Και όμως είναι αλήθεια! Πληρώνουμε το ίδιο για μικρότερη ποσότητα σε πολλά προϊόντα στο σουπερμάρκετ. Αν το έχετε καταλάβει και εσείς να ξέρετε δεν είναι ιδέα σας!
Οι εταιρείες συρρικνώνουν τις συσκευασίες των προϊόντων, χωρίς ωστόσο να μειώνουν αντίστοιχα και την τιμή πώλησης, λόγω εκτόξευσης του πληθωρισμού
Πολλά είναι τα μηνύματα στα κοινωνικά δίκτυα τους τελευταίους μήνες που μιλούν για μικρότερες ποσότητες στα προϊόντα και σίγουρα μικρότερες συσκευασίες.
Η νέα πρακτική της «συρρίκνωσης» που ακολουθούν κάποιες εταιρείες τροφίμων και οι εστιάτορες μειώνοντας τις ποσότητες είναι πραγματικότητα. Μάλιστα αφήνουν ίδιες τις τιμές!
Σοκολάτες μικραίνουν από 60 σε 50 γραμμάρια ή από 200 σε 180 γραμμάρια.
Τι συμβαίνει με τα ζυμαρικά
Ένα παράδειγμα που το συναντάμε συχνά είναι η σμίκρυνση των συσκευασιών ζυμαρικών που έφτασαν 400 γραμμάρια από 450 που ήταν προηγουμένως.
Μείωση σε πατατάκια, Δημητριακά, αναψυκτικά
Συσκευασίες με πατατάκια έχουν 20% λιγότερο προϊόν και σε πιο μικρά σακουλάκια. Κουτιά με δημητριακά των 400 γραμμαρίων πάνε στα 360 γραμμάρια. Συσκευασίες έχουν λιγότερα μπισκότα και πιο αραιά πακεταρισμένα. Χαρτομάντιλα που είχαν 340 φύλλα τώρα έχουν 315, ενώ παρόμοιες είναι οι μειώσεις και σε χαρτιά υγείας. Μπουκάλια αναψυκτικών 2 λίτρων είναι πλέον 1,75 λίτρα. Κι όλα αυτά γίνονται με τις τιμές να παραμένουν ίδιες, κάτι που συνεπάγεται ουσιαστικά αυξήσεις της τάξης έως και του 20% για τους καταναλωτές.
Το φαινόμενο της «συρρίκνωσης» αυτής των ποσοτήτων τροφίμων και ποτών, το οποίο μάλιστα πολλές φορές γίνεται με τρόπο που δεν επιτρέπει στον καταναλωτή να είναι επαρκώς ενημερωμένος, έχει γίνει γνωστό με την αγγλοσαξονική λέξη shrinkflation, από το shrink (συρρίκνωση / μείωση) και το inflation (πληθωρισμός).
Χαρτί τουαλέτας... όχι όπως παλιά
Αυτό φαίνεται πως συμβαίνει εδώ και κάποιους μήνες στις ΗΠΑ με το χαρτί τουαλέτας, σύμφωνα με τον Edgar Dworsky, σύμβουλο καταναλωτή και συντάκτη στην ιστοσελίδα ConsumerWorld.org.
Για παράδειγμα, κάποιες εταιρείες έχουν μειώσει τα φύλλα που έχει κάθε ρολό χαρτιού ή κυκλοφορούν στην αγορά μόνο μεγάλες συσκευασίες, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατον να βρει κάποιος συσκευασίες με 4 ή 8 ρόλα.
Και στην εστίαση
Μάλιστα, σε όλη την Ευρώπη η τάση αυτή της «συρρίκνωσης» δεν σταματά σε συσκευασμένα τρόφιμα ή άλλα είδη πρώτης ανάγκης. Ακόμη και τακτικοί πελάτες εστιατορίων για κάθε γούστο και αγοραστική δύναμη βλέπουν μερίδες να μειώνονται, με τις τιμές όμως να παραμένουν σταθερές. Κι εκεί που δύο άτομα συνήθιζαν να παραγγέλνουν αντίστοιχες μερίδες για το γεύμα ή το δείπνο τους, τώρα σκέφτονται να παραγγείλουν και κάτι επιπλέον – ή να μην ξαναπάνε.
