Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α’ 176/13-10-2025 ο Νόμος 5237/2025, με τίτλο «Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ένταξη των Ακαδημιών στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, άλλα θέματα επαγγελματικής κατάρτισης και λοιπές διατάξεις».
Ο νέος νόμος αποτελείται από 45 άρθρα και διαμορφώνει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στη χώρα, «με στόχο την αναβάθμιση των δεξιοτήτων, την ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και τη διασύνδεση με την ανώτερη εκπαίδευση».
Δείτε το ΦΕΚ εδώ
Με τον Ν. 5237/2025 συστήνονται οι Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΑΕΚ), οι οποίες εντάσσονται στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΣΕΕΚ).
Οι ΑΕΚ θα λειτουργούν ως ενδιάμεσος κρίκος ανάμεσα στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), με έμφαση στην πρακτική κατάρτιση, τη σύνδεση με επιχειρήσεις και τη διεθνή κινητικότητα.
Σκοποί των Ακαδημιών:
Η παροχή υψηλού επιπέδου επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Η ανάπτυξη δεξιοτήτων σε τομείς στρατηγικής σημασίας για την οικονομία.
Η πιστοποίηση προσόντων σε ανώτερα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ).
Αλλαγές στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ)
Ο νόμος φέρνει τροποποιήσεις στη λειτουργία των ΣΑΕΚ, θεσπίζοντας αυστηρότερα κριτήρια για:
την ίδρυση,
την αναστολή ή
τη συγχώνευση σχολών,
ιδίως όταν καταγράφεται χαμηλή συμμετοχή ή ανεπαρκής υποδομή.
Παράλληλα, αναβαθμίζονται οι διαδικασίες πιστοποίησης των αποφοίτων και ενισχύεται η δυνατότητα πρόσβασης στο επίπεδο 6 του ΕΠΠ, δηλαδή στην ανώτερη βαθμίδα επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Εκπαίδευση ευάλωτων ομάδων και Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη φοίτηση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, τόσο στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) όσο και στα εκπαιδευτικά προγράμματα εντός σωφρονιστικών καταστημάτων.
Οι Διευθυντές των σχολείων αυτών αποκτούν διευρυμένες αρμοδιότητες, με στόχο τη βελτίωση της πρόσβασης και τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση.
Άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου – Άρθρο 25
Το άρθρο 25 προβλέπει ότι δεν απαιτείται πλέον άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου για τη συμμετοχή σε δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης ή για τη διδακτική και συμβουλευτική απασχόληση σε προγράμματα ΕΣΠΑ, διευκολύνοντας τη συνεργασία εκπαιδευτικών και ειδικών σε προγράμματα κατάρτισης.
Νέες ρυθμίσεις για το Γυμνάσιο και το Λύκειο
Άρθρο 36: Επανακαθορίζεται ο τρόπος αξιολόγησης του μαθήματος «Οικονομικά» στο Γυμνάσιο.
Άρθρο 37: Προβλέπει αλλαγές στην προαγωγή και απόλυση μαθητών στο Γενικό Λύκειο, στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του συστήματος αξιολόγησης.
Ψηφιακά Καινοτόμα Εργαλεία στην Εκπαίδευση – Άρθρο 40
Στο άρθρο 40 τροποποιείται το άρθρο 26Α του ν. 4368/2016, με στόχο την ενίσχυση της χρήσης Ψηφιακών Καινοτόμων Εργαλείων στην εκπαίδευση.
Προωθείται η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, όπως εικονική πραγματικότητα (VR) και τεχνητή νοημοσύνη (AI), στη διδασκαλία και στη μαθησιακή διαδικασία.
Ρυθμίσεις για τα μέλη ΔΕΠ, ΕΔΠ και ΕΕΠ – Άρθρο 41
Το άρθρο 41 αφορά τα μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΠ) και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) των ΑΕΙ, τα οποία κατέχουν θέσεις δικηγόρων με έμμισθη εντολή ή διοικητικές θέσεις στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Προστίθενται νέες παράγραφοι στους νόμους 4446/2016 και 4389/2016, ρυθμίζοντας θέματα συμβατότητας και άσκησης καθηκόντων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