Έντονη κοινωνική αντίδραση προκαλεί η μετατροπή δημόσιων σχολείων σε Ωνάσεια, με γονείς και εκπαιδευτικούς να δηλώνουν ξεκάθαρα ότι «τα παιδιά πρέπει να φοιτούν στο σχολείο της γειτονιάς τους, χωρίς εξετάσεις και αποκλεισμούς».
Οι κινητοποιήσεις, οι επιστολές διαμαρτυρίας και τα ψηφίσματα πληθαίνουν, ασκώντας πίεση τόσο στο Ίδρυμα Ωνάση όσο και στο Υπουργείο Παιδείας, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις φαίνεται να οδηγούν ακόμη και σε αναδίπλωση του σχεδιασμού.
Γιατί αντιδρούν γονείς και καθηγητές
Στον πυρήνα των αντιδράσεων βρίσκεται ο φόβος ότι τα Ωνάσεια σχολεία:
εισάγουν εξετάσεις στο σχολείο της γειτονιάς,
ενισχύουν τον ανταγωνισμό και το άγχος σε μικρές ηλικίες,
δημιουργούν σχολεία «δύο ταχυτήτων»,
αφήνουν εκτός εκατοντάδες παιδιά της περιοχής.
Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι γονείς, μόνο το 40% έως 60% των μαθητών ενός Ωνάσειου σχολείου προβλέπεται να προέρχεται από τον οικείο δήμο και όχι από τη συγκεκριμένη γειτονιά. Το αποτέλεσμα, όπως τονίζουν, είναι:
μετακίνηση μαθητών σε ήδη υπερφορτωμένα όμορα σχολεία,
αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα,
περαιτέρω υποβάθμιση της καθημερινής εκπαιδευτικής λειτουργίας.
Η θέση του Ιδρύματος Ωνάση
Απαντώντας στις αντιδράσεις, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου, έχει δηλώσει δημόσια ότι: «Αυτή τη στιγμή είναι εν ενεργεία 12 Ωνάσεια σχολεία, γιατί σε 10 περιπτώσεις υπήρξαν αντιδράσεις από την κοινωνία, τις οποίες σέβομαι – αν και δε συμφωνώ».
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι:
το πρόγραμμα αφορά 22 σχολεία σε σύνολο 15.000 σε όλη τη χώρα,
δεν υπάρχει πρόθεση επιβολής Ωνάσειων σχολείων σε περιοχές όπου η τοπική κοινωνία αντιδρά έντονα.
Η δήλωση αυτή αξιολογείται από πολλούς ως παράθυρο υπαναχώρησης, υπό το βάρος της κοινωνικής πίεσης.
Εστία έντασης στην Καλλιθέα
Ιδιαίτερα έντονες είναι οι αντιδράσεις στην Καλλιθέα Αττικής, όπου γονείς και καθηγητές του 13ου Γυμνασίου αντιτίθενται στην ένταξη του σχολείου στο πρόγραμμα.
Περισσότεροι από 50 γονείς και εκπαιδευτικοί υπέγραψαν κοινό ψήφισμα, ζητώντας:
να παραμείνει το σχολείο δημόσιο, δωρεάν και ανοιχτό σε όλα τα παιδιά,
να διασφαλιστεί η λειτουργία του Τμήματος Ένταξης, καθώς φοιτούν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,
να μη χαθούν οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών,
να μην παραχωρηθεί διοικητικός ρόλος δημόσιου σχολείου σε ιδιωτικό ίδρυμα.
«Όχι στην ιδιωτικοποίηση της Παιδείας»
Στην αναλυτική επιστολή διαμαρτυρίας τους, γονείς και εκπαιδευτικοί τονίζουν ότι:
δεν αποδέχονται τον διαχωρισμό μαθητών σε «άριστους» και «μη»,
δεν επιθυμούν σχολεία με εξετάσεις εισαγωγής στη γειτονιά τους,
διεκδικούν ίση χρηματοδότηση για όλα τα σχολεία, όχι για λίγα «πρότυπα».
Το κεντρικό τους αίτημα συνοψίζεται στη φράση:
«Τα παιδιά μας να φοιτούν απρόσκοπτα στο σχολείο της γειτονιάς τους».
Πρόγραμμα δράσης
• Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου, στις 18.30 μ.μ.: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο 4ο ΓΕΛ Καλλιθέας (Άγιος Νικόλαος) και πορεία προς το Δημαρχείο, όπου θα απαιτήσουμε να συζητηθεί άμεσα το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο.
• Σάββατο 20 Δεκεμβρίου, 11:00 π.μ.: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Ίδρυμα Ωνάση.
Τι δείχνει η μέχρι τώρα εικόνα
Η υπόθεση των Ωνάσειων σχολείων αναδεικνύεται σε κομβικό ζήτημα εκπαιδευτικής πολιτικής, φέρνοντας στο προσκήνιο:
τα όρια της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην Παιδεία,
τον ρόλο της τοπικής κοινωνίας στις αποφάσεις για τα σχολεία,
το ερώτημα αν η «αριστεία» μπορεί να συνυπάρξει με την καθολική πρόσβαση.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται κρίσιμο, καθώς οι αντιδράσεις όχι μόνο δεν υποχωρούν, αλλά διευρύνονται, με γονείς και εκπαιδευτικούς να δηλώνουν αποφασισμένοι να υπερασπιστούν τον δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης