ειδικη αγωγή
«Οι κατηγορίες  των παιχνιδιών (π.χ. επιτραπέζια) βοηθούν δυναμικά τα παιδιά να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους, να επικοινωνήσουν, να κοινωνικοποιηθούν, να δημιουργήσουν στρατηγικές» - Γράφει ο Νικόλαος Ταμπουρέας

Τα παιχνίδια της προσχολικής  και της σχολικής ηλικίας αποτελούν ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο για την ψυχαγωγία,τη διασκέδαση, τη μόρφωση και τη θύραθεν γνώση των παιδιών. Εδράζονται δε σε αυτά  διαφορετικά γνωστικά πεδία όπως της γλώσσας, των μαθηματικών, του φυσικού περιβάλλοντος, των τεχνών, των επιστημών, των ανθρώπινων σχέσεων, της  υγιεινής διατροφής κ.α.

Οι κατηγορίες  των παιχνιδιών (π.χ. επιτραπέζια) βοηθούν δυναμικά τα παιδιά να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους, να επικοινωνήσουν, να κοινωνικοποιηθούν, να δημιουργήσουν στρατηγικές, να ενεργοποιήσουν την παραγωγική τους φαντασία, να αποκτήσουν αισιοδοξία και να γίνουν ενεργά και κριτικά άτομα  στην καθημερινότητά τους.

Τα παιχνίδια, επίσης, έχουν κανόνες και η τήρησή τους από τα παιδιά τα κάνει πιο υπεύθυνα, συνεπή και με εγρήγορση στις σκέψεις και στις πράξεις τους. Επιπρόσθετα, η λογική, η εξήγηση και οι αιτιώδεις σχέσεις στο παίξιμο των παιχνιδιών αυτών, μεγιστοποιούν τις γνωστικές εκείνες ζυμώσεις που θα ενισχύσουν και την επίδοση των παιδιών στο σχολείο.

Τα παραπάνω όμως αποτελούν για πολλούς (ίσως τους περισσότερους από εμάς) το ένα και μοναδικό σκέλος της προσφοράς ενός παιχνιδιού. Ολόκληρες συγχρονικές και διαχρονικές παιδαγωγικές έρευνες καταλήγουν λίγοτερο ή περισσότερο στα παραπάνω οφέλη των παιχνιδιών.

Ένα παιχνίδι όμως μπορεί να προσφέρει με ουσιώδη τρόπο και άλλα ευεργετικά, ψυχοσυναισθηματικά στοιχεία σε ένα παιδί. Συνηθίζω στους μαθητές να χρησιμοποιώ τα τελευταία χρόνια μια συγκεκριμένη φράση αναφοράς σε αυτό που θα εξηγήσω. Είναι «Ο κύκλος της προσφοράς του παιχνιδιού». Ως κύκλο στο παιχνίδι εννοούμε την αντίληψη ότι αυτό ολοκλήρωσε τον σκοπό, τον προορισμό του, την προσφορά του. Ένα παιχνίδι «κάνει τον κύκλο του», όταν το παιδί, αφού το χαρεί και παίξει μαζί του, το προσφέρει σε καλή κατάσταση σε κάποιο άλλο παιδάκι που το έχει ανάγκη και δεν μπορεί να το αγοράσει. Οφείλουμε να αγοράζουμε  καινούρια παιχνίδια στα παιδιά αφού προσφέρουμε τα παλιά που δεν παίζουν πλέον. Τότε η αγορά του νέου παιχνιδιού έχει πραγματικό παιδαγωγικό υπόβαθρο και προσφέρει στιγμές αναψυχής στο παιδί. Το παιδί μαθαίνει να αυτοπροσφέρει, να μοιράζεται, να ανακουφίζει και να βοηθάει και άλλα παιδιά. Κατανοεί τη δεύτερη διάσταση ενός παιχνιδιού που είναι η χαρά που παίρνεις, όταν δίνεις, όταν προσφέρεις. Διαφορετικά, ο υπερκορεσμός και η συσσώρευση παιχνιδιών σε ένα σπίτι δηλώνει ότι τα παιδιά μόνο του σπιτιού αυτού ωφελήθηκαν, ενώ υπήρχε μια δυνατότητα ακόμα η οποία δεν αξιοποιήθηκε.

