Απεργία-αποχή από την αξιολόγηση. Αναζητώντας τους λόγους της μεγάλης συμμετοχής
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων. Γιατί όμως η συμμετοχή στην απεργία-αποχή καταγράφει τόσο μεγάλα ποσοστά, της τάξης του 80-90%;

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων. 

Όταν η Ζέτα Μακρή υπέγραφε την υπουργική απόφαση για την εφαρμογή των ψηφισμένων διατάξεων για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων (ν. 4692/2020), κανείς στο ΥΠΑΙΘ δεν φανταζόταν – υποθέτω – ότι θα έπεφταν σε …τοίχο. Ίσως περίμεναν ότι θα ρίχνονταν μερικές ντουφεκιές για την τιμή των όπλων – και ως εκεί. Αλλά άλλαι αι βουλαί των εκπαιδευτικών.

Γιατί όμως η συμμετοχή στην απεργία-αποχή καταγράφει τόσο μεγάλα ποσοστά, της τάξης του 80-90%;

Είναι τόσο μεγάλο το ποσοστό των εκπαιδευτικών που αντιτίθενται, γενικά, στην αξιολόγηση; Αν και δεν έχουμε στα χέρια μας κάποια ψηφοφορία ή δημοσκόπηση, από τις μεταξύ μας συζητήσεις, από τοποθετήσεις σε γενικές συνελεύσεις κλπ. μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι αποκλείεται να απορρίπτει εξ ορισμού την αξιολόγηση ένα τόσο μεγάλο ποσοστό. Αλλά και έτσι να ήταν, αυτοί που τελικά θα ψήφιζαν κατά της – μιας οποιασδήποτε αξιολόγησης – θα ήταν λιγότεροι, είτε λόγω εργασιακού φόβου, είτε υπό το βάρος του κοινωνικού αυτοματισμού, είτε για άλλες παρόμοιες αιτίες.

Πώς λοιπόν το ποσοστό στην απεργία-αποχή είναι ενδεχομένως μεγαλύτερο, ή και πολύ μεγαλύτερο, ακόμα και από το ποσοστό των εκπαιδευτικών που είναι κατά της αξιολόγησης;

Οι λόγοι που μπορέσαμε να σκεφτούμε είναι οι εξής:

  • Ο πιο αυτονόητος και μάλλον ο πιο ισχυρός: Ο ίδιος ο νόμος. Όλοι κατανοούν ότι δεν πρόκειται για μία αξιολόγηση ανατροφοδοτική και …τροφοδοτική της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της σχολικής μονάδας αλλά οδηγεί, μεταξύ πολλών άλλων, ε κατηγοριοποίηση σχολείων, γραφειοκρατικοποίηση του εκπαιδευτικού, επιστροφή του επιθεωρητισμού. Φυσικά, ζούμε στον καπιταλισμό και δεν ξέρω αν μπορούσαμε να περιμένουμε κάτι καλύτερο. Και από αυτή την κυβέρνηση, ειδικότερα.
  • Ο κλάδος των εκπαιδευτικών είναι στην πλειοψηφία του εξοργισμένος με την Κεραμέως και συνολικά με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς και τι να απαριθμήσει; Την απουσία υγειονομικής προστασίας, την εξίσωση πτυχίων πανεπιστημίων - κολλεγίων, την εκμετάλλευση της πανδημίας για τα πιο αντιδραστικά μέτρα, την κατάργηση των τεχνών και των κοινωνικών επιστημών, την αποθέωση της τηλεκπαίδευσης, τις μεθοδεύσεις για τα υπηρεσιακά συμβούλια, τις μάσκες, τα παγουρίνα, τον μέσο όρο 17, την απόπειρα για κάμερες στις τάξεις, τις μεταμεσονύχτιες εγκυκλίους; Δεν έχει τελειωμό η λίστα. Από αυτή την άποψη, η ηγεσία του Υπουργείου κατάφερε να πριονίσει την αξιοπιστία της πριν αποπειραθεί να εφαρμόσει την πιο στρατηγική της επιλογή. Συγχαρητήρια!
  • Η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ κράτησαν μια γενικά σωστή στάση. Αυτό ξεκίνησε να συμβαίνει από τις εκλογές των αιρετών. Και στο παρελθόν ο κλάδος είχε μαχητικές διαθέσεις αλλά οι συνδικαλιστικές ηγεσίες ήταν πίσω από αυτές τις διαθέσεις. Τώρα φαίνεται να υπάρχει μια συμπόρευση. Ίσως η Κεραμέως να βοήθησε και σε αυτό, δεν ξέρω.
  • Σίγουρα και η νομική κάλυψη στην απεργία-αποχή παίζει τον ρόλο της, τουλάχιστον στην αφετηρία αυτής της προσπάθειας. Όμως αυτό δεν σημαίνει πως απουσιάζουν διαφόρων ειδών πιέσεις, απειλές ή διαστρεβλώσεις της πραγματικότητας προκειμένου να καμφθεί το φρόνημα των εκπαιδευτικών. Άλλωστε η πολιτική του ΥΠΑΙΘ διαθέτει εκφραστές και έξω από τους τοίχους του υπουργείου. Επομένως η νομική κάλυψη από μόνη της δεν εξηγεί τη μεγάλη συμμετοχή και δεν μειώνει τη στάση του κλάδου.
  • Τέλος, η αγαρμποσύνη του ΥΠΑΙΘ να ξεκινήσει την αξιολόγηση με τα περίπου μισά σχολεία κλειστά, και με όλη γενικά την ιδιαίτερη κατάσταση που δημιουργεί η πανδημία, αφαίρεσε από τους αρίστους ηγήτορες της Παιδείας μας το τελευταίο φύλλο συκής αναφορικά με την …αθωότητα των προθέσεών τους. Ακόμα και υπέρμαχοι της αξιολόγησης αρνήθηκαν να διαβούν αυτό το τελευταίο σύνορο αξιοπρέπειας.
αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων

