Η Συνδικαλιστικη Αυτονομία για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Ανακοίνωση

Συνάδελφοι

Η «Συνδικαλιστική Αυτονομία» κατέθεσε μία πρόταση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο ΔΣ της Α΄ ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής (Θριάσιο – Μεγαρίδα – Ειδυλλία). Η πρόταση αυτή καταψηφίστηκε από τα 3 μέλη των ΣΥΝΕΚ που πρότειναν αντιπαραθετικά το κείμενο της παράταξής τους και τα 2 μέλη της ΔΑΚΕ. Η ΑΣΕ πρότεινε συμβιβαστικά το δικό της κείμενο. Επομένως καμία πρόταση δεν αποτελεί απόφαση του ΔΣ της ΕΛΜΕ.

Το σημείο διαφωνίας βρίσκεται στην παρότρυνση της πρότασης προς τους συναδέλφους να μη συμμετάσχουν στις πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης και να μη δηλώσουν εθελοντές στο πρόγραμμα του Υπουργείου. Οι λόγοι που γίνεται η πρόταση αυτή απ’ την παράταξή μας αναλύονται στην υπόλοιπη ανακοίνωση. Αντ’ αυτής οι ΣΥΝΕΚ αντιπροτείνουν να υιοθετήσουμε την ανακοίνωση των ΣΥΝΕΚ, που είναι πλέον και απόφαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ, που μιλά για ¨συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε προαιρετική βάση. Παράλληλα το μέλος της ΑΣΕ προτιμά μια διατύπωση που τονίζει τη μη υποχρεωτικότητα της συμμετοχής. Η Συνδικαλιστική Αυτονομία θεωρεί ότι η απόφαση της ΟΛΜΕ περί εθελοντικής συμμετοχής ή μη υποχρέωσης, δεν απαντά στη σημερινή συγκυρία. Για εθελοντική συμμετοχή μιλά και το Υπουργείο. Όμως οι κινήσεις του Υπουργείου και της διοικητικής πυραμίδας δείχνουν ότι όταν μιλάνε για «εθελοντική» συμμετοχή στην εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εννοούν εκ των πραγμάτων μια διαδικασία υποχρεωτικής και ουσιαστικής συμμετοχής για την εκπαιδευτική διαδικασία.  Αδιάψευστος μάρτυρας οι επίσημες οδηγίες του 1ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Αττικής που δίδονται για την εφαρμογή της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, που τελείως απροκάλυπτα αναφέρουν τα παρακάτω: «Υποχρεωτική είναι η χρήση της λειτουργίας "βιβλίο ύλης" στο κάθε μάθημα. Με τον τρόπο αυτό θα γίνονται γνωστές σε όλους οι υποχρεώσεις τους»,….. «Στην ιστοσελίδα θα γραφτεί επίσης ότι οι μαθητές/τριες είναι υποχρεωμένοι/ες να εργάζονται σύμφωνα με τις οδηγίες των διδασκόντων με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, τα “τετράδια” τους και οι εργασίες τους θα ελεγχθούν και θα ληφθούν υπόψη στην αξιολόγηση του τετραμήνου.»,….. « Όταν ολοκληρωθούν οι εγγραφές των μαθητών/τριών στο sch.gr, (για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν κλειστή τάξη) και πρακτικά από την ερχόμενη εβδομάδα γίνονται εξ αποστάσεως μαθήματα με σκοπό την ολοκλήρωση της ύλης (αφορά μόνο όσους δεν έχουν ολοκληρώσει την ύλη τους έως τώρα) ή συνεχίζονται κανονικά οι επαναλήψεις, από αυτούς που έχουν ολοκληρώσει την ύλη τους».

Περιμένουμε μια απάντηση απ’ τους θιασώτες της συμμετοχής στο σύστημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, έστω και της εθελοντικής.

Όλο αυτό το εγχείρημα όμως ενέχει μια σειρά κινδύνων, μεταξύ άλλων τη νομιμοποίηση και αποδοχή της ανισότητας των μαθητών ως προς τη δυνατότητα πρόσβασης στα νέα μέσα εκπαίδευσης, την ταλαιπωρία συναδέλφων που πρέπει χωρίς προετοιμασία να συνθέσουν νέο κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό, την περίπτωση επιδείνωσης των εργασιακών σχέσεων (πχ τηλεργασία), την απώλεια θέσεων εργασίας σε νησιά και ακριτικές περιοχές κλπ.

Για αυτούς τους λόγους εκτιμούμε ότι τώρα και όχι αργότερα πρέπει να βάλουμε ένα φραγμό σε οποιαδήποτε τωρινά και μελλοντικά σχέδια να αξιοποιηθεί η κατάσταση έκτακτης ανάγκης σε χτύπημα στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών. Οι πιέσεις του Υπουργείου κάθε μέρα εντείνονται. Αυτό που σήμερα είναι εθελοντικό, μετά από μία εβδομάδα μπορεί να γίνει υποχρεωτικό. Επομένως μία δήλωση ξεκάθαρη από την πλευρά του εκπαιδευτικού κινήματος, αποτελεί ένα μήνυμα προς την πολιτική ηγεσία να μην προχωρήσει σε όσα σχεδιάζονται. Δυστυχώς σε αυτή τη συγκυρία, το σωματείο μας δεν έγινε κατορθωτό να προχωρήσει σε μία τέτοια αναγκαία δήλωση – εργαλείο για τις μελλοντικές εξελίξεις.

Οι δυνάμεις των ΔΑΚΕ- ΣΥΝΕΚ όχι μόνο δεν ανταποκρίνονται σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία σε αυτό που χρειάζεται η δημόσια εκπαίδευση, οι ανάγκες των μαθητών και καθηγητών, αλλά με τη θέση περί εθελοντικής συμμετοχής, ταυτιζόμενες δηλαδή με τις εγκυκλίους της Κεραμέως, ανοίγουν την πόρτα για αποδοχή των μέτρων που θα ακολουθήσουν. Δυστυχώς αυτή η ευθυγράμμιση με τις πολιτικές σκοπιμότητες της κυβέρνησης, παρά την όποια επιμέρους κριτική, δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται. Στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση Προέδρων, με ευθύνη των ΣΥΝΕΚ και ΔΑΚΕ ψηφίστηκε θέση υπέρ της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων (¨αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου¨). Το ότι αυτή η θέση πασπαλίζεται με διάφορα συνοδευτικά περί «μη τιμωρητικής αξιολόγησης» και εσωτερικών διαδικασιών, είναι απλώς «το κερασάκι στην τούρτα». Ούτε και το Υπουργείο άλλωστε δεν θα παραδεχτεί ότι ο σκοπός της αξιολόγησης είναι οι απολύσεις ή η κατηγοριοποίηση των σχολείων, αλλά αυτό όμως είναι τελικά το πραγματικό ζητούμενο. Ευθύνες επίσης προκύπτουν κατά τη γνώμη μας και από τη στάση του ΠΑΜΕ.

Συνάδελφοι, είναι σημαντικό να αντισταθούμε και αυτό το νόημα έχει η προτροπή της ανακοίνωσης περί μη συμμετοχής με τις δεδομένες προϋποθέσεις. Η άρνηση αυτή δεν είναι η μοναδική μας απάντηση: συνοδεύεται με σειρά αιτημάτων που αφορούν τον εξοπλισμό των σχολείων, τη στήριξη των μαθητών, μέτρα για τη διδακτέα ύλη, δαπάνες για την ψηφιακή υποδομή και άλλα ζητήματα που παλεύουμε, που τοποθετούν το πρόβλημα στη σωστή διάσταση και δεν αποδέχονται να είναι οι εκπαιδευτικοί το επίκεντρο του προβλήματος. Το πρόβλημα δεν είμαστε εμείς, αλλά η πολιτική της υποχρηματοδότησης, της όξυνσης των ταξικών φραγμών (που εκφράζεται σε κάθε ευκαιρία – και τώρα με τα τηλεμαθήματα) και της με κάθε ευκαιρία προώθησης των πολιτικών του ΟΟΣΑ στη Παιδεία.

ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ, ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.

ΟΧΙ ΣΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥΣ.

ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ, ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

σχετικά άρθρα