Μια μαθήτρια, κάποτε, που αξιοποιούσε δεόντως και τις δύο διαστάσεις του παιχνιδιού, έλεγε ότι η γενναιοδωρία είναι μια πράξη που γίνεται στο παρόν αλλά αφορά κυρίως το μέλλον και ότι το μεγαλύτερο δώρο είναι ένα κομμάτι του εαυτού σου! Τι εκπληκτική ενσυναίσθηση είχε κατακτήσει εκείνο το παιδί!

Στον υπερκαταναλωτισμό και στην επιβολή μηχανιστικών αυτοματισμών συμπεριφοράς, η απάντηση όλων μας πρέπει να είναι η ουσιώδης και μεστή νοημάτων παιδαγωγία. Αυτή που καθοδηγητικά παρέχει ιδανικά και αξίες στα παιδιά τα οποία τόσο πολύ τις έχουν ανάγκη.

* Νικόλαος Ταμπουρέας Εκπαιδευτικός, παιδαγωγικός σύμβουλος, M.Ed.
 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τραγική η κατάσταση στην Κέρκυρα για τους Εκπαιδευτικούς με την εξεύρεση κατοικίας

ΑΣΕΠ: Πιστοποίηση Αγγλικών χωρίς Speaking - Έκθεση σε 1 ημέρα: Υπάρχει και σαρώνει το ενδιαφέρον

Νέο σύστημα διορισμών Εκπαιδευτικών: Αυτό το σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ μοριοδοτεί και στους 2 ΠΙΝΑΚΕΣ

Η 1η Πανεπιστημιακή Επιμόρφωση στον Αυτισμό από το Παν.Πατρών με Μοριοδοτούμενο Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Το ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ στην Ελλάδα online Lower - Proficiency για Ενήλικες σε 2 ημέρες Μόνο 111 ευρώ

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

ειδικηαγωγή
Το εξ αποστάσεως (με ελληνικό ΦΕΚ) ΠΜΣ στην ΕΑΕ του Παν.Λευκωσίας (ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ)
ΜΕΣΩ ΤΟΥ ALFAVITA.GR συμπλήρωσε την παρακάτω φόρμα και διεκδίκησε υποτροφία στο μοριοδοτούμενο ΠΜΣ της Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και...
Το εξ αποστάσεως (με ελληνικό ΦΕΚ) ΠΜΣ στην ΕΑΕ του Παν.Λευκωσίας (ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ)
ΠΑΣΑΔ: Αίτημα επικαιροποίησης κενών ώστε να προσμετρηθούν οι άδειες των νεοδιόριστων
ΠΑΣΑΔ: Ζητά καταγραφή των αδειών των νεοδιόριστων και προσμέτρησή τους για την Α' φάση προσλήψεων αναπληρωτών
ΠΑΣΑΔ: Αίτημα επικαιροποίησης κενών ώστε να προσμετρηθούν οι άδειες των νεοδιόριστων
36χρονη καταγγέλλει το σύζυγό της: «Με κακοποιεί και με βιάζει επί 19 χρόνια»
Τις καταγγελίες επιβεβαίωσε και η κόρη τους η οποία επιπλέον κατήγγειλε ότι ο πατέρας ασκούσε σωματική βία και στην ίδια.
36χρονη καταγγέλλει το σύζυγό της: «Με κακοποιεί και με βιάζει επί 19 χρόνια»
Αναπληρωτές: Κάποιες Διευθύνσεις συμπεριέλαβαν κενά Ολοήμερων στην Α' φάση προσλήψεων, άλλες όχι!
ΠΑΣΑΔ - Ενημέρωση για Α' φάση αναπληρωτών:«Αν δεν υπάρξει κοινή γραμμή από όλες τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, θα παρατηρηθεί το φαινόμενο να γίνουν...
Αναπληρωτές: Κάποιες Διευθύνσεις συμπεριέλαβαν κενά Ολοήμερων στην Α' φάση προσλήψεων, άλλες όχι!