Παρέμβαση του Συλλόγου Διδασκόντων 1ου ΓΕΛ Ασπροπύργου για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Αναλυτικά η παρέμβαση του Συλλόγου

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η ζωντανή τάξη και ο πυρήνας της μαθησιακής διαδικασίας

Η μαθησιακή διαδικασία στην τάξη αφορά στην κατανόηση και εμπέδωση νέων γνωστικών αντικειμένων και όχι μόνο επαναλήψεις των ήδη διδαχθέντων, στην κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών μέσα από την άμβλυνση αντιθέσεων και διαφορετικών κοινωνικών συμπεριφορών και αντιλήψεων, στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και αποδοχής της διαφορετικότητας των ανθρώπων, στη δημιουργία κινήτρων για την κατάκτηση της γνώσης και όχι την αναμετάδοση πληροφοριών.

Το ζωντανό μάθημα που πραγματοποιείται στην τάξη και αφορά μαθητές της δωδεκάχρονης εκπαίδευσης δεν μπορεί να υποκατασταθεί από οποιαδήποτε μέθοδο εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η μαθησιακή διαδικασία δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς τη ζωντανή αλληλεπίδραση μαθητή-διδάσκοντα, χωρίς να παρατηρούμε άμεσα τις εκφράσεις στα πρόσωπα των μαθητών μας, χωρίς άμεσες ερωτήσεις-απαντήσεις σε πραγματικό χρόνο, χωρίς να ξέρουμε αν οι μαθητές μας μπορούν να παρακολουθήσουν την ανάπτυξη του μαθήματος, πού χρειάζεται να επιμείνουμε, ή τι να επαναλάβουμε με διαφορετικό τρόπο. Η μαθησιακή διαδικασία δεν είναι «παράδοση – εξέταση» με κάποιες επεξηγήσεις και ερμηνείες από τον διδάσκοντα. Απαιτείται η κινητοποίηση των διανοητικών δυνάμεων των μαθητών, που προϋποθέτει ένα πρόσφορο κλίμα εμπιστοσύνης, καθώς και την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών. Πρέπει να είναι μία συλλογική και όχι μία μετωπική και προς μεμονωμένα άτομα διαδικασία. Επιπλέον, σε αρκετά γνωστικά αντικείμενα επιβάλλεται η εργαστηριακή παρουσίαση διαδικασιών ή η επίδειξη και η πραγματοποίηση πειραμάτων, τα οποία δεν αναμεταδίδονται με ηλεκτρονικά μέσα.

Επιπλέον, η ζωντανή τάξη που λειτουργεί μακριά απ’ τα βλέμματα τρίτων (άσχετων ή και σχετικών με τη σχολική πραγματικότητα) δημιουργεί τις προϋποθέσεις να αναπτυχθεί αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των μαθητών και του διδάσκοντα, αλλά και μεταξύ των συμμαθητών. Αυτή η σχέση επιτρέπει την άδολη και ελεύθερη έκφραση των μαθητών, είτε αυτή αφορά ερωτήσεις και απαντήσεις επί του γνωστικού αντικειμένου του μαθήματος, είτε αυτή αφορά θέματα του σχολείου, της κοινωνικής πραγματικότητας, της σχέσης των μαθητών με τον διδάσκοντα ή της σχέσης των μαθητών μεταξύ τους.

Αυτός ο χαρακτήρας λειτουργίας της τάξης, που κατοχυρώνει την ελευθερία έκφρασης και τον αυθορμητισμό των συντελεστών της, δεν μπορεί να διατηρηθεί όταν οι μαθητές και οι διδάσκοντες νιώθουν ότι ενδέχεται να παρακολουθούνται από τρίτους που πιθανόν να μην έχουν σχέση με το σχολείο και τη λειτουργία του. Η συμπεριφορά όλων των μελών της μαθησιακής διαδικασίας αλλοιώνεται και μόνο απ’ το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες στην τάξη γνωρίζουν ότι η διαδικασία καταγράφεται και τα δεδομένα υπόκεινται σε επεξεργασία, έστω και στατιστική, από τους υπεύθυνους του Υπουργείου Παιδείας. Άλλωστε η αναμετάδοση της διδασκαλίας εκθέτει τα προσωπικά δεδομένα όλων, χωρίς τη δυνατότητα ελέγχου αυτών ή με το ενδεχόμενο πιθανής κακόβουλης χρήσης τους. Προϋποθέτει τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων τα οποία δε διαθέτουν όλοι οι μαθητές ούτε τους παρέχονται, επομένως δημιουργείται ο κίνδυνος διεύρυνσης των ανισοτήτων ανάμεσά τους. Τέλος, το αποτέλεσμα της διδασκαλίας, εφόσον καταγράφεται και αποθηκεύεται, αποτελεί ένα «προϊόν» του οποίου την οποιαδήποτε χρήση δεν ελέγχουν οι «παραγωγοί» του. Ως εκ τούτου, προκύπτει σοβαρό πρόβλημα παραβίασης ευαίσθητων δεδομένων των εκπαιδευτικών και πολύ περισσότερο των ανήλικων μαθητών, χωρίς μάλιστα την συγκατάθεση των κηδεμόνων τους.  Το νομικό πλαίσιο (νόμος και Υπουργική Απόφαση) που ρυθμίζει την αναμετάδοση του μαθήματος απ’ την τάξη με ηλεκτρονικά μέσα  δεν αναφέρει πουθενά ότι υπάρχει η σύμφωνη γνώμη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα όπως επιβάλλουν οι κείμενες διατάξεις για ζητήματα που αφορούν στην επεξεργασία των δεδομένων αυτών. Επιπλέον, η τοποθέτηση καμερών μέσα στα διδακτήρια απαγορεύεται, πόσο μάλλον μέσα στις τάξεις.

Συνεπώς, εμείς οι εκπαιδευτικοί του 1ου ΓΕΛ Ασπροπύργου κρίνουμε ότι δεν μπορεί να συνυπάρχει μαθησιακή διαδικασία στην τάξη και ταυτόχρονη μετάδοσή της σε πραγματικό χρόνο, και ως εκ τούτου δεν θα προχωρήσουμε στην εφαρμογή της με ηλεκτρονικά μέσα.

Ασπρόπυργος, 29-5-2020

Απόφαση- Παρέμβαση του Συλλόγου Διδασκόντων του 1ου ΓΕΛ Ασπροπύργου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

xrisoxoidis
Χρυσοχοΐδης για Νομική: «Μόνο η σύλληψη αξίζει στους κουκουλοφόρους»
Οργή Χρυσοχοΐδη για την επίθεση στη Νομική – Βολές κατά των πανεπιστημιακών αρχών για αδράνεια στην εφαρμογή του νόμου
Χρυσοχοΐδης για Νομική: «Μόνο η σύλληψη αξίζει στους κουκουλοφόρους»
pinakas_ekpaideutikoi
Στα 15 ευρώ το παράβολο για τους πίνακες ΑΣΕΠ – Οργή στους αναπληρωτές
Αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης να πενταπλασιάσει το κόστος εγγραφής, με το Αυτόνομο ΔΙΚΤΥΟ να καταγγέλλει ότι τα πλεονάσματα χτίζονται...
Στα 15 ευρώ το παράβολο για τους πίνακες ΑΣΕΠ – Οργή στους αναπληρωτές
protomagia 2025
Ολοκληρώθηκαν οι απεργιακές συγκεντρώσεις για την Εργατική Πρωτομαγιά στο κέντρο της Αθήνας -Δείτε εικόνες
Με γαρύφαλλα, υψωμένες γροθιές και συνθήματα στις συγκεντρώσεις για την Πρωτομαγιά
Ολοκληρώθηκαν οι απεργιακές συγκεντρώσεις για την Εργατική Πρωτομαγιά στο κέντρο της Αθήνας -Δείτε εικόνες
filologoi_1.jpg
Πόλεμοι, λιτότητα και ερείπια στο Δημόσιο Σχολείο: Οι φιλόλογοι καταγγέλλουν την πολιτική υποβάθμισης
Μόνο οι αγώνες θα φέρουν τη λύση, δηλώνει η Ένωση, καταγγέλλοντας την υποβάθμιση σχολείων, νοσοκομείων και την απουσία μέτρων ασφάλειας στους χώρους...
Πόλεμοι, λιτότητα και ερείπια στο Δημόσιο Σχολείο: Οι φιλόλογοι καταγγέλλουν την πολιτική υποβάθμισης