Πανελλήνιες: Παλαιότερα θέματα και λύσεις στη Φυσική
Η διαρκής και συστηματική υποβάθμιση του μαθήματος της Φυσικής στη θεμελιώδη τάξη της Α' Λυκείου είναι μία από τις αιτίες της χαμηλής απόδοσης των μαθητών στη Φυσική σχολιάζει η Ένωση Ελλήνων Φυσικών

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ) προβληματίζεται σχετικά με την μείωση των ωρών διδασκαλία στο μάθημα της Φυσικής στην Α' Λυκείου και στέλνει ανοικτή επιστολή στην υπουργό Παιδείας ζητώντας να επέμβει πριν «να είναι αργά».

Όπως αναφέρει η ΕΕΦ, η τάξη βάσης είναι η Α Λυκείου. Η μείωση των ωρών διδασκαλίας της Φυσικής προκάλεσε πολλά προβλήματα, αφού ερχόμενοι στο Λύκειο οι μαθητές στερούνται βασικών γνώσεων για την κατανόηση της ύλης. Δεν μπορούν να σχεδιάζουν διαγράμματα, δεν μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες από αυτά.

«Είναι αναμενόμενη η αποτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις», αναφέρει η ΕΕΦ, «όταν αργότερα στη Γ Λυκείου καλούνται να αξιοποιήσουν πολλές από τις γνώσεις από την Α Λυκείου, που εννοείται ότι κατέχουν, αλλά ποτέ δεν εμπέδωσαν».

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών αναφέρεται επίσης στο γεγονός ότι παρά τις δημόσιες τοποθετήσεις ακόμα και της νυν Υπουργού Παιδείας σχετικά με τις χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στους διαγωνισμούς PISA στις Θετικές Επιστήμες και ιδίως στη Φυσική, ένα από τα θεμέλια του πολιτισμού και προαπαιτούμενα του επιστημονικού εγγραμματισμού, η Φυσική, υποβαθμίζεται όλο και περισσότερο.

Πέραν της παλαιότερης και ατεκμηρίωτης παλαιότερης απόφασης για περικοπή κατά μία ώρα στην Α' Λυκείου του μαθήματος της Φυσικής, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι εδώ και λίγες ημέρες και το φαινόμενο της απουσίας Φυσικών από τους επικείμενους διορισμούς της προκήρυξης 2ΓΕ.

«Είμαστε περίεργοι στον επόμενο διαγωνισμό PISA, όπου τα αποτελέσματα είναι προδιαγεγραμμένα, πόσες κορώνες θα ακουστούν σχετικά με τις επιδόσεις των μαθητών. Αλλά, ενώ η λύση είναι προφανής, εμείς κάπου αλλού ψαχνόμαστε», σχολιάζουν οι εκπαιδευτικοί. 

«Και η αρχή μπορεί να γίνει με την αυτονόητη επιστροφή της μίας ώρας Φυσικής στην Α' Λυκείου», καταλήγουν.

Η επιστολή της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Ακούμε διαρκώς για το νέο σχολείο από τον  Σεπτέμβριο, στο οποίο εισάγονται πολλές αλλαγές.

Παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια ένα σημαντικό ποσοστό των μαθητών/τριών να έχουν επίδοση κάτω του δέκα στο μάθημα της Φυσικής και μια φθίνουσα πορεία, η οποία έχει επιβεβαιωθεί στην αξιολόγηση PISA.  Θα πρέπει στην ελληνική εκδοχή της αξιολόγησης τύπου PISA να συμπεριληφθεί και η Φυσική στην Γ γυμνασίου. Φέτος, και παρά τη δεδομένη ευκολία των θεμάτων που τέθηκαν, πληθώρα μαθητών δεν κατόρθωσε να συγκεντρώσει την πολυπόθητη ΕΒΕ, με συνέπεια την αδυναμία εισαγωγής στα ΑΕΙ. Πολλές σχολές, εφόσον συνεχιστεί η ανησυχητική αυτή κατάσταση, θα αντιμετωπίσουν σύντομα πρόβλημα ύπαρξης.

Η τάξη βάσης είναι η Α Λυκείου. Αν οι μαθητές/τριες δεν αποκτήσουν στέρεα θεμέλια στην τάξη αυτή, δεν θα είναι εύκολο να βελτιωθούν στη συνέχεια. Η μείωση των ωρών διδασκαλίας της Φυσικής κατά μία ώρα -από τρεις σε δύο- προκάλεσε πολλά προβλήματα.  Ερχόμενοι στο Λύκειο οι μαθητές/τρεις στερούνται βασικών γνώσεων για την κατανόηση της ύλης. Δεν μπορούν να σχεδιάζουν διαγράμματα , δεν μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες από αυτά. Αν η διδασκαλία εστιαζόταν στην ανακαλυπτική - πειραματική μάθηση η επίδοσή τους θα ήταν σημαντικά καλύτερη.

Έχοντας οι συνάδελφοι να αντιμετωπίσουν πληθώρα μαθησιακών προβλημάτων, που σε αυτό συνεισφέρει αποφασιστικά το απαρχαιωμένο εγχειρίδιο, αδυνατούν με ένα δίωρο να καλύψουν το πιο σημαντικό κεφάλαιο της προτεινόμενης ύλης, δηλαδή την ενότητα Έργο - Ενέργεια.  Η διαδρομή των μαθητών προς την Γ Λυκείου ξεκινά με ένα σημαντικό μειονέκτημα. Είναι αναμενόμενη η αποτυχία, όταν αργότερα στη Γ Λυκείου καλούνται να αξιοποιήσουν πολλές από τις γνώσεις από την Α Λυκείου, που εννοείται ότι κατέχουν, αλλά ποτέ δεν εμπέδωσαν.

Η αναγκαία επαναφορά της τρίτης ώρας Φυσικής στην Α Λυκείου θα ενισχύσει τον εκπαιδευτικό στην προσπάθεια του να περατώσει την ύλη με ικανοποιητικό ρυθμό  και θα βοηθήσει στην αφομοίωση της ύλης. Οι μαθητές/τριες  θα εμπεδώσουν τις προαπαιτούμενες γνώσεις, ώστε να παρακολουθούν με άνεση τα απαιτητικά μαθήματα των επομένων τάξεων. Στην τριετία θα φανεί και το αποτέλεσμα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά και από φέτος στις προαγωγικές εξετάσεις του Ιουνίου.

Επιπλέον, απευχόμενοι την εξέλιξη, αν χρειαστεί να επαναληφθεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία, η Τρίτη ώρα θα διευκολύνει τα μέγιστα στην παρακολούθηση εικονικών πειραμάτων ή ακόμα και πειραμάτων σε ζωντανή μετάδοση. Για την αναγκαιότητα της εισαγωγής της πειραματικής διαδικασίας δε νομίζουμε ότι απαιτείται καμία επιχειρηματολογία.

Αν και στο επόμενο σχολικό έτος η Φυσική Α Λυκείου διδαχθεί μόνο δύο ώρες, θα έχουμε άλλη μια χαμένη τριετία. Μέσω των αξιολογήσεων PISA , διατυπώνονται από κάθε αναλυτή των αποτελεσμάτων ότι είναι άμεση ανάγκη η ενίσχυση του μαθήματος της Φυσικής.

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Σας παρακαλούμε να προβείτε άμεσα στην προτεινόμενη αλλαγή. Δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλες χαμένες ευκαιρίες.

Με εκτίμηση,

Η Επιτροπή Παιδείας της ΕΕΦ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panellinies panelladikes
Πανελλήνιες 2024: Τι ρόλο παίζει ο βαθμός του Λυκείου για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο;
Πανελλήνιες - Πανελλαδικές 2024: Πόσο μετράει ο βαθμός του Λυκείου για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο; Μάϊου 
Πανελλήνιες 2024: Τι ρόλο παίζει ο βαθμός του Λυκείου για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο;
foto_education_pencils_molivia.jpg
Η διδασκαλία της Έκθεσης στο νέο Λύκειο: Από την έκθεση ιδεών στις ήπιες γλωσσικές δεξιότητες της αγοραίας κουλτούρας του ΟΟΣΑ
Το παρακάτω είναι εισήγηση στην εκδήλωση της Ένωσης Φιλολόγων Ν. Ηρακλείου με θέμα «Η διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων στο Λύκειο»
Η διδασκαλία της Έκθεσης στο νέο Λύκειο: Από την έκθεση ιδεών στις ήπιες γλωσσικές δεξιότητες της αγοραίας κουλτούρας του ΟΟΣΑ