Κεφαλίδου: Να ενισχυθεί η κατωιταλική Ελληνική διάλεκτος
ΖΑΧΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ / INTIME NEWS
Ερώτηση κατέθεσε η Χ. Κεφαλίδου προς τις υπουργούς Ν. Κεραμέως και Λ. Μενδώνη, σχετικά με την ενίσχυση της κατωιταλικής ελληνικής διαλέκτου και της νέας ελληνικής γλώσσας στις ελληνόφωνες κοινότητες της Κ. Ιταλίας

Ερώτηση κατέθεσε η Χαρά Κεφαλίδου, βουλευτής Δράμας και Υπεύθυνη Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, μαζί με τη Νάντια Γιαννακοπούλου, βουλευτή Β2 Τομέα Δυτ. Αθήνας και Υπεύθυνη Τομέα Δικαιοσύνης, προς τις Υπουργούς Παιδείας & Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως και Πολιτισμού & Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, σχετικά με την ενίσχυση της κατωιταλικής ελληνικής διαλέκτου και της νέας ελληνικής γλώσσας στις ελληνόφωνες κοινότητες της Κ. Ιταλίας.

Η ερώτηση κατατέθηκε, λαμβάνοντας υπόψη ότι η κατωιταλική διάλεκτος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μιας τεράστιας πολιτισμικής παρακαταθήκης, όσο και ζωντανό θύλακα της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς και ιστορικής παράδοσης, αλλά και το γεγονός ότι ο σεβασμός και η διατήρηση της γλωσσικής και της πολιτιστικής πολυμορφίας αποτελεί μία από τις θεμελιώδεις αρχές της ΕΕ.

«Η υποχώρηση της διαλέκτου τις τελευταίες δεκαετίες και η συνεχής συρρίκνωση του αριθμού των ενεργών ομιλητών της, απειλούν τη συνέχεια της γλώσσας. Στο παραπάνω προστίθενται ασφαλώς και οι τεράστιες ελλείψεις σε εξειδικευμένο διδακτικό προσωπικό στη συγκεκριμένη διάλεκτο αλλά και στα νέα ελληνικά που να μπορεί να καλύψει ολόκληρη την Ελληνόφωνη κοινότητα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ερώτηση.

Αναλυτικά η ερώτηση

Θέμα: «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΩΙΤΑΛΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΚΑΤΩ ΙΤΑΛΙΑΣ». 
 
Κυρίες Υπουργοί, 

Με πολύ μεγάλες ελλείψεις ξεκίνησε η σχολική χρονιά για τις Ελληνόφωνες κοινότητες της Νότιας Ιταλίας (Απουλίας, Καλαβρίας) όταν η διάσωση και  διατήρηση του κατωϊταλικού ελληνικού γλωσσικού ιδιώματος που αποτελεί εδώ και δεκαετίες αναγνωρισμένη γλώσσα, είναι εξαιρετικής σημασίας. Οι «Γρίκοι» ή «Γραίκοι» ή «Γραικάνοι» διατηρούν άσβεστο το ελληνικό πνεύμα και πολιτισμό καθώς τα  Γκρεκάνικα (Greacani/Griko) αποτελούν αρχαία ελληνική διάλεκτο (που περιλαμβάνει ιταλικά στοιχεία) και μέρος μιας ιδιαίτερης πολιτισμικής ταυτότητας με ιστορία χιλιάδων ετών. Πριν λίγους μήνες μάλιστα η ίδια η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας κα Σακελλαροπούλου, βρέθηκε στις Ελληνόφωνες περιοχές του Σαλέντο όπου υπογράμμισε τους πανάρχαιους και άρρηκτους δεσμούς του Ελλαδικού χώρου με την Κάτω Ιταλία. 
Δυστυχώς, η υποχώρηση της διαλέκτου τις τελευταίες δεκαετίες και η συνεχής συρρίκνωση του αριθμού των ενεργών ομιλητών της, απειλούν τη συνέχεια της γλώσσας. Στο παραπάνω προστίθενται ασφαλώς και οι τεράστιες ελλείψεις σε εξειδικευμένο διδακτικό προσωπικό στη συγκεκριμένη διάλεκτο αλλά και στα νέα ελληνικά που να μπορεί να καλύψει ολόκληρη την Ελληνόφωνη κοινότητα. Σημειωτέων ότι μόνο η Ένωση Δήμων της Graecia Salentina απαριθμεί δώδεκα (12) κωμοπόλεις-χωριά με χιλιάδες κατοίκους και ως εκ τούτου, οι εκπαιδευτικές ανάγκες των Ελληνόφωνων κατοίκων δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να καλυφθούν με την παρουσία ενός και μόνο δασκάλου. Επιπρόσθετα, σοβαρή πρόβλεψη και σχεδιασμός πρέπει να υπάρξει αντίστοιχα και για την κάλυψη των αναγκών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να υπάρχει συνεχής και ολοκληρωμένη προσέγγιση της γλώσσας από τη μία βαθμίδα εκπαίδευσης στην επόμενη. Σε αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει επίσης να σταλούν καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως και να δημιουργηθεί σχετικό γραφείο συντονιστή. 

