«Θέλετε να μετατρέψετε τα νηπιαγωγεία σε δημοτικά και γυμνάσια, διασπώντας τη σχέση του νηπιαγωγού με το νήπιο»
«Ούτε ένα ειδικό επιστήμονα δεν μας φέρατε να ισχυριστεί ότι χρειάζεται η εκμάθηση ξένης γλώσσας στα 4χρονα, στις ελληνικές συνθήκες», σημείωσε στην ομιλία του στην στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το νομοσχέδιο του υπουργείου Πιαδείας ο Νίκος Φίλης

Ν. Φίλης: Να ακούσουμε τους ειδικούς για τα νηπιαγωγεία-Γιατί λέμε όχι στην εισαγωγή ξένης γλώσσας – Θα είναι σε βάρος των νηπίων 

Μιλώντας την περασμένη εβδομάδα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής αναφορικά με το νομοσχέδιο για την εκπαίδευση, ο Νίκος Φίλης αναφέρθηκε στην επιλογή της κυβέρνησης να ξεκινήσει η διδασκαλία των αγγλικών στο νηπιαγωγείο, δηλ. σε παιδιά 4 και 5 ετών.

«Όλοι οι φορείς, οι δάσκαλοι, οι νηπιαγωγοί, συγκροτημένα, με ισχυρότατη επιχειρηματολογία, σε αντίθεση με σας που δεν καταθέσατε ούτε ένα επιχείρημα, ήταν επικριτικοί απέναντι στη ρύθμιση», είπε ο Νίκος Φίλης. «Γιατί δεν τους ακούτε; Και αν δεν θέλετε να ακούσετε τους νηπιαγωγούς τους ίδιους, γιατί δεν ακούτε τους δασκάλους των νηπιαγωγών; Δεν τους θεωρείτε ειδικούς αυτούς, όπως άλλους ειδικούς που ισχυρίζεστε ότι ακούτε; Ομόφωνα οι πρόεδροι των παιδαγωγικών τμημάτων της χώρας επέκριναν την απόφασή σας και εξήγησαν τους σοβαρούς επιστημονικούς λόγους, για τους οποίους η ηλικία δεν κρίνεται κατάλληλη για εκμάθηση γλώσσας, ξένης προς την καθημερινότητά τους. Θα δημιουργήσει προβλήματα στα παιδιά».

Η κα υπουργός, συνέχισε ο Ν. Φίλης ισχυρίστηκε ότι 14 ευρωπαϊκές χώρες πράττουν το ίδιο. Ούτε η μισή αλήθεια δεν είναι αυτό! Είναι 14 χώρες μέσα 38, αλλά τι είδους χώρες; Μικρές κατά κύριο λόγο ή με συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες. Είναι για παράδειγμα χώρες που έχουν ισχυρές εθνικές μειονότητες, και αυτό που εφαρμόζουν είναι ότι τα παιδιά εξοικειώνονται στο νηπιαγωγείο με τη γλώσσα που ήδη ακούνε σπίτι τους αλλά δεν είναι η κύρια, η επίσημη γλώσσα της χώρας.

Έτσι στο Βέλγιο, στις περιοχές που μιλάνε γερμανικά και μόνο, τα παιδιά κάνουν και γερμανικά στο νηπιαγωγείο. Στην Ισπανία, κάνουν μαζί με ισπανικά τη γλώσσα που ομιλείται σε συγκεκριμένες περιφέρειες, όπως πχ. στη χώρα των Βάσκων. Στη Βουλγαρία, κάνουν τουρκικά εκεί που ζει η μειονότητα. Αυτονόητο! Το Λουξεμβούργο είναι ήδη πολυγλωσσική χώρα. Η Φινλανδία διδάσκει στα νηπιαγωγεία τη γλώσσα των προσφυγόπουλων, όπως κι εσείς θα έπρεπε να έχετε σκύψει πάνω από τα σχολεία στα οποία φοιτούν (ή δυστυχώς δεν φοιτούν, γιατί εκδιώχνονται αυτές τις μέρες ως κι από το σπίτι τους) τα προσφυγόπουλα. Συνεχίζω: Η Εσθονία έχει μεγάλη ρωσική μειονότητα. To Μαυροβούνιο έχει μόνο 45% Μαυροβούνιους! Σε τέτοιες χώρες είναι φυσιολογικό να εφαρμόζεται η διδασκαλία ξένης γλώσσα από το νηπιαγωγείο… Τα παιδιά ήδη μεγαλώνουν σε δίγλωσσο περιβάλλον!

Κοιτάξτε όμως, συνέχισε ο Ν. Φίλης: Στις μεγάλες χώρες, στη συντριπτική πλειοψηφία δηλαδή του ευρωπαϊκού πληθυσμού, δεν εφαρμόζεται κάτι ανάλογο. Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Αγγλία, Αυστρία, Ολλανδία, Δανία, Σουηδία, 24 χώρες συνολικά που εκπροσωπούν τα τέσσερα πέμπτα του πληθυσμού της Ευρώπης δεν το εφαρμόζουν. Τι συμβαίνει; Δεν ξέρουν αυτοί ακόμα τον τροχό που ανακαλύψατε εσείς;

Και μη βιαστείτε να πείτε πάλι ότι πρωτοπορείτε, ακόπως βέβαια. Ως υπουργός Παιδείας στη θητεία μου θέσπισα την εκμάθηση της ξένης γλώσσας στην Α και Β τάξη όλων των δημοτικών σχολείων, με αντιδράσεις μάλιστα βουλευτών της ΝΔ, ότι «θα προκαλούσαμε σύγχυση στα παιδιά»! Εφαρμόζεται έκτοτε. Δεν το είχα αποφασίσει για να αυτοδιαφημιστώ ως πρωτοπόρος. Αλλά μετά από εκτενείς συζητήσεις με επιστήμονες παιδαγωγούς, που μου είχαν τονίσει, θυμάμαι χαρακτηριστικά: «για τα παιδιά της Α’ & Β’ δημοτικού, το συστήνουμε. Για παιδιά πιο μικρά, όχι».

Τι συμβαίνει; Άλλαξαν οι επιστημονικές απόψεις από το 2016; Μα δεν προκύπτει κάτι τέτοιο. Ούτε ένα ειδικό επιστήμονα δεν μας φέρατε να ισχυριστεί ότι χρειάζεται η εκμάθηση ξένης γλώσσας στα 4χρονα, στις ελληνικές συνθήκες. Προκύπτει αντίθετα ότι θέλετε να μετατρέψετε τα νηπιαγωγεία σε δημοτικά και γυμνάσια, διασπώντας την συνοχή τους και την εκπαιδευτική σχέση του νηπιαγωγού με το νήπιο. Και όλα αυτά για να αφήσετε δήθεν το «μεταρρυθμιστικό σας στίγμα», αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις του στα μικρά παιδιά και την ανάπτυξή τους, κατέληξε ο Ν. Φίλης.

 

σχετικά άρθρα

Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων: Απαράδεκτα τα ωρολόγια προγράμματα στα ΓΕΛ - Άμεση ίδρυση οργανικών θέσεων ΠΕ08
Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων: Απαράδεκτα τα ωρολόγια προγράμματα στα ΓΕΛ - Άμεση ίδρυση οργανικών θέσεων ΠΕ08
Υπόμνημα προς την υπουργό και την υφυπουργό Παιδείας, καθώς και τον πρόεδρο του ΙΕΠ
Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων: Απαράδεκτα τα ωρολόγια προγράμματα στα ΓΕΛ - Άμεση ίδρυση οργανικών θέσεων ΠΕ08
Αποζημίωση 175 εκ. ευρώ λόγω απώλειας τζίρου ζητάει η Fraport
Αποζημίωση 175 εκ. ευρώ λόγω απώλειας τζίρου ζητάει η Fraport
Η εταιρεία που εξαγόρασε 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας ζητά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της «κατανομής κινδύνων», όπως αυτού της...
Αποζημίωση 175 εκ. ευρώ λόγω απώλειας τζίρου ζητάει η Fraport
Πρώτη πανελλαδική έρευνα αξιολόγησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ
Πρώτη πανελλαδική έρευνα αξιολόγησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ
Η έρευνα διεξάγεται με στόχο τη διερεύνηση του βαθμού αποδοχής των μεθόδων εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εξέτασης από τους φοιτητές
Πρώτη πανελλαδική έρευνα αξιολόγησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