Χωρίς σύγχρονη πλατφόρμα διδασκαλίας τα Δημόσια ΙΕΚ - Επιστολή Διευθυντή
Γράφει ο Γιώργος Διαμαντόπουλος, Διευθυντής  ΙΕΚ Πειραιά & Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης - ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ

Ενάμιση μήνας περίπου έχει περάσει από τις 10 Μαρτίου που ξεκίνησε η αναστολή των μαθημάτων μέχρι σήμερα. Ενάμιση μήνας αυτού του ιδιότυπου παγκοσμίου πολέμου, θα έλεγα, αφού η κρίση είναι παγκόσμια, με τον «αόρατο εχθρό». Ένα πόλεμο στον οποίο τουλάχιστον οι μέχρι τώρα μάχες είχαν καλή έκβαση. Αν μπορούμε να την χαρακτηρίσουμε καλή από τη στιγμή που έχουμε νεκρούς, έστω και λίγους από τον κορωνοϊό. Ευτυχώς στη συγκεκριμένη συγκυρία η κυβέρνηση έδρασε με όρους management. Αποδείχτηκε ότι η κυβέρνηση είχε πολύ καλή ομάδα επιστημόνων (professional), στον τομέα της υγείας, να την συμβουλέψει, να προετοιμάσει λύσεις και φυσικά η ίδια ως καλός manager να λάβει τις αποφάσεις και μάλιστα αποφάσεις γρήγορες. Κάποιοι γκρινιάζουν για το γεγονός ότι οι ΜΕΘ στα νοσοκομεία μας δεν επαρκούν και υπολείπονται χιλιάδων κλινών, για το γεγονός ότι το ΕΣΥ έχει πολλές αδυναμίες κλπ. ΟΚ όλα αυτά είναι γνωστά και κοινώς παραδεκτά και πρέπει να τα διορθώσουμε, αλλά την ώρα της μάχης πρέπει να πολεμήσεις με τα μέσα που διαθέτεις. Πρέπει το επιτελείο και η ηγεσία να πολεμήσει εκμεταλλευόμενοι τα μέσα που διαθέτουν. Άλλωστε ιστορικά η έλληνες πάντα είχαμε μικρότερο αριθμητικά στρατό αλλά με την κατάλληλη ηγεσία κερδίζαμε τις μεγάλες μάχες, απέναντι σε αριθμητικά και υλικά υπέρτερους αντιπάλους…

Ας κάνουμε λίγο υπομονή και ας εμπιστευτούμε το κράτος. Ας αγνοήσουμε όλους αυτούς τους «ειδικούς ξερόλες» ελληνάρες που μας βομβαρδίζουνε καθημερινά με γιατροσόφια για τα λεμόνια και τα σκόρδα που καταπολεμούν τον κορωνοϊό, ο οποίος είναι έργο μασόνων, σιωνιστών, των καπιταλιστών, των κομμουνιστών, του Χατζηπετρή (!!!) ή πολύ περισσότερο ότι το ελληνικό DNA είναι απρόσβλητο από τον συγκεκριμένο ιό και πάει λέγοντας. Μέχρι και η κυρά Κατίνα της γειτονιάς έγινε μαθηματικός να ερμηνεύσει το μοντέλο πρόβλεψης της εξέλιξης της πανδημίας(!!!), να μας πει τι είναι μέση τιμή, διάμεσος, ύψος της καμπύλης της πανδημίας κλπ. Αυτά και άλλα πολλά είναι τα αποτελέσματα της καραντίνας. Φυσικά δεν έλειπαν οι ειδήμονες και για τα δικά μας εκπαιδευτικά θέματα. Άλλοι ανακάλυψαν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, άλλοι την θεοποίησαν, άλλοι την δαιμονοποίησαν, ο κάθε αδαής το μακρύ και το κοντό του. Μέχρι και απολύσεις εκπαιδευτικών που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα μαθήματα από την πλατφόρμα ζήτησαν δημοσιογράφοι τινές… Κι εμένα έχουν φτάσει στα αφτιά μου πολλές καταγγελίες σπουδαστών, που διαμαρτύρονται ότι τους υποχρεώνουν να κάνουν διαδικτυακά μαθήματα μέχρι και τις ημέρες του Πάσχα, όπως και καταγγελίες εκπαιδευτών ότι εκβιάζονται από διευθυντές να χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες για να κάνουν μαθήματα. Ήμαρτον. Κάποιοι είναι γεγονός ότι εμφανίζονται «βασιλικότεροι του Βασιλέως»!!! Κακά τα ψέματα κανένας μας δεν νιώθει εντάξει με αυτή την κατάσταση, όσο και να προσπαθούμε να ζούμε στις ψευδαισθήσεις μας. Την περασμένη Παρασκευή τριγύριζα μέσα στο άδειο ΙΕΚ Πειραιά και μαύρισε η καρδιά μου. Πεθύμισα τις μέρες που έσφυζε από ζωή και φασαρία των σπουδαστών μας. Ευτυχώς με παρηγόρησε η οργιώδης βλάστηση από τις μαργαρίτες και το χαμομήλι που πλημύρισε κάθε γωνιά του τεράστιου περιβάλλοντος χώρου της σχολής, που με συνέφερε και μου υπενθύμισε ότι η ζωή συνεχίζεται και η φύση δεν είμαστε μόνο εμείς.

Αν μπορούμε να βρούμε ένα ας πούμε καλό στην όλη κατάσταση (αφού ουδέν κακόν αμιγές καλού) θα έλεγα ότι οι συνθήκες αυτές της παρατεταμένης κοινωνικής αποξένωσης και εγκλεισμού βοηθούν να επιταχυνθεί αναγκαστικά ο ψηφιακός μετασχηματισμός όχι μόνο στην εκπαίδευση αλλά και σε όλες τις δομές της ελληνικής κοινωνίας από παιδεία, υγεία, τράπεζες, δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Όμως ο εγκλεισμός μας έκανε να σκεφτούμε πολλά και προπάντων να επαναπροσδιορίσουμε αξίες, καταστάσεις, αντιλήψεις, πρακτικές. Όλα πρέπει να αναθεωρηθούν μετά από τον πρωτοφανή, για την γενιά μου, κίνδυνο αυτού του φαινομένου της πανδημίας που έχει ως αποτέλεσμα την κατάρρευση του υπέρτατου αγαθού της υγείας.

Όσον αφορά τα δικά μας. Θεωρώ θετικό ότι το υπουργείο παιδείας έκανε μεν άλματα ψηφιακά, αλλά... Το αλλά έχει να κάνει με την Κατάρτιση.

Δυστυχώς τα ΙΕΚ έχουν παλαιωμένο τεχνολογικό εξοπλισμό. Παρά το γεγονός ότι όλα τα ΙΕΚ εδώ και 4 χρόνια έχουν καταθέσει τα αιτήματά τους για κάλυψη μέσω ΕΣΠΑ δαπανών εξοπλισμού σχολικών μονάδων (tablets, laptops), δεν έχει παραδοθεί ούτε ένα εργαστήριο πληροφορικής, όπως δόθηκε σε άλλες εκπαιδευτικές μονάδες της εκπαιδευτικής κοινότητας (λύκεια, ΕΠΑΛ κά). Για επιμόρφωση εκπαιδευτικών ούτε λόγος.

Αντιπαρερχόμενοι όμως από τις ελλείψεις, τις παραλείψεις, τις αδυναμίες και τις ιδιαιτερότητες στην Επαγγελματική Κατάρτιση, όλα τα ΔΙΕΚ ανταποκρίθηκαν στα καλέσματα του υπουργείου να αξιοποιήσουμε κάθε διαθέσιμο τεχνολογικό μέσο για να διατηρηθεί η επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων. Πολλά μάλιστα από τα 126 ΔΙΕΚ της χώρας είχαν στήσει και λειτουργούσαν πλατφόρμες ασύγχρονης εκπαίδευσης αρκετά χρόνια πριν στις οποίες είχαν γραφτεί και συμμετείχαν πολλοί εκπαιδευτές και καταρτιζόμενοι και στις οποίες με την έναρξη της καραντίνας συμμετείχαν πολλοί περισσότεροι. Και τότε εμφανίστηκαν τα προβλήματα έλλειψης αποθηκευτικού χώρου και υπερφόρτωσης των πλατφορμών.

Φυσικά η λειτουργία ασύγχρονης πλατφόρμας δεν συνιστά 100% εξ αποστάσεως εκπαίδευση ούτε αποσκοπεί στο να υποκαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση, ούτε να καλύψει τη διδακτέα ύλη, σύμφωνα και με την εγκύκλιο του ΓΓΕΕΚ&ΔΒΜ κ. Βούτσινου. Με άλλα λόγια η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και μάλιστα η σύγχρονη δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συμπληρωθούν οι υποχρεωτικές ώρες του εξαμήνου και αυτό για πολλούς λόγους.

Επιπλέον σύγχρονη πλατφόρμα δεν έχουν τα ΙΕΚ. Και όπου και όταν υπάρχει, αυτή χρησιμοποιείται πατριωτικά από μεμονωμένους εκπαιδευτές, διευθυντές και μάλιστα όχι συγκεκριμένη πλατφόρμα. Άλλοι χρησιμοποιούν Microsoft Teams, άλλοι την Cisco Webex Meeting, άλλοι Zoom και άλλοι Skype for Business. Θεωρώ ότι πρέπει άμεσα το υπουργείο να πάρει μια πλατφόρμα και να την δώσει ή όπως είναι ή να την παραμετροποιήσει φτιάχνοντας κάτι κεντρικά για όλα τα ΙΕΚ της χώρας με ταυτοτοποίηση, αφού μιλάμε για επίσημη πλατφόρμα, με τα στοιχεία των σπουδαστών από τον Πήγασο και των εκπαιδευτών από το ΠΣ του ΙΝΕΔΙΒΙΜ. Έτσι θα έχει εικόνα και για τα στατιστικά και για όλα.

Επιπλέον πρέπει να λάβουμε υπόψιν ότι δεν υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο που θα υποστηρίξει εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα ΙΕΚ. Ούτε στον νόμο αλλά ούτε στον Κανονισμό Λειτουργίας ΙΕΚ υπάρχει θεσμοθετημένη αναφορά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ρυθμίζοντας όλες τις πτυχές της, για κάθε περίσταση ομαλή ή έκτακτη όπως η σημερινή κατάσταση της πανδημίας που βιώνει όλος ο πλανήτης.

Επίσης πολλοί από τους εμπλεκομένους, είτε καταρτιζόμενους είτε εκπαιδευτές, δεν έχουν τα μέσα για να συμμετάσχουν σε μία τέτοια διαδικασία (σταθερό υπολογιστή ή laptop, αξιόπιστη σύνδεση στο διαδίκτυο, στοιχειώδεις τεχνικές γνώσεις, χρήση πλατφόρμας κ.ά). Τα ΙΕΚ έχουν υποχρεωτική παρακολούθηση, με μικρό όριο απουσιών για τους καταρτιζόμενους, η οποία επιβάλει για την σύγχρονη μορφή τηλεκπαίδευσης, το να συνδέονται δηλαδή ταυτόχρονα εκπαιδευτής και καταρτιζόμενοι σε μία εικονική τάξη, να καταγράφεται σε βίντεο, να παίρνονται παρουσίες κλπ. Κάτι τέτοιο απαιτεί νομοθέτηση από την πλευρά του υπουργείου και αναφορά ρητή στον Κανονισμό Λειτουργίας. Θα πρέπει στο μέλλον για κάποιο ποσοστό, για παράδειγμα για το έως 50% των θεωρητικών και μόνο μαθημάτων να υπάρχει δυνατότητα να πραγματοποιούνται μέσω σύγχρονης πλατφόρμας εξ αποστάσεως. Και λέω μόνο για τα θεωρητικά μαθήματα διότι η κατάρτιση έχει ολόκληρες θεματικές ενότητες καθαρά πρακτικές-εργαστηριακές ή και μικτές. Για τα εργαστηριακά μαθήματα δεν είναι δυνατή η χρήση της σύγχρονης πλατφόρμας εξ αποστάσεως. Για παράδειγμα από το σύνολο των διδακτικών ωρών του εβδομαδιαίου προγράμματος του τρέχοντος εαρινού Δ΄ εξαμήνου κατάρτισης για τις ειδικότητες «Μαγειρικής», «Αρτοποιίας – Ζαχαροπλαστικής», «Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων Επιχειρήσεων Φιλοξενίας» οι εργαστηριακές ώρες ανέρχονται σε ποσοστό 80/100, ενώ σε άλλες πχ. «Βοηθός Φαρμακείου» οι εργαστηριακές είναι 90/100 και τέλος καταλήγουμε σε ειδικότητες «Πληροφορικής», «Multimedia» και «Γραφιστικής» κά όπου 100/100 των ωρών είναι εργαστήρια.

Επαναλαμβάνουμε ότι τα ΙΕΚ παρέχουν επαγγελματική κατάρτιση! Αλλά ακόμα και για τα θεωρητικά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι δυνατόν να υποκαταστήσει 100% την δια ζώσης εκπαίδευση. Η έδρα είναι άλλο πράγμα και δεν είναι της παρούσης για να το αναπτύξω. Όμως άνετα θα μπορούσε να γίνονται τα θεωρητικά μαθήματα των ΙΕΚ σε διάφορες έκτακτες περιπτώσεις (εκτός από τη σημερινή της καραντίνας), που μέχρι σήμερα χρειάζονταν αναπληρώσεις για να καλυφθούν. Για παράδειγμα σε μια γενική απεργία όλων των μέσων μαζικής μετακίνησης ή σε περίπτωση που ο εκπαιδευτής ενδεχομένως απουσιάζει αναγκαστικά σε επαγγελματικό ταξίδι στο εξωτερικό, θα μπορούσε το μάθημα να μη πάει σε ετεροχρονισμένη αναπλήρωση αλλά να γίνει μέσω της σύγχρονης πλατφόρμας.

Φυσικά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει επιπλέον και το θεσμικό πλαίσιο όπως είπαμε και για να πληρωθούν οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτές που θα εμπλακούν σε αυτή. Είναι ευκαιρία λοιπόν, να συμπεριληφθεί σχετική διάταξη για χρήση της σύγχρονης πλατφόρμας εξ αποστάσεως στο προσεχές νομοσχέδιο, που έχει επεξεργαστεί το υπουργείο και ειδικότερα η ΓΓΕΕΚ&ΔΒΜ, για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.

Και τι θα γίνει μετά την λήξη της καραντίνας; Σίγουρα υπάρχουν διάφορες επιλογές που πρέπει να δει το υπουργείο, αν και νομίζω πως ήδη έχει κάνει το σχεδιασμό του, όπως παράταση εξαμήνου, διδασκαλία με παράλληλες αναπληρώσεις, με μείωση ωρών κατάρτισης, ίσως και ύλης, με μείωση διάρκειας διδακτικών ωρών κλπ Επίσης μπορούμε να υποστηρίξουμε διδασκαλία τηρώντας μέτρα ασφαλείας κρατώντας αποστάσεις μεταξύ των καταρτιζομένων κατά την διεξαγωγή του μαθήματος και στην περίπτωση των εργαστηρίων μπορούμε να χωρίσουμε τα τμήματα σε ακόμα μικρότερα τμήματα με μικρότερο αριθμό σπουδαστών. Λύσεις υπάρχουν και θα υπάρξουν. Γι αυτό να είναι σίγουροι οι καταρτιζόμενοι μας και οι εκπαιδευτές μας. Προς το παρόν αυτό που ενδιαφέρει είναι να μένουμε ασφαλείς και υγιείς όλοι και ότι πει το Υπουργείο Υγείας και ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας, για ασφαλή επιστροφή στη κανονικότητα. Οι διευθυντές είναι συστρατευμένοι στην εθνική προσπάθεια. Μόνο ενωμένοι θα βγούμε από αυτή την κρίση που δεν είναι μόνο δική μας αλλά ολόκληρης της ανθρωπότητας.

Συνοψίζοντας τον λόγο τον έχει το υπουργείο που πριν από όλα πρέπει να θεσμοθετήσει για τα ΙΕΚ την εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση, να τροποποιήσει τον Κανονισμό Λειτουργίας, να δώσει τα κατάλληλα εργαλεία λειτουργώντας κεντρικά την πλατφόρμα που θα επιλέξει.

Κατά γενική ομολογία η Κυβέρνηση, αντέδρασε με νου και γνώση, έγκαιρα, ταχύτατα, ψύχραιμα, οργανωμένα, αποτελεσματικά αντιμετωπίζοντας την πανδημία. Τώρα πρέπει να αντιδράσει πάλι με παρόμοιο τρόπο για να κερδίσει το στοίχημα της επόμενης μέρας. Και που ξέρουμε, ίσως αποτελέσει μελέτη περίπτωσης του καθηγητή της Ιστορίας της Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ, Φρανκ Σνόουντεν, ο οποίος είναι ειδικός στη μελέτη του πώς οι πανδημίες επηρέασαν και επηρεάζουν τις κοινωνίες και τελικά την Ιστορία.

Χριστός Ανέστη, Χρόνια Πολλά και καλά σ΄ όλο τον κόσμο.

Όχι άλλος Γολγοθάς. Καλή Ανάσταση!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

eksetaseis
Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου για την εισαγωγή μαθητών στα Εκκλησιαστικά Σχολεία
Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης για την εισαγωγή μαθητών/τριών στα Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής...
Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου για την εισαγωγή μαθητών στα Εκκλησιαστικά Σχολεία