φοιτητές
Φοιτητές σε… αναμονή: Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά αλλαγές στις διαγραφές μετά την ανώτατη διάρκεια φοίτησης

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) εκφράζει την αντίθεσή της στην οριζόντια εφαρμογή των διατάξεων του ν.4957/2022 που προβλέπουν τη διαγραφή φοιτητών μετά την ανώτατη διάρκεια φοίτησης.

Σε ανακοίνωσή της, τονίζει ότι η διαδικασία διαγραφής δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές συνθήκες των φοιτητών που αγωνίζονται για την ολοκλήρωση των σπουδών τους και επιβαρύνει διοικητικά τα πανεπιστήμια, ενώ παράλληλα θέτει σε κίνδυνο την ποιότητα της εκπαίδευσης και την ακαδημαϊκή ελευθερία των Τμημάτων.

«Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά την τροποποίηση του νόμου ώστε να επιτραπεί στα πανεπιστήμια να αποφασίζουν για τη συνέχιση της φοίτησης πέραν της ανώτατης διάρκειας, δίνοντας περισσότερες ευκαιρίες στους ενεργούς φοιτητές», σημειώνεται στην απόφαση της ομοσπονδίας, η οποία υπογραμμίζει παράλληλα την ανάγκη για μελέτη και αντιμετώπιση των αιτιών της φοιτητικής αποτυχίας και εγκατάλειψης των σπουδών.

Η απόφαση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ)

Απόφαση για  τις διαγραφές λιμναζόντων φοιτητών / φοιτητριών

Η πανεπιστημιακή κοινότητα, όπως διαφαίνεται μέσα από σωρεία αποφάσεων συλλογικών και ακαδημαϊκών οργάνων, θεωρεί ότι δεν πρέπει να εφαρμοστούνοι σχετικές διατάξεις (ν.4957/2022 με τις τροποποιήσεις του), όπως ισχύουν,για διαγραφή φοιτητών/φοιτητριών, μετά την ανώτατη διάρκεια φοίτησης (ν+2 ή ν+3) για τους εισαχθέντες το 2021-22 και έπειτα, ή από τον Σεπτέμβριο 2025 έως και το 2030 για παλαιότερους φοιτητές.

Η ΠΟΣΔΕΠ υποστηρίζει την εκκαθάριση των μητρώων από τους ανενεργούς φοιτητές αλλά είναι αντίθετη με την οριζόντια διαγραφή όπως προβλέπει ο νόμος, διότι:

  • Είναι άδικη για πολλούς/ές φοιτητές/τριες που παλεύουν, υπό αντίξοες πολλές φορές συνθήκες, για την ολοκλήρωση των σπουδών τους
  • Αδυνατεί να διαχωρίσει πρωτογενώς τους ανενεργούς φοιτητές που έχουν εγκαταλείψει τις σπουδές από τους ενεργούς φοιτητές που χρωστούν λίγα ή ελάχιστα μαθήματα
  • Θέτει ένα απόλυτο χρονικό όριο για τις διαγραφές και ένα οριζόντιο σύστημα διαγραφών για όλα τα προγράμματα σπουδών, μην αναγνωρίζοντας διαφοροποιήσεις και ιδιαιτερότητες
  • Αδιαφορεί να διερευνήσει και να αντιμετωπίσει τα αίτια της φοιτητικής αποτυχίας και εγκατάλειψης των σπουδών
  • Ασκεί πίεση στα μέλη ΔΕΠ και στους λοιπούς διδάσκοντες με προφανείς επιπτώσεις στο επίπεδο των σπουδών και στην αξιολόγηση των διδασκομένων 
  • Περιορίζει την ακαδημαϊκή ελευθερία των μελών της Συνέλευσης των Τμημάτων, καθώς και των Διοικήσεων των Τμημάτων / Σχολών / Πανεπιστημίων, επιβάλλοντάς τους τη λήψη αποφάσεων με τις οποίες, στη βάση εκπαιδευτικών κριτηρίων,δεν συμφωνούν
  • Ενθαρρύνει αθέμιτες διευθετήσεις μεταξύ «φοιτητικών ομάδων» ή φοιτητών και μελών ΔΕΠ ή/και ακαδημαϊκών οργάνων για ευνοϊκή μεταχείριση φοιτητών που κινδυνεύουν με διαγραφή

Παράλληλα η ΠΟΣΔΕΠ επισημαίνει τις αντιφάσεις ρυθμίσεων που προβλέπουν για τους διαγραφέντες κινητικότητα μιας κατεύθυνσης (αναγνώριση και μεταφορά διδακτικών μονάδων σε παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων) ή εγγραφή μετά από κατατακτήριες εξετάσεις (σε αυξημένο ποσοστό) σε διαφορετικό πανεπιστημιακό τμήμα,καθώς και τις επιπλοκές που θα προκαλέσουν.

Η κατάσταση βέβαια δεν μπορεί να παραμείνει ως έχει, διότι:

  • Προκαλείται διοικητικήεπιβάρυνση, καθότι ο ακαδημαϊκός προγραμματισμός πρέπει να περιλαμβάνει έναν υπερβολικά μεγάλο αριθμό φοιτητών και μαθήματα που έχουν αλλάξει ή δεν διδάσκονται πλέον
  • Το σημαντικότερο, η παράβλεψη των λιμναζόντων και της φοιτητικής αποτυχίας συγκαλύπτει τα αίτια των κακών επιδόσεων και δεν διευκολύνει στην εξέταση και θεραπεία των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές που μοχθούν για ολοκλήρωση των σπουδών τους άνευ καθυστερήσεων
  • Η παράταση του χρόνου σπουδών επηρεάζει δυσμενώς την αξιολόγηση των ελληνικών ιδρυμάτων, καθώς εμφανίζονται να έχουν κακές επιδόσεις στους δείκτες φοιτητικής εξέλιξης και αποφοίτησης

Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά την τροποποίηση του ισχύοντος νόμου ώστε:

  • Ο νόμος να ορίζει μεν ανώτατη διάρκεια σπουδών και να δίνει τη δυνατότητα διαγραφής ανενεργών φοιτητών, αλλά να είναι τα πανεπιστήμια που θα αποφασίζουν, στο πλαίσιο του πανεπιστημιακού αυτοδιοίκητου, για τους όρους συνέχισης της φοίτησης πέραν της ανώτατης διάρκειας, δίνοντας περισσότερες ευκαιρίες στους ενεργούς φοιτητές
  • Να παρέχεται στις Συγκλήτους των ΑΕΙ δυνατότητα να καθορίσουν όρους και διαδικασίες επανεγγραφής των φοιτητών που θα διαγράφονται
  • Να τροποποιηθούν οι προθεσμίες για την ανώτατη διάρκεια φοίτησης, καθώς ο μέσος χρόνος αποφοίτησης σε αρκετά προγράμματα σπουδών υπερβαίνει το ν+2 (ή ν+3):
    • Για τους εγγραφέντες το 2021-22 και μετά η ανώτατη διάρκεια φοίτησης να επεκταθεί σε 2ν
    • Για τους εγγραφέντες προ του 2021 ενεργούς φοιτητές (φοιτητές που μετά τη δημοσίευση του νόμου έχουν κάνει ηλεκτρονική εγγραφή και έχουν συμμετάσχει επιτυχώς σε εξετάσεις) να επεκταθούν οι μεταβατικές προθεσμίες αντίστοιχα με το ανωτέρω κατά δύο / τρία έτη 
    • Οι φοιτητές που από τη δημοσίευση του ν.4957/2022 παραμένουν ανενεργοί να διαγράφονται με τα ισχύοντα μεταβατικά χρονικά όρια (εκκαθάριση μητρώων από ανενεργούς φοιτητές)

Επιπλέον, για την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και γιατην ουσιαστική αντιμετώπιση της φοιτητικής αποτυχίας και εγκατάλειψης των σπουδών είναι σκόπιμο:

  • Να μειωθεί η αναλογία φοιτητών ανά διδάσκοντα, που είναι διπλάσια του ευρωπαϊκού μέσου όρου, και να επανασυνδεθεί η αξιολόγηση - εξετάσεις με την εκπαιδευτική διαδικασία
  • Να υπάρξει ουσιαστική λειτουργία του θεσμού του συμβούλου-καθηγητή για άμεση επαφή των διδασκόντων με τους φοιτητές και καλή γνώση των προβλημάτων τους (μαθησιακών, κοινωνικών, προσωπικών), με αποκλειστικό γνώμονα την απρόσκοπτη και επιτυχή πορεία των σπουδών τους
  • Να δημιουργηθούν παρατηρητήρια σπουδών ανά Τμήμα/Σχολή για τη στενή παρακολούθηση, με αξιολογικούς δείκτες, επιδόσεων ανά μάθημα και ανά φοιτητή
  • Τα πανεπιστήμια να εκπονήσουν, στη βάση των ευρημάτων των παρατηρητηρίων, μελέτες για τις αιτίες της φοιτητικής αποτυχίας και να φροντίσουν να αντιμετωπίσουν εκείνες που τα αφορούν
  • Να επανεξεταστεί ο τρόπος πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση ώστε να υπάρχει καλύτερη αντιστοίχιση με τις πρώτες προτιμήσεις και το γνωστικό επίπεδο των εισαγομένων
  • Να θεσμοθετηθεί οριζόντια κινητικότητα των φοιτητών

Τονίζεται ότι για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων απαραίτητη προϋπόθεση είναι η βελτίωση των πανεπιστημιακών υποδομών και της αναλογίας διδασκόντων – φοιτητών.

Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά την έγκαιρη διόρθωση άδικων και ανεδαφικών ρυθμίσεων οι οποίες προκαλούν ανησυχία στις τάξεις των φοιτητών και των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας και αναταραχή στα πανεπιστήμια, και υπογραμμίζει την ανάγκη για τη νηφάλια και ουσιαστική, χωρίς επικοινωνιακές υπερβολές, προσέγγιση των θεμάτων που σχετίζονται με το πρόβλημα της μη έγκαιρης αποφοίτησης.

Ο Πρόεδρος

Ιωάννης Σεϊμένης

Καθηγητής

 

Ο Γραμματέας

Γιώργος Λιτσαρδάκης

Καθηγητής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΑΠΘ
ΑΠΘ: Η εφηβεία στο μικροσκόπιο: 15η Ημερίδα για την υγεία και την ψυχική ανθεκτικότητα των εφήβων
Adolescence 360°: Ευρωπαϊκή ακαδημαϊκή πρωτοβουλία για την Εφηβεία παρουσιάζεται στο Αριστοτέλειο
ΑΠΘ: Η εφηβεία στο μικροσκόπιο: 15η Ημερίδα για την υγεία και την ψυχική ανθεκτικότητα των εφήβων