Το Υπουργείο Εργασίας και οι Κοινωνικοί Εταίροι κατέληξαν σε «Κοινωνική Συμφωνία» μετά από επτά μήνες διαβουλεύσεων, σηματοδοτώντας την πλήρη προστασία των εργασιακών όρων ακόμη και μετά τη λήξη των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ).
Η συμφωνία, η οποία αναμένεται να νομοθετηθεί στις αρχές του 2026, θέτει τέλος στις μνημονιακές ρυθμίσεις που ίσχυαν από το 2012.
Η Υπουργός Εργασίας, Νίκη Κεραμέως, παρουσίασε τα βασικά οφέλη της συμφωνίας, η οποία θεωρείται ιστορική, καθώς, όπως δήλωσε: «...χτίζει ένα πλαίσιο συνεργασίας που δίνει σταθερότητα, ασφάλεια και ξεκάθαρους κανόνες για όλους και σηματοδοτεί την αφετηρία μιας νέας εποχής για τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας στην Ελλάδα».
ΣΣΕ: Επαναφορά της πλήρους μετενέργειας και δυνατότητα αυξήσεων
Το κεντρικό σημείο της συμφωνίας είναι η επαναφορά του προμνημονιακού καθεστώτος της πλήρους μετενέργειας των ΣΣΕ.
Αυτό σημαίνει ότι καταργείται η μερική μετενέργεια (Ν. 4046/2012, ΠΥΣ 6/2012) και διασφαλίζονται στο ακέραιο τα δικαιώματα των εργαζομένων.
Οι βασικές ρυθμίσεις της συμφωνίας είναι:
Παράταση ισχύος: Οι ΣΣΕ παρατείνονται για τρεις (3) μήνες μετά τη λήξη τους.
Πλήρης μετενέργεια: Μετά το πέρας του τριμήνου, όλοι οι όροι της ΣΣΕ συνεχίζουν να ισχύουν μέχρι τη σύναψη νέας συλλογικής ή ατομικής σύμβασης εργασίας.
Προστασία νεοπροσλαμβανόμενων: Οι εργαζόμενοι που προσλαμβάνονται κατά το τρίμηνο της παράτασης καλύπτονται επίσης από τους όρους της ΣΣΕ.
Αυτό το πλαίσιο δημιουργεί ένα σταθερότερο εργασιακό περιβάλλον και, σύμφωνα με την Υπουργό, παρέχει τη δυνατότητα για αυξήσεις μισθών και παροχών στους εργαζόμενους, καθώς μειώνεται η αβεβαιότητα για τους όρους εργασίας.
Οφέλη για επιχειρήσεις και εργαζόμενους
Η «Κοινωνική Συμφωνία» μεταφράζεται σε όφελος και για τις επιχειρήσεις, καθώς δημιουργεί ένα περιβάλλον με ξεκάθαρους κανόνες και προβλεψιμότητα, αποφεύγοντας τις συνεχείς ή ανοιχτές διαπραγματεύσεις.
Αυτό αναμένεται να διευκολύνει την ανάπτυξη και να καταπολεμήσει τον αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ επιχειρήσεων.

Σημείο «κλειδί» η επέκταση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας
Σημαντικός άξονας της συμφωνίας είναι η διευκόλυνση της επέκτασης των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας σε ολόκληρο τον κλάδο ή το επάγγελμα που αφορούν.
Μία ΣΣΕ (κλαδική ή ομοιοεπαγγελματική) καλύπτει αρχικά τα μέλη των συμβαλλόμενων οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών. Ωστόσο, η δυνατότητα επέκτασης της ΣΣΕ με απόφαση της Υπουργού Εργασίας (εφόσον πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις) διασφαλίζει:
Κάλυψη περισσοτέρων εργαζομένων από την προστασία της ΣΣΕ.
Ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων του ίδιου κλάδου.
Οι τρεις άξονες και τα επόμενα βήματα
Η «Κοινωνική Συμφωνία» δομήθηκε γύρω από τρεις βασικούς άξονες:
Διευκόλυνση της επέκτασης των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.
Πλήρης προστασία των εργαζομένων μετά τη λήξη των ΣΣΕ (πλήρης μετενέργεια).
Επιτάχυνση των διαδικασιών σε περίπτωση διαφωνίας εργαζομένων και εργοδοτών.
Το επόμενο βήμα είναι η έκδοση του Σχεδίου Δράσης εντός του Δεκεμβρίου, ενώ η νομοθέτηση της Κοινωνικής Συμφωνίας αναμένεται στις αρχές του 2026.
Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας - Το ισχύον πλαίσιο στους όρους αμοιβής και εργασίας μισθωτών
Σύμφωνα με το άρθρο 8 του Ν. 1876/1990, οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (Σ.Σ.Ε.) και οι όμοιας εκτάσεως Αποφάσεις Διαιτησίας (Δ.Α.) του άρθρου 16 του ιδίου νόμου δεσμεύουν τους εργαζόμενους και εργοδότες που είναι μέλη των συμβαλλομένων συνδικαλιστικών οργανώσεων ή των εν διενέξει αντίστοιχα, εκτός εάν κηρυχθούν υποχρεωτικές με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Το διαδικαστικό πλαίσιο κήρυξης μιας Σ.Σ.Ε. ως υποχρεωτικής παρατίθεται στην εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας 32921/2175/13-6-2018. Στην παρ. 3 του άρθρου 11 του Ν.1876/1990 , όπως ισχύει, ορίζεται ότι «Την επέκταση μπορεί να ζητήσει και αρμόδια συνδικαλιστική οργάνωση των εργαζομένων ή των εργοδοτών με αίτηση της, που υποβάλλει στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Η επέκταση ισχύει από την ημερομηνία της δημοσίευσης της απόφασης του Υπουργού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (Σ.Σ.Ε.) που είναι σε ισχύ και έχουν κηρυχθεί υποχρεωτικές είναι οι εξής:
- η από 27/2/2025 Σ.Σ.Ε. ξενοδοχοϋπαλλήλων όλης της χώρας, που κηρύχτηκε υποχρεωτική από 25/4/2025 με την Υ.Α. 10967/16-4-2025 (ΦΕΚ Β 2019/25-4-2025), με διάρκεια ισχύος από 1/1/2025 έως 31/12/2026 και
- η από 5/8/2022 Σ.Σ.Ε. ξενοδοχοϋπαλλήλων Ρόδου, που κηρύχτηκε υποχρεωτική από 11/5/2023 με την Υ.Α. Αριθμ. 47825/10-5-2023 (ΦΕΚ Β 3123/11-5-2023), με διάρκεια ισχύος από 1/9/2022 έως 31/8/2025.
Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (Σ.Σ.Ε.), που η διάρκεια ισχύος τους έληξε πρόσφατα και οι οποίες είχαν κηρυχθεί υποχρεωτικές ήταν οι εξής:
- η από 12/6/2023 Σ.Σ.Ε. επισιτιστικών καταστημάτων όλης της χώρας, που κηρύχτηκε υποχρεωτική από 17/6/2023 με την Υ.Α. 58993/16-6-2023 (ΦΕΚ Β 3942/17-6-2023), με διάρκεια ισχύος από 1/3/2023 έως 28/2/2025,
- η από 15/12/2022 Σ.Σ.Ε. ξενοδοχοϋπαλλήλων όλης της χώρας, που κηρύχτηκε υποχρεωτική από 21/4/2023 με την Υ.Α. 39744/13-4-2023 (ΦΕΚ Β 2643/21-4-2023), με διάρκεια ισχύος από 1/1/2023 έως 31/12/2024,
- η από 22/3/2023 Σ.Σ.Ε. ξενοδοχοϋπαλλήλων Ηρακλείου, που κηρύχτηκε υποχρεωτική από 11/5/2023 με την Υ.Α. Αριθμ. 47831/10-5-2023 (ΦΕΚ Β 3123/11-5-2023), με διάρκεια ισχύος από 1/4/2023 έως 31/3/2025,
- η από 16/3/2023 Σ.Σ.Ε. ξενοδοχοϋπαλλήλων της περιοχής Περιφερειακής Ενότητας Χανίων (διετής), που κηρύχτηκε υποχρεωτική από 11/5/2023 με την Υ.Α. Αριθμ. 30485/29-4-2024 (ΦΕΚ Β 2691/9-5-2024), με διάρκεια ισχύος από 1/1/2023 έως 31/12/2024,
- η από 18/7/2023 Σ.Σ.Ε. των εργαζομένων όλης της χώρας στον κλάδο της ιδιωτικής ασφάλισης, που κηρύχτηκε υποχρεωτική από 11/5/2023 με την Υ.Α. Αριθμ. 30487/29.4.2024 (ΦΕΚ Β 2691/9-5-2024), με διάρκεια ισχύος από 1/1/2023 έως 31/12/2024,
Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του άρθρου 2 της Π.Υ.Σ. 6/2012, οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας (Σ.Σ.Ε.) συνάπτονται πλέον μόνο για ορισμένο χρόνο, ο οποίος δεν μπορεί να είναι μικρότερος από ένα έτος και μέχρι τρία έτη. Η ισχύς της συλλογικής σύμβασης εργασίας (Σ.Σ.Ε.) αρχίζει από την ημέρα της κατάθεσής της στην αρμόδια υπηρεσία και λήγει με την πάροδο του χρόνου που συμφωνήθηκε ή με καταγγελία.
Στην περίπτωση που λήξει Σ.Σ.Ε., είτε λόγω παρόδου της προθεσμίας της, είτε κατόπιν καταγγελίας, χωρίς να συναφθεί νέα Σ.Σ.Ε., η ισχύς των κανονιστικών όρων της Σ.Σ.Ε. παρατείνεται για ένα τρίμηνο από τη λήξη της (τρίμηνο υποχρεωτικής ισχύος κατά τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 9 του Ν. 1876/1990 , όπως ισχύει μετά την Π.Υ.Σ. 6/2012).
Όροι αμοιβής και εργασίας μισθωτού μετά την κήρυξη Σ.Σ.Ε. ως υποχρεωτικής (Παράδειγμα Σ.Σ.Ε. ξενοδοχοϋπαλλήλων όλης της χώρας)
Από 25/4/2025, ημερομηνία που κηρύχθηκε υποχρεωτική η κλαδική Σ.Σ.Ε. των ξενοδοχοϋπαλλήλων όλης της χώρας, τόσο οι όροι αμοιβής, όσο και οι όροι εργασίας των ξενοδοχοϋπαλλήλων των τεσσάρων κατηγοριών (Α΄,Β΄,- Γ΄,Δ΄), όπως αναλυτικά αναφέρονται στη συλλογική αυτή ρύθμιση, καθορίζονται με κανονιστική ισχύ από τους ειδικότερους όρους αμοιβής και εργασίας της κλαδικής αυτής Σ.Σ.Ε., ακόμη και αν μια ξενοδοχειακή επιχείρηση δεν είναι μέλος της εργοδοτικής οργάνωσης που υπογράφει την παραπάνω Σ.Σ.Ε. (της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων), ακόμη και αν δεν είναι ούτε οι εργαζόμενοι μέλη της οργάνωσης των εργαζομένων.
Παράδειγμα 1ο
Εποχιακά απασχολούμενος ξενοδοχοϋπάλληλος (μη μέλος κάποιας συνδικαλιστικής οργάνωσης) απασχολείται σε ξενοδοχείο τεσσάρων (4) αστέρων της Αθήνας (υπάγεται στη Σ.Σ.Ε. ξενοδοχοϋπαλλήλων όλης της χώρας), με την ειδικότητα του υπαλλήλου υποδοχής από 1/2/2025 και εφεξής. Είναι έγγαμος με δυο παιδιά, πτυχιούχος ανώτερης τουριστικής σχολής του Οργανισμού Τουριστικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης (Ο.Τ.Ε.Κ.), με συνολική προϋπηρεσία στον συγκεκριμένο κλάδο των ξενοδοχείων εννέα (9) ετών συμπληρωμένων μέχρι 14/2/2012 και από 1/1/2024 έως σήμερα. Πώς καθορίζονται οι όροι αμοιβής και εργασίας του, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι ο εργοδότης καταβάλλει στον εν λόγω εργαζόμενο τα ελάχιστα δυνατά όρια αμοιβών και δεν του παρέχεται τροφή κατά την εργασία;
Απάντηση
Με δεδομένο ότι ο συγκεκριμένος εργαζόμενος δεν είναι μέλος της οργάνωσης των εργαζομένων που υπογράφει την παραπάνω Σ.Σ.Ε., ήτοι εν προκειμένω της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό - Τουρισμό (Π.Ο.Ε.Ε.Τ.) και ανεξάρτητα από το εάν ο εργοδότης είναι ή όχι μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (Π.Ο.Ξ.), δεν δεσμευόταν μέχρι την 25η Απριλίου 2025 να εφαρμόσει τους όρους της από 27/2/2025 συλλογικής σύμβασης εργασίας των ξενοδοχοϋπαλλήλων όλης της χώρας. Για να υφίσταται νομική δέσμευση και να υποχρεούται ο εργοδότης να εφαρμόσει για τους εργαζόμενούς του τους όρους αμοιβής και εργασίας μιας συλλογικής σύμβασης, που είναι μεν σε ισχύ, αλλά δεν έχει κηρυχθεί υποχρεωτική, είναι τόσο αυτός (ο εργοδότης), όσο και οι εργαζόμενοι, να είναι μέλη των συμβαλλόμενων στη σύναψή της συλλογικής αυτής ρύθμισης οργανώσεων (εργοδοτικών και εργατικών αντίστοιχα).
Η Σ.Σ.Ε. (15/12/2022) των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όλης της χώρας έχει διάρκεια ισχύος από 1/1/2023 έως 31/12/2024 και κηρύχθηκε υποχρεωτική από 21/4/2023. Οι όροι της εν λόγω Σ.Σ.Ε. ήταν κανονιστικής ισχύος έως την 31/3/2025 (συμπεριλαμβανομένου και του τριμήνου της παράτασης ισχύος της όπου οι όροι της εξακολουθούν να εφαρμόζονται υποχρεωτικά). Με δεδομένο ότι ο υπόψη εργαζόμενος δεν είναι μέλος κάποιας συνδικαλιστικής οργάνωσης και συνεπώς δεν προέκυπτε αμφιμερής δέσμευση, οι ελάχιστοι όροι αμοιβής του καθορίζονταν υποχρεωτικά έως την 31/3/2025 από τις ρυθμίσεις της λήξασας Σ.Σ.Ε. 15/12/2022 για τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όλης της χώρας, για τα έτη 2023 και 2024, οπότε και διαμορφώνονταν για το διάστημα από της πρόσληψης του την 1/2/2025 και έως την 31/3/2025 ως ακολούθως:
Βασικός μισθός: 956,91 € και επίδομα προϋπηρεσίας 5,60 x 9 έτη: 50,40 € Επίδομα γάμου: 100,73 € και επίδομα ανώτερης τουριστικής σχολής: 151,10 € Επίδομα τροφής: 95,69 € και επίδομα εποχιακής απασχόλησης: 100,73 €
Σύνολο 1.455,56 €
Από 25/4/2025 τόσο οι όροι αμοιβής, όσο και οι όροι εργασίας καθορίζονται υποχρεωτικά από την εν λόγω Σ.Σ.Ε., που κηρύχθηκε υποχρεωτική, με αποτέλεσμα οι ελάχιστες μηνιαίες αποδοχές του να καθορίζονται από 25/4/2025 ως εξής:
Βασικός μισθός: 1.000,00 € και επίδομα προϋπηρεσίας 5,60 x 9 έτη: 50,40 € Επίδομα Γάμου: 105,04 € και επίδομα ανώτερης τουριστικής σχολής: 157,56 € Επίδομα τροφής: 100,00 € και επίδομα εποχιακής απασχόληση: 105,04 €
Σύνολο 1.518,04 €
Επισημαίνεται ότι, η εν λόγω ξενοδοχειακή επιχείρηση που απασχολεί εργαζόμενους έχει το δικαίωμα, αν φυσικά επιθυμεί, για το διάστημα από 1/4/2025 έως 24/4/2025 να κάνει χρήση της διάταξης της παρ. 4 του άρθρου 2 της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Π.Υ.Σ.) με αριθμό 6/28-02-2012, σύμφωνα με την οποία οι κανονιστικοί όροι Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που λήγουν ή καταγγέλλονται μετά την 14/02/2012 εξακολουθούν να ισχύουν επί ένα τρίμηνο από τη λήξη ή την καταγγελία τους.
Με την πάροδο του τριμήνου και εφόσον εν τω μεταξύ δεν έχει συναφθεί νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, εξακολουθούν να ισχύουν από τους κανονιστικούς αυτούς όρους αποκλειστικώς οι όροι εκείνοι που αφορούν:
α) τον βασικό μισθό ή το βασικό ημερομίσθιο και
β) τα επιδόματα ωρίμανσης, τέκνων, σπουδών και επικινδύνου εργασίας, εφόσον τα επιδόματα αυτά προβλέπονταν στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που έληξαν ή καταγγέλθηκαν, ενώ παύει αμέσως να ισχύει κάθε άλλο προβλεπόμενο σε αυτές επίδομα.
Η προσαρμογή των συμβάσεων στις διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου γίνεται χωρίς να απαιτείται προηγούμενη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων (`Αρειος Πάγος 773/2017). Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 4 της Π.Υ.Σ. 6/2012 ορίζεται ότι: «Από 14.2.2012 και μέχρι το ποσοστό της ανεργίας να διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10%, αναστέλλεται η ισχύς διατάξεων νόμων, κανονιστικών πράξεων, ΣΣΕ ή ΔΑ, οι οποίες προβλέπουν αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, περιλαμβανομένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, με μόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου εργασίας, όπως ενδεικτικά το επίδομα πολυετίας, το επίδομα χρόνου εργασίας, το επίδομα τριετίας».
Κατά την μετενέργεια (μετά από την λήξη του τριμήνου υποχρεωτικής παρατάσεως) διατηρούνται μόνον ο βασικός μισθός και τα ως άνω τέσσερα επιδόματα. Ο περιορισμός στους όρους αυτούς μπορεί να γίνει μονομερώς, από τον εργοδότη. Η μετενέργεια διαρκεί μέχρι συνάψεως νέας Σ.Σ.Ε., ήτοι όσον αφορά την από 15/12/2022 Σ.Σ.Ε. για τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όλης της χώρας των ετών 2023 -2024, η μετενέργεια της διήρκεσε έως 24/4/2025.
Επέκταση Σ.Σ.Ε. μέσω της κήρυξης τους ως υποχρεωτικών
Για την επέκταση συλλογικής σύμβασης εργασίας ή διαιτητικής απόφασης (σύμφωνα με τα διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 11 του Ν.1876/1990 , όπως ισχύει, με τις τροποποιήσεις που επέφερε το άρθρο 56 του Ν.4635/2019), απαιτείται:
α) αίτηση που υποβάλλεται από οποιοδήποτε από τους δεσμευόμενους από αυτή προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και
β) τεκμηρίωση των επιπτώσεων της επέκτασης στην ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση και κοινοποίηση αυτής στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας (Α.Σ.Ε.).
Το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας γνωμοδοτεί αιτιολογημένα προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, λαμβάνοντας υπόψη:
α) την αίτηση για επέκταση,
β) την τεκμηριωμένη βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου ότι η συλλογική ρύθμιση δεσμεύει ήδη εργοδότες, που απασχολούν ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των εργαζομένων του κλάδου ή του επαγγέλματος και
γ) το πόρισμα διαβούλευσης των δεσμευομένων μερών, ενώπιον του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας, για την αναγκαιότητα της επέκτασης και τις επιπτώσεις της στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, τη λειτουργία του ανταγωνισμού και την απασχόληση.
Η επέκταση ισχύει από την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης του Υπουργού Εργασίας στην Εφημερίδα Κυβερνήσεως και η ισχύς της λήγει τρεις (3) μήνες μετά την πάροδο ισχύος της συλλογικής ρύθμισης ( παρ. 3 του άρθρου 11 του Ν.1876/1990 ).
Διευκρινίζεται ότι, από την ημερομηνία που κηρύσσεται ως υποχρεωτική μια κλαδική (ή ομοιοεπαγγελματική) συλλογική σύμβαση εργασίας (Σ.Σ.Ε.), τόσο οι όροι αμοιβής, όσο και οι όροι εργασίας των εργαζόμενων, όπως αναλυτικά αναφέρονται στην κηρυχθείσα ως υποχρεωτική συλλογική ρύθμιση, καθορίζονται με κανονιστική ισχύ από τους ειδικότερους όρους αμοιβής και εργασίας της κλαδικής (ή ομοιοεπαγγελματικής) αυτής Σ.Σ.Ε., ακόμη και αν μια επιχείρηση δεν είναι μέλος της εργοδοτικής οργάνωσης που υπογράφει τη συγκεκριμένη Σ.Σ.Ε., ακόμη και αν δεν είναι ούτε οι εργαζόμενοι μέλη της οργάνωσης των εργαζομένων που συμμετέχουν στη σύναψη της.
Καθορισμός των όρων αμοιβής και εργασίας εργαζόμενων στην περίπτωση που είναι σε ισχύ Σ.Σ.Ε., αλλά δεν έχει κηρυχθεί υποχρεωτική
Γενικό πλαίσιο
Για να υφίσταται νομική δέσμευση και να υποχρεούται ο εργοδότης να εφαρμόσει για τους εργαζόμενούς του τους όρους αμοιβής και εργασίας μιας κλαδικής και ομοιοεπαγγελματικής συλλογικής σύμβασης, που είναι μεν σε ισχύ, αλλά δεν έχει κηρυχθεί υποχρεωτική είναι τόσο αυτός (ο εργοδότης), όσο και οι εργαζόμενοι να είναι μέλη των συμβαλλόμενων στη σύναψή της συλλογικής αυτής ρύθμισης, οργανώσεων (εργοδοτικών και εργατικών αντίστοιχα).
Ειδικότερα, στην περίπτωση αυτή, που είναι μεν σε ισχύ η συλλογική σύμβαση εργασίας, πλην, όμως, δεν έχει κηρυχθεί υποχρεωτική και δεν παράγεται αμφιμερής δέσμευση των μερών:
οι όροι αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων καθορίζονται από ατομικές συμβάσεις εργασίας που δεν επιτρέπεται να ορίζουν μηνιαίες τακτικές αποδοχές ή ημερομίσθιο πλήρους απασχόλησης κατώτερο από το νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο του άρθρου 103 του Ν.4172/2013 και
- οι θεσμικοί, μη μισθολογικοί όροι εργασίας των εργαζομένων καθορίζονται από ατομικές συμβάσεις εργασίας, που δεν επιτρέπεται να είναι δυσμενέστεροι των θεσμικών όρων της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Κατωτέρω παρατίθεται αναλυτικός πίνακας με τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας που είναι σε ισχύ την παρούσα χρονική περίοδο.
Συλλογικές ρυθμίσεις | |||
Α/Α | Περιγραφή Συλλογικής ρύθμισης | Αριθμός & Πράξη κατάθεσης στο Υπουργείο Εργασίας | Διάρκεια ισχύος |
1 | Αεροπορικών εταιρειών ξένων | ΣΣΕ 5.3.2024 (Π.Κ.5/7.3.2024) | Από 1.1.2024 έως 31.12.2026 |
2 | Αισθητικών συμβούλων | ΣΣΕ 29.7.2024 (Π.Κ. 15/1.8.2024) | Από 1.6.2024 έως31.5.2026 |
3 | Αρτοποιείων εργαζόμενοι | ΣΣΕ 31.5.2023 (Π.Κ.9/6.6.2023) | Από 6.3.2023 έως 5.3.2025 |
4 | Αρχαιολόγων μελών Συλλόγου Εκτάκτων Αρχαιολόγων | ΣΣΕ 10.4.2025 (Π.Κ.10/14.4.2025) | Από 10.4.2025 έως 9.4.2027 |
5 | Ασφαλιστικών επιχειρήσεων ιδιωτικού τομέα | ΣΣΕ 18.7.2023 (Π.Κ. 16/28.7.2023) Υποχρεωτική από: 9.5.2024 | Από 1.1.2023 έως 31.12.2024 |
6 | Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης όλης της χώρας | Σ.Σ.Ε. 23.2.2024 (Π.Κ. Υπουργείου Εργασίας: 4/23.2.2024) | Από 1.1.2024 έως 31.12.2025 |
7 | Επισιτιστικών καταστημάτων προσωπικό | ΣΣΕ 12.6.2023 (Π.Κ. 11/13.6.2023 Υποχρεωτική από: 17.6.2023) | Από 1.3.2023 έως 28.2.2025 |
8 | Επισιτιστικών, Ξενοδοχειακών , Εμπορικών & Παροχής υπηρεσιών Επιχειρήσεων Μήλου | ΣΣΕ 1.4.2024 (Π.Κ. Υπουργείου Εργασίας: 7/18.4.2024) | Από 1.4.2024 έως 31.3.2025 |
9 | Επισιτιστικών καταστημάτων προσωπικό νήσου Ρόδου | ΣΣΕ 14.1.2025 (Π.Κ. Υπουργείου Εργασίας:14/9.5.2025) | Από 1.4.2025 έως 1.4.2027 |
10 | Ζαχαρωδών προϊόντων προσωπικό βιομ/κών - βιοτ/ικών επιχειρήσεων (ΕΒΒΖΕ - ΣΕΒ) | ΣΣΕ 28.4.2023 (Π.Κ. 7/3.5.2023) | Από 1.1.2023 έως 31.12.2025 |
11 | Ζαχαρωδών προϊόντων εργατοτεχνικό προσωπικό (OEZE - ΓΣEBEE) | ΣΣΕ 26.4.2024 (Π.Κ. 10/28.5.2024) | Από 1.1.2024 έως 31.12.2025 |
12 | Ηθοποιών Εθνικού Θεάτρου | ΣΣΕ 9.5.2023 (Π.Κ. 8/11.5.2023) | Από 9.5.2023 έως 8.5.2025 |
13 | Ηθοποιών κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος | ΣΣΕ 1.10.2024 (Π.Κ. ΣΕΠΕ Κεντρικής Μακεδονίας 2/12.3.2025) | Από 1.10.2024 έως 30.9.2026 |
14 | Ηλεκτροτεχνιτών καταστημάτων | ΣΣΕ 1.4.2025 (Π.Κ. 13/5.5.2025) | Από 1.4.2025 έως 31.3.2026 |
15 | Ηλεκτροτεχνιτών ξενοδοχείων | ΣΣΕ 13.5.2025 (Π.Κ. 15/15.5.2025) | Από 1.4.2025 έως 31.12.2026 |
16 | Ιατρικών Επισκεπτών | Σ.Σ.Ε.1.4.2025 (Π.Κ. Υπουργείου Εργασίας:7/8.4.2025) | Από 1.4.2025 έως 31.3.2027 |
17 | Καπνοβιομηχανίας εργαζόμενοι όλης της χώρας | ΣΣΕ 7.4.2023 (Π.Κ.5/7.4.2023) | Από 1.1.2023 έως 31.12.2024 |
18 | Μη κύριων τουριστικών καταλυμμάτων (ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα) | ΣΣΕ 25.2.2025 (Π.Κ.4/10.3.2025) | Από1.1.2025 έως 31.12.2026 |
19 | Ναυτιλιακών πρακτορείων και επιχειρήσεων υπάλληλοι όλης της χώρας | ΣΣΕ 7.9.2022 (Π.Κ. 23/16.9.2022) | Από 1.6.2022 έως 31.12.2024 |
20 | Ναυπηγοεπισκευαστικών Εργασιών νομού Αττικής | ΣΣΕ 27.3.2024 (Π.Κ.6/29.3.2024) | Από 1.4.2024 έως 30.6.2025 |
21 | Ξεναγών Αθηνών, Πειραιώς και Περιχώρων | ΣΣΕ 26.6.2024 (Π.Κ.14/31.7.2024) | Από 1.6.2024 έως 31.5.2027 |
22 | Ξεναγών Βορείου Ελλάδος | ΣΣΕ 30.1.2025 (Π.Κ. ΣΕΠΕ Θεσσαλονίκης 1/14.02.2025) | Από 1.3.2025 έως 2.3.2026 |
23 | Ξεναγών Κέρκυρας | ΣΣΕ 13.1.2023 (Π.Κ. Επιθεώρησης Εργασίας Κέρκυρας 1/2.2.2023) | Από 13.1.2023 έως 31.12.2024 |
24 | Ξεναγών Κρήτης και Σαντορίνης | Σ.Σ.Ε. 9.8.2024 (Π.Κ.ΣΕΠΕ Ηρακλείου: 2/23.8.2024) | Από 1.8.2024 έως 31.12.2026 |
25 | Ξεναγών Κω | ΣΣΕ 31.1.2025 (Π.Κ. ΣΕΠΕ Κω-Καλύμνου 1/3.2.2025) | Από1.1.2025 έως 31.12.2027 |
26 | Ξεναγών Ρόδου | ΣΣΕ 31.1.2025 (Π.Κ. ΤΕΕΣ Ρόδου 01/31.01.2025) | Από 1.1.2025 έως 31.12.2027 |
27 | Ξενοδοχοϋπαλλήλων όλης της χώρας | ΣΣΕ 27.2..2025 (Π.Κ. 3/7.3.2025) Υποχρεωτική από 25.4.2025 | Από 1.1.2025 έως 31.12.2026 |
28 | Ξενοδοχοϋπαλλήλων νομού Ηρακλείου Κρήτης | ΣΣΕ 8.4.2025 (Π.Κ.11/16.4.2025) | Από 1.4.2025 έως 31.3.2027 |
29 | Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ρόδου | ΣΣΕ 5.8.2022 (Π.Κ. 22/15.9.2022) Υποχρεωτική από 11.5. 2023 | Από 1.9.2022 έως 31.8.2025 |
30 | Ξενοδοχοϋπαλλήλων Χανίων | ΣΣΕ 24.3.2025 (Π.Κ.5/28.3.2025) | Από 1.1.2025 έως 31.12.2026 |
31 | Οδηγών τουριστικών λεωφορείων Κρήτης | ΣΣΕ 7.6.2024 (Π.Κ. ΣΕΠΕ Ηρακλείου Κρήτης: 1/10.6.2024) | Από 30.3.2024 έως 30.3.2027 |
32 | Οδηγών τουριστικών λεωφορείων Κω | ΣΣΕ 1.5.24 (Π.Κ. Επιθ. Εργασίας Κώ-Καλύμνου 454792/22.8.24) | Από 31.3.2024 έως 1.5.2025 |
33 | Οδηγών τουριστικών λεωφορείων Ρόδου | ΣΣΕ 15.12.2023 (Π.Κ. Επιθεώρησης Εργασίας ΤΕΕΣ 1/24.1.2024) | Από 1.1.2024 έως 31.12.2026 |
34 | Οικοδόμων | ΣΣΕ 26.2.2025 (Π.Κ. 2/4.3.2025) | Από 26.2.2025 έως 25.2.2027 |
35 | Ο.Τ.Α. Ιδιωτικού Δικαίου Προσωπικό έτους 2022 (Π.Ο.Π.- Ο.Τ.Α.) | ΣΣΕ 19.4.2022 (Π.Κ. 8/6.5.2022) | Από 1.1.2022 |
36 | Ο.Τ.Α. Ιδιωτικού Δικαίου Προσωπικό έτους 2022 Π.Ο.Ε .- Ο.Τ.Α.) | ΣΣΕ 15.4.2022 (Π.Κ. 6/20.4.2022) | Από 1.1.2022 |
37 | Πετρελαίου και Υγραερίων όλης της χώρας | Σ.Σ.Ε. 27.7.2023 (Π.Κ. Υπουργείου Εργασίας: 15/28.7.2023) | Από 1.4.2023 έως 31.3.2026 |
38 | Ποντοπόρων φορτηγών πλοίων του αρθρ. 25 του ν. 27/1975 | ΣΣΕ 21.12.2022 (Π.Κ.32/22.12.2022) | Από 1.1.2023 έως 31.12.2024 |
39 | Πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου | ΣΣΕ 27.6.2023 (Π.Κ.13/27.6.2023) | Από 27.6.2023 έως26.6.2026 |
40 | Ραδιοφώνου τεχνικοί (ηλεκτρονικοί ηχολήπτες) μελών της (Ε.Τ.Ε.Ρ.) | ΣΣΕ 24.10.2022 (Π.Κ.29/1.11.2022) | Από 21.12.2021 έως 20.12.2024 |
41 | Τεχνικών Κινηματογράφου -Τηλεόρασης μέλη της Ε.Τ.Ε.Κ.Τ.-Ο.Τ. με σύμβαση ορισμένου χρόνου | ΣΣΕ 2.12.2024 (Π.Κ.16/3.12.2024) | Από 3.12.2024 έως 3.12.2027 |
42 | Τεχνικών Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (μελών ΕΤΙΤΑ,ΕΤΙΤΒΕ,ΕΙΤΗΣΕΕ) | Δ.Α. ΤΡΙΜ. 2/2024 (Π.Κ.1/5.2.2024) | Από 9.6.2023 έως 9.6.2024 |
43 | Τουριστικών γραφείων | Δ.Α. ΠΕΝΤ. 9/2024 (Π.Κ.3/3.9.2024) | Από 9.5.2023 έως 8.5.2025 |
44 | Τραπεζοϋπαλλήλων (ΟΤΟΕ) | ΣΣΕ 2.4.2025 (Π.Κ6/3.4.2025) | Από 1.1.2025 έως 31.12.2027 |
1. Σύναψη κλαδικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας
1.1. Με σκοπό τη διασφάλιση κοινωνικού συνομιλητή ευρείας εκπροσώπησης, αναγνώριση επικουρικής αρμοδιότητας στην τριτοβάθμια οργάνωση των εργαζομένων (ΓΣΕΕ) για σύναψη ή συνυπογραφή κλαδικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης από τα διαπραγματευόμενα μέλη των εργαζομένων.
1.2. Προκειμένου να διευκολυνθεί ο προσδιορισμός του πεδίου εφαρμογής μιας κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας, η δυνατότητα επέκτασης, αλλά και η διακρίβωση της κάλυψης ή μη του ποσοστού του συνόλου των εργαζομένων του κλάδου, στις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας, εντός του κειμένου, θα ορίζονται, κατ’ ελάχιστον, οι Κωδικοί Αριθμού Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.), καθώς και θα γίνεται παραπομπή σε τυχόν άλλα στοιχεία που προσδιορίζουν τον εκάστοτε κλάδο.
2. Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων (ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε.) και Γενικό Μητρώο Εργοδοτικών Οργανώσεων (ΓΕ.ΜΗ.Ο.Ε.)
2.1. Τα στοιχεία που απαιτούνται για την εγγραφή στο ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε.. και ΓΕ.ΜΗ.Ο.Ε. θα πρέπει να περιοριστούν στα απολύτως απαραίτητα. Ειδικότερα, τα στοιχεία που θα αναρτώνται στο Μητρώο εργοδοτών να είναι τα εξής:
- το καταστατικό της οργάνωσης εργοδοτών, οι τυχόν τροποποιήσεις αυτού καθώς και η τυχόν πράξη διάλυσής της
- ο συνολικός αριθμός των μελών της οργάνωσης εργοδοτών (όχι ξεχωριστά ΑΦΜ). Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει, ανάλογα με τη δομή της οργάνωσης, το σύνολο των επιχειρήσεων ή των φυσικών προσώπων ή των ενώσεων / ομοσπονδιών που είναι μέλη της.
- η σύνθεση των οργάνων διοίκησης της εργοδοτικής οργάνωσης
- η έδρα της οργάνωσης εργοδοτών και στοιχεία επικοινωνίας
- ο συνολικός αριθμός εργαζομένων των επιχειρήσεων μελών της οργάνωσης (εφόσον η οργάνωση έχε ι ως άμεσα μέλη επιχειρήσεις). Η συγκεκριμένη υποχρέωση δεν θα αφορά τις οργανώσεις του Ν. 1712/1987.
Αντίστοιχη προσαρμογή θα γίνει και στα στοιχεία που θα αναρτώνται στο Μητρώο συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων.
2.2. Μετριασμός των κυρώσεων τις οποίες συνεπάγεται η μη εγγραφή στα Μητρώα. Ειδικότερα, η μη εγγραφή συνιστά προϋπόθεση μόνο για την επέκταση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας που υπογράφει η οργάνωση και τη δυνατότητα προσφυγής στον Ο.ΜΕ.Δ., δεδομένου ότι για αυτά απαιτείται ο έλεγχος αντιπροσωπευτικότητας των οργανώσεων και της βαρύτητας της συλλογικής διαφοράς, και να μην οδηγεί στην αναστολή των δικαιωμάτων που απορρέουν από τη συνδικαλιστική δράση.
2.3. Τα πρακτικά διαλογής των ψηφοδελτίων και καταμέτρησης των ηλεκτρονικών ψήφων, αντί να εισάγονται στο ΓΕ.ΜΗ-Σ.Ο.Ε., θα παραδίδονται από τον δικαστικό αντιπρόσωπο στο αρμόδιο Πρωτοδικείο και θα φυλάσσονται στον φάκελο της οικείας συνδικαλιστικής οργάνωσης.
3. Χρόνος ισχύος της συλλογικής σύμβασης εργασίας
3.1. Πλήρης μετενέργεια όλων των κανονιστικών όρων της συλλογικής σύμβασης εργασίας μετά τη λήξη της τρίμηνης παράτασης.
3.2. Ρητή θέσπιση δέσμευσης των νεοπροσλαμβανόμενων κατά την τρίμηνη παράταση από τους όρους των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
4. Επέκταση συλλογικής σύμβασης εργασίας
4.1. Μείωση του ποσοτικού κριτηρίου του 50% σε 40%, προκειμένου να μπορεί να επεκταθεί μία συλλογική σύμβαση εργασίας.
4.2. Αναγνώριση της κατά πλάσμα δικαίου συνδρομής της προϋπόθεσης του 40%, υπό την προϋπόθεση ότι συνάπτεται ή συνυπογράφεται από την τριτοβάθμια οργάνωση των εργαζομένων (ΓΣΕΕ) και μία (1) εκ των εθνικών εργοδοτικών οργανώσεων -στο πεδία της αρμοδιότητάς της, και αυτή είναι η πιο αντιπροσωπευτική στον συγκεκριμένο κλάδο.
5. Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.)
5.1. Πρόβλεψη ενός ταχύ μηχανισμού ελέγχου του παραδεκτού των μονομερών αιτήσεων προσφυγής στη Μεσολάβηση και στη Διαιτησία, με τη σύσταση και λειτουργία επιτροπής στον Ο.ΜΕ.Δ., η οποία θα προβαίνει σε «προέλεγχο» συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων. Η Επιτροπή απαρτίζεται από έναν (1) Καθηγητή Νομικής Σχολής Εργατικού Δικαίου, έναν (1) Καθηγητή Οικονομικών και έναν (1) δικαστή ανώτατου δικαστηρίου, οι οποίοι θα επιλέγονται επί θητεία από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ο.ΜΕ.Δ.
5.2. Κατάργηση του δεύτερου βαθμού διαιτησίας του Ο.ΜΕ.Δ. (άρθρ. 412 Κώδικα Εργατικού Δικαίου), προς γρηγορότερη επίλυση των συλλογικών διαφορών.
Όλες οι ειδήσεις για νέες θέσεις εργασίας, Προκηρύξεις, Διορισμούς, ΑΣΕΠ στην Ελλάδα
Πιστοποίηση Η/Υ - ECDL golearn για το Δημόσιο σε 2 ημέρες στα χέρια σου
Μιχάλης Τσιλιβάκος