑ.

Οι καταγγελίες των αεροπορικών εταιρειών

Η Ryanair κατήγγειλε πως μόνο το 2025, από τον Ιανουάριο μέχρι τον Αύγουστο, περισσότερες από 5.000 πτήσεις της στην Ελλάδα επηρεάστηκαν από καθυστερήσεις που συνδέονται με δυσλειτουργίες στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας. Αυτό μεταφράζεται σε περίπου 900.000 επιβάτες που ταλαιπωρήθηκαν. Η Ελλάδα κατατάσσεται πλέον στην πέμπτη χειρότερη θέση στην Ευρώπη ως προς τη διαχείριση πτήσεων, με κύρια αιτία την κακοδιαχείριση και την έλλειψη προσωπικού.

Χάρτης δυσλειτουργιών σε όλη τη χώρα

Η εικόνα δεν περιορίζεται στην Αθήνα:

  • Στα Ακαρνανικά Όρη, οι συχνότητες έμειναν εκτός για πάνω από δύο εβδομάδες.

  • Στη Ρόδο, το ραντάρ του Αττάβυρου έχει καταστραφεί από δολιοφθορά εδώ και χρόνια χωρίς αντικατάσταση.

  • Στην Κάρπαθο, το ραντάρ παρουσιάζει σοβαρές δυσλειτουργίες.

  • Στην Αθήνα, δεν λειτουργεί εδώ και μήνες το σύστημα STCA (προειδοποίησης επικίνδυνων συγκλίσεων αεροσκαφών), ενώ εκτός είναι και το ILS του ανατολικού διαδρόμου.

  • Στα νησιά υψηλής τουριστικής κίνησης (Μύκονος, Σαντορίνη, Κως), οι επικοινωνίες γίνονται με τεχνολογία δεκαετίας ’80.

Υποσχέσεις εκσυγχρονισμού – Πραγματικότητα

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαφημίζει ένα «ολιστικό σχέδιο δράσης» με 364 επιμέρους έργα σε συνεργασία με την Ε.Ε. και ένα επενδυτικό πρόγραμμα 313 εκατ. ευρώ για την πενταετία 2025-2029. Ωστόσο, τα αεροπορικά στελέχη χαρακτηρίζουν την πραγματικότητα «ζοφερή και παρακμιακή».

Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

  • Το βασικό σύστημα PALLAS της ΥΠΑ έχει εγκατασταθεί από το 1999 και θεωρείται παρωχημένο σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

  • Το σύστημα προειδοποίησης συγκρούσεων ουδέποτε λειτούργησε από το 2000.

  • Πολλοί πύργοι ελέγχου στα περιφερειακά αεροδρόμια έχουν μείνει με υποδομές δεκαετιών.

  • Το πρόγραμμα νέων πύργων σε Μύκονο, Σαντορίνη και Μυτιλήνη «πάγωσε» χωρίς αιτιολόγηση.

Οι αγκυλώσεις των προμηθειών

Στελέχη της ΥΠΑ τονίζουν ότι οι διαδικασίες προμηθειών – δεμένες με τον νόμο 4412/2016 – οδηγούν σε αδιέξοδα:

  • Μακροχρόνιοι διαγωνισμοί που συχνά καταλήγουν σε άγονα αποτελέσματα.

  • Προδιαγραφές που βασίζονται σε παλιότερους διαγωνισμούς, άρα ξεπερασμένες τεχνολογικά.

  • Κατακερματισμός προμηθειών με αποτέλεσμα ασύμβατα συστήματα.

Η αεροναυτιλία αποτελεί τον σκελετό της ασφάλειας των πτήσεων σε μια χώρα που ζει σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό. Όταν ραντάρ μένουν εκτός λειτουργίας για χρόνια, όταν κρίσιμα συστήματα όπως το STCA δεν λειτούργησαν ποτέ, και όταν οι καθυστερήσεις στις πτήσεις φτάνουν να επηρεάζουν σχεδόν ένα εκατομμύριο επιβάτες ετησίως, τότε το ερώτημα γίνεται αμείλικτο:

Το 2024 καταγράφηκαν πάνω από 650.000 πτήσεις στον ελληνικό εναέριο χώρο. Ακόμα και μια μικρή δυσλειτουργία μπορεί να έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή αεροπορική κυκλοφορία.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τι ήταν ο «παιδοτρίβης» στην Αρχαία Ελλάδα;

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Ζαχαράκη - Τασούλας
Συνάντηση Ζαχαράκη – Τασούλα: Τι ειπώθηκε για ενίσχυση των σχολείων, του εκπαιδευτικού προσωπικού και δημογραφικό
Στο επίκεντρο της συνάντησης η νέα σχολική χρονιά, η ενίσχυση του δημόσιου σχολείου με μόνιμους εκπαιδευτικούς, το πρόγραμμα ‘Μαριέττα Γιαννάκου’ και...
Συνάντηση Ζαχαράκη – Τασούλα: Τι ειπώθηκε για ενίσχυση των σχολείων, του εκπαιδευτικού προσωπικού και δημογραφικό
λουκέτο σχολείο
Σχολεία: Ο πανελλαδικός χάρτης των «λουκέτων» – Ποιες περιοχές πλήττονται περισσότερο
«Χάθηκαν» 110.000 μαθητές από τα δημοτικά την τελευταία επταετία – Τι σημαίνει για το μέλλον της εκπαίδευσης
Σχολεία: Ο πανελλαδικός χάρτης των «λουκέτων» – Ποιες περιοχές πλήττονται περισσότερο
Τροχαίο στην Εύβοια
Τραγωδία σε τροχαίο στην Εύβοια: Νεκροί δύο νεαροί ηλικίας 21 και 35 ετών
Διπλή τραγωδία σε τροχαίο στην Εύβοια: Νεκρός και ο 35χρονος συνοδηγός της μηχανής που συγκρούστηκε με αυτοκίνητο
Τραγωδία σε τροχαίο στην Εύβοια: Νεκροί δύο νεαροί ηλικίας 21 και 35 ετών
Χρυσοχοΐδης Μιχάλης για ΟΠΕΚΕΠΕ
Χρυσοχοΐδης για ΟΠΕΚΕΠΕ: 1.036 ΑΦΜ εισέπραξαν παράνομα 22,7 εκατ. ευρώ – Δεσμεύονται οι περιουσίες τους
Ελέγχθηκαν 6.354 ΑΦΜ με χαρακτηριστικά παραβατικότητας – Οι πέντε μέθοδοι απάτης που έφερε στο «φως» ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης...
Χρυσοχοΐδης για ΟΠΕΚΕΠΕ: 1.036 ΑΦΜ εισέπραξαν παράνομα 22,7 εκατ. ευρώ – Δεσμεύονται οι περιουσίες τους