Thumbnail
Σύλλογος ΠΕ "η Αθηνά"

Το φετινό σκηνικό στην εκπαίδευση έρχεται από τα βάθη των μνημονίων και συνεχίζεται τέσσερις μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων. Οι μηδενικοί διορισμοί για άλλη μια χρονιά, τα χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων (πολλά σχολεία υπολειτουργούν ακόμα), σε συνδυασμό με την υποχρηματοδότηση, δημιουργούν μια εικόνα πλήρους εγκατάλειψης σε όλες τις βαθμίδες της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Στην Πρωτοβάθμια εξακολουθούν να καταγράφονται κενά δασκάλων σε πρωινά τμήματα, τα  περισσότερα ολοήμερα σχολεία και νηπιαγωγεία δε λειτουργούν, σχολεία λειτουργούν με σημαντικές ελλείψεις στην ανάπτυξη του προγράμματός τους, η παράλληλη στήριξη καταργήθηκε στην πράξη, τμήματα ένταξης και ειδικά σχολεία βρίσκονται σε καθεστώς εγκατάλειψης.

            Την ίδια στιγμή η δέσμευση της κυβέρνησης ότι η έκθεση του ΟΟΣΑ του 2011 θα είναι οδηγός για εκπαιδευτικές αλλαγές, μέχρι την άνοιξη του 2016, κυοφορεί σοβαρές αρνητικές εξελίξεις στο εκπαιδευτικό σύστημα (όπως την υλοποίηση της «μεταρρύθμισης του νέου σχολείου» της κ. Διαμαντοπούλου και την αξιολόγηση των σχολείων βάσει της λεγόμενης «αποδοτικότητας» που θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίησή τους) όσο και στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών (όπως αύξηση ωραρίου στις 25 ώρες για όλους στην ΠΕ, επαναφορά της αξιολόγησης-χειραγώγησης εκπαιδευτικών κ.λπ.)

            Με στόχο τη «νομιμοποίηση» αυτών των αντιδραστικών αλλαγών, που δεν κατάφεραν να δρομολογήσουν προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις και Υπουργοί, επειδή συνάντησαν την ηρωϊκή αντίσταση του εκπαιδευτικού κινήματος, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας βαδίζει πάνω στα βήματα των προκατόχων της: Εξήγγειλε άλλον ένα διάλογο για την εκπαίδευση, απόλυτα προσχηματικό, ξεκαθαρίζοντας από την αρχή πως το μνημονιακό πλαίσιο των περικοπών και το νεοφιλελεύθερο πλαίσιο της έκθεσης του ΟΟΣΑ και της ΕΕ,  αποτελούν τον οδικό χάρτη της για τη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής. Επιβεβαιώνεται  με τον καλύτερο τρόπο αυτό που η μαχόμενη εκπαίδευση καταλαβαίνει πολύ καλά και από τη μέχρι τώρα πολιτική που εφαρμόζει το υπουργείο Παιδείας: την αποδοχή της σκληρής πραγματικότητας της μνημονιακής δημοσιονομικής προσαρμογής.  Οι διακηρύξεις για διάλογο «από μηδενική βάση» και σε «λευκό χαρτί» καμία σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα, από τη στιγμή που και δια στόματος του κ. Φίλη τα παραπάνω θα αποτελέσουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθούν οι «μεταρρυθμίσεις» που θα υλοποιηθούν από τη νέα σχολική χρονιά.

Ο διάλογος, ως γνωστόν,  είναι μια από τις πολλές έννοιες που έχει κακοποιηθεί από τη γλώσσα της εξουσίας. Τα πολλά επίθετα: «εθνικός», «ισότιμος», «ανοιχτός», «αδιαμεσολάβητος» και άλλα χρησιμοποιούνται για να αποκρύπτουν τον πραγματικό του ρόλο και τις επιδιώξεις των κυβερνώντων. Η σημερινή συγκυβέρνηση εξήγγειλε τον πέμπτο «εθνικό διάλογο για την Παιδεία». Όλοι οι διάλογοι μέχρι τώρα προβάλλουν το «εθνικό» διαχέοντας την ιδέα μπορεί να υπάρχει «κοινό συμφέρον» στην Παιδεία την εποχή της νεοφιλελεύθερης βαρβαρότητας, που καταπατά κάθε κοινωνικό αγαθό.

 Υπηρετήθηκε όμως ποτέ το κοινό συμφέρον από τις πολιτικές που ακολουθήθηκαν ή δρομολογήθηκε η αποδόμηση της δημόσιας εκπαίδευσης; Λήφθηκαν υπόψη οι θέσεις και διαμορφώθηκαν πολιτικές με βάση τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας και των κοινωνικών φορέων ή εφαρμόστηκαν οι οδηγίες της ΕΕ, όπως αποτυπώνονταν στα προγράμματα των κομμάτων εξουσίας; Δε χρειάζονται λοιπόν θεωρητικές αναλύσεις για τα όρια, τους στόχους του «εθνικού διαλόγου» και τις διαστάσεις του. Αρκεί να δει κανείς τη στάση των κυβερνήσεων, εδώ και δεκαετίες, απέναντι στους αγώνες και τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας και της κοινωνίας γενικότερα: Πολιτικές που όξυναν τα προβλήματα, αδιαφορία για τα αιτήματα και επίδειξη αυταρχισμού.

Για κάθε αυταπάτη πως με τη σημερινή κυβέρνηση μπορεί να είναι διαφορετικά τα πράγματα, σημειώνουμε ότι από τη μέρα εξαγγελίας του «εθνικού διαλόγου» η κυβέρνηση έχει ήδη νομοθετήσει δύο νομοσχέδια και ετοιμάζεται για τρίτο. Μάλιστα, μέρος των δεσμεύσεων της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση τις πέρασε παραμονή Πρωτοχρονιάς με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, με κυρίαρχη τη διάταξη της υποχρεωτικής μαθητείας, της τζάμπα δηλαδή εργασίας των αποφοίτων της τεχνικής Εκπαίδευσης, προσφορά στους επιχειρηματίες. Μα ακόμα και οι προθεσμίες που έχει θέσει,  είναι ευθυγραμμισμένες με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ. Ο «διάλογος» θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί «έως τον Απρίλιο» έτσι  ώστε, όπως «διατάζει» το 3ο Μνημόνιο, «όλα τα παραπάνω θα συνοψιστούν έως τον Μάιο του 2016, με τη βοήθεια ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων των διεθνών Οργανισμών, σε ένα νέο επικαιροποιημένο εκπαιδευτικό σχέδιο δράσης». Ακόμα και η σύνθεση της Επιτροπής ακυρώνει την έννοια του διαλόγου, αφού στην πλειονότητά της αποτελείται από ανθρώπους που υπηρέτησαν τις μεταρρυθμιστικές και νεοφιλελεύθερες πολιτικές προηγούμενων κυβερνήσεων με βάση τις συνταγές της ΕΕ. Πέρα λοιπόν από τις ψευδαισθήσεις περί διαλόγων οι δανειστές επιτάσσουν και η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ νομοθετεί με τη συναίνεση όλων των κομμάτων που ψήφισαν το 3ο Μνημόνιο.

Όλα τα θέματα του «διαλόγου» έχουν συμφωνηθεί με τους «θεσμούς» με το 3ο Μνημόνιο στο οποίο αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Οι αρχές θα διασφαλίσουν τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του τομέα της εκπαίδευσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της Ε.Ε.. Οι αρχές, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, θα επικαιροποιήσουν, έως τον Απρίλιο του 2016, την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011». Τι προβλέπει ο ΟΟΣΑ και υλοποιεί η συγκυβέρνηση; Μείωση του κόστους της εκπαίδευσης και ιδιωτική χρηματοδότηση, δηλαδή φτηνό δημόσιο σχολείο που θα αναζητά πόρους από τις επιχειρήσεις, καταργήσεις σχολείων και συρρίκνωση σχολικού δικτύου, αύξηση μαθητών ανά τμήμα, «νέο λύκειο», επαναφορά της αξιολόγησης, σύνδεση με επιδόσεις, αύξηση διδακτικού ωραρίου, μαθητεία για την πλειονότητα των αποφοίτων της τεχνικής εκπαίδευσης, περιφερειακές συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα και άλλα πολλά.

Για να υλοποιηθούν αυτά τα σκληρά μέτρα απαιτείται η εξαπάτηση και η διαβούλευση της εκπαιδευτικής κοινότητας, των εργαζομένων και των πολιτών ευρύτερα. Ο «εθνικός διάλογος» για την Παιδεία εντάσσεται στο συνολικό πλαίσιο της κυβερνητικής στρατηγικής για τη νομιμοποίηση της πολιτικής της μνημονίων και την εξασφάλιση πλατιάς συναίνεσης σε αυτήν την πολιτική και σε κοινωνικό και σε πολιτικό επίπεδο. Λειτουργεί δηλαδή, ως εργαλείο εξωραϊσμού και προώθησης της μνημονιακής πολιτικής κυβέρνησης - ΕΕ - ΔΝΤ. Η κυβέρνηση και οι μνημονικοί της σύμμαχοι πρέπει να μείνουν κοινωνικά μόνοι σε αυτόν τον νεοφιλελεύθερο κατήφορο. Τα εκπαιδευτικά συνδικάτα δεν πρέπει να προσφέρουν κανένα δημοκρατικό άλλοθι διαλόγου για προειλημμένα μέτρα που θα κλείνουν σχολεία, θα συρρικνώνουν τις υποδομές, θα μειώνουν το εκπαιδευτικό προσωπικό, θα αυξάνουν το ωράριο, θα δρομολογούν την αξιολόγηση-χειραγώγηση και την κατηγοριοποίηση των σχολείων.

                Από την πλευρά του εκπαιδευτικού κινήματος η απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι η απόρριψη του «διαλόγου» και η συμβολή στην ανάπτυξη ενός παλλαϊκού μετώπου αντίστασης στην πολιτική αποδόμησης του δημόσιου σχολείου και καταπάτησης κοινωνικών δικαιωμάτων και κατακτήσεων. Τη μάχη για να μην περάσουν οι αντιδραστικές αλλαγές θα τη δώσουμε και πάλι στους δρόμους, στους συλλόγους διδασκόντων και τις σχολικές τάξεις. Γιατί κανείς από τους αγώνες μας, κανένα ιστορικό αίτημά μας δεν χωρά στο διάλογο, δε χωράει στην προκρούστεια κλίνη των μνημονίων και στην ταξική εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ. Γιατί η μοναδική διέξοδος απέναντι σ’ αυτή τη δραματική κατάσταση της εκπαίδευσης, βρίσκεται έξω και πέρα από τα υφιστάμενα μνημονιακά μέτρα που διέλυσαν και διαλύουν το δημόσιο σχολείο και αποτελεί «μονομερή ενέργεια» του κόσμου της εργασίας και της μαχόμενης εκπαίδευσης. Αυτό προϋποθέτει την ενεργή συμμετοχή μας σε όλες τις διαδικασίες ενός κινήματος ανατροπής, ως τη μόνη ελπίδα, τη μόνη εγγύηση ότι θα βγάλουμε τη θηλιά του χρέους και των μνημονίων και θα κερδίσουμε τη ζωή που αξίζει σε μας και τα παιδιά μας, διεκδικώντας το δημοκρατικό σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών, των αναγκών και των δικαιωμάτων μας! 

Καμιά συναίνεση, καμιά υποταγή

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

καρκ
"Καρκίνος: 8 στις 10 ζωές σώζονται με πρόληψη και προσυμπτωματικό Έλεγχο"
Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JAMA, εκτιμά ότι στις ΗΠΑ αποφεύχθηκαν συνολικά 5,94 εκατομμύρια θάνατοι από αυτούς τους καρκίνους από το...
"Καρκίνος: 8 στις 10 ζωές σώζονται με πρόληψη και προσυμπτωματικό Έλεγχο"
στηθος
Πονάτε στην καρδιά; Πότε ο πόνος είναι μυϊκός και πότε καρδιά
Ο πόνος στο στήθος είναι ένα ανησυχητικό σύμπτωμα με διάφορες αιτίες, συμπεριλαμβανομένης της μυϊκής καταπόνησης ή προβλημάτων που σχετίζονται με την...
Πονάτε στην καρδιά; Πότε ο πόνος είναι μυϊκός και πότε καρδιά