βιβλίο
Οι έννοιες του «καταρχήν», «κατ' αρχάς» και ανέκαθεν και πότε τα χρησιμοποιούμε λάθος

Το «καταρχήν», το «κατ' αρχάς» και το «ανέκαθεν» αποτελούν λεξιλογικά στοιχεία τα οποία πολύ συχνά και εν αγνοία μας τα χρησιμοποιούμε λάθος.

Αλλά ας τα πάρουμε με τη σειρά για να εντοπίσουμε το πρόβλημα.

«Καταρχήν» και «κατ' αρχάς»

Πολλοί νομίζουν ότι το «καταρχήν» και το «κατ' αρχάς» σημαίνουν το ίδιο πράγμα, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται για να δείξουν την έννοια «αρχικά»/«για αρχή».

Εντούτοις, μόνο το κατ' αρχάς σημαίνει αρχικά, δηλώνοντας χρόνο και δείχνοντας την αρχή κάποιας κατάστασης.

Π.χ.: «Σκέφτομαι κατ’ αρχάς να φάμε στην ταβέρνα και έπειτα να πάμε για γλυκό στο ζαχαροπλαστείο της γειτονιάς μας».

Αντίθετα, το καταρχήν σημαίνει βασικά, κατά βάση, κατά κύριο λόγο και επομένως δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για να δείξει την έναρξη κάποιας κατάστασης, αλλά το κυρίως κομμάτι σε κάτι.

Π.χ.: «Κατ’ αρχήν, το συνέδριο έχει ως θέμα τα αιματολογικά προβλήματα υγείας, αλλά θα συζητηθούν και άλλα παρεμφερή ζητήματα».

Ανέκαθεν

Το ανέκαθεν αποτελεί ακόμα μία προβληματική περίπτωση, καθώς πολλοί δεν γνωρίζουν πως από μόνη της σαν λέξη σημαίνει «από πάντα».

Επομένως οι εκφράσεις «από ανέκαθεν» ή «εξ απ'ανέκαθεν» είναι λανθασμένες και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να χρησιμοποιούνται, καθώς είναι σα να λέμε «από από πάντα», ή «από από από πάντα» αντίστοιχα.

Π.χ.: «Ανέκαθεν του άρεσαν οι τέχνες και έδειχνε την κλίση του στην ζωγραφική».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε - Τι αλλάζει

Το νέο σήμα που μπαίνει στους δρόμους – Τι σημαίνει η πινακίδα με το λουλούδι;

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

axiologisi-ekpaideftikon
Είναι διαγνωστικός ή πειθαρχικός ο χαρακτήρας της Αξιολόγησης;
 Αναμφίβολα, η διαδικασία της Αξιολόγησης, για να γίνει προσιτή και αποδεκτή από τους Εκπαιδευτικούς, χρειάζεται να αλλάξει χαρακτήρα και στόχευση....
Είναι διαγνωστικός ή πειθαρχικός ο χαρακτήρας της Αξιολόγησης;
cinema.jpg
«Παράθυρα στον κόσμο»: Οι μαθητές του 3ου Λυκείου Κορυδαλλόυ μιλούν μέσα από την τέχνη
Στόχος της εκδήλωσης είναι να παρουσιαστούν οι ποικίλες δράσεις, οι δημιουργίες και το όραμα των μαθητών και των εκπαιδευτικών, μέσα από αφιερώματα,...
«Παράθυρα στον κόσμο»: Οι μαθητές του 3ου Λυκείου Κορυδαλλόυ μιλούν μέσα από την τέχνη
mitsotakis
Συνάντηση Μητσοτάκη με την πρόεδρο του Πανεπιστημίου Yale για το κοινό μεταπτυχιακό με το ΕΚΠΑ
Στρατηγική συμμαχία για την παιδεία και το περιβάλλον: Συνάντηση Μητσοτάκη με την Πρόεδρο του Yale
Συνάντηση Μητσοτάκη με την πρόεδρο του Πανεπιστημίου Yale για το κοινό μεταπτυχιακό με το ΕΚΠΑ