Καταλήψεις, εξ αποστάσεως και η αλαζονεία της εξουσίας
"...στην πραγματικότητα, η ηγεσία του υπουργείου κωφεύει αρνούμενη να ακούσει κάθε άλλη άποψη. Ακολουθεί τον εύκολο δρόμο της απαξίωσης οποιουδήποτε διαφωνεί με τις αποφάσεις της, τον δρόμο του αυταρχισμού για να επιβάλει με το έτσι θέλω όσα αποφασίζει"

Τη μία μέρα το δήλωσε η Υπουργός Παιδείας (30/9) και την αμέσως επόμενη έβγαλε ΦΕΚ (1/10) που ορίζει την υποχρεωτική σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για τα παιδιά όλων των σχολείων που τελούν υπό κατάληψη. Όχι, όμως, για όλα τα παιδιά αλλά μόνο για εκείνα που δεν συμμετέχουν στην κατάληψη. Οι υπόλοιποι, οι καταληψίες, θα παίρνουν απουσίες. Και είναι ο διευθυντής που θα έχει τον ρόλο του πληροφοριοδότη και θα λέει επειδή γνωρίζει (αλήθεια πώς το γνωρίζει με σιγουριά;) ποιος είναι μέσα στο κλειστό σχολείο και ποιος όχι. Το ύφος της απόλυτο και επιτακτικό, σε κάνει να σκέφτεσαι πόσο εύκολο είναι να δίνει κάποιος εντολές και να φοβερίζει όταν έχει εξουσία. Κουνάει το χέρι και περιμένει να σκύψουν όλοι το κεφάλι και να υπακούσουν. Κι όμως υπάρχουν πολλά ερωτηματικά σχετικά με αυτή τη διαταγή, μια διαταγή που δείχνει προχειρότητα και αυταρχισμό. Κάποια αφορούν πρακτικά ζητήματα ενώ άλλα είναι ζητήματα ηθικής τάξης και πιο σοβαρά.

Στην προηγούμενη φάση που έκλεισαν τα σχολεία, την άνοιξη, αποδείχθηκε ότι πολλά παιδιά είτε δεν είχαν τον απαραίτητο εξοπλισμό είτε δεν είχαν επαρκή σύνδεση στο διαδίκτυο ώστε να μπορέσουν να παρακολουθήσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Έκτοτε, αρκετές φορές ακούστηκε ότι θα καλυφθούν οι ανάγκες αυτές για να εξασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων στο βασικό αγαθό της εκπαίδευσης αλλά ελάχιστα έγιναν σε αυτή την κατεύθυνση. Τόσο πολύ μάλιστα που η παροχή τάμπλετ κατέληξε να ακούγεται σαν το ανέκδοτο με τον Τοτό….

Η υπουργός ορίζει ότι ο εκπαιδευτικός θα ελέγχει την παρουσία των μαθητών της τάξης του και θα καταγράφει τους παρόντες και απόντες, βάζοντας απουσίες στους απόντες. Δεν εξηγεί, όμως, πώς θα γίνεται η ταυτοποίηση των μαθητών. Οι μαθητές θα μπορούσαν να κάνουν σύνδεση στην ψηφιακή τάξη και στη συνέχεια να ασχολούνται με άλλα πράγματα πέραν του μαθήματος. Ή ακόμα, θα μπορούσε να συνδεθεί κάποιος άλλος με τους δικούς τους κωδικούς.

Στην κανονική λειτουργία του σχολείου, οι απουσίες καταχωρούνται στα απουσιολόγια, υπογράφονται από τον εκάστοτε διδάσκοντα και φυλάσσονται στο αρχείο του σχολείου. Τα απουσιολόγια θεωρούνται δημόσια έγγραφα, δεν μπορούν να απομακρυνθούν από τον χώρο του σχολείου και είναι ανοιχτά σε έλεγχο οποιαδήποτε στιγμή. Σε αυτή την παρωδία εκπαίδευσης που θέλει να ξεκινήσει η υπουργός, πώς θα διασφαλίζεται το έγκυρο και αδιάβλητο της όλης διαδικασίας καταχώρισης απουσιών;

Πέρα, όμως, από αυτά τα πρακτικά ζητήματα, υπάρχουν άλλα πιο σοβαρά. Η υπουργός λέει ότι δεν γίνεται διάλογος με κλειστά σχολεία και φταίνε οι καταληψίες που παραμένουν κλειστά. Αποσιωπά το γεγονός ότι πολλά σχολεία σε πολλές περιοχές της χώρας υπολειτουργούν μιας και δεν έχουν σταλεί ακόμα εκπαιδευτικοί και χιλιάδες διδακτικές ώρες χάνονται καθημερινά. Εύκολα ρίχνει ευθύνη στους μαθητές και τις μαθήτριες για χαμένες ώρες ενώ ταυτόχρονα δεν αναλαμβάνει τις σοβαρές ευθύνες του υπουργείου για την ικανοποιητική λειτουργία των σχολείων που καθυστερεί την πρόσληψη εκπαιδευτικών.

Πριν λίγες μέρες, σε συνέντευξή της στις 28/9/2020 στην εκπομπή του ΑΝΤ1 Καλημέρα Ελλάδα, η υπουργός σχολίασε ότι τα παιδιά έχουν «αιτήματα άσχετα με την εκπαιδευτική διαδικασία. Προσπαθεί να μας πείσει ότι δεν είναι ουσιαστικά τα αιτήματα για επαρκή αριθμό καθαριστριών στα σχολεία ή για μικρότερες τάξεις που προτάσσονται από τους μαθητές σε όλα τα υπό κατάληψη σχολεία; Κι όμως, τα ίδια ακριβώς επαναλαμβάνουν σε όλους τους τόνους επιδημιολόγοι όπως οι Λινού, Σύψας, Σαρηγιάννης. Δηλαδή, ότι η χρήση μάσκας δεν επαρκεί εφόσον δεν συνοδεύεται από μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα. Στην πραγματικότητα, η ηγεσία του υπουργείου κωφεύει αρνούμενη να ακούσει κάθε άλλη άποψη. Ακολουθεί τον εύκολο δρόμο της απαξίωσης οποιουδήποτε διαφωνεί με τις αποφάσεις της, τον δρόμο του αυταρχισμού για να επιβάλει με το έτσι θέλω όσα αποφασίζει.

Είναι κοινά αποδεκτό από ειδικούς και μη ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να υποκαταστήσει την κανονική εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στην τάξη. Κι όμως, αντί να γίνει κάθε προσπάθεια προκειμένου να μείνουν ανοιχτά τα σχολεία και να λειτουργήσουν με τον ασφαλέστερο δυνατό τρόπο για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, βλέπουμε να εφαρμόζονται μέτρα όπως οι μάσκες-αλεξίπτωτα ή τα παγουρίνια-φλασκιά που στερούνται κάθε σοβαρότητας. Κι ενώ δεν γίνεται καμία σοβαρή προσπάθεια για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων, παρουσιάζεται η τηλεκπαίδευση ως η μαγική λύση για όλα.

Μετά από αυτό, δίκαια γίνεται κανείς καχύποπτος απέναντι στους κατέχοντες την εξουσία. Όταν έκλεισαν αρχικά τα σχολεία και εμφανίστηκε στο κάδρο η εξ αποστάσεως εκπαίδευση πριν από έξι μήνες, υποτίθεται ότι θα ήταν για περιορισμένο χρονικό διάστημα και για να αντιμετωπιστούν αποκλειστικά οι δυσκολίες της έκτακτης εκείνης κατάστασης. Τώρα, όμως, βλέπουμε το υπουργείο από τη μία να μην επενδύει επιπλέον κονδύλια και να μην παίρνει σοβαρά μέτρα για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων την ιδιαίτερη αυτή περίοδο ενώ, από την άλλη, αρνείται με τρόπο αλαζονικό να κάνει ουσιαστικό διάλογο με τη σχολική κοινότητα και χρησιμοποιεί την εξ αποστάσεως ως μέσο καταστολής των κινητοποιήσεων των μαθητών σε μια επίδειξη εκφοβισμού και αυταρχισμού.

Έλενα Ζερβού (φιλόλογος)

 

Διαβάστε Επίσης:

ΑΣΕΠ: Tο ΚΟΡΥΦΑΙΟ Σεμινάριο στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ με ανοικτές αιτήσεις

Νέες Προσλήψεις Φιλολόγων (όλες οι ειδικότητες) σε όλη την Ελλάδα

Μοριοδότηση - Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Π.Ε. και Δ.Ε. στη Σχολική Ψυχολογία

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η/Υ ΣΕ 10 ΗΜΕΡΕΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΜΕ ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΣ ΔΩΡΕΑΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

 

 

σχετικά άρθρα

Κατάληψη σε σχολείο της Θεσσαλονίκης: Οι μισοί μαθητές έκαναν μάθημα
Κατάληψη σε σχολείο της Θεσσαλονίκης: Οι μισοί μαθητές έκαναν μάθημα
Αναστάτωση επικράτησε το πρωί σε σχολεία που συστεγάζονται στη Θεσσαλονίκη και τελούν υπό κατάληψη, καθώς κάποιοι μαθητές έκαναν μάθημα ενώ άλλοι...
Κατάληψη σε σχολείο της Θεσσαλονίκης: Οι μισοί μαθητές έκαναν μάθημα