Thumbnail
Ωρομίσθιοι Εκπαιδευτικοί ΣΔΕ

Με την παρούσα επιστολή καταγγέλλουμε την πρόσφατη απόφαση υπ’ αρ. πρ. Κ1/161890 της 13/10/2015 με θέμα «Κριτήρια και διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτών ενηλίκων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) του ν. 4186/2013 (Α΄ 193) για το σχολικό έτος 2015-2016" για τους παρακάτω λόγους:

1.Κατ’ αρχάς, η απόφαση για την κατά απόλυτη προτεραιότητα επιλογή εκπαιδευτών οι οποίοι είναι εγγεγραμένοι στα μητρώα εκπαιδευτών ενηλίκων του ΕΟΠΠΕΠ, οδηγεί ουσιαστικά σε αποκλεισμό από τη δυνατότητα απασχόλησης στα ΣΔΕ κα­τά το τρέχον εκπαιδευτικό έτος, υποψήφιους εκπαιδευτές ενηλίκων οι οποίοι διαθέτουν μακροχρόνια προϋπηρε­σία στον συγκεκριμένο φορέα και σε άλλες δομές της εκπαίδευσης ενηλίκων, ουσια­στική και πιστοποιημένη επιμόρφωση και πρακτική εμπειρία στις αρχές και τις τε­χνικές της εκπαίδευσης ενηλίκων, όπως και ανώτατους τίτλους σπουδών, μετα­πτυχιακού και διδακτορικού επιπέδου, στο γνωστικό τους αντικείμενο. Το συγκεκριμένο μέτρο δημιουργεί έναν κάθετο και αδιαβάθμητο διαχωρισμό στην επιλογή των ωρομίσθιων εκπαιδευτών στα ΣΔΕ, ο οποίος καταργεί κάθε έννοια αξιοκρατίας και αντικειμενικής και σταθμισμένης αξιολόγησης του συνόλου των προσόντων των υποψήφιων εκπαιδευτικών. Συγχρόνως είναι αιφνιδιαστικό, υπερβολικό και άδικο για τους εξής λόγους: κατ’αρχήν απαιτείται από τους υποψήφιους διδάσκοντες στα ΣΔΕ ένας τίτλος πιστοποίησης ο οποίος αναφέρεται σαφώς στις δομές της μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων (βλ. την επίσημη ιστοσελίδα του ΕΟΠΠΕΠ http://www.eoppep.gr/index.php/el/trainers_certification_exams/thesmiko_plaisio), ενώ τα ΣΔΕ σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία υπάγονται στην τυπική εκπαίδευση ενηλίκων (βλ. Παράρτημα). Οι περισσότεροι λοιπόν από τους υποψήφιους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς στα ΣΔΕ δε θεώρησαν σκόπιμο να συμμετάσχουν στις τελευταίες εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ (Ιούλιος 2015) καθώς εύλογα έκριναν ότι δεν τους αφορά, εφόσον τα ΣΔΕ δεν καλύπτονται από έναν τίτλο ο οποίος ρητά πιστοποιεί την επάρκεια των εκπαιδευτικών στις δομές της μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων. Από την άλλη, η διαδικασία ένταξης στα μητρώα πιστοποιημένων εκπαιδευτών ενηλίκων μέσω εξετάσεων ενεργοποιήθηκε έπειτα από μακροχρόνιο λήθαργο μόλις το περασμένο καλοκαίρι, με τις εξετάσεις οι οποίες διενεργήθηκαν από τον αρμόδιο φορέα, τον ΕΟΠΠΕΠ, κατά τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο του 2015. Συνεπώς, οι εκπαιδευτές οι οποίοι είτε δε θεώρησαν απαραίτητο, είτε δεν κατόρθωσαν, για οποιοδήποτε λόγο, να εκμεταλλευτούν τη μία και μοναδική ευκαιρία συμμετοχής τους στην πρόσφατη διαδικασία της πιστοποίησης, στερούνται ουσιαστικά οποιασδήποτε ευκαιρίας απασχόλησής τους στις δομές της εκπαίδευσης ενηλίκων, τουλάχιστον μέχρι τη χρονικά ακαθόριστη διεξαγωγή των επόμενων εξετάσεων από τον ΕΟΠΠΕΠ.

Επίσης, η συγκεκριμένη απόφαση δημιουργεί καθεστώς διακριτικής μεταχείρι­σης ως προς τους όρους εργασίας των εργαζόμενων εκπαιδευτικών στα ΣΔΕ, διότι το κριτήριο της απόλυτης προτεραιότητας των εγγεγραμένων στα μητρώα του ΕΟΠΠΕΠ δεν εφαρμόστηκε στην περίπτωση της επιλογής των μόνιμων καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι αποσπάστηκαν στα ΣΔΕ για το τρέχον σχολικό έτος 2015-2016 (υπ΄αρ. πρωτ. Κ1/113736/15-07-2015 πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος) και οι οποίοι καλούνται ωστόσο να ασκήσουν ακριβώς τα ίδια εκπαιδευτικά καθήκοντα με τους ωρομίσθιους υποψήφιους εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ειδικοτήτων για τα ΣΔΕ. Θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη απόφαση παραβιάζει την συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ίσης μεταχείρισης στους όρους της απασχόλησης και επιπλέον υποβαθμίζει και απαξιώνει το θεσμό των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, διατηρώντας τη θεσμική σύγχυση και το καθεστώς δύο ταχυτήτων στην επιλογή και στελέχωση των εκπαιδευτικών στα ΣΔΕ, ενάντια σε κάθε εκπαιδευτική αρχή, παιδαγωγική σκοπιμότητα και ορθολογική τεκμηρίωση.

Επιπλέον, σε μία περίοδο οικονομικής δυσπραγίας, το κόστος συμμετοχής στις εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ είναι τουλάχιστον 120 ευρώ, τη στιγμή που η διοίκηση των ΣΔΕ δεν είχε καταβάλει καμία αμοιβή στους ωρομισθίους εκπαιδευτικούς για το σχολικό έτος 2014-2015 έως και  την ημερομηνία της διεξαγωγής των εξετάσεων του ΕΟΠΠΕΠ (Ιούλιος 2015) και εξακολουθεί να οφείλει τα δεδουλευμένα του 2015, ενώ από την άλλη, οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι υπάγονται στην χαμηλότερη ασφαλιστική κλίμακα του ΟΑΕΕ υποχρεώνονται να καταβάλουν 225 ευρώ μηνιαίως. Ως εκ τούτου η απόφαση του υπουργείου συνιστά στην πράξη πολιτική διάκρισης και οικονομικού αποκλεισμού εναντίον όσων αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος συμμετοχής στις εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ. Παράλληλα, αναπαράγει και ενισχύει τις πρακτικές εμπορευματοποίησης στο χώρο της εκπαίδευσης ενηλίκων και της οικονομικής εκμετάλλευσης των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών ενηλίκων, τόσο από τον ΕΟΠΠΕΠ, όσο και από εκείνους τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς φορείς και οργανισμούς οι οποίοι εκμεταλλεύονται, με όρους μάλιστα ολιγοπωλιακής κερδοσκοπίας, την τεχνητή ανάγκη προετοιμασίας για τις εξετάσεις της πιστοποίησης, σε ένα καθεστώς σχεδόν απόλυτης απουσίας αντίστοιχης πρόβλεψης για δωρεάν επιμόρφωση, από τους πλέον αρμόδιους φορείς του υπουργείου Παιδείας, όπως π.χ. η ΓΓΔΒΜ και το ΙΝΕΔΙΒΙΜ.

Για όλους τους ανωτέρω λόγους ζητούμε να αρθεί άμεσα το συγκεκριμένο μέτρο της κατά προτεραιότητας επιλογής εκπαιδευτών εγγεγραμένων στο μητρώο του ΕΟΠΠΕΠ στη διαδικασία στελέχωσης των ΣΔΕ με ωρομίσθιους καθηγητές, του­λάχιστον έως ότου εξασφαλιστούν συνθήκες οι οποίες να επιτρέπουν μια περισσό­τερο δίκαιη, διαφανή και ευρεία συμμετοχή στη διαδικασία των εξετάσεων πιστο­ποίησης, δημιουργώντας ταυτόχρονα ισότιμους όρους επιλογής εκπαιδευτικών για τη στελέχωση των ΣΔΕ.

2. Επιπλέον, σχετικά με τη μοριοδότηση των προσόντων των υποψήφιων εκπαιδευτών για τα ΣΔΕ θα θέλαμε να επισημάνουμε το εξής:

Πέρα από την καθιέρωση της πιστοποίησης, η απόφαση του υπουργείου έρχεται, εξίσου αιφνιδιαστικά και αντιπαιδαγωγικά, χωρίς καμία πρότερη διαβούλευση με τους φορείς της εκπαίδευσης στα ΣΔΕ (εκπαιδευτικούς, διευθυντές και εκπαιδευόμενους), να ανατρέψει τα μέχρι τώρα ισχύοντα κριτήρια μοριοδότησης των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών των ΣΔΕ. Τα νέα κριτήρια μοριοδότητης που θεσπίζονται καθιερώνουν μια ξεκάθαρα αντι-αξιοκρατική και αντι-εκπαιδευτική λογική, η οποία, μακράν του να εξυπηρετεί τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες και απαιτήσεις των ΣΔΕ, υποβαθμίζει τα απαιτούμενα προσόντα του εκπαιδευτικού τους προσωπικού, απαξιώνοντας το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό έργο που συντελούνταν στα ΣΔΕ σταθερά μεχρι και σήμερα. Πιο συγκεκριμένα, δίνεται πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα (σε σύγκριση με τις προηγούμενες σχετικές προκηρύξεις) στα κοινωνικά χαρακτηριστικά (π.χ. ανεργία) των υποψηφίων ωρομίσθιων εκπαιδευτικών σε σχέση με τα ουσιαστικά ακαδημαϊκά και εκπαιδευτικά τους προσόντα (προϋπηρεσία στα ΣΔΕ και στην εκπαίδευση ενηλίκων εν γένει, μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών και επιμορφώσεις), παραβιάζοντας οποιαδήποτε έννοια αξιοκρατίας και παιδαγωγικής ηθικής και καθιστώντας το Υπουργείο Παιδείας παράρτημα του Υπουργείου Εργασίας. Για παράδειγμα, ένας υποψήφιος εκπαιδευτικός με δύο χρόνια ανεργίας, το πτυχίο της ειδικότητάς του και  χωρίς καμιά προϋπηρεσία, είτε στην εκπαίδευση ενηλίκων είτε στα ΣΔΕ, συγκεντρώνει σύμφωνα με τα νέα κριτήρια μοριοδότησης περισσότερα μόρια από κάποιον ο οποίος διαθέτει, εκτός του πτυχίου του, μεταπτυχιακό και διδακτορικό τίτλο σπουδών στο αντικείμενο της ειδικότητάς του καθώς και τον ανώτατο μοριοδοτούμενο αριθμό ωρών προϋπηρεσίας και επιμόρφωσης στα ΣΔΕ. Με αυτόν τον τρόπο τα ουσιαστικά προσόντα των εκπαιδευτικών οι οποίοι καλούνται να στελεχώσουν τα ΣΔΕ υποβαθμίζονται και απαξιώνονται, συμπαρασύροντας στην απαξίωση και τον υποβιβασμό τα ίδια τα ΣΔΕ, τα οποία αντιμετωπίζονται από το σημερινό Υπουργείο Παιδείας ως ευκαιριακό εργαλείο ‘ανακύκλωσης’ ανέργων, με συνέπεια να διαταράσσεται η ομαλή τους συνέχεια, η σταθερότητα και η εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία τους. Ας σημειωθεί ότι τα συγκεκριμένα σχολεία στηρίζουν την επίτευξη των εκπαιδευτικών τους στόχων στη βιωματική μάθηση και στην αξιοποίηση ευαίσθητων διαδραστικών και μαθητοκεντρικών μεθόδων διαδασκαλίας καθώς και σε εκπαιδευτικές τεχνικές και διδακτικό υλικό τα οποία συγκροτούνται αποκλειστικά από τον εκάστοτε εκπαιδευτικό. Είναι λοιπόν προφανές ότι οι συγκεκριμένοι στόχοι είναι αδύνατον να ικανοποιηθούν με στοιχειώδη σταθερότητα και επάρκεια, χωρίς την αξιοποίηση εκπαιδευτικών οι οποίοι διαθέτουν δοκιμασμένη γνώση, τριβή και εμπειρία στην εκπαίδευση ενηλίκων και ιδίως στα ΣΔΕ, όπως και ουσιαστική γνώση τόσο του αντικειμένου της διδασκαλίας τους όσο και των αρχών και τεχνικών της βιωματικής εκπαίδευσης ενηλίκων, χωρίς αυτούς δηλαδή τους εκπαιδευτικούς τους οποίους θέτει στο περιθώριο η πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.

Για τους παραπάνω λόγους αιτούμαστε

την αναθεώρηση της μοριοδότησης των προαναφερθέντων κριτηρίων με έναν τρόπο που να εξυπηρετεί το δίκαιο, την αξιοκρατία αλλά και τις ουσιαστικές εκπαιδευτικές αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων και την αποτελεματικότερη δυνατή λειτουργία των ΣΔΕ.

Αναμένοντας τις ενέργειές σας ώστε να διασφαλιστεί η νομιμότητα, η ισοτιμία και η ορθή αξιολόγηση των ωρομισθίων.

Με εκτίμηση,

Ωρομίσθιοι Εκπαιδευτικοί Σ.Δ.Ε

Παράρτημα:

Τα ΣΔΕ είναι δημόσια σχολεία (παρ. 1 της αρ.2373/2003 Υπουργικής Απόφασης) και απονέμουν πτυχίο γυμνασίου ισότιμο της τυπικής εκπαίδευσης (Υπ.Αρ. Πρωτ. 5953 Απόφαση του Υπ.Παιδείας). Επίσης, η προϋπηρεσία των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών στα ΣΔΕ αναγνωρίζεται για τη μισθολογική εξέλιξή τους (παρ. 1 του άρθρου 15 του Ν.3205/03) και μοριοδοτείται στους πίνακες ωρομίσθιων και αναπληρωτών της τυπικής β/βάθμιας εκπαίδευσης και μάλιστα με τρόπο ο οποίος συναρτάται προς το ωράριο των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών της τυπικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Υπ.Αριθμ. Πρωτ.119392/Ε2/24-07-2015 ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ). Στο Νόμο 3879/2010 άρθρο 19 παρ. 1 γίνεται σαφής διαχωρισμός «των εκπαιδευτών και των στελεχών της μη τυπικής εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών των Σ.Δ.Ε.». Οι εργαζόμενοι στα ΣΔΕ δεν αναφέρονται ως εκπαιδευτές αλλά ως εκπαιδευτικοί δηλ. ως φορείς τυπικής εκπαίδευσης. Επίσης στις δομές της μη τυπικής εκπαίδευσης, όπως εξειδικεύονται στον νόμο 4186/2013 (Α 193), δεν περιλαμβάνονται τα ΣΔΕ. Επιπλέον στην ίδια την τράπεζα θεμάτων του ΕΟΠΠΕΠ, η οποία αποτελεί τη θεωρητική ύλη στην οποία εξετάζονται οι υποψήφιοι για την εξετάσεις πιστοποίησης εκπαιδευτικής επάρκειας εκπαιδευτών ενηλίκων της μη τυπικής εκπαίδευσης, και συγκεκριμένα στην 4η θεματική ενότητα  με τίτλο ‘Ιστορική εξέλιξη-Εκπαιδευτική Πολιτική’, σελ.114, ερώτηση 22, αναφέρεται ρητά ότι ‘τυπική εκπαίδευση ενηλίκων παρέχεται από τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας’ (http://www.eoppep.gr/images/Anakoinwseis/Trapeza_thematon_2014.pdf). Τέλος, στην επίσημη ιστοσελίδα της ΓΓΔΒΜ, στην ενότητα Γενική Εκπαίδευση Ενηλίκων, αναφέρεται ότι ‘η τυπική εκπαίδευση ενηλίκων παρέχεται από τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ)’ (http://www.gsae.edu.gr/el/geniki-ekpaidefsi-enilikon/mathe-gia-tin-geniki-ekpaidefsi-enilikon).

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

καρπαθος
Διακοπές στην Κάρπαθο: Στα 10 πιο ενδιαφέροντα μέρη του κόσμου για το 2025​​​​​​​​
Ο Δήμος Καρπάθου οργάνωσε τον Σεπτέμβριο δημοσιογραφικές αποστολές από Πολωνία και Σουηδία, με στόχο την έγκαιρη προβολή για τη νέα σεζόν
Διακοπές στην Κάρπαθο: Στα 10 πιο ενδιαφέροντα μέρη του κόσμου για το 2025​​​​​​​​