Για ένα μαθητή που (δεν) διαβάζει
«Είναι λίγο ειρωνικό να ερωτώμαι εγώ, ένας τελειόφοιτος μαθητής του δημόσιου ελληνικού σχολείου, ποια είναι η σχέση μου με την ανάγνωση λογοτεχνίας, ποια είναι η σχέση μου με το εξωσχολικό βιβλίο, γενικά. Είναι σαν να σε ρωτάει για τα χόμπι σου ένας μακρινός συγγενής που σε βλέπει μια στις τόσες» - Της Αναστασίας Σκόρδου

Είναι λίγο ειρωνικό να ερωτώμαι εγώ, ένας τελειόφοιτος μαθητής του δημόσιου ελληνικού σχολείου, ποια είναι η σχέση μου με την ανάγνωση λογοτεχνίας, ποια είναι η σχέση μου με το εξωσχολικό βιβλίο, γενικά. Είναι σαν να σε ρωτάει για τα χόμπι σου ένας μακρινός συγγενής που σε βλέπει μια στις τόσες και δεν ξέρει τίποτα για σένα.

Το εκπαιδευτικό σύστημα όμως, που εκφράζεται στη συγκεκριμένη περίπτωση μέσω των θεμάτων των πανελληνίων εξετάσεων, δεν είναι μακρινός συγγενής. Είναι ο γεννήτοράς μου. Αυτός που με διαμόρφωσε, στα κρίσιμα χρόνια της παιδικής και εφηβικής μου ηλικίας και γνωρίζει πολύ καλά με ποιες τροφές, με ποια μέσα με ανέθρεψε και τι είδους παιδεία κατέχω. Γνωρίζει πολύ καλά πόσο εξόριστο είναι το εξωσχολικό βιβλίο από τη σχολική τάξη, ακόμα και σε σχολεία που διαθέτουν καλές βιβλιοθήκες. Πόσο εύκολο είναι -αν δεν έχεις έναν καθηγητή που ενδιαφέρεται προσωπικά να σε μυήσει στο διάβασμα, συχνά εις βάρος της διδακτέας ύλης, του διδακτικού ωραρίου και του προσωπικού του χρόνου-να μην πατήσεις το πόδι σου σε βιβλιοθήκη, να μην ανοίξεις ποτέ ένα οποιοδήποτε εξωσχολικό βιβλίο, να μην γνωρίσεις ποτέ την ανάγνωση ως απόλαυση. 

Κανένας δεν θα ζητήσει το λόγο γι' αυτό από κανέναν. Όλοι θα είναι κατευχαριστημένοι που βγαίνει η ύλη, μαθαίνεις τα μαθήματα, παίρνεις καλούς βαθμούς και προετοιμάζεσαι για την εισαγωγή σου σε ένα πανεπιστήμιο. 

Στην τάξη διαβάζεις αποσπάσματα λογοτεχνικών κειμένων, τα αναλύεις τόσο που χάνεται κάθε απόλαυση και μετά, δεν μαθαίνεις ούτε τι λέει παρακάτω το βιβλίο ούτε τι άλλο έχει γράψει ο έρμος ο ποιητής. Εσύ θα διαβάσεις ένα λυσάρι που απαντάει αναλυτικότατα στις ερωτήσεις, για να γράψεις τις εργασίες σου και να ευχαριστήσεις τον καθηγητή σου. 

Τέλος. 

Γιατί δεν είναι αλήθεια πως δεν διαβάζουν οι Έλληνες μαθητές, όπως σκούζουν διάφοροι στα ΜΜΕ. Διαβάζουν μέχρι τελικής πτώσεως. Βιβλία σχολικά, βιβλία βοηθητικά, τόμους σημειώσεων, διαδικτυακό υλικό. Όταν σε άλλες χώρες ,για παράδειγμα, κάθε μαθητής διαβάζει τουλάχιστον 10 βιβλία λογοτεχνικά τη χρονιά ή χρησιμοποιεί τις σχολικές βιβλιοθήκες κατά κόρον στη μαθησιακή διαδικασία, εμείς λιώνουμε στο διάβασμα πχ 50 σελίδων ιστορίας. Τις διαβάζουμε τόσο πολύ σαν να είχαμε διαβάσει την πολύτομη ιστορία του ελληνικού έθνους κι ακόμα περισσότερο, γιατί πρέπει να τις μάθουμε απέξω αυτολεξεί.