Η πρακτική της «συρρίκνωσης» καταγράφεται εντονότερα λόγω της έκρηξης του πληθωρισμού σε ολόκληρο τον κόσμο και το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει να κάνει πιο έντονα την εμφάνισή της στην Ευρώπη, προκαλώντας – ανάλογα με τη χώρα και την καταναλωτική συνείδηση – αντίστοιχες αντιδράσεις από τους καταναλωτές.
Με τον πληθωρισμό να τρέχει στην ευρωζώνη με 8,9% σε ετήσια βάση για τον Ιούλιο, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της Eurostat, οι μειώσεις αυτές στις ποσότητες αποτελούν μεγάλο πλήγμα για την τσέπη των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν ήδη να αντιμετωπίσουν κι άλλα μεγάλα κόστη όπως αυτό της ενέργειας. Εκπρόσωποι εταιρειών από την πλευρά τους αναφέρουν ότι προχωρούν στην πρακτική αυτή για να μη χρειαστεί να αυξήσουν τις τιμές στα ράφια, άσχετα που αυτό ακριβώς είναι το τελικό αποτέλεσμα.
Μεγάλες αντιδράσεις στη Γερμανία
Το παράρτημα της Αρχής Προστασίας Καταναλωτών της Γερμανίας στο Αμβούργο αναφέρει στον ιστότοπό του αρκετά συγκεκριμένα παραδείγματα τέτοιων πρακτικών που έχει εντοπίσει. Σε ειδικό του σύνδεσμο μάλιστα απευθύνει σαφή προειδοποίηση αναφέροντας:
«Προσοχή. Συσκευασία απάτης. Ολα γίνονται πιο ακριβά. Πολλοί σήμερα έχουν αυτή την εντύπωση όταν στέκονται στην ουρά του σουπερμάρκετ και περιμένουν να πληρώσουν για τις αγορές τους. Αλλά υπάρχει κι άλλος τρόπος για να αυξηθούν οι τιμές – οι κρυφές αυξήσεις στις τιμές, γνωστές και ως shrinkflation. Παραγωγοί απλά μειώνουν το περιεχόμενο των (συσκευασιών) προϊόντων τους και η τιμή στο σουπερμάρκετ παραμένει η ίδια».
Στο μικροσκόπιο της Αρχής Προστασίας Καταναλωτών του Αμβούργου βρίσκονται ζελεδάκια, που μέσω της μείωσης της ποσότητας στη συσκευασία πωλούνται πλέον ακριβότερα κατά 14%, και συσκευασίες με λιγότερα πατατάκια και την ίδια τιμή με πριν, που ισοδυναμεί με αύξηση 20%.
«Ενώ η λεγόμενη συρρίκνωση (shrinkflation) – όπου το κόστος ενός προϊόντος παραμένει το ίδιο, αν και μειώνεται το μέγεθός του – δεν είναι νέο φαινόμενο, η Αρχή Προστασίας Καταναλωτών στην κορυφαία οικονομία της Ευρώπης κατακλύζεται από καταγγελίες. Μόνο το υποκατάστημά της στο Αμβούργο έλαβε περίπου 100 καταγγελίες τις τελευταίες δύο εβδομάδες, αριθμός – ρεκόρ που είναι τρεις έως πέντε φορές πάνω από τον μέσο όρο», αναφέρει σε δημοσίευμά του το Bloomberg.
Μετά την ενέργεια, οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων είναι ο μεγαλύτερος μοχλός αύξησης του πληθωρισμού στην ευρωζώνη, περιλαμβανομένων της Γερμανίας, της Ελλάδας και των περισσότερων άλλων χωρών. Οι αυξήσεις στα τρόφιμα πλήττουν καίρια τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών και ιδιαίτερα των πιο χαμηλών εισοδημάτων που επηρεάζονται περισσότερο από τέτοιες κρίσεις.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 4/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη