theatro ioannina
Στην εποχή της πανδημίας λένε οι άνθρωποι που ζούνε στην πόλη μας και εργάζονται στον πολιτισμό, πλήττονται περισσότερο από όλους και το ερώτημα είναι ποια η πολιτική του δήμου Ιωαννιτών και της Δημοτικής Αρχής για τη στήριξη τους

Με μια τεκμηριωμένη, μακροσκελή και στοχευμένη ανακοίνωση, επανέρχεται στο θέμα της χρηματοδότησης πολιτιστικών γεγονότων της πόλης μας, ομάδα καλλιτεχνών που υπογράφει με το όνομα Πρωτοβουλία Καλλιτεχνών Ιωαννίνων, ασκώντας εκ νέου κριτική στη δημοτική αρχή για τα πεπραγμένα της στον πολιτισμό.

Με την ανακοίνωση αυτή δίνεται συνέχεια σε μια αντιπαράθεση που ξεκίνησε πριν από μερικές εβδομάδες, με αφορμή την επιλογή του ΔΗΠΕΘΕ για την φετινή, θερινή παραγωγή και όχι μόνο, ενώ σε μεγάλο βαθμό, η σημερινή ανακοίνωση των καλλιτεχνών στηρίζεται σε όσα δήλωσε με προσωπική του απάντηση, απευθυνόμενος στο www.pbnews.gr o Δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ προ ημερών.   

Στην εποχή της πανδημίας λένε οι άνθρωποι που ζούνε στην πόλη μας και εργάζονται στον πολιτισμό, πλήττονται περισσότερο από όλους και το ερώτημα είναι ποια η πολιτική του δήμου Ιωαννιτών και της Δημοτικής Αρχής για τη στήριξη τους. Μετά λοιπόν τον πρώτο γύρο δια ανακοινώσεων επικοινωνίας… οι καλλιτέχνες θέτουν στην κρίση του κοινού τα παρακάτω:

«Τις τελευταίες μέρες το ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων έχει αποφασίσει και εγκρίνει, μέσα από τέσσερις δράσεις, μια σειρά πιστώσεων, οι οποίες προσεγγίζουν το ιλιγγιώδες ποσό των 246.000€, χωρίς καμία ανοιχτή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και χωρίς την εισήγηση καλλιτεχνικής διεύθυνσης, καθώς η καλλιτεχνική διευθύντρια κ. Δημοπούλου βρισκόταν σε άδεια μέχρι τις 13 Ιουνίου, οπότε υπέβαλε την παραίτησή της για συνταξιοδότηση. Όλα αυτά σε μια περίοδο πολύ δύσκολη για τους καλλιτέχνες, όχι μόνο της χώρας μας, αλλά παγκοσμίως.

Σε μια μόνο εκ των τεσσάρων δράσεων απεστάλησαν επιλεκτικά email (διαδικτυακές δράσεις για παιδιά εν μέσω πανδημίας), ενώ το σύνολο του τοπικού καλλιτεχνικού δυναμικού αγνοούσε ότι ήταν σε εξέλιξη διαδικασία επιλογής και αναθέσεων τόσο μεγάλων ποσών, όταν πανελλαδικά οι καλλιτέχνες «φωνάζουν» για το επίδομα των 800€ και αμφισβητείται η πραγματοποίηση θερινών παραστάσεων.

Από την μελέτη των πρακτικών του Δ.Σ, που δημοσιεύονται στη Διαύγεια, ανακαλύπτουμε ότι: Οι 218.000€ (ποσοστό 88,6%) δεσμεύονται σε έναν παραγωγό, προκειμένου να υλοποιήσει δύο παραγωγές (η μία έχει εγκριθεί οριστικά και ανατεθεί ήδη, ενώ για τη δεύτερη υπάρχει προέγκριση σε επίπεδο καλλιτεχνικής πρότασης, χωρίς οριστικό προϋπολογισμό, καθώς εκκρεμεί θετική γνωμοδότηση και έγκριση χρηματοδότησης από το ΥΠΠΟΑ).

Οι 20.460€ (ποσοστό 8,3%) ανατίθενται σε έτερο καλλιτεχνικό σχήμα. Το αποτέλεσμα είναι πως με το εναπομείναν 3,1% της δαπάνης, ήτοι 7.600€, το ΔΗΠΕΘΕ θα χρηματοδοτήσει όλες τις υπόλοιπες ενέργειες/εκδηλώσεις, που και αυτές δεν απευθύνονται σε αμιγώς επαγγελματικές προτάσεις.

Αν στα ανωτέρω ποσά συμπεριλάβουμε τον προϋπολογισμό του έργου, το οποίο, πέρα από κάθε δεοντολογία, το Δ.Σ ανέθεσε σε μέλος του (θα μιλήσουμε γι’ αυτό αναλυτικά παρακάτω), τότε το ποσοστό των χρημάτων που απομένει πέφτει κάτω από το 2,8%.

Ας δούμε και κάποια άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία. Τα έργα που αποφασίστηκαν, εγκρίθηκαν στο ΔΣ της 29η Μαΐου, λίγες μόλις μέρες μετά την αποχώρηση της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας και ενώ οι προτάσεις είχαν κατατεθεί 2-3 μέρες πριν.

Η πρώτη πρόταση που εγκρίθηκε, συμπτωματικά και η ακριβότερη, ήταν του κ. Πλασκοβίτη με αρχικό προϋπολογισμό 50.200€. Βέβαια, λόγω της βιασύνης να μην μείνει το θέατρο μας χωρίς έργο, κανείς δεν μπήκε στον κόπο να αθροίσει τα επιμέρους ποσά, για να δει ότι αντί για 50.200€, το άθροισμα ήταν 59.900 €. Όταν βέβαια προστεθούν οι φόροι και οι εργοδοτικές εισφορές, ο προϋπολογισμός φτάνει στα 83.760€, καθιστώντας το επιλεγμένο έργο την μεγαλύτερη και ακριβότερη καλοκαιρινή παραγωγή που έκανε το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων τα τελευταία χρόνια και όλα αυτά στη πιο δύσκολη, οικονομικά, εποχή της τέχνης.

Το δεύτερο έργο που εγκρίθηκε, ανατέθηκε στον κ. Σφαιρόπουλο, ο οποίος είναι και μέλος του εν λόγω Διοικητικού Συμβουλίου. Η συγκεκριμένη ανάθεση είναι, κατά την γνώμη μας, αν όχι παράνομη, δεοντολογικά ανήθικη και πρέπει να ανακληθεί. Στην απάντησή του στο δημοσίευμα του pbnews.gr, όπου θίγεται το θέμα, ο κ. Ελισάφ εξηγεί πως ο κ. Σφαιρόπουλος «ανήκει στο εντόπιο καλλιτεχνικό δυναμικό» και αρκείται να σημειώσει πως «το Δ.Σ θα ανιχνεύσει τον τρόπο υλοποίησης αυτής της απόφασης τον Σεπτέμβριο, αφού ο κ. Σφαιρόπουλος είναι μέλος του». Προτείνουμε η συγκεκριμένη ανίχνευση να ξεκινήσει άμεσα, καθώς απ’ ό,τι πληροφορούμαστε, οι πρόβες του συγκεκριμένου έργου έχουν ξεκινήσει και, όπως φαίνεται, η ανίχνευση θα μετατεθεί μετά την πρεμιέρα.

Το δε πνευματικό κέντρο αντί να στηρίξει τους επαγγελματίες του χώρου που βρίσκονται σε δεινή θέση αγοράζει παραστάσεις ερασιτεχνικών σωματίων.

Η Δημοτική Αρχή από την μία ισχυρίζεται ότι «στην τέχνη δεν χωρούν διαχωριστικές γραμμές» κι από την άλλη, απαξιώνει και κατηγορεί τους ντόπιους καλλιτέχνες ως κοινούς ψεύτες λέγοντας «φωνάζουν ελπίζοντας να γίνουν πιστευτοί»…

H Πρωτοβουλία των Γιαννιωτών Καλλιτεχνών καλεί τη Δημοτική Αρχή:

Να ανιχνεύσει πώς γίνεται να ορίζεται από το ΔΣ εργαζόμενος του Θεάτρου, ως μέλος σε επιτροπή, που θα παρακολουθεί την κίνηση των εγκριθέντων προϋπολογισμών για τα εγκεκριμένα έργα, την ώρα που ο εργαζόμενος αυτός απασχολείται στην παραγωγή του έργο, το οποίο καλείται να ελέγξει.
Να ανιχνεύσει πώς γίνεται ο ίδιος ανωτέρω εργαζόμενος του θεάτρου να είναι μέλος της τριμελούς επιτροπής, που εισηγείται την υλοποίηση των «διαδικτυακών δράσεων του ΔΗΠΕΘΕ» και την ίδια ώρα να συμμετέχει σε πρόταση που κατατίθεται στο πλαίσιο των «θερινών καλλιτεχνικών δράσεων» και η οποία πρόταση εγκρίνεται με προϋπολογισμό 19.716€.
Να ανιχνεύσει πώς γίνεται να μην υπάρχει μια αριθμομηχανή στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, για να δουν ότι στο έργο «Ηλέκτρα – Ορέστης», ο υποβληθείς από τον παραγωγό προϋπολογισμός φαίνεται να είναι 96.200€, ενώ, αν αθροιστούν τα επιμέρους ποσά, το κομπιουτεράκι θα δείξει 107.200€. Φαίνεται πως κάποιοι είναι τόσο αφοσιωμένοι στην τέχνη, που απαξιούν να ασχοληθούν με την αριθμητική ή πώς το ποσό των 11.000€ θεωρείται αμελητέα ποσότητα για το ΔΗΠΕΘΕ (σ.σ. Τα ανωτέρω ποσά είναι καθαρά. Με την προσθήκη Φ.Π.Α και φόρων, το έργο θα φτάσει τις 135.000€).
Να ανιχνεύσει πώς συντάσσονται και πώς εγκρίνονται συνολικά οι προϋπολογισμοί, αφού δεν είναι μόνο οι 11.000 €, που αγνοούνται από πιο πάνω, αλλά και άλλες 75.000€ στο έργο «Ηλέκτρα – Ορέστης». Το ποσό αυτό προϋπολογίζεται στα έσοδα από εισιτήρια στο Ηρώδειο και την Επίδαυρο, μαζί με 20.000€ από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, 15.000€ από την Περιφέρεια Ηπείρου και 20.000€ από τον ΥΠΠΟΑ. Εδώ μπορεί να τεθεί η ερώτηση: Αν οι παραστάσεις δεν έχουν την αναμενόμενη εμπορική επιτυχία, δεν θα είναι το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ που θα επιβαρυνθεί τη ζημία; Πού και πώς θα βρεθούν νομότυπα οι 75.000€, όταν δεν μπορούν να βρεθούν 20.000 €, για την υλοποίηση του φεστιβάλ «Η πόλη μας στην σκηνή»;
Στον ισχυρισμό του Δημάρχου Ιωαννίνων προς το pbnews.gr ότι «Η κριτική των καλλιτεχνών είναι άδικη!» εναντίον του, οι Γιαννιώτες καλλιτέχνες απαντούν: 

«Άδικο κ. Δήμαρχε είναι να προσπαθείς να δημιουργήσεις στον τόπο σου, για να ζήσεις με αξιοπρέπεια, και αντ’ αυτού να παραγκωνίζεσαι, να σε απαξιώνουν, να σε κατηγορούν και να σε λοιδορούν, την ίδια ώρα που μοιράζουν μπροστά στα μάτια σου λεφτά σε φίλους και γνωστούς με αδιαφανείς διαδικασίες. Αναφέρουμε ξανά. Όλες οι αναθέσεις, χωρίς καμία ανοιχτή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και χωρίς την εισήγηση της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης.

Άδικο και επιπλέον ψευδές, όπως φάνηκε από τα παραπάνω, είναι να ισχυρίζεστε ότι: «Κριτήριό μας είναι μόνο το καλύτερο δυνατό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, που θα αφήσει τα ίχνη του στην πόλη μας με την μικρότερη δυνατή οικονομική επιβάρυνση των δημοτών». Αν η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση είναι 275.000€ για να απασχοληθεί και να βιοποριστεί τόσο μικρός αριθμός καλλιτεχνών, τότε ίσως κάποιος σας έχει παραπληροφορήσει. Και μια που μιλάμε για παραπληροφόρηση..

Άδικο είναι να παραπληροφορείται η κοινωνία των Ιωαννίνων, ότι δήθεν οι ντόπιοι καλλιτέχνες ζητούν αποκλειστικότητα στις αναθέσεις ή μοριοδότηση με βάση την εντοπιότητα, αποκλείοντας συναδέλφους από άλλα μέρη της Ελλάδας, καθώς οι καλλιτέχνες γνωρίζουν πολύ καλά ότι η τέχνη προχωρά και εξελίσσεται μέσα από την ανανέωση, την πρόσληψη και ενσωμάτωση νέων ιδεών και τάσεων. Απόδειξη το γεγονός ότι, στις τελευταίες έξι παραγωγές του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, όλοι οι σκηνοθέτες και η συντριπτική πλειοψηφία των συντελεστών ήταν καλλιτέχνες που ζουν σε άλλες πόλεις.

Άδικο είναι να δημιουργούνται εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής ψευδείς εντυπώσεις ότι οι διαμαρτυρόμενοι καλλιτέχνες ήταν οι ευνοημένοι της προηγούμενης δημοτικής αρχής, οι οποίοι, όπως αναφέρεται σχετικά «είχαν δεκάδες αναθέσεις στο ενεργητικό τους», όταν κάτι τέτοιο είναι εντελώς αναληθές. Αναμένουμε με ενδιαφέρον τα ονόματα των συναδέλφων που ευνοήθηκαν, αλλιώς οι κατηγορίες σας μπορούν να εκληφθούν μόνο ως «λάσπη» στο σύνολο του καλλιτεχνικού κόσμου της περιοχής.

Άδικο είναι να ζητείται από γιαννιώτικα μουσικά συγκροτήματα να συμμετέχουν αφιλοκερδώς στις θερινές εκδηλώσεις του Δήμου Ιωαννιτών, σε μια περίοδο που η τέχνη είναι πιο αναγκαία από ποτέ και η οικονομική και ηθική υποστήριξη του συνόλου του ντόπιου καλλιτεχνικού δυναμικού της πόλης, επιβεβλημένη«.

Τα αιτήματα

Καταλήγοντας τα μέλη της Πρωτοβουλίας Καλλιτεχνών ζητούν τα εξής: 

  • Άμεση συνάντηση με το Δημοτικό Συμβούλιο και διενέργεια ουσιαστικού διαλόγου προς συζήτηση και επίλυση των επειγόντων ζητημάτων, επιβίωσης πλέον…
  • Πάγωμα των παραγωγών του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ιωαννίνων, που εγκρίθηκαν εν μέσω καραντίνας με αδιαφανείς διαδικασίες.
  • Το ποσό, που θα διατίθετο στις εν λόγω παραγωγές, να διατεθεί στο καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης προς διενέργεια Διακαλλιτεχνικού Φεστιβάλ, με στόχο να θεσμοθετηθεί ετησίως ως Φεστιβάλ των επαγγελματιών δημιουργών του Δήμου Ιωαννιτών
  • Παρουσία του χορού, ως “αδελφή” παραστατική τέχνη και δικαίωμα στην υποβολή επαγγελματικών προτάσεων για παραστάσεις χορού, οι οποίες θα χρηματοδοτούνται από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, με ειδικό κονδύλι.
  • Συμμετοχή των εικαστικών τεχνών και των άλλων καλλιτεχνικών ειδικοτήτων στις εκδηλώσεις του Δήμου Ιωαννιτών.
  • Πληρωμή των δεδουλευμένων σε συμβασιούχους και εξωτερικούς συνεργάτες του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ιωαννίνων, για παροχή εργασιών προς το φορέα, που χρονολογείται ως απλήρωτη εργασία για περισσότερο από έναν χρόνο.

Πηγή: pbnews.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σοκολάτα
Νέα έρευνα: Η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2
Oι συμμετέχοντες στη μελέτη που κατανάλωναν τουλάχιστον πέντε μερίδες οποιουδήποτε τύπου σοκολάτας την εβδομάδα (η μερίδα ισούται με περίπου 28...
Νέα έρευνα: Η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2
Κάρπαθος
Κάρπαθος: Στα 10 πιο ενδιαφέροντα μέρη του κόσμου για διακοπές το 2025
Εικόνες που «ταξιδεύουν» το κοινό σε εξωτικές παραλίες, δραστηριότητες στη φύση, θαλάσσιες εκδρομές, περιηγήσεις σε γραφικούς οικισμούς και...
Κάρπαθος: Στα 10 πιο ενδιαφέροντα μέρη του κόσμου για διακοπές το 2025