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η κατωϊταλική διάλεκτος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μίας τεράστιας πολιτισμικής παρακαταθήκης, όσο και ζωντανό θύλακα της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς και ιστορικής παράδοσης αλλά και το γεγονός ότι ο σεβασμός και η διατήρηση της γλωσσικής και της πολιτιστικής πολυμορφίας αποτελεί μία από τις θεμελιώδεις αρχές της ΕΕ ερωτάσθε κυρίες υπουργοί: 

1.    Σκοπεύει το Υπουργείο Παιδείας να αποστείλει επαρκές και εξειδικευμένο προσωπικό  Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, Συντονιστή Εκπαίδευσης και σχετικό εκπαιδευτικό υλικό για την ενίσχυση της διδασκαλίας της γλώσσας στις παραπάνω περιοχές; 
2.    Σκοπεύει το Υπουργείο Πολιτισμού να αναλάβει στοχευμένες πρωτοβουλίες και δράσεις για την διατήρηση και ενίσχυση της άνω διαλέκτου αλλά και τη σύσφιξη των σχέσεων και πολιτιστικών ανταλλαγών των κατοίκων των άνω περιοχών με την Χώρα μας;

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ασλανιδης
Τέμπη: Ο ανακριτής απέρριψε το αίτημα του κ. Ασλανίδη για την εκταφή του παιδιού του
Ασλανίδης και Καρυστιανού είχαν ζητήσει προ ημερών την αντικατάσταση του ανακριτή Μπαϊκάμη για παράβαση καθήκοντος
Τέμπη: Ο ανακριτής απέρριψε το αίτημα του κ. Ασλανίδη για την εκταφή του παιδιού του
αλκοολ
Συνελήφθη o καθηγητής επειδή οι μαθητές αγόρασαν αλκοόλ σε σχολική εκδρομή
Ο υπεύθυνος του μαγαζιού συνελήφθη με την κατηγορία της έκθεσης, ενώ ανάλογες κατηγορίες αντιμετωπίζει και ο καθηγητής
Συνελήφθη o καθηγητής επειδή οι μαθητές αγόρασαν αλκοόλ σε σχολική εκδρομή
σχολειο
Επιστολή Γονέων για τα εκπαιδευτικά κενά στο 1ο Γυμνάσιο Χολαργού – «Αναγκαζόμαστε να ζητάμε τα αυτονόητα»
«Η υπομονή γονέων και μαθητών έχει εξαντληθεί»
Επιστολή Γονέων για τα εκπαιδευτικά κενά στο 1ο Γυμνάσιο Χολαργού – «Αναγκαζόμαστε να ζητάμε τα αυτονόητα»