Έτσι μας εξετάζετε εσείς που τώρα με ρωτάτε αν διαβάζω. Αυτό περιμένετε από μένα για να περάσω στη σχολή που με ενδιαφέρει. Δεν σας νοιάζει αν έχω διαβάσει τον Καζαντζάκη ή τον Ντοστογιέφσκι αλλά αν θυμάμαι ποια ημερομηνία έγινε η τάδε συνθήκη, ποιο πρωτόκολλο προβλέπει και τι ακριβώς. 

Θέλω ακόμα να προλάβω και τη συνήθη δικαιολογία: φταίει η τεχνολογία, το κινητό, ο υπολογιστής και τα βίντεο γκέιμ. Δεν ξέρω αν το γνωρίζετε, αλλά στο κινητό μπορείς να έχεις εκατοντάδες ηλεκτρονικά βιβλία, ακουστικά βιβλία, και να τα απολαμβάνεις όταν ο άλλος νομίζει ότι λιώνεις στο Facebook. Εσάς ο ρόλος σας είναι να καλλιεργήσετε τη φιλαναγνωσία μας, να μας φέρετε κοντά στα τόσα όμορφα πράγματα που έγραψαν για μας οι μεγάλοι συγγραφείς κι όχι να αποφασίσετε τι μορφή θα έχουν τα βιβλία του μέλλοντος. 

Αν αγαπήσουμε το διάβασμα, θα βρούμε εμείς τρόπους να το φέρουμε στα μέτρα μας, αν δεν το αγαπήσουμε, ακόμα κι αν μας κλείσετε στην εθνική βιβλιοθήκη χωρίς καμία άλλη διέξοδο, μάλλον τσουλήθρα θα κάνουμε στους διαδρόμους και σαΐτες με τα βιβλία.

Η απάντησή μου λοιπόν είναι αυτή: δεν διαβάζω τίποτα που δεν είναι χρήσιμο για σας, διαβάζω πολύ όλα όσα μου μάθατε ότι μου χρειάζονται, για να είμαι δικό σας παιδί.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Νηπιαγωγεία - Δημοτικά: Αυτό είναι το νέο μάθημα τον Σεπτέμβριο

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pliroforiki
Διεθνής έρευνα ICILS στην Ελλάδα: Στο «μικροσκόπιο» οι γνώσεις και δεξιότητες μαθητών Γυμνασίου
Διεθνής Ερευνα ICILS 2028 για τον Εγγραμματισμό στην Πληροφορική και στους Υπολογιστές με συμμετοχή της Ελλάδας
Διεθνής έρευνα ICILS στην Ελλάδα: Στο «μικροσκόπιο» οι γνώσεις και δεξιότητες μαθητών Γυμνασίου
ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Σοφία Ζαχαράκη: Παιδαγωγική προσέγγιση με διαδραστικούς πίνακες στις σχολικές αίθουσες
«Με τους διαδραστικούς πίνακες στις σχολικές αίθουσες, η μάθηση γίνεται σύγχρονη, γίνεται ζωντανή, γίνεται εμπειρία για όλες τις μαθήτριες και τους...
Σοφία Ζαχαράκη: Παιδαγωγική προσέγγιση με διαδραστικούς πίνακες στις σχολικές αίθουσες
aristoteleio panepistimio thessalonikis
Συγκλονιστική Επιστολή φοιτητή με αυτισμό προς τον Πρύτανη του ΑΠΘ και τον Υφυπουργό Παιδείας
Αγώνας για συμπεριληπτική εκπαίδευση: Η φωνή ενός φοιτητή του ΑΠΘ με αυτισμό
Συγκλονιστική Επιστολή φοιτητή με αυτισμό προς τον Πρύτανη του ΑΠΘ και τον Υφυπουργό Παιδείας
daskala
Έντονες αντιδράσεις για την παραπομπή εγκύου νεοδιόριστης εκπαιδευτικού σε πειθαρχικό για την αξιολόγηση
Καταγγελία για παραπομπή σε πειθαρχικό κατά την άδεια κύησης
Έντονες αντιδράσεις για την παραπομπή εγκύου νεοδιόριστης εκπαιδευτικού σε πειθαρχικό για την αξιολόγηση