Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού στις 17 Μάρτη, θεσπίζουν την επέκταση της αναστολής λειτουργίας όλων των δομών εκπαίδευσης ως και τις 31 Μαρτίου για τον περιορισμό εξάπλωσης του COVID-19. Η διάρκεια και η ένταση των μέτρων δεν μπορεί να προσδιοριστεί σε αυτή τη φάση, αλλά σίγουρα θα έχει επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, στην ψυχολογία των μαθητών, ειδικά αυτών που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά και στην περαιτέρω επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των λαϊκών οικογενειών.
Ως εργαζόμενοι στους χώρους αυτούς, θεωρούμε δεδομένη την αναγκαιότητα του μέτρου και στηρίζουμε την εφαρμογή του. Ωστόσο, τώρα περισσότερο από ποτέ, οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί και μη που εργαζόμαστε σε φροντιστήρια μέσης και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, φροντιστήρια ξένων γλωσσών, Κέντρα Μελέτης, ΚΔΑΠ, ΙΙΕΚ και ιδιωτικά σχολεία, φαίνεται πως αντιμετωπίζουμε τον κίνδυνο να εκμηδενιστούν οι αποδοχές μας και να ισοπεδωθούν τα δικαιώματά μας.
Πλήθος εργαζομένων απευθύνονται στα σωματεία τους, εκφράζοντας την ανησυχία τους για την καταβολή των αποδοχών τους ή την αποζημίωση ειδικού σκοπού, που διαμήνυσε η κυβέρνηση ότι θα λάβουν μέσω του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.
Εισαγωγικά και προς γνώση όλων των συναδέλφων, για την αναστολή λειτουργίας επιχειρήσεων μέχρι στιγμής ισχύουν τα παρακάτω:
- Ρήτρα διατήρησης θέσεων εργασίας σε όλες τις επιχειρήσεις που δεν ανεστάλη η λειτουργία τους ως προϋπόθεση για την αναστολή καταβολής ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων και τη χρήση έκτακτων χρηματοδοτικών εργαλείων στήριξης.
- Ρητή απαγόρευση απόλυσης εργαζομένου σε επιχειρήσεις που έχει ανασταλεί η λειτουργία τους κατόπιν εντολής δημόσιας αρχής, ενώ σε περίπτωση που αυτή λάβει χώρα θα θεωρείται άκυρη.
- «Αποζημίωση ειδικού σκοπού» ύψους 800 ευρώ, για διάστημα κάλυψης από 15 Μαρτίου έως 30 Απριλίου, ως έκτακτη οικονομική ενίσχυση για όλους τους εργαζόμενους επιχειρήσεων που ανεστάλη η λειτουργία τους βάσει ΚΑΔ, η οποία θα καταβληθεί το πρώτο 10ήμερο του Απριλίου.
- Πλήρης ασφαλιστική κάλυψη των παραπάνω εργαζομένων για όλο το διάστημα αναστολής λειτουργίας των επιχειρήσεων, υπολογιζόμενη στον ονομαστικό τους μισθό.
Οι περισσότεροι από εμάς, εργαζόμαστε ως ωρομίσθιοι σε παραπάνω από έναν χώρο για να συμπληρώσουμε το αναγκαίο εισόδημα. Η μεγαλύτερη μάστιγα είναι το φαινόμενο της αδήλωτης ή υποδηλωμένης εργασίας. Δεν αναγκαζόμαστε μόνο να προσφύγουμε σε ιδιαίτερα μαθήματα για να καλύψουμε “τρύπες”, φόρους και την καλοκαιρινή ανεργία. “Μαύρα” μας επιβάλλονται και στους χώρους δουλειάς. Στα φροντιστήρια οι ώρες πραγματικής εργασίας είναι αναντίστοιχες με αυτές της σύμβασης, οι ιδιοκτήτες αρνούνται να δηλώσουν το πραγματικό ωρομίσθιο τηρώντας μόνο το νόμιμα ελάχιστο. Η συμβατότητα εργασίας σε ιδιωτικό σχολείο και άλλη ιδιωτική εκπαιδευτική δομή δικαιολογείται μόνο με ωράριο έως 7 ώρες. Άραγε ο εκπαιδευτικός που κάνει 8 ώρες στο σχολείο μπορεί να τα βγάλει πέρα ή θα αναγκαστεί να δουλέψει αδήλωτος και αλλού;
Πιο συγκεκριμένα, στην έκτακτη συνθήκη με τον κορονοϊό, σε κάθε χώρο ξεχωριστά αντιμετωπίζουμε τα εξής:
Στον χώρο των Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης (ΦΜΕ), οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει σε μαθήματα εξ αποστάσεως με διάφορες πλατφόρμες και κυρίως για τις τάξεις του Λυκείου, με τάση γενίκευσης σε όλες τις τάξεις. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει οι συνάδελφοι να επωμιστούν το κόστος της υλικοτεχνικής υποδομής (πίνακες, γραφίδες, συνδρομές σε πλατφόρμες κ.α.). Ενδεχόμενες τροποποιήσεις στο ωρολόγιο πρόγραμμα δεν θα πρέπει να συνοδεύονται από βλαπτική μείωση των όρων και ωρών διδασκαλίας της υπάρχουσας σύμβασης.
Στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών (ΚΞΓ), οι εργαζόμενοι που συνήθως έχουν πολύ λίγες ώρες, συμβαίνουν αντίστοιχες ατασθαλίες. Επίσης προβλέπεται η εξ αποστάσεως διδασκαλία σε μικρότερη έκταση και κυρίως για τάξεις που ετοιμάζονται για πτυχίο, κατά βάση της Αγγλικής γλώσσας. Ορισμένα φροντιστήρια αναστέλλουν την λειτουργία τους και ταυτόχρονα εξαναγκάζουν συναδέλφους σε υποχρεωτική άδεια άνευ αποδοχών, παραιτήσεις ή τους απολύουν.
Στα ιδιωτικά σχολεία, πέραν των συναδέλφων που υπάγονται στο καθεστώς του διοριστηρίου και εξασφαλίζεται η καταβολή του μισθού τους νόμιμα, υπάρχει πλήθος εργαζομένων, οι οποίοι πρέπει να διεκδικήσουν τόσο τη διατήρηση της σύμβασής τους και την καταβολή των ενσήμων τους, όσο και του μισθού τους συνολικά, χωρίς τροποποιήσεις κάτω από την πίεση προσωρινής απόλυσης. Παράλληλα, για τους εκπαιδευτικούς που παρανόμως παρέχουν εκπαιδευτικό έργο χωρίς διοριστήριο, η παρούσα συγκυρία καθιστά πιο επιτακτική από ποτέ την έκδοση του νόμιμου διοριστηρίου τους, το οποίο στερούνται λόγω της προφανούς πρόθεσης των σχολαρχών να κερδοσκοπούν εις βάρος τους.
Στους χώρους των Ιδιωτικών ΙΕΚ, επικρατούν συνθήκες εργασιακής γαλέρας με ατομικές συμβάσεις και ωρομίσθια που διαμορφώνονται με βάση την απαίτηση και την πίεση που ασκεί κάθε συνάδελφος ατομικά ή την προαίρεση του εργοδότη. Αυτή την περίοδο διογκώνονται ακόμα περισσότερο τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα. Με τις δομές κλειστές, οι εργοδότες τηρούν σιγή ιχθύος σχετικά με τις πληρωμές εκατοντάδων συναδέλφων. Να δηλώσουν την αναστολή λειτουργίας των επιχειρήσεών τους, ώστε οι εργαζόμενοι να πάρουν το έκτακτο επίδομα. Διαφορετικά διεκδικούμε για όλους ανεξαιρέτως κανονική καταβολή του μισθού τους με βάση τις ώρες εργασίας τους χωρίς καμία τροποποίηση της σύμβασής τους ή πρόταση προσωρινής λήξης της.
Τα Κέντρα Μελέτης κατά βάση έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, εκτός από ορισμένες περιπτώσεις που εκμεταλλεύονται ασύγχρονες πλατφόρμες για την ανάρτηση ασκήσεων μέχρι και στο Δημοτικό. Ορισμένοι δεν έχουν καν μπει στον κόπο να ενημερώσουν τους εργαζόμενους για την κατάσταση της επιχείρησης. Οι συμβάσεις, εκπαιδευτικών και υπαλλήλων γραφείου, είναι και πρέπει να μείνουν ενεργές, χωρίς αποδοχή απολύσεων ή προσωρινών λήξεων. Να απαιτήσουν να ενημερωθούν για την κατάσταση λειτουργίας των επιχειρήσεων, αν είναι σε αναστολή ή μη.
Στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ) και δεδομένου ότι λειτουργούν κατά κόρον μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, εφόσον δεν ανασταλεί η λειτουργία τους οι συνάδελφοι θα πληρωθούν κανονικά.
Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορούμε να παραγνωρίζουμε τον κίνδυνο παγίωσης των μεθόδων τηλεκπαίδευσης και τηλεργασίας. Γιατί σημαίνει περαιτέρω συμπίεση των μισθών και εντατικοποίηση της εργασίας μας. Γιατί επίσης σημαίνει μείωση της ποιότητας της διδασκαλίας μας, εφόσον ουσιαστικά θα μας αποξενώσει από τους μαθητές μας. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την προσπάθεια επέκτασης της εκ περιτροπής εργασίας στο σύνολο των χώρων.
Με βάση τη γενική κατάσταση και με δεδομένο πως καμία κυβέρνηση δεν έχει μεριμνήσει επί της ουσίας για τη δημόσια υγεία, απαιτούμε άμεσα η κυβέρνηση της ΝΔ:
- Να επιτάξει τον ιδιωτικό τομέα υγείας.
- Να προσλάβει μόνιμο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και να ανοίξει όλα τα κλειστά κρεβάτια Μονάδων Εντατικής Θεραπείας.
- Να ενισχύσει τις Πρωτοβάθμιες Μονάδες Υγείας και να διευρύνει τη λειτουργία τους για την αποσυμφόρηση των νοσοκομείων.
Με βάση τα νέα μέτρα που εξήγγειλε το Υπουργείο Εργασίας στις 18/3/20, διεκδικούμε:
- Να καταβληθούν κανονικά, με βάση τις ισχύουσες συμβάσεις εργασίας, οι μισθοί και όλες οι απορρέουσες παροχές, δώρα και επιδόματα.
- Να ανακληθούν όλες οι απολύσεις και οποιαδήποτε βλαπτική τροποποίηση σύμβασης από 1η Μαρτίου. Να εξασφαλιστούν οι επεκτάσεις των συμβάσεων μετά τη λήξη της αναστολής.
- Στην περίπτωση αναστολής λειτουργίας επιχειρήσεων που απασχολούν εργαζόμενους με συμβάσεις αορίστου χρόνου, να υπάρξει υποχρεωτική επέκταση σύμβασης διάρκειας 1 έτους.
- Να βγει άμεσα εγκύκλιος από το Υπουργείο Εργασίας για την περαιτέρω διευκρίνιση και πλατιά ενημέρωση όλων των συναδέλφων στους χώρους της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Καλούμε τους συναδέλφους να είναι σε επικοινωνία με το σωματείο τους για:
- Να συνεχίσουμε να έχουμε την πραγματική εικόνα των εξελίξεων.
- Να εξασφαλίσουμε την κατά το δυνατόν πιο έγκαιρη παρέμβαση σε περιπτώσεις καταγγελίας παρατυπιών από επιχειρήσεις.
- Να βοηθήσουν στη διαμόρφωση ενός πλαισίου προστασίας και διεκδίκησης των εργασιακών δικαιωμάτων μας.
Καλούμε τους συναδέλφους να δείξουν έμπρακτα την αλληλεγγύη τους, ενημερώνοντας τα ΔΣ των σωματείων και συμμετέχοντας σε μέτρα βοήθειας προς τους συναδέλφους που βρίσκονται σε ανάγκη.
Τα σωματεία που συνυπογράφουμε το παραπάνω κείμενο:
- Σύλλογος Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση Νομού Αττικής «Ο Βύρων»
Νασιοπούλου Ελπίδα: 6942830636 [email protected]
- ΣΕΦΙΕ Θεσσαλονίκης
Πετρίδης Δημήτρης: 6947048859 [email protected]
- Σύλλογος Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση Νομού Χανίων
Νικολοπούλου Κατερίνα: 6972728167 [email protected]
- Σωματείο Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση Κεφαλονιάς – Ιθάκης
Μόσχος Βασίλης: 6937282192 [email protected]
- ΣΙΕΛ Θεσσαλίας
Μπαλασούλης Αργύρης: 6936611975 [email protected]
- ΣΙΕΛ Αιτωλοακαρνανίας
Ντουντούμη Μαίρη: 6973737526 [email protected]
- Σωματείο Εργαζομένων Ιδιωτικής Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου «Γαλάτεια Καζαντζάκη»
Ζέρβας Θεοδόσης: 6986668999 [email protected]
- ΣΙΕΛ Θράκης
Κορομπόκη Κλειώ: 6942981808 [email protected]
- Σύλλογος Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση Νομού Ιωαννίνων «Ρόζα Ιμβριώτη»
Κονταξής Θανάσης: 6938895654 [email protected]
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη