Τέλη κυκλοφορίας: «Δώρο» σε όσους καταθέτουν πινακίδες
Ηλεκτρική μετατροπή παλαιών οχημάτων: Η νέα στρατηγική της ΕΕ για καθαρές μετακινήσεις έως το 2050

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται να επιταχύνει τη μετάβαση στην καθαρή κινητικότητα, προτείνοντας νέο κανονισμό έγκρισης τύπου ΕΕ για ηλεκτρικά μετασκευασμένα οχήματα.

Η εν λόγω πρόταση αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την επίτευξη του στόχου μείωσης εκπομπών CO₂ κατά 90% έως το 2035 και την πλήρη απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές στις μεταφορές μέχρι το 2050.

Γιατί χρειάζεται νέα πολιτική για τον υπάρχοντα στόλο αυτοκινήτων;

Η μέση ηλικία των ευρωπαϊκών οχημάτων αυξάνεται διαρκώς, ενώ ο στόλος των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) εξακολουθεί να κυριαρχεί στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Παρά την πρόοδο στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (BEV), η πραγματική περιβαλλοντική μετάβαση απαιτεί τον εξηλεκτρισμό και του υφιστάμενου στόλου.

Σήμερα, κυκλοφορούν στην Ευρώπη πάνω από 73 εκατομμύρια παλαιά αυτοκίνητα βενζίνης και diesel, τα οποία πρέπει να αποσυρθούν ή να μετατραπούν έως το 2050 για να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί στόχοι της ΕΕ.

Ο «δρόμος προς το μηδέν» (Road-to-Zero) της T&E

Ο οδικός χάρτης Road-to-Zero της Transport & Environment (T&E) περιλαμβάνει:

  • Σταδιακή κατάργηση των νέων αυτοκινήτων ICE έως το 2035

  • Ηλεκτροκίνηση του εταιρικού στόλου έως το 2030

  • Ανάπτυξη κανονιστικού πλαισίου για ηλεκτρικές μετασκευές παλαιών οχημάτων

  • Στροφή στις δημόσιες μεταφορές και την ενεργή κινητικότητα

Ο συνδυασμός των παραπάνω μπορεί να επιφέρει μείωση 86% στις εκπομπές CO₂ από τον τομέα των οδικών μεταφορών έως το 2040 σε σύγκριση με το 2015.

Ηλεκτρικές μετασκευές: Η πιο αποτελεσματική λύση

Η μετατροπή παλαιών οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης σε ηλεκτρικά αναδεικνύεται ως προσιτή, βιώσιμη και κοινωνικά δίκαιη λύση. Οι ηλεκτρικές μετασκευές (retrofit) επιτρέπουν:

  • Αξιοποίηση του υφιστάμενου στόλου αντί για ακριβή αντικατάσταση

  • Μείωση εκπομπών CO₂ έως και 11% επιπλέον έως το 2040

  • Πρόσβαση σε καθαρή κινητικότητα για νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα

  • Δημιουργία νέας αγοράς μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται να θεσπίσει πλαίσιο έγκρισης τύπου για τα μετασκευασμένα ηλεκτρικά οχήματα, δίνοντας ώθηση σε μια αναδυόμενη αγορά που μέχρι σήμερα παραμένει ανεξέλεγκτη.

Τι συμβαίνει με τα e-Fuels;

Τα συνθετικά καύσιμα (e-Fuels) προβάλλονται από ορισμένους ως εναλλακτική λύση, ωστόσο:

  • Έχουν υψηλότερο κόστος για τους καταναλωτές

  • Παρουσιάζουν μεγαλύτερες εκπομπές CO₂ στον κύκλο ζωής

  • Δεν μειώνουν την αστική ατμοσφαιρική ρύπανση

  • Απαιτούν τεράστια ποσά υδρογόνου, απαραίτητα για την αεροπορία και τη ναυτιλία

Σύμφωνα με την T&E, τα e-Fuels δεν έχουν περιβαλλοντικό, οικονομικό ή βιομηχανικό νόημα για τον τομέα των επιβατικών οχημάτων.

Επιτάχυνση εξηλεκτρισμού του εταιρικού στόλου

Η υποχρεωτική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων από εταιρείες έως το 2030 είναι βασική στρατηγική για τη μετάβαση:

  • Οι εταιρικοί στόλοι διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα, άρα έχουν μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιρροή

  • Δημιουργείται μία δεξαμενή μεταχειρισμένων BEV για τους ιδιώτες αγοραστές

  • Οι ετήσιες εκπομπές CO₂ μειώνονται κατά 5% επιπλέον έως το 2040

Αποφυγή αύξησης της κυκλοφορίας

Ο οδικός χάρτης της T&E προτείνει επιπλέον:

  • Διακοπή της κατασκευής νέων δρόμων

  • Ενίσχυση δημόσιων συγκοινωνιών και σιδηροδρόμων

  • Αύξηση τιμής καυσίμων για να περιοριστεί η χρήση ΙΧ

  • Car sharing, αύξηση πληρότητας και μείωση SUV

Αυτά τα μέτρα οδηγούν σε επιπλέον μείωση 14% στις εκπομπές έως το 2040.

Προτάσεις πολιτικής της T&E

  1. Διατήρηση της απόφασης για κατάργηση των νέων ICE από το 2035

  2. Θέσπιση υποχρεωτικού στόχου 100% BEV για εταιρικά οχήματα έως το 2030

  3. Εστίαση σε ηλεκτρικές μετασκευές και προγράμματα στήριξης χαμηλού εισοδήματος

  4. Αποφυγή επενδύσεων σε e-Fuels για τον τομέα των ΙΧ

  5. Αναθεώρηση της στρατηγικής 2040 προς όφελος των μετατροπών

Ο εξηλεκτρισμός των νέων πωλήσεων δεν αρκεί. Η πραγματική μετάβαση σε καθαρές μετακινήσεις περνάει και μέσα από την ηλεκτρική μετατροπή των παλαιών οχημάτων, με κατάλληλη χρηματοδότηση, κανονιστική στήριξη και κοινωνική μέριμνα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση καλείται να επιλέξει λύσεις ρεαλιστικές, βιώσιμες και με άμεσο θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον και την κοινωνία.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πώς λέγεται στα ελληνικά η «ντομάτα»;

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 21/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σχολείο
Σχολεία: Οι αλλαγές, τα νέα μαθήματα, τα ηλεκτρονικά βιβλία και η μείωση της διδακτέας ύλης τη νέα σχολική χρονιά

Καθώς ο Σεπτέμβρης του 2025 πλησιάζει το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε το πλήρες χρονοδιάγραμμα για...

Σχολεία: Οι αλλαγές, τα νέα μαθήματα, τα ηλεκτρονικά βιβλία και η μείωση της διδακτέας ύλης τη νέα σχολική χρονιά
Η οδός Πανεπιστημίου στην Αθήνα με αεροφωτογραφία
Αθήνα: 40 νέες πεζοδρομήσεις – Πώς αλλάζει το κέντρο της πόλης μέχρι το 2026
Ανθρωποκεντρική στροφή με μικρές παρεμβάσεις και μεγάλες αλλαγές – Το σχέδιο για την οδό Αθηνάς, τη Βασ. Όλγας και τις γειτονιές
Αθήνα: 40 νέες πεζοδρομήσεις – Πώς αλλάζει το κέντρο της πόλης μέχρι το 2026