Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις και οι εκδρομές είναι συνυφασμένες και ενταγμένες στην εκπαιδευτική διαδικασία του σχολείου. Σύμφωνα με τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας «οι εκπαιδευτικές εκδρομές αποτελούν αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών και μαθητριών, γιατί τους δίνουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τόπους που έχουν ιδιαίτερη μορφωτική αξία, να γνωρίσουν τα επιτεύγματα του ανθρώπου μέσα στη μακροχρόνια πορεία του πολιτισμού και να καλλιεργήσουν την κοινωνικότητά τους.»
Όμως με την οργάνωση και πραγματοποίηση των εκπαιδευτικών επισκέψεων και εκδρομών προκύπτουν σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί συνοδοί, αλλά και θέματα που θίγουν την λειτουργία και την εικόνα του δημόσιου σχολείου και των συντελεστών του.
Για τις επισκέψεις – εκδρομές που πραγματοποιούνται εκτός της έδρας του σχολείου για χρονικό διάστημα περισσότερο της ημέρας προκύπτουν σοβαρά προβλήματα συμμετοχής των μαθητών λόγω του κόστους μεταφοράς και διαμονής αφού το κόστος το επωμίζεται ο οικογενειακός προϋπολογισμός. Αντίστοιχο πρόβλημα προκύπτει και για τους συνοδούς εκπαιδευτικούς που θα επιφορτισθούν με τις αυξημένες ευθύνες οργάνωσης αλλά και διεκπεραίωσης της εκπαιδευτικής επίσκεψης - εκδρομής χωρίς να προβλέπεται η νόμιμη αποζημίωση που θα έπρεπε για την εκτός έδρας προσφερόμενη ολοήμερη εργασία.
Στη διάρκεια των μνημονιακών χρόνων που κατέρρευσαν τα εισοδήματα των εργαζομένων και πολλοί βρέθηκαν χωρίς δουλειά και μάλιστα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, το πρόβλημα επιδεινώθηκε πάρα πολύ, με αποτέλεσμα πολλοί μαθητές να αδυνατούν να συμμετάσχουν σ’ αυτές τις εκπαιδευτικές δράσεις, ιδίως στις πολυήμερες (3ήμερες και 5ημερες) εκδρομές.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος και για να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να συμμετάσχουν, ιδίως στις πολυήμερες εκδρομές , οι μαθητές με επικεφαλείς τα 15μελή τους, κατά παράδοση, διοργανώνουν εκδηλώσεις για να καλύψουν μεγάλο μέρος των εξόδων.
Θεωρούμε θεμιτό οι μαθητές να διοργανώνουν εκδηλώσεις με στόχο την συγκέντρωση χρημάτων για να μπορέσουν όλοι να πάρουν μέρος στις εκπαιδευτικές επισκέψεις – εκδρομές που προγραμματίζονται. Όμως αυτές οι εκδηλώσεις των μαθητών, όπως και όλες οι διαδικασίες οργάνωσης και διεκπεραίωσης των εκπαιδευτικών επισκέψεων - εκδρομών θα πρέπει να υπακούουν σε συγκεκριμένους κανόνες σύμφωνους με το χαρακτήρα και τους στόχους του Δημόσιου σχολείου. Κανόνες που θα πρέπει να αποφασίζονται πάντα από συνεδρίαση του συλλόγου των διδασκόντων, αφού αυτές αποτελούν μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας του σχολείου και πραγματοποιούνται με απόφασή του.
Βασικοί κανόνες που διασφαλίζουν την διαφάνεια και τους στόχους του δημόσιου σχολείου πρέπει να είναι οι παρακάτω:
- Οι εκδηλώσεις των μαθητών σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να έχουν τον χαρακτήρα εξεύρεσης χορηγών σε επιχειρήσεις, που κατά κανόνα έχουν στόχο τη διαφήμισή τους ή την εξυπηρέτηση των ιδιαίτερων συμφερόντων τους. Πολύ περισσότερο όταν αυτές οι επιχειρήσεις είναι φροντιστήρια.
- Όλα τα χρήματα που συγκεντρώνονται για αυτόν τον σκοπό πρέπει να παραδίδονται στην αρμόδια επιτροπή οργάνωσης της εκπαιδευτικής επίσκεψης – εκδρομής που συνήθως για τις πολυήμερες εκδρομές αποτελείται από εκπροσώπους του συλλόγου διδασκόντων, εκπροσώπους του συλλόγου γονέων και εκπροσώπους του 15μελούς συμβουλίου των μαθητών. Σε κάθε περίπτωση τα χρήματα αυτά πρέπει να καταγράφονται και να κόβονται αντίστοιχα παραστατικά που καταχωρούνται στον αντίστοιχο φάκελο. Στο τέλος γίνεται απολογισμός σε συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων και αντίστοιχη διαδικασία με την ευθύνη των συλλογικοτήτων που συμμετέχουν στην επιτροπή διοργάνωσης (σύλλογος γονέων, 15μελές των μαθητών).
Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί που καλούνται να πάρουν μέρος σ’ αυτές τις εκπαιδευτικές επισκέψεις – εκδρομές, ιδίως τις πολυήμερες, δεν πραγματοποιούν ταξίδι αναψυχής. Καλούνται να επιτελέσουν ένα πολύ αυξημένων απαιτήσεων και ευθυνών καθήκον παντελώς δωρεάν και αμισθί , χωρίς καμιά δαπάνη για το δημόσιο. Δηλαδή να εργασθούν ως οργανωτές, συνοδοί, νοσοκόμοι πολλές φορές, για 24 ώρες την ημέρα και για όσες ημέρες διαρκεί η εκπαιδευτική επίσκεψη – εκδρομή, χωρίς την παραμικρή αποζημίωση και υποχρεωμένοι να πληρώνουν την σίτισή τους. Επιπλέον οι συνοδοί έχουν την αποκλειστική ευθύνη για ότι συμβεί στη διάρκεια της εκδρομής. Δεν είναι λίγες οι φορές που από συνοδούς εκπαιδευτικούς ζητήθηκαν διοικητικές ευθύνες και διώχθηκαν πειθαρχικά για περιστατικά και προβλήματα που δημιουργήθηκαν στην διάρκεια εκπαιδευτικών επισκέψεων και εκδρομών. Φυσικά είναι απαράδεκτο την μεταφορά και την διαμονή τους να την επιβαρύνονται οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί των μαθητών.
Απαιτούμε να αλλάξει το νομικό καθεστώς των πολυήμερων εκπαιδευτικών επισκέψεων – εκδρομών και να αντικατασταθεί το νομικό πλαίσιο που προβλέπει αποζημίωση εκτός έδρας για τους δημοσίους υπαλλήλους με άλλο που να καλύπτει τις εκπαιδευτικές επισκέψεις και τις εκδρομές των σχολείων.
Το νέο νομικό πλαίσιο να προβλέπει τη πλήρη κάλυψη της μετακίνησης και διαμονής των εκπαιδευτικών – συνοδών απ’ τον κρατικό προϋπολογισμό.
Επιπλέον αφού οι εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές είναι μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας του Δημόσιου σχολείου και το σχολείο έχει την ευθύνη διοργάνωσής τους ο κρατικός προϋπολογισμός πρέπει να καλύπτει και τα έξοδα μετακίνησης ,σίτισης και διαμονής των μαθητών.
Καλούμε το ΔΣ της ΟΛΜΕ να συνεδριάσει και να πάρει θέση για το θέμα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη