Έναν ακόμα υπόγειο ωκεανό «κρύβει» το ηλιακό μας σύστημα
Ο νάνος πλανήτης Δήμητρα αποτελεί άλλον ένα υπόγειο ωκεάνιο κόσμο, σύμφωνα με νέα στοιχεία

Η Δήμητρα, ο νάνος πλανήτης που αποτελεί το μεγαλύτερο γνωστό σώμα στη ζώνη των αστεροειδών μεταξύ 'Αρη και Δία, είναι πιθανότατα ένας ωκεάνιος κόσμος και επίσης ήταν γεωλογικά ενεργή μέχρι αρκετά πρόσφατα, σύμφωνα με νέα επιστημονικά δεδομένα.

Τα στοιχεία, που βασίζονται σε παρατηρήσεις του αμερικανικού διαστημικού σκάφους Dawn (Αυγή) μεταξύ 2015-2018, το οποίο ετέθη σε τροχιά σε ύψος μόλις 35 χιλιομέτρων πάνω από την επιφάνεια της Δήμητρας, παρουσιάστηκαν σε επτά ξεχωριστές επιστημονικές μελέτες στα περιοδικά Nature Astronomy, Nature Geology και Nature Communications.

Μεταξύ άλλων, οι μελέτες δείχνουν ότι βαθιά έως 40 χιλιόμετρα κάτω από τον μεγάλο κρατήρα Occator, διαμέτρου 92 χιλιομέτρων και ηλικίας 20 εκατομμυρίων ετών, υπάρχει ένας τεράστιος όγκος αλμυρού νερού πλάτους εκατοντάδων χιλιομέτρων. Αυτός ο υψηλής πυκνότητας ωκεανός, με πολλά σωματίδια από άλατα και πετρώματα, θεωρείται πολύ διαφορετικός από εκείνους των δορυφόρων Ευρώπης του Δία και Εγκέλαδου του Κρόνου.

Επίσης, ξεκινώντας πριν εννέα εκατομμύρια χρόνια και μέχρι πολύ πρόσφατα, εκτιμάται ότι στη Δήμητρα υπήρχε σημαντική κρυοηφαιστειακή δραστηριότητα, δηλαδή ηφαίστεια που «ξερνούν» πάγους αντί για καυτή λάβα.

Μελλοντικές αποστολές και επιστημονικές παρατηρήσεις θα χρειαστούν για να μελετήσουν κατά πόσο στη Δήμητρα -στην οποία επίσης υπάρχει το όρος Αχούνα Μονς με υψόμετρο τεσσάρων χιλιομέτρων- επικρατούν συνθήκες φιλικές για την ανάπτυξη ζωής ή είναι δυνατό να ανιχνευθούν τέτοια ίχνη.

Σύνδεσμος για τις επιστημονικές δημοσιεύσεις:

www.nature.com/natastron/collections/dawnxm2