βιβλια
Η επιλογή των κειμένων βασίστηκε σε επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) επέλεξε βιβλία για τους μαθητές όλων των τάξεων ώστε τα παιδιά να διαβάζουν ολόκληρα λογοτεχνικά έργα και όχι μόνο αποσπάσματα αυτών.

Όπως τονίζει το ΙΕΠ, παρότι η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων έχει οριστεί στα υπάρχοντα καθώς και στα Νέα Προγράμματα Σπουδών, δεν έχει ενταχθεί ως πρέπει, μιας και απαιτείται να δοθεί στους μαθητές και τις μαθήτριες ολόκληρο το λογοτεχνικό βιβλίο και να προσδιοριστεί ο τρόπος με τον οποίο θα το προσεγγίσει και θα το επεξεργαστεί ο/η εκπαιδευτικός με τους μαθητές και τις μαθήτριές του.

Η επιλογή των κειμένων βασίστηκε, υιοθετώντας συγκεκριμένα επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά και αξιοποιώντας τη βιωματική εμπλοκή των μαθητών/τριών, την ενεργοποίηση της φαντασίας και της κριτικής τους ικανότητας. Επιλέχτηκαν έργα, αντιπροσωπευτικά του γενικότερου λογοτεχνικού αλλά και του σχολικού λογοτεχνικού κανόνα, εμβληματικών λογοτεχνών, για τους οποίους υπάρχει ήδη πολύχρονη εμπειρία από τη διδακτική τους αξιοποίηση και ως εκ τούτου είναι ευρύτερα αποδεκτή η παιδαγωγική καταλληλότητα και η αισθητική τους αξία. Όπως αναφέρει το ΙΕΠ «η ανάγνωση του λογοτεχνικού κειμένου τελικά αφυπνίζει και προσφέρει απόλαυση. Απόλαυση που θα μπορεί το παιδί και σε μεγαλύτερη ηλικία να αναζητήσει, μιας και το λογοτεχνικό έργο θα εμπλουτίσει ή/και θα αποτελέσει μέρος της προσωπικής ή οικογενειακής βιβλιοθήκης του.

Στόχος είναι η διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών, στην κατανόηση των κειμένων και στην απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη.

Όπως αναφέρει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής «Η ανάγνωση λογοτεχνικών ολόκληρων έργων αποτελεί σημαντικό στοιχείο για τη μάθηση και συντελεί ευεργετικά στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών/τριών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα παιδιά μέσα από τη λογοτεχνία δύνανται να δραστηριοποιηθούν μέσω δημιουργικών έργων που καλλιεργούν τη γλώσσα, τη φαντασία, τη δημιουργική σκέψη και την εφευρετικότητά τους».

Τα βιβλία από νηπιαγωγείο έως το λύκειο

βιβλια

Η εκτίμηση του ΙΕΠ για την εισαγωγή λογοτεχνικών βιβλίων στα σχολεία

Στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο προκειμένου να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η ανάγνωση στο σχολείο, με τα νέα Προγράμματα Σπουδών εισάγεται με τρόπο διακριτό η διδασκαλία αυτοτελούς, εκτενούς λογοτεχνικού έργου σε όλες τις τάξεις των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ γίνεται αναφορά στην «εκφραστική και κατανοούσα» ανάγνωση.

Σε αυτό το πλαίσιο ισχυροποιείται η αντίληψη των μαθητών/τριών για τη σχέση όλου/μέρους στη λογοτεχνία και προωθείται η αισθητική απόλαυση. Παράλληλα λόγω της ύπαρξης πολλαπλών επιπέδων νοήματος η εστίαση σε μια δραστηριότητα, όπου απαιτείται η προσωπική ανταπόκριση των μαθητών/τριών, κινητοποιεί και επιταχύνει τη γλωσσική κατάκτηση και διευρύνει τη γλωσσική συνειδητοποίηση, αφού τα λογοτεχνικά κείμενα ενισχύουν τις ερμηνευτικές ικανότητες των μαθητών/τριών.

Η διδασκαλία ολόκληρου έργου φέρνει σε επαφή τους/τις μαθητές/τριες με σπουδαία έργα του παρελθόντος που ανήκουν στον λογοτεχνικό κανόνα δημιουργώντας τις στέρεες βάσεις επέκτασης αυτής της επαφής και με σύγχρονα έργα υψηλής αισθητικής, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην ανάπτυξη της λογοτεχνικής αισθητικής παιδείας των μαθητών/τριών.

Ταυτόχρονα, αποβαίνει ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της φαντασίας, ανακάλυψης του εαυτού του στην αναμέτρηση με τον κόσμο τον οποίο ανιχνεύουν και «κατεργάζονται» οι δημιουργοί της τέχνης του λόγου και μέσα από αυτήν.

Κατόπιν των ανωτέρω κρίνεται αναγκαία η προμήθεια λογοτεχνικών βιβλίων με σκοπό την εκτύπωση και διάθεσή τους, στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας για τους/τις μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντιστοίχως, προκειμένου τα ισχύοντα και τα νέα Προγράμματα Σπουδών να μπορούν να εναρμονιστούν και να επιτελέσουν τον σκοπό τους και την χαραχθείσα εκπαιδευτική πολιτική, χωρίς τα οποία δεν θα είναι δυνατή η μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και η ολοκλήρωσή του.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

τσιπρας
Νέα πολιτική κινητικότητα μετά την παρουσίαση της «Ιθάκης» του Τσίπρα: «Και όμως γυρίζει!»
Κύκλοι προσκείμενοι στον Αλέξη Τσίπρα περιγράφουν την ομιλία και το εγχείρημα της «Ιθάκης» ως μια πρωτοβουλία που επανέφερε στο επίκεντρο τη συζήτηση...
Νέα πολιτική κινητικότητα μετά την παρουσίαση της «Ιθάκης» του Τσίπρα: «Και όμως γυρίζει!»
αυγη
Παραίτηση Σπύρου Σουρμελίδη από την Αυγή μετά το επίμαχο Κυριακάτικο πρωτοσέλιδο – Αντίδραση ΣΥΡΙΖΑ
Παραίτηση του διευθυντή της «Αυγής» μετά από αντιδράσεις για πρωτοσέλιδο
Παραίτηση Σπύρου Σουρμελίδη από την Αυγή μετά το επίμαχο Κυριακάτικο πρωτοσέλιδο – Αντίδραση ΣΥΡΙΖΑ
πεσυε
Νέα ανοιχτή συνέντευξη τύπου από την ΠΕΣΥΕ για τα ζητήματα των Συμβούλων Εκπαίδευσης
Η πρόσκληση έρχεται μετά την επιτυχημένη διοργάνωση του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της ΠΕΣΥΕ, ενώ η συνέντευξη θα επικεντρωθεί στις προκλήσεις, τον...
Νέα ανοιχτή συνέντευξη τύπου από την ΠΕΣΥΕ για τα ζητήματα των Συμβούλων Εκπαίδευσης
Κώστας Καραμανλής
Παρέμβαση Κώστα Καραμανλή: Να ακούμε τη φωνή των αγροτών και να καταλαβαίνουμε την αγωνία τους
Κώστας Καραμανλής: Η υπαίθρος σε κρίση και η ανάγκη στήριξης των αγροτών
Παρέμβαση Κώστα Καραμανλή: Να ακούμε τη φωνή των αγροτών και να καταλαβαίνουμε την αγωνία τους