Thumbnail
Ανακοίνωση

Με έκπληξη, αλλά και εύλογο προβληματισμό παρακολουθούμε τις τελευταίες ημέρες την εντατική προσπάθεια συγκεκριμένων συντεχνιακών ομάδων να συσκοτίσουν και να διαστρεβλώσουν την πραγματικότητα για ένα εξαιρετικά ευαίσθητο ζήτημα Παιδείας που αφορά το σύνολο της κοινωνίας. Ποντάροντας στη δοκιμασμένη τακτική του «εύκολου», μικροκομματικού λόγου, επιχειρούν να πείσουν χιλιάδες πολίτες ότι αυτό που θεωρείται αυτονόητο τόσο  για την επιστημονική κοινότητα όσο και για όλα τα προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα, δηλαδή η υποχρεωτική προσχολική αγωγή υπό την αιγίδα των εκπαιδευτικών αρχών της πολιτείας, είναι λανθασμένο και επικίνδυνο.

Δεν θα σταθούμε στην ακαδημαϊκή πλευρά του ζητήματος. Οποιοσδήποτε έχει στοιχειώδη επαφή με τις σύγχρονες παιδαγωγικές και εξελικτικές/ψυχολογικές θεωρίες, γνωρίζει πως η ηλικία των 4 ετών αποτελεί ορόσημο για την ένταξη του παιδιού στο Νηπιαγωγείο, σε μια οργανωμένη μονάδα που μπορεί να μην έχει την αυστηρή δομή που ισχύει για την υπόλοιπη τυπική εκπαίδευση, αλλά αποτελεί το πρώτο συστηματικό σχολικό περιβάλλον του παιδιού υπό την επίβλεψη άρτια καταρτισμένων λειτουργών της εκπαίδευσης. Η καθυστερημένη ένταξη των παιδιών σε περιβάλλον Νηπιαγωγείου στη χώρα μας έχει δυσμενέστατες κοινωνικές και εκπαιδευτικές συνέπειες. Στερεί μεγάλο κομμάτι νηπίων, κυρίως από τις τάξεις των μη προνομιούχων, από την πρόσληψη κρίσιμου μορφωτικού/πολιτισμικού κεφαλαίου, με αποτέλεσμα οι ανισότητες να διευρύνονται σχεδόν από την αφετηρία της ζωής των παιδιών. Επιπλέον, χιλιάδες οικογένειες αιμορραγούν καταβάλλοντας υπέρογκα δίδακτρα για υπηρεσίες που θα έπρεπε να προσφέρει εδώ και δεκαετίες η πολιτεία.

Προκαλούν, επομένως, οργή οι παρεμβάσεις διαφόρων παραγόντων επιχειρηματικής και πολιτικής (κυρίως αυτοδιοικητικής) εξουσίας που μπροστά στο φόβο της απώλειας κερδών, ή του πολιτικού ελέγχου σε ένα κομμάτι πολιτών, αντιστέκονται λυσσαλέα στον απαραίτητο εκσυγχρονισμό της προσχολικής αγωγής. Είναι ακόμη πιο εξοργιστική και βαθιά υποκριτική η χρησιμοποίηση των εργαζόμενων σε προνηπιακούς σταθμούς ως ασπίδα με το πρόσχημα της απώλειας των θέσεών τους, αν η διάταξη του Υπουργείου εφαρμοστεί. Είχαν, άραγε, την ίδια ευαισθησία, όταν τους άφηναν απλήρωτους επί μήνες, ή τους κατέβαλαν μισθούς πείνας; Δεν γνωρίζει κάθε πολίτης, κάθε γονιός, ότι με μια τροποποίηση των εισοδηματικών κριτηρίων, με μια ορθολογική διάρθρωση και οργάνωση των παιδικών σταθμών όχι μόνο δεν θα χαθούν θέσεις, αλλά θα δημιουργηθούν κι άλλες;

Σαφώς και η Ομοσπονδία μας θεωρεί πως θα έπρεπε η Πολιτεία να κινηθεί ταχύτερα και πιο οργανωμένα για το σχεδιασμό και την υλοποίηση αυτής της επέκτασης της υποχρεωτικότητας στην προσχολική αγωγή. Οφείλουμε όμως να αναγνωρίσουμε ότι πρόκειται για μια αναμφίβολα θετική ενέργεια. Κάθε πολίτης θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα πρόσβασης σε δημόσιες, ποιοτικές υπηρεσίες προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Βεβαίως, δήμοι και ιδιώτες θα μπορούν να καλύπτουν τυχόν κενά του δημόσιου συστήματος, όμως υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και με συγκεκριμένες προϋποθέσεις για τους εκπαιδευτικούς (να είναι απόφοιτοι πανεπιστημικακού τμήματος, να έχουν διοριστήριο από το Υπουργείο Παιδείας και να αμείβονται με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπονται για τους νηπιαγωγούς του δημόσιου σχολείου).

Κάποια στιγμή θα πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι η όποια συντεχνιακή επιδίωξη έπεται του δημόσιου συμφέροντος, του κοινωνικού καλού, ιδίως δε, όταν πρόκειται για ζητήματα Παιδείας. Αποστολή όλων μας, πολιτικών θεσμών και προσώπων και κοινωνικών φορέων θα πρέπει να είναι ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος και η γεφύρωση των κοινωνικών και των εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Η καθιέρωση υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής αποτελεί σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 5/05

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paideias
Μείωση ωραρίου για εκπαιδευτικούς: Ποιες παράμετροι καθορίζουν τη μείωση και πότε εφαρμόζεται
Στοιχεία και προϋποθέσεις για τη μείωση του ωραρίου στους εκπαιδευτικούς
Μείωση ωραρίου για εκπαιδευτικούς: Ποιες παράμετροι καθορίζουν τη μείωση και πότε εφαρμόζεται
anthropoi
Πώς η υγεία των κυττάρων μπορεί να επηρεάσει τη ζωή μας
Η βιολογική ηλικία δεν υπόσχεται αθανασία, αλλά οι επιστήμονες θεωρούν ότι η κατανόηση της μπορεί να μας βοηθήσει να παρατείνουμε τη διάρκεια της...
Πώς η υγεία των κυττάρων μπορεί να επηρεάσει τη ζωή μας
πανελλ
Οδηγίες και περσινά θέματα για τις εξετάσεις στα Μαθηματικά ΓΕΛ και ΕΠΑ.Λ.
Οδηγίες για την εξέταση των Μαθηματικών στις προαγωγικές και Απολυτήριες εξετάσεις των ΓΕ.Λ., ΕΠΑ.Λ.,Π.ΕΠΑ.Λ. και ΕΝΕΕΕΓΥΛ
Οδηγίες και περσινά θέματα για τις εξετάσεις στα Μαθηματικά ΓΕΛ και ΕΠΑ.Λ.
EIDIKI-AGOGI
Τι θα ισχύσει για προσλήψεις και διορισμούς εκπαιδευτικών το 2025: Μέχρι πότε ισχύουν οι Πίνακες Ειδικής Αγωγής του ΑΣΕΠ
Τι προβλέπει ο νόμος για την ισχύ των Πινάκων Κατάταξης στην Ειδική Αγωγή
Τι θα ισχύσει για προσλήψεις και διορισμούς εκπαιδευτικών το 2025: Μέχρι πότε ισχύουν οι Πίνακες Ειδικής Αγωγής του ΑΣΕΠ