Το Υπουργείο φυσικά κλείνει τα μάτια στην πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί. Αυτοί πιστεύουν ότι τα κάνουν όλα σωστά, ή έτσι θέλουν να πιστέψουμε εμείς. Δεν ξέρω, ίσως φταίνε και τα πολλά τηλεφωνήματα που λαμβάνουν από εκπαιδευτικούς που θέλουν να αξιολογηθούν, να ψηφίσουν ηλεκτρονικά ή να παραγγείλουν πίτσα και πήραν λάθος νούμερο. Τείνω να πιστέψω ότι οι τελευταίοι είναι περισσότεροι.

 

Του Χρήστου Σουρουλή

Φιλολόγου Πειραματικού ΓΕΛ Ρεθύμνου

 

 

Όλες οι σημαντικές ειδήσεις σήμερα

Φροντιστήρια: Στον "αέρα" το άνοιγμά τους

Διορισμοί Εκπαιδευτικών: Πότε θα γίνουν προσλήψεις, πόσες αναμένονται

Σχολεία: Self-test, τηλεκπαίδευση και άνοιγμα φροντιστηρίων στον ορίζοντα

ΑΣΕΠ: ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΓΛΙΚΩΝ ΕΩΣ C2 με ΤΗΛΕΞΕΤΑΣΗ ΜΟΝΟ σε Reading - Listening (Ούτε προφορικά - ούτε έκθεση!) - ΓΙΑ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ, ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ

ΜΟΡΙΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ του Παν.Αιγαίου ΧΩΡΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ!

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ για ΑΣΕΠ σε 10 ημέρες εξ αποστάσεως με ΔΩΡΕΑΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ 97% ΕΠΙΤΥΧΙΑ

σχετικά άρθρα

Θεσσαλονίκη: Προσλήψεις συντηρητών αρχαιοτήτων στην ΕΦΑ Πόλης
Θεσσαλονίκη: Προσλήψεις συντηρητών αρχαιοτήτων στην ΕΦΑ Πόλης
Προσλήψεις επιστημονικού προσωπικού και λοιπών ειδικοτήτων, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης...
Θεσσαλονίκη: Προσλήψεις συντηρητών αρχαιοτήτων στην ΕΦΑ Πόλης
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε υπηρεσίες-φορείς (Εγκύκλιος)
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε υπηρεσίες-φορείς αρμοδιότητας υπουργείου Παιδείας (Εγκύκλιος)
Πρόσκληση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για υποβολή αιτήσεων αποσπάσεων σε υπηρεσίες και φορείς αρμοδιότητας υπουργείου...
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε υπηρεσίες-φορείς (Εγκύκλιος)