Ο ανιψιός μου γύρισε από το σχολείο συναισθηματικά και λογικά συγχυσμένος την ημέρα των εκλογών για την ανάδειξη των μαθητικών συμβουλίων. Δεν είχε εκλεγεί στο Δεκαπενταμελές Συμβούλιο και τσακώθηκε με τον φίλο του. Όταν τον ρώτησα την αιτία της διαφωνίας, μού είπε ότι τον εξόργισε η εξομολόγηση του συμμαθητή του «εγώ πάντως σε ψήφισα γιατί είσαι ο διπλανός μου και φίλος μου τόσα χρόνια», και συνέχισε το συλλογισμό του « κατάλαβες τώρα; Αν οι μαθητές στο σχολείο για την εκλογή των μαθητικών συμβουλίων ψηφίζουν τον διπλανό τους επειδή είναι φίλος τους, τότε πώς είναι δυνατόν μετά, ως πολίτες να περιμένουμε να ψηφίσουν με γνώμονα το κοινωνικό και όχι το ατομικό συμφέρον;». Μάθημα πολιτικής ευσυνειδησίας και δημοκρατικής υπευθυνότητας από έναν δεκαεφτάχρονο μαθητή της γ λυκείου, θίγει το πρόβλημα της πολιτικής μας αδυναμίας εκ θεμελίων. Ενδόμυχη συνειδητοποίηση της εποχής που ζούμε : το «εγώ» υπερισχύει του «εμείς», εποχή ομφαλοσκοπικού εγωισμού, ατομικισμού και ωχαδελφισμού, απομάκρυνσης από τις κοινωνικές ομάδες, εποχή apolitic.
Παλαιότερα η πολιτική δράση και οι ιδεολογικοί αγώνες ήταν ιεροί. Οι αρχαίοι Έλληνες, πρώτοι δάσκαλοι της πολιτικής τέχνης, ταύτιζαν την πολιτική με την ηθική, ως υψηλή έκφραση κοινωνικής λειτουργίας, καθώς σύμφωνα με τον Αριστοτέλη ο άνθρωπος είναι πολιτικό όν γεννημένο να ζει σε κοινωνίες αρμονικά συγκροτημένες. Η συλλογικότητα, η φιλοπατρία, το χρέος, η φιλοτιμία και η υστεροφημία αποτελούσαν πολιτειακό ιδεώδες του Αθηναίου πολίτη της άμεσης δημοκρατίας, που διαμόρφωνε τις προϋποθέσεις ευημερίας, ασφάλειας, αυτάρκειας και εξέλιξης. Η λέξη πολίτης ήταν υψηλό ιδανικό, ταυτισμένο με την ενεργό συμμετοχή στα κοινά. Η απονομή της ιδιότητας αυτής ήταν τιμητική παραχώρηση και ανταμοιβή σε περιπτώσεις αφοσίωσης, πίστης και ήθους σε συμμάχους και μετοίκους. Το αντίθετό της ήταν η λέξη «ιδιώτης» που ήταν ο αποστασιοποιημένος από τα κοινά, που θεωρούνταν ηθική κατάπτωση και κατέληξε να σημαίνει τον ανόητο (α στερητικό +νους). Σήμερα στις λατινογενείς γλώσσες η λέξη idiot έχει αυτή τη σημασία. Η στέρηση της ιδιότητας του πολίτη ήταν βαριά ποινή του σωφρονιστικού συστήματος.
Σήμερα κάθε νέος που θέλει να ασχοληθεί με την πολιτική, βρίσκεται κατευθείαν στο εδώλιο του κατηγορούμενου. Όλοι έχουν ταυτίσει την πολιτική με βούρκο όπου ζουν και αναπτύσσονται παρασιτικά σκουλήκια ή ως ερειπωμένο οικοδόμημα στοιχειωμένο από φασιστικά φαντάσματα και ιδεολογικούς βρικόλακες. Η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας , η γενικότερη ευημερία, η κυριαρχία των ΜΜΕ και της διαφήμισης ώθησαν σε μια διατήρηση των ίδιων κατεστημένων κοινωνικών δομών και προσώπων για μεγάλο χρονικό διάστημα. Συγκρότησαν μια ωφελιμιστική κοινωνία, κατεδαφίστηκε το ηθικό οικοδόμημα και αναδύθηκε ένας πολιτικός αμοραλισμός στηριζόμενος στο μακιαβελικό δόγμα «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» που έχει αντικαταστήσει την αριστοτελική ηθική βυθίζοντας τους διακόνους της πολιτικής στην απαξίωση. Οι άριστοι σε μόρφωση και ήθος νέοι άνθρωποι αδιαφορούν για τα κοινά, αποστρέφονται τις πολιτικές ενέργειες αυτό-περιθωριοποιούνται, απέχουν σκανδαλωδώς και περιορίζονται στην ιδιώτευση και την ισοπεδωτική ουδετερότητα.
Η αποχή είναι ο μεγάλος νικητής, είτε είναι φοιτητικές, είτε αυτοδιοικητικές είτε εθνικές εκλογές. Η εμφάνιση των apolitik νέων που εμφανίζονται ως ηττοπαθείς, απροβλημάτιστοι, εφησυχασμένοι, απρόθυμοι και απαθείς παρατηρητές οφείλεται σε μια σειρά αιτίων που άπτονται πολλών πτυχών της κοινωνικής συγκυρίας που διανύουμε. Αρχικά κυριαρχεί η πίστη ότι δεν θα αλλάξει τίποτα, ότι οι πολιτικοί είναι ίδιοι και εξυπηρετούν κοινά συμφέροντα, ότι τα κόμματα αποτελούν παρακμιακά συνδικάτα που πλήττονται από δημαγωγία, υποσχεσιολογία και αναξιοκρατία ενισχύοντας το έλλειμμα της δημοκρατίας. Ακόμη και ο φοιτητικός συνδικαλισμός αναπαράγει αυτές τις παθογένειες ως χρόνια προβλήματα που υποτροπιάζουν την αμφισβήτηση της εξουσίας και την αναξιοπιστία των φορέων της. Παράλληλα επικρατεί ιδεολογική σύγχυση που τροφοδοτείται από την πολιτισμική κυριαρχία της τηλεόρασης και των σύγχρονων μέσων διάχυσης της ανεξέλεγκτης πληροφορίας, που μονοπώλησαν την επικοινωνία και την ψυχαγωγία αποπροσανατολίζοντας την κοινή γνώμη. Η οικογένεια τέλος στερημένη από την πολυτέλεια του ποιοτικού χρόνου προωθεί τον ατομικισμό, το συμβιβασμό και την αδιαφορία σε ένα περιβάλλον αποψιλωμένο από κάθε αίσθηση συλλογικής ευθύνης.
Αν δεν ενεργοποιηθούν οι υγιείς και άφθαρτοι ο στίβος της πολιτικής θα μείνει ελεύθερο πεδίο δράσης για τους αδίστακτους αμοραλιστές εκπροσώπους της. Η δημοκρατία θα υπολειτουργεί απειλούμενη. Με την αποχή από τα κοινά βάλλεται ο ίδιος ο κανονιστικός πυρήνας του δημοκρατικού πολιτεύματος και σύμφωνα με τον John Locke άνευ της έμπρακτης ισχύος της αρχής της πλειοψηφίας που συσσωματώνει τις επιμέρους πολιτικές βουλήσεις της ολότητας των πολιτών ένα δημοκρατικό πολίτευμα διολισθαίνει σε ολιγαρχία των ιδιοτελών επιδιώξεων των κοινωνικά ισχυρών. Πρακτικά ο διογκούμενος αριθμός των απεχόντων από την εκλογική διαδικασία αποτελεί ύψιστο πολιτικό γεγονός που υποσκάπτει τα θεμέλια της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας εκ των έσω.
Τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο είναι αδήριτη ανάγκη η συμμετοχή όλων και ιδιαίτερα των νέων στην ανανέωση του πολιτικού προσωπικού, ώστε οι όροι νέοι και πολιτική να μην είναι αντιστρόφως ανάλογοι και να μην καταργούν ο ένας τον άλλον. Αυτοί θα οδηγήσουν σε κοινωνική πρόοδο και εξέλιξη, θα περιφρουρήσουν τη δημοκρατία με κριτική, αποδοκιμασία και στηλίτευση των επιζήμιων πρακτικών. Το χρωστάμε στη χώρα μας, αν θέλουμε μια καλύτερη Ελλάδα, ας πάψουμε να είμαστε idiot και apolitik δεν είναι πια trendy...
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη