Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει στον ναυτεργατικό κόσμο η νέα τροπολογία που εντάχθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και αφορά τη χρηματοδότηση της πρακτικής εκπαίδευσης των σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ). Το σωματείο των μηχανικών ΠΕΜΕΝ κάνει λόγο για νέα επίθεση στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση, κατηγορώντας την κυβέρνηση για συνειδητή απαξίωση του θεσμού.
Η τροπολογία που απειλεί τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση
Η επίμαχη διάταξη θέτει ως προϋπόθεση για την πραγματοποίηση των δύο εκπαιδευτικών ταξιδιών (Α και Β) την ύπαρξη αντίστοιχης χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Όπως επισημαίνει η ΠΕΜΕΝ, αυτό μετατρέπει τη δυνατότητα ολοκλήρωσης της εκπαίδευσης σε ζήτημα "διαθεσιμότητας κονδυλίων", και όχι υποχρέωσης της πολιτείας.
Δίχως εκπαιδευτικό ταξίδι, δεν υπάρχει πτυχίο
Οι σπουδαστές πλοίαρχοι και μηχανικοί των ΑΕΝ οφείλουν να ολοκληρώσουν δύο εξάμηνα πρακτικής άσκησης σε εμπορικά πλοία ώστε να αποκτήσουν πτυχίο και δίπλωμα. Στο Α εκπαιδευτικό ταξίδι, ο δόκιμος θεωρείται εκπαιδευόμενος και αμείβεται με επίδομα περίπου 880 ευρώ, ενώ στο Β ταξίδι αμείβεται ως μέλος του πληρώματος με βάση τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ).
Η ΠΕΜΕΝ εκφράζει έντονη ανησυχία ότι η σύνδεση με το ΠΔΕ θα προκαλέσει καθυστερήσεις ή και ματαιώσεις, με συνέπειες στη φοίτηση και την επαγγελματική πορεία των σπουδαστών. «Δεν θα μπορούν να αποφοιτήσουν, ούτε να ενταχθούν στην αγορά εργασίας», τονίζουν οι ναυτεργάτες.
Διαχρονική απαξίωση με στόχο την ιδιωτικοποίηση;
Το σωματείο καταγγέλλει πως η τροπολογία αποτελεί συνέχεια μιας στρατηγικής απαξίωσης της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, με τελικό στόχο τη διείσδυση ιδιωτικών συμφερόντων στον χώρο. Στην ανακοίνωσή του αναφέρεται ότι η Ελλάδα, αν και ναυτιλιακή υπερδύναμη, αδυνατεί να εξασφαλίσει στους αυριανούς ναυτικούς της τις βασικές συνθήκες εκπαίδευσης.
Παράλληλα, υπενθυμίζεται ότι ποτέ δεν εφαρμόστηκε το Προεδρικό Διάταγμα 251/1999, που καθιστά τις εφοπλιστικές ενώσεις υπεύθυνες για την εξασφάλιση πλοίων για πρακτική άσκηση και για την κάλυψη των σχετικών εξόδων. «Η ευθύνη μετακυλίεται στους σπουδαστές, ενώ οι πλοιοκτήτες αποφεύγουν τις υποχρεώσεις τους», υποστηρίζει η ΠΕΜΕΝ.
Μειωμένο ενδιαφέρον και άνοιγμα στην παραπαιδεία
Ένα ακόμη σημάδι της κρίσης που πλήττει την ναυτική εκπαίδευση είναι η συνεχής μείωση των υποψηφίων που επιλέγουν τις ΑΕΝ, όπως αναφέρει η ΠΕΜΕΝ. Οι σπουδαστές, όπως και οι μετεκπαιδευόμενοι στο ΚΕΣΕΝ, αντιμετωπίζουν εμπόδια που συνδέονται με τη διαχείριση των κονδυλίων, την αδιαφάνεια και την υποχρηματοδότηση.
«Τα κενά του δημόσιου συστήματος καλύπτονται πλέον από την ιδιωτική εκπαίδευση και παραπαιδεία», σημειώνει το σωματείο, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον του θεσμού.
Το σχέδιο του Υπουργείου: Απλοποίηση ή διάλυση;
Σε πρόσφατη δήλωσή του, ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας προανήγγειλε νέο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση το φθινόπωρο, με στόχο –όπως είπε– τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και τη δημιουργία ενός πιο ευέλικτου και αποτελεσματικού πλαισίου. Στο ίδιο πλαίσιο, προβλέπεται και άνοιγμα σε πανεπιστήμια, δημόσια και ιδιωτικά, για συμμετοχή στην εκπαίδευση ναυτικών.
Το σωματείο, ωστόσο, προειδοποιεί: «Ευελιξία για το κράτος, σημαίνει ανασφάλεια για τον σπουδαστή και απορρύθμιση για τον εργαζόμενο».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