Ο αυτισμός αλλάζει πρόσωπο: Από τη διάγνωση στην αποδοχή
Ο αυτισμός δεν είναι μία διαταραχή που πρέπει να «διορθωθεί», αλλά ένας διαφορετικός τρόπος κατανόησης και επικοινωνίας με τον κόσμο

Για πολλά χρόνια, ο αυτισμός αντιμετωπιζόταν μέσα από το πρίσμα της δυσκολίας και της «απόκλισης». Σήμερα, η επιστήμη, η κοινωνία και η εκπαίδευση αρχίζουν να βλέπουν τον αυτισμό με ένα νέο βλέμμα, όχι ως διαταραχή που πρέπει να «διορθωθεί», αλλά ως έναν διαφορετικό τρόπο κατανόησης και επικοινωνίας με τον κόσμο.

Η έννοια του «αυτιστικού φάσματος» έχει επαναπροσδιορίσει πλήρως τη συζήτηση γύρω από τη νευροποικιλότητα. Τα άτομα στο φάσμα δεν είναι όλα ίδια· ορισμένα έχουν εξαιρετικές δεξιότητες στη μνήμη, στη λεπτομέρεια ή στη δημιουργική σκέψη, ενώ άλλα χρειάζονται μεγαλύτερη υποστήριξη στην επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση. Η σύγχρονη εκπαίδευση και η ψυχολογία δεν εστιάζουν πλέον στο «έλλειμμα», αλλά στην προσαρμογή του περιβάλλοντος ώστε κάθε παιδί ή ενήλικας να μπορέσει να εξελιχθεί σύμφωνα με τις δυνατότητές του.

Η αλλαγή αυτή στην προσέγγιση δεν είναι μόνο θεωρητική· έχει άμεσες συνέπειες στην καθημερινή πράξη. Εκπαιδευτικοί, γονείς και επαγγελματίες υγείας χρειάζεται να κατανοήσουν τον αυτισμό μέσα από το πρίσμα της κατανόησης και όχι της διόρθωσης. Η έγκαιρη διάγνωση, οι στοχευμένες παρεμβάσεις και η υποστήριξη της οικογένειας μπορούν να κάνουν τεράστια διαφορά στην ποιότητα ζωής των ατόμων στο φάσμα.

Παράλληλα, οι ανάγκες εξειδίκευσης στον χώρο της ειδικής αγωγής αυξάνονται ραγδαία. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, 1 στα 54 παιδιά εμφανίζει χαρακτηριστικά αυτισμού, γεγονός που καθιστά την εκπαίδευση και επιμόρφωση των εμπλεκόμενων επαγγελματιών απαραίτητη προϋπόθεση για μια πραγματικά συμπεριληπτική κοινωνία.

Από την κατανόηση στην παρέμβαση

Απαντώντας σε αυτή την ανάγκη, το Πανεπιστήμιο Πατρών σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό οργανισμό ΕΚΕΚ προσφέρει το εξειδικευμένο εξ αποστάσεως μοριοδοτούμενο πρόγραμμα «Αυτισμός: Κατανόηση, Εκπαίδευση και Παρέμβαση».

Το πρόγραμμα πραγματοποιείται εξ ολοκλήρου ασύγχρονα, χωρίς υποχρεωτικές παρακολουθήσεις, και οδηγεί σε Πιστοποιητικό Πανεπιστημιακής Επιμόρφωσης αναγνωρισμένο από το ΑΣΕΠ, με 18 ECTS.

Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, φοιτητές παιδαγωγικών και επαγγελματίες που εργάζονται με παιδιά ή ενήλικες στο φάσμα.

Στόχος του είναι η ολοκληρωμένη κατανόηση του αυτισμού και η ανάπτυξη πρακτικών δεξιοτήτων παρέμβασης, μέσα από θεματικές που περιλαμβάνουν:

  • εκπαίδευση και υποστήριξη ατόμων με αυτισμό,
  • δομημένα προγράμματα όπως TEACCH, PECS, Floortime, Makaton,
  • συνεργασία οικογένειας και ειδικών,
  • σύγχρονες προσεγγίσεις κοινωνικής ένταξης.

Η γνώση ως γέφυρα κατανόησης

Η αποδοχή ξεκινά πάντα από τη γνώση. Ο αυτισμός δεν είναι ένα «όριο», είναι μια διαφορετική προοπτική του ίδιου ανθρώπινου χάρτη. Η σωστή επιμόρφωση μπορεί να βοηθήσει εκπαιδευτικούς, επαγγελματίες και γονείς να αναγνωρίσουν τις ανάγκες, να επικοινωνήσουν ουσιαστικά και να στηρίξουν έμπρακτα τα άτομα στο φάσμα.

Οι αιτήσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Πατρών είναι ήδη ανοικτές.

Πατήστε εδώ για να εγγραφείτε στο σεμινάριο «Αυτισμός: Κατανόηση, Εκπαίδευση και Παρέμβαση» του Πανεπιστημίου Πατρών

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

vivlio
Από πού προέρχεται η λέξη «τσέπη» – Η αρχαία ελληνική της ρίζα και η τουρκική επιρροή
Η καθημερινή λέξη που χρησιμοποιούμε όλοι έχει ξένη προέλευση, ενώ η ελληνική της μορφή χάθηκε με το πέρασμα των αιώνων
Από πού προέρχεται η λέξη «τσέπη» – Η αρχαία ελληνική της ρίζα και η τουρκική επιρροή
chatgpt
«Οι μαθητές μου χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και δεν με ανησυχεί» λέει ο καθηγητής του Columbia
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν απειλεί τη μόρφωση — αλλάζει τον τρόπο που μαθαίνουμε, σκεφτόμαστε και δημιουργούμε. Οι μαθητές δεν διαβάζουν λιγότερο· απλώς...
«Οι μαθητές μου χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και δεν με ανησυχεί» λέει ο καθηγητής του Columbia