Του Νίκου Μάστορα
Απο χθες, η κυρία Κεραμέως δέχεται απανωτά "ραπίσματα" από διάφορους φορείς, με κορυφαίο το άδειασμα που της επιφύλαξε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μιλώντας χθες στη Βουλή.
Αντίθετα με το αυταρχικό ύφος της υπουργού Παιδείας, η οποία προ ημερών είχε δηλώσει ότι τυχόν μαθητές που θα αρνηθούν να φορέσουν μάσκες θα "τιμωρηθούν" με απουσίες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίστηκε χτες πιο διαλλακτικός, καθώς η αδιαλλαξία Κεραμέως μετρήθηκε αρνητικά από τα στελέχη της κυβέρνησης που προσπαθούν να πιάσουν τον παλμό της κοινωνίας με βάση τις αντιδράσεις της κυρίως στα social media, αλλά και από τις δηλώσεις των ειδικών.
Έτσι ο Πρωθυπουργός, προσπάθησε να στρογγυλέψει τις γωνίες που είχε αφήσει η υπουργός του και να προλάβει τις αντιδράσεις που η κυβέρνηση βλέπει να έρχονται από την ερχόμενη Δευτέρα, λέγοντας τα εξής:
«Καταλαβαίνω ότι δεν μπορείς να υποχρεώσεις ένα παιδί 6, 7, 8 ετών να φορά συνέχεια τη μάσκα. Και είπαμε από την πρώτη στιγμή ότι η μάσκα σε αυτές τις ηλικίες έχει περισσότερο παιδαγωγικό χαρακτήρα. Δεν πρόκειται να τιμωρήσουμε κάποιο παιδί αν δεν φοράει τη μάσκα του».
Bέβαια ο κ.Μητσοτάκης δεν εξήγησε με ποιον παιδαγωγικό τρόπο που δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα θα κατορθώσει να αντιμετωπίσει ενδεχόμενο κύμα άρνησης γονέων και παιδιών να φορέσουν μάσκα στο μάθημα. Μένει να το δούμε στην πράξη.
Ομως αυτό δεν ήταν το μόνο άδειασμα που δέχτηκε η υπουργός Παιδείας. Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, επιφύλαξε όχι ένα, ούτε δύο όπως πιστεύαμε μέχρι νωρίς χτες, αλλά εντέλει τρία γερά αδειάσματα για την υπουργό.
Το πρώτο, η γνωμοδότησή της ότι η αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια, που προσπάθησε να επαναφέρει η κ.Κεραμέως θεωρώντας το παιδαγωγικό μέτρο, δε μπορεί να εφαρμοστεί γιατί είναι αντίθετο με το Ευρωπαϊκό δίκαιο. Η αρχή, γνωμοδότησε ότι ενώ έχει όντως παιδαγωγικό χαρακτήρα ο χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών όταν γίνεται μέσα στο σχολείο, εντούτοις οι απολυτήριοι τίτλοι και τα πιστοποιητικά σπουδών, συνιστούν έγγραφα αποδεικτικά της φοίτησης, της επίδοσης και της ολοκλήρωσης ενός σταδίου εκπαίδευσης των μαθητών. Κατά συνέπεια, η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν συνάδει με την αρχή της αναλογικότητας του άρθρου 5 του ΓΚΠΔ, καθόσον πρόσβαση στα έγγραφα αυτά χορηγείται και σε τρίτα πρόσωπα/αρχές, η δε αναγραφή της διαγωγής δεν είναι αναγκαία και ανάλογη του επιδιωκόμενου και εξυπηρετούμενου σκοπού αυτών των τίτλων, ο οποίος είναι η πιστοποίηση της φοίτησης και επίδοσης των μαθητών και της ολοκλήρωσης της εκπαίδευσής τους.
Υπό το πρίσμα αυτό, μετά την αποφοίτηση του μαθητή από το σχολείο η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθίσταται πλέον ανεπίκαιρο δεδομένο, η διατήρηση του οποίου δεν δικαιολογείται –κατά τα προεκτεθέντα- με βάση τους επιδιωκόμενους από τους σκοπούς που επιδιώκονται με τους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Το δεύτερο άδειασμα, ήρθε απο την ΑΠΔΠΧ για τα Θρησκευτικά. Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων έκρινε ότι η δήλωση των γονέων για την απαλλαγή από το μάθημα θρησκευτικών πρέπει να γίνεται με απλή επίκληση λόγων συνείδησης (κι όχι "θρησκευτικής" συνείδησης) όπως αναγράφει η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας». Αυτό η κ.Κεραμέως θα μπορούσε να το είχε προλάβει, αν η ενασχόλησή της με τα θρησκευτικά θέματα της επέτρεπε να σκεφτεί εγκαίρως κάπως πιο "ανοιχτά", με βάση τα δεδομένα της Ευρώπης και όχι της επιθυμίες της Εκκλησίας.
Το τρίτο και γερό άδειασμα όμως, η ΑΠΔΠΧ το επιφύλαξε για τα τηλεμαθήματα, και ειδικά το λεγόμενο live streaming, δηλαδή την ταυτόχρονη μετάδοση του ζωντανού μαθήματος. Παρότι η Αρχή δέχθηκε ότι κατ αρχήν είναι σύννομη η μετάδοση, έκανε πλήθος παρατηρήσεων για τον τρόπο εφαρμογής της καθώς και για την έκθεση αντικτύπου που κρίνεται ελλιπής, και τέλος έδωσε στο υπουργείο Παιδείας 3 μήνες προθεσμία για να συμμορφωθεί προς τις παρατηρήσεις, αλλά και να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους μαθήματος.
Σχετικά με το θέμα αυτό, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ) ανήρτησε το εξής σχόλιο:
"Πρώτοι αμφισβητήσαμε δημοσίως την Υπουργό, τόσο στην επίκληση της ΑΠΔΠΧ ως σύμφωνης για την εκπομπή ζωντανης εικόνας της τάξης, όσο και για την νομιμότητα της καμερας μέσα σ'αυτή, απευθυνόμενοι στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ξεσηκώνοντας έτσι και τις Ομοσπονδίες. Μετά απο δυο συναντήσεις και μία εμπιστευτική επιστολή, μέσω των οποίων εκτέθηκαν με σοβαρότητα οι θέσεις μας στην Αρχή και της επικοινωνήσαμε το περιβάλλον λειτουργίας της σχολικής τάξης, προκειμένου οι ενστάσεις μας για την ζωντανή εκπομπή μαθήματος να γίνουν απολύτως κατανοητές, ήρθε και η απόφαση που για το Υπουργείο δεν είναι τόσο εύκολη όσο ο τίτλος περιγράφει. Ζητάμε λοιπόν να γίνει νέα Εκτίμηση Αντικτύπου κι ακολουθώντας την προτροπή της Επιτροπής και του Προέδρου ειδικότερα, ζητάμε επίσης να συμμετέχουμε σ' αυτή και δηλώνουμε πως, μπροστά του θα μας βρει και πάλι το Υπουργείο, σε οποιαδήποτε μορφή σχολικού big brother θα επιχειρηθεί να επιβληθεί"
Βέβαια αν κοιτάξει κανείς την ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας για τα τρία αυτά ζητήματα δεν θα βρει τίποτα από τα προηγούμενα, παρά μόνο θριαμβολογίες χωρίς περιεχόμενο και υποσχέσεις ότι θα λάβει υπόψιν τις παρατηρήσεις για τη διαγωγή.
Και δεν σταματήσαν εδώ οι κατραπακιές. Ο Συνήγορος του Πολίτη, χτες αδειασε την Κεραμέως και για το ζήτημα των προσλήψεων αναπληρωτών από προσωρινούς πίνακες, διαπιστώνοντας κακοδιοίκηση και πιθανούς αποκλεισμούς εκπαιδευτικών, που αύριο θα τινάξουν στον αέρα το σύστημα όταν αυτοί οι άνθρωποι δικαιωθούν. Επισήμανε ότι η πρόσληψη εκπαιδευτικών για το σχολικό έτος 2020-2021 βάσει προσωρινών πινάκων με ήδη γνωστά και μη αμφισβητούμενα λάθη και παραλείψεις, για τα οποία καμία ευθύνη δεν φέρουν οι υποψήφιοι, αποκλείει από την εργασία άτομα που ενδεχομένως το δικαιούνται με ό,τι αυτό συνεπάγεται: ασφαλιστική κάλυψη, προϋπηρεσία, μισθός, επίδομα ανεργίας κλπ. Επίσης τόνισε ότι πολλοί υποψήφιοι καλούνται να επωμισθούν τις συνέπειες για τα λάθη και τις παραλείψεις της Διοίκησης -καταρχάς με την υποβολή ενστάσεων στο ΑΣΕΠ, οπότε καλούνται, αν και άνεργοι ως επί το πλείστον, να καταθέσουν παράβολο ποσού είκοσι (20) ευρώ και κατά δεύτερον με την ενδεχόμενη απώλεια θέσης εργασίας- γεγονός το οποίο δεν συνάδει με την αρχή της χρηστής διοίκησης. Ο Συνήγορος ζητά να γίνουν ενέργειες με στόχο την ίση και δίκαιη μεταχείριση των υποψήφιων εκπαιδευτικών. Κουβέντα από την κ.Κεραμέως γι αυτό το 5ο κατά σειρά άδειασμα.
Αντίθετα, η υπουργός Παιδείας δημοσιοποίησε το νέο της εύρημα: Προσλήψεις...τριμηνιτών αναπληρωτών, δηλαδή εργαζομένων χωρίς δικαιώματα και αναλώσιμων, για να στηρίξουν το έργο της τηλεκπαίδευσης και να αναπληρώσουν όσους εκπαιδευτικούς ασθενήσουν. Προκάλεσε βέβαια νέο αναβρασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα, που απο χθες έχει ακόμα έναν λόγο να "πετάει βελάκια" στο σκίτσο της συμπαθούς υπουργού, εισπράτοντας το 6ο ράπισμα σε μια μέρα.
Σε όλα αυτά προσθέστε τις ελλείψεις εκπαιδευτικών που ήδη έχουν διαπιστωθεί προτού καν ανοίξουν τα σχολεία και την επίμονη άρνηση του κράτους να αναζητήσει τρόπους αραίωσης των Τμημάτων παρότι πολλοί επιστήμονες το ζητούν
Αν λοιπόν η εβδομάδα αυτή ξεκίνησε με πίκρα για την υπουργό Παιδείας, το πιθανότερο είναι ότι η επόμενη θα ξεκινήσει με ακόμα μεγαλύτερη. Ας ελπίσουμε τουλάχιστον ότι δεν θα μας... "μεταδόσει" την πικράδα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη