Τα υποκείμενα νοσήματα της Παιδείας
"Το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας ταυτίζεται με το σύστημα παροχής συστηματικής και ελεγχόμενης παιδείας. Το σύστημα διοίκησης είναι δομημένο με βάση κανόνες και όχι με βάση στόχους"

Η πανδημία του κορονοϊού έπληξε την υγεία και την οικονομία, αλλά δεν άφησε ανεπηρέαστη την παιδεία. Ο βαθμός, ωστόσο, της επιρροής της σε αυτήν δεν είναι εύκολο να εκτιμηθεί άμεσα, εφόσον η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου αποτελεί προϊόν ποικίλων παραγόντων και συνήθως αποτιμάται με μακροπρόθεσμους δείκτες.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, που εφαρμόστηκε από το Υπουργείο Παιδείας και η προσπάθεια των εκπαιδευτικών διατήρησαν άσβεστη τη φλόγα της μάθησης, αλλά δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το ρόλο του σχολείου, εφόσον μάλιστα αποτελεί κοινή πεποίθηση πως η παιδεία είναι μακροχρόνια ασθενής και φέρει πολλά υποκείμενα νοσήματα.

Το αναλυτικό πρόγραμμα, που αποτελεί την καρδιά του εκπαιδευτικού μας συστήματος, καθώς και η παιδαγωγική που εφαρμόζεται στα ελληνικά σχολεία έχουν σχεδιαστεί με την παραδοχή ότι η τάξη είναι μια ομάδα ομοιογενής και τούτο κατοχυρώνεται από το ένα εγχειρίδιο και το ενιαίο-κλειστό αναλυτικό πρόγραμμα.

Το ολοήμερο σχολείο, σημαντική θεσμική παρέμβαση της πολιτείας στη μεταπολίτευση, δε στηρίχτηκε όσο θα έπρεπε από αυτήν. Μάλιστα η προηγούμενη κυβέρνηση προσέφερε την παιδαγωγική του διάσταση ως λάφυρο στη δημοσιονομική προσαρμογή.

Η νηπιακή φοίτηση παραμένει υποβαθμισμένη. Η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής κινείται σε θετική κατεύθυνση, ωστόσο, υπολείπονται πολλά για την ουσιαστική θωράκισή της, όπως η σχολική στέγη. Οι τριτοκοσμικές συνθήκες στο 30% των νηπιακών κτιρίων της Πάτρας αποτελούν αδιάψευστη μαρτυρία πως βρισκόμαστε σε εμβρυακό στάδιο.

Η παιδαγωγική ελευθερία του εκπαιδευτικού παραμένει περιορισμένη, όπως περιορισμένη είναι η εξοικείωση των μαθητών με κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα όπως η ανεργία, η μετανάστευση, ο κοινωνικός αποκλεισμός, η οικολογική καταστροφή κ.λπ.

Το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας ταυτίζεται με το σύστημα παροχής συστηματικής και ελεγχόμενης παιδείας. Το σύστημα διοίκησης είναι δομημένο με βάση κανόνες και όχι με βάση στόχους.

Τα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία διαθέτουν ελάχιστα περιθώρια αυτονομίας και η ανάληψη πρωτοβουλιών περιορίζεται στο πλαίσιο της «διακριτικής ευχέρειας», εφόσον ο ρόλος των διοικητικών στελεχών συνίσταται και εξαντλείται κυρίως στην ανεύρεση, ερμηνεία και εφαρμογή των κανόνων της εκπαιδευτικής νομοθεσίας.

Η πανσπερμία και η πολυπλοκότητα της νομοθεσίας, καθώς και η αυστηρότητα στην εφαρμογή των εντολών της κεντρικής διοίκησης θεμελιώνει άσκηση εξουσίας, όπως την υπαγορεύει η θέση και περιορίζει στο ελάχιστο την ανάπτυξη προσωπικών πρωτοβουλιών στα κατώτερα κυρίως επίπεδα διοίκησης.

Οι επιλογές των στελεχών εκπαίδευσης των τελευταίων δεκαετιών, όπως προκύπτει από τις αντιδράσεις του οργανωμένου Κλάδου των εκπαιδευτικών, δεν έχουν την έγκρισή του και αμφισβητούνται ως αναξιοκρατικές.

Το ελληνικό συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν επιτρέπει συμμετοχή των εκπαιδευτικών στα κέντρα λήψης αποφάσεων και στη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής, με συνέπεια να καλούνται ενίοτε να εφαρμόσουν αλλαγές για τις οποίες δε συμφωνούν.

Όλα τούτα αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα αποτελεσματικής λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος. Μόνο μια γενναία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, που θα εδράζεται στην αλλαγή προσανατολισμού και στην κυριάρχηση ενός νέου πνεύματος, όπως γράφει ο ιστορικός Αλέξης Δημαράς, θα βάλει στο πάνω ράφι την Παιδεία και θα την καταστήσει επένδυση για την κοινωνία.

* Ο Τάσος Σταυρογιαννόπουλος είναι πρόεδρος Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πάτρας

Πηγή

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Είμαι επί ξυρού ακμής και δεν κομίζω γλαύκα εις Αθήνας! Τι σημαίνει αυτός ο συνδυασμός νεοελληνικής και αρχαίας γλώσσας
Εκφράσεις από τα Αρχαία Ελληνικά που χρησιμοποιούμε σήμερα
Είμαι επί ξυρού ακμής και δεν κομίζω γλαύκα εις Αθήνας! Τι σημαίνει αυτός ο συνδυασμός νεοελληνικής και αρχαίας γλώσσας
paidia glossa
Δέκα παγκόσμιες λέξεις που είναι… ελληνικές και κάνουν τη δική τους "καριέρα" στο εξωτερικό
Δέκα λέξεις με ελληνική ρίζα, που κάνουν τη δική τους "καριέρα" στο εξωτερικό
Δέκα παγκόσμιες λέξεις που είναι… ελληνικές και κάνουν τη δική τους "καριέρα" στο εξωτερικό
anergoi-oaed-epidoma-anergia.jpg
Δωρεάν εργαστήρια συμβουλευτικής ΔΥΠΑ: Ξεκινούν αύριο οι αιτήσεις- Οι θεματικές
Αύριο ξεκινούν οι αιτήσεις για τα διαδικτυακά εργαστήρια συμβουλευτικής της ΔΥΠΑ για τον Απρίλιο, με νέες θεματικές ενότητες
Δωρεάν εργαστήρια συμβουλευτικής ΔΥΠΑ: Ξεκινούν αύριο οι αιτήσεις- Οι θεματικές