Η νέα προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων Υποδιευθυντών στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τη διοίκηση των σχολών.
Σε επιστολή του προς την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, με κοινοποίηση στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο Διευθυντής της ΣΑΕΚ Χαλανδρίου, Δρ. Ευθύμιος Λεοντίδης, επισημαίνει ότι η διαδικασία κινείται στα όρια της αυθαιρεσίας και της αδιαφάνειας, περιορίζει την κινητικότητα των υποψηφίων και δυσχεραίνει τη δυνατότητα υποβολής ενστάσεων.
Περιορισμένος κύκλος υποψηφίων και κίνδυνος μεροληψίας
Σύμφωνα με τον Δρ. Λεοντίδη, η προκήρυξη επιτρέπει τη συμμετοχή μόνο του υπάρχοντος προσωπικού κάθε ΣΑΕΚ, αποκλείοντας έτσι υποψηφίους από άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου.
Αυτό, όπως εξηγεί, στερεί από τις σχολές τη δυνατότητα επιλογής του καταλληλότερου υποψηφίου, εγκλωβίζει τους εργαζόμενους σε μια ΣΑΕΚ και δημιουργεί άνισες συνθήκες λειτουργίας μεταξύ των σχολών.
Η εξάρτηση από την εισήγηση του Διευθυντή χωρίς την ύπαρξη επιτροπής μοριοδότησης ή τυποποιημένης διαδικασίας αξιολόγησης, προσθέτει κινδύνους υποκειμενικότητας και μεροληψίας. Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις των αποσπασμένων εκπαιδευτικών για διοικητικό έργο, όπου απουσιάζει η αξιολόγηση προηγούμενου έτους, οι επιλογές μπορεί να βασίζονται σε προσωπικές συμπάθειες ή αντιπάθειες, υπονομεύοντας την αντικειμενικότητα της διαδικασίας.
Έλλειψη αντικειμενικών κριτηρίων και διαφάνειας
Η προκήρυξη δεν προβλέπει σαφή βαθμολογική κλίμακα, πίνακα μορίων ή αξιολόγηση προσόντων, γεγονός που καθιστά δύσκολο τον έλεγχο νομιμότητας και τη δυνατότητα υποβολής ενστάσεων. Ο περιορισμένος χρόνος υποβολής αιτήσεων (19/11–28/11) δημιουργεί εντύπωση βιασύνης και μπορεί να αποκλείσει υποψηφίους λόγω πρακτικών δυσκολιών.
Επιπλέον, δεν υπάρχει πρόβλεψη για την περίπτωση που κανείς δεν υποβάλει αίτηση, ενώ δεν προβλέπεται μηχανισμός μετακίνησης ή διάθεσης προσωπικού από άλλες ΣΑΕΚ, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αποδυνάμωση της λειτουργίας των σχολών, δεδομένου ότι οι Υποδιευθυντές έχουν κρίσιμες αρμοδιότητες και τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί.
Η επιλογή Υποδιευθυντών βασίζεται σε τοπικά κριτήρια και όχι σε αντικειμενικά
Σύμφωνα με τον Δρ. Λεοντίδη, η πρόσκληση εκδηλώσεων ενδιαφέροντος προκαλεί αποκλεισμό των υποψηφίων εκτός ΣΑΕΚ, περιορίζει την κινητικότητα και μετατρέπει τις σχολές σε κλειστές δομές.
Η επιλογή Υποδιευθυντών βασίζεται σε τοπικά κριτήρια και όχι σε αντικειμενικά μοριοδοτούμενα προσόντα, γεγονός που υποβαθμίζει την ποιότητα των διοικητικών στελεχών και επιδεινώνει την υποστελέχωση των σχολών.
Η επιστολή καταλήγει ότι η προκήρυξη χρήζει άμεσης απόσυρσης και ριζικής αναθεώρησης, καθώς αντίκειται στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας, υπονομεύει τη διαλειτουργικότητα και κινητικότητα της Δημόσιας Διοίκησης και ενισχύει την υποστελέχωση των ΣΑΕΚ σε μια περίοδο που ο ρόλος τους είναι πιο κρίσιμος από ποτέ, θέτοντας σε κίνδυνο την αποτελεσματική λειτουργία τους και την ποιότητα της Δημόσιας Εκπαίδευσης.
Αναλυτικά η επιστολή του Διευθυντή της ΣΑΕΚ Χαλανδρίου
«"Προκήρυξη Υποδιευθυντών Σ.Α.Ε.Κ.
Αξιότιμη κα Υπουργέ,
θα ήθελα να σας εκθέσω τους προβληματισμούς μου αναφορικά με την υπ. αριθ. Κ5/149532/18-11-2025 (ΑΔΑ: 6ΥΒΤ46ΝΚΠΔ-ΗΤΑ) πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πλήρωση με επιλογή θέσεων Υποδιευθυντών δημοσίων Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης που μας κοινοποιήθηκε σήμερα από τη Διεύθυνση Εφαρμογής Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Το πρώτο σημείο προβληματισμού, αφορά στην κλήση των ενδιαφερόμενων για πλήρωση της θέσης να υποβάλουν αίτηση επιλογής μόνο για τη Σ.Α.Ε.Κ. στην οποία υπηρετούν. Αυτό καταρχήν, από μόνο του περιορίζει τη δεξαμενή των υποψηφίων μόνο στο υπάρχον προσωπικό των Σ.Α.Ε.Κ. Κατά δεύτερον, εμποδίζει την κινητικότητα των υποψηφίων και ουσιαστικά τους εγκλωβίζει εσαεί σε μία Σ.Α.Ε.Κ. Έτσι οι Σ.Α.Ε.Κ. που δεν διαθέτουν επαρκές ή κατάλληλο προσωπικό, στερούνται ουσιαστικά τη δυνατότητα επιλογής του καταλληλότερου υποψηφίου που θα στελεχώσει αποτελεσματικά το δυναμικό τους. Κατά αυτόν τον τρόπο, αποστερείται η δυνατότητα από το Διευθυντή μιας Σ.Α.Ε.Κ. να επιλέξει έναν ενδεχομένως καταλληλότερο Υποδιευθυντή που όμως υπηρετεί σε άλλη Σ.Α.Ε.Κ., γεγονός που αντιστρατεύεται την αρχή της αποτελεσματικής διοίκησης.
Στο ίδιο πλαίσιο, Υποδιευθυντής μιας Σ.Α.Ε.Κ. που επιθυμεί να υποβάλλει αίτηση σε άλλη Σ.Α.Ε.Κ., δεν έχει πλέον αυτή τη δυνατότητα και θα πρέπει, είτε αναγκαστικά να υποβάλλει αίτηση στην τρέχουσα θέση υπηρέτησής του ή αν δεν επιθυμεί να επιστρέψει στην οργανική του θέση συμβάλλοντας στην περαιτέρω υποστελέχωση των Σ.Α.Ε.Κ. Ως αποτέλεσμα, δημιουργούνται Σ.Α.Ε.Κ. άνισων δυνατοτήτων, με άμεσο αντίκτυπο στην ανταγωνιστική λειτουργία τους και τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητάς τους.
Κατά αυτόν τον τρόπο, αποδυναμώνεται η δυνατότητα ανάπτυξης ισχυρής ανταγωνιστικής παρουσίας, καθώς σε Σ.Α.Ε.Κ. με χαμηλής εμπειρίας ή μη ανταγωνιστικών ικανοτήτων προσωπικό, δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής υποψηφίων υψηλής προσθετικής αξίας για τη στελέχωσή τους. Τουναντίον περιορίζεται το εύρος της επιλογής μεγάλης εμπειρίας υποψηφίων, με προσόντα και ικανότητες υψηλής ποιότητας, υποβαθμίζοντας περαιτέρω τη διαδικασία σε αναγκαστική επιλογή μεταξύ αυτών που έτυχε να υπάρχουν στον παρόν τόπο και χρόνο. Από την άλλη πλευρά, για κάποιες Σ.Α.Ε.Κ. η παρούσα προκήρυξη μπορεί να καταστεί αποτελεσματικό εργαλείο και να υποστηρίξει τον Διευθυντή μιας Σ.Α.Ε.Κ., στη διατήρηση των αρεστών προσώπων σε θέσεις ευθύνης έναντι των αρίστων και να οδηγήσει σε "προειλημμένες τοποθετήσεις", κατά το δοκούν.
Ως εκ τούτου, η υπερβολική βαρύτητα στην εισήγηση του Διευθυντή, δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους υποκειμενικότητας και μεροληψίας, καθώς ουσιαστικά είναι αυτός που θα "προκρίνει" τον υποψήφιο με αποτέλεσμα η όλη διαδικασία επιλογής να εξαρτάται καθοριστικά από τη γνώμη ενός μόνο προσώπου. Καθώς δεν υπάρχει επιτροπή μοριοδότησης, ούτε κάποια τυποποιημένη διαδικασία αξιολόγησης, ενδεχόμενες προσωπικές συμπάθειες ή αντιπάθειες δύναται να παρεισφρήσουν και να υποδαυλίσουν μία αντικειμενική διαδικασία επιλογής. Μάλιστα, αυτό επιτείνεται περισσότερο στην περίπτωση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών για διοικητικό έργο, όπου απουσιάζει η αναφερόμενη έκθεση αξιολόγησης του υποψηφίου από το προηγούμενο έτος, καθώς τα τελευταία χρόνια δεν προβλέφθηκε να διεξαχθεί.
Το επόμενο σημείο προβληματισμού αφορά στην απουσία αντικειμενικών κριτηρίων μοριοδότησης, καθώς δεν προβλέπεται βαθμολογική κλίμακα, πίνακας μορίων ή αξιολόγηση προσόντων. Με τον τρόπο αυτό μία τέτοια επιλογή η οποία στερείται αντικειμενικής αποτίμησης κρίσιμων παραμέτρων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων, δείχνει να κινείται περισσότερο στα όρια της αυθαιρεσίας και της αδιαφάνειας ενώ δυσκολεύει τις ενστάσεις και τον έλεγχο νομιμότητας.
Ένα άλλο σημείο προβληματικής που αναδύεται από την εξέταση της παρούσας πρόσκλησης, είναι η έλλειψη πρόβλεψης για ενστάσεις ή προσφυγές, καθώς δεν αναφέρεται η δυνατότητα ένστασης κατά της επιλογής ή της εισήγησης του Διευθυντή. Ως εκ τούτου, ο υποψήφιος Υποδιευθυντής δεν έχει θεσμοθετημένο τρόπο να προσβάλει μία κρίση που δεν θεωρεί αντικειμενική, γεγονός που ελαχιστοποιεί το βαθμό διαφάνειας και δικαιώματος ακρόασης. Το γεγονός αυτό συνδέεται άμεσα και με την ασάφεια αποτίμησης των κριτηρίων σχετικά με την "διοικητική εμπειρία" και την "επιστημονική γνώση", καθώς τα απαιτούμενα προσόντα (ενότητα Β) μιλούν για "γνώση και εμπειρία σε διδακτικές μεθόδους", "ικανότητα εποπτείας", χωρίς σαφή απόδειξη ή μοριοδότηση.
Περαιτέρω, δεν υπάρχει πρόβλεψη για την περίπτωση που κανείς σε μία Σ.Α.Ε.Κ. δεν υποβάλλει αίτηση. Η προκήρυξη προβλέπει διαδικασία μόνο όταν υπάρχει πίνακας υποψηφίων (Ενότητα Ε), ενώ δεν προβλέπει μηχανισμό μετακίνησης / διάθεσης προσωπικού από άλλες Σ.Α.Ε.Κ. Αυτό σημαίνει ότι αν δεν υπάρξει ούτε μία αίτηση, δεν υπάρχει εναλλακτικός τρόπος κάλυψης (π.χ. αν οι νυν Υποδιευθυντές ή οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί για διοικητικό έργο δεν επιθυμούν ή δεν έχουν τα απαραίτητα προσόντα να υποβάλλουν αίτηση υποψηφιότητας). Κατά συνέπεια, η λειτουργία της Σ.Α.Ε.Κ. θα αποδυναμωθεί καθώς οι Υποδιευθυντές έχουν κρίσιμες αρμοδιότητες, ιδιαίτερα από τη στιγμή που δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμη τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας, κατά αμελή παράβαση της κείμενης νομοθεσίας.
Ένα άλλο σημείο της προκήρυξης είναι ο μικρός χρόνος υποβολής αιτήσεων (19/11–28/11). Δημιουργεί εντύπωση βιασύνης, μπορεί να αποδειχθεί ανεπαρκής για τη συγκέντρωση δικαιολογητικών και μπορεί να αποκλείσει υποψηφίους λόγω πρακτικών δυσκολιών.
Είναι προφανές ότι η απουσία μίας ανοικτής προκήρυξης, όπως έγινε στην περίπτωση των Διευθυντών Σ.Α.Ε.Κ., όπου έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι και μόνιμοι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίοι διαθέτουν αυξημένα, τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, τα οποία μοριοδοτούνται και αποτιμούνται, δεν συνδράμει στην εύρυθμη λειτουργία των Σ.Α.Ε.Κ., δεν δημιουργεί ποιοτική "δεξαμενή στελεχών" ενώ αντιθέτως δημιουργεί ή επιτείνει ανισότητες μεταξύ των Σ.Α.Ε.Κ. και δυνητικά ενισχύει το πρόβλημα της υποστελέχωσής τους.
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι η τρέχουσα πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πλήρωση με επιλογή θέσεων Υποδιευθυντών Σ.Α.Ε.Κ.: προκαλεί αποκλεισμό των δημοσίων υπαλλήλων εκτός Σ.Α.Ε.Κ., αφού επιτρέπει υποψηφιότητα μόνο σε όσους υπηρετούν ήδη εντός της συγκεκριμένης Σ.Α.Ε.Κ., με αποτέλεσμα να παραβιάζεται η αρχή της ίσης πρόσβασης σε δημόσιες θέσεις ευθύνης για ένα εξωτερικό υποψήφιο, ο οποίος στερείται το δικαίωμα αξιοποίησης των προσόντων του. Οι Σ.Α.Ε.Κ. "γκετοποιούνται", καθίστανται να λειτουργούν ουσιαστικά ως "κλειστές δομές", αφού μόνο όσοι βρίσκονται ήδη μέσα μπορούν να εξελιχθούν. Ως αποτέλεσμα, υποβαθμίζεται η ποιότητα των διοικητικών στελεχών των Σ.Α.Ε.Κ., αφού θέσεις ευθύνης καταλήγουν σε προσωπικό που μπορεί να μην έχει αντίστοιχα διοικητικά προσόντα ενώ αποκλείονται άτομα σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, που ενδεχομένως διαθέτουν μεγαλύτερη διοικητική εμπειρία.
Δεν αντιμετωπίζει την υποστελέχωση, καθώς δεν προσθέτει κανέναν νέο εργαζόμενο, αλλά μετακινεί έναν ήδη υποστελεχωμένο πόρο από μία θέση σε άλλη, επιδεινώνοντας το πρόβλημα. Παραβιάζει την αρχή της αξιοκρατίας, αφού η επιλογή δεν γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων ή μοριοδότησης αλλά με κριτήρια "τοπικά", μόνο από όσους ήδη υπηρετούν σε μία συγκεκριμένη Σ.Α.Ε.Κ. Δυστυχώς από τις εποχές του «σκληρού ΑΣΕΠ» που ευαγγελιζόταν κάποτε ο νυν πρωθυπουργός, φαίνεται ότι πισωγυρίζουμε στις αλήστου μνήμης, ασπρόμαυρες εποχές, του «διαχρονικού Μαυρογιαλούρου».
Εν κατακλείδι, η παρούσα πρόσκληση χρήζει απόσυρσης και ριζικής αναθεώρησης καθώς: αντίκειται στην αρχή της ισότητας, αντίκειται στην αρχή της αξιοκρατίας, αποκλείει τη διαλειτουργικότητα και κινητικότητα της Δημόσιας Διοίκησης, ενισχύει την υποστελέχωσή των Σ.Α.Ε.Κ., και εντέλει υπονομεύει την αποτελεσματική τους λειτουργία σε μια περίοδο που ο ρόλος τους είναι πιο κρίσιμος από ποτέ, παρέχοντας αφορμή και άλλοθι, σε αυτούς που επιβουλεύονται περαιτέρω συγχωνεύσεις και υποβάθμιση του θεσμού των Σ.Α.Ε.Κ. και κατ’ επέκταση του υπέρτατου αγαθού της Δημόσιας Εκπαίδευσης.
Μετά τιμής,
Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗΣ Σ.Α.Ε.Κ.
Δρ. ΛΕΟΝΤΙΔΗΣ Σ. ΕΥΘΥΜΙΟΣ»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μιχάλης Τσιλιβάκος