Περιορίζεται η ευθύνη του ανθρώπινου παράγοντα, εν αναμονή του τελικού πορίσματος για τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος που σημειώθηκε στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης και κόστισε τη ζωή σε τρεις ανθρώπους. Οι αυτοματισμοί, τους οποίους έπρεπε να διαθέτει κάθε συρμός που κινείται πάνω στο δίκτυο του ΟΣΕ, δεν επιτρέπουν πολλά περιθώρια ανθρώπινης παρέμβασης, εξήγησε, σε χθεσινές του δηλώσεις, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Κώστας Πετράκης, ο οποίος έκανε λόγο για αυτοματοποιημένη διαδικασία. «Η οδήγηση ενός συρμού είναι αυτοματοποιημένη διαδικασία, που αφήνει ελάχιστα πράγματα στην ελευθερία απόφασης ενός μηχανοδηγού αφού σε κάθε δρομολόγιο υπάρχουν μέσα στην αμαξοστοιχία πολλές συσκευές, οι οποίες δεν επιτρέπουν πάρα πολλά ανθρώπινα σφάλματα ή αστοχίες», τόνισε ο επικεφαλής του ΟΣΕ, αφήνοντας παράλληλα υπόνοιες για το επίπεδο λειτουργίας των αυτοματοποιημένων συστημάτων.
Η υπερβολική ταχύτητα (144,3 χλμ./ώρα), η οποία αποδίδεται στον νεκρό μηχανοδηγό, μπορεί να περιγράφεται στο προκαταρκτικό πόρισμα του ΟΣΕ ως αιτία του τραγικού δυστυχήματος, ωστόσο στελέχη του Οργανισμού υποστηρίζουν ότι παραμένουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα. Συγκεκριμένα επισημαίνουν ότι δεν απαντάται το, γιατί ο μηχανοδηγός δεν μείωσε ταχύτητα προσεγγίζοντας το Αδενδρο, ενώ εκινείτο σε παρακαμπτήριο σιδηροδρομικό δίκτυο, όπου οι ταχύτητες κίνησης είναι πολύ χαμηλότερες (έως 60χλμ./ώρα).
Ενα από τα ενδεχόμενα που εξετάζεται είναι το σύστημα φωτοσήμανσης να μη λειτουργούσε. Στην περίπτωση όμως που αυτό λειτουργούσε, μπορεί λόγω ελλιπούς συντήρησης των συστημάτων τηλεδιοίκησης - φωτοσήμανσης να μην ήταν ορατό από τον μηχανοδηγό. Στελέχη του ΟΣΕ μάλιστα εξηγούν ότι την άνοιξη, όταν τα χόρτα ψηλώνουν εμποδίζουν την ορατότητα των μηχανοδηγών ειδικά τις νυχτερινές ώρες, εάν αυτά δεν καθαριστούν εγκαίρως. Ενα τρίτο ενδεχόμενο δεν αποκλείει την απόσπαση της προσοχής του μηχανοδηγού για άγνωστο λόγο (μίλαγε σε κάποιον, ή στο κινητό τηλέφωνο), ο οποίος απλώς δεν είδε και δεν έλαβε υπόψη τις φωτεινές ενδείξεις του συστήματος φωτοσήμανσης.
Σύμφωνα με τον κ. Πετράκη, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια ο ΟΣΕ θα διαθέτει αυτοματοποιημένο σύστημα, το οποίο θα επιτρέπει στο Κέντρο Ελέγχου να αναλάβει την οδήγηση ενός τρένου σε περίπτωση που διαπιστώνεται, σε πραγματικό χρόνο, μείζονα αστοχία στην οδήγηση. Στην παρούσα φάση εγκαθίσταται το σύστημα και θα είναι έτοιμο μέχρι το 2019 σε όλους του συρμούς.
Ωστόσο ο επικεφαλής του Οργανισμού δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ανάγκη αυστηρής τήρησης κανόνων λειτουργίας, αφήνοντας αιχμές ότι μπορεί να παρατηρείται σχετική ελαστικότητα. Οπως σημείωσε, ανεξάρτητα από τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων, πρέπει να υπάρχει αυστηρό πλαίσιο κανόνων λειτουργίας, ώστε να αποφευχθεί οποιοδήποτε μελλοντικό συμβάν. «Οι κανόνες ασφαλείας πρέπει να τηρούνται με απόλυτη ευλάβεια, καθώς όποια εξελιγμένα συστήματα και να διαθέτουμε, αυτά μπορεί μεν να είναι ιδιαίτερα βοηθητικά, αλλά απλώς να συμπληρώνουν την ανθρώπινη δράση», καταλήγει ο κ. Πετράκης.
Eκκρεμότητες
Στο μεταξύ, έχει ήδη αποκατασταθεί το σύνολο της σιδηροδρομικής γραμμής στο Αδενδρο, ενώ εξακολουθεί να εκκρεμεί η ενεργοποίηση της ηλεκτροδότησης στο σημείο. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας τοποθέτησης του σκυροδέματος θα γίνει σε οκτώ με δώδεκα ημέρες, όπως εξήγησε ο κ. Πετράκης.
Πηγή: kathimerini.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